Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 21 juni 2010, 18:59 uur
Wauw, gelukt ! Rudolf Koelman wint de publieksprijs !
Hier de uitreiking door Ria Bremer en het 3e deel van het 2e vioolconcert van Paganini met Amsterdam Sinfonietta door Rudolf Koelman in het Kurhaus:
Hier de uitreiking door Ria Bremer en het 3e deel van het 2e vioolconcert van Paganini met Amsterdam Sinfonietta door Rudolf Koelman in het Kurhaus:
0
Raymond.
geplaatst: 22 juni 2010, 21:18 uur
Waarom mag er geen ''klassieke muziek'' worden toegevoegd op MM?
Het zou mijn zoek tocht makkelijker maken, want verder dan de standaard componisten kom ik niet.
Het zou mijn zoek tocht makkelijker maken, want verder dan de standaard componisten kom ik niet.
0
geplaatst: 22 juni 2010, 21:34 uur
Raymond. schreef:
Lees dit topic maar eens door.
De Site >> Algemeen >> Toelaten van klassieke muziek
0
Benno
geplaatst: 22 juni 2010, 21:54 uur
Overigens sijpelt er onder de noemers van "jazz" en "avant-garde" nog genoeg muziek op de site door die je zou kunnen rekenen onder klassieke muziek (Glass, Xenakis, Mark Feldman).
0
geplaatst: 23 juni 2010, 00:19 uur
Liszt bewerkte een orkest van Wagner voor piano solo, hier gespeeld in de halve finale dit jaar op het Elisabeth concours in Brussel:
Wagner/Liszt Tannhauser-ouverture piano
(begin)
(end)
Wagner/Liszt Tannhauser-ouverture piano
(begin)
(end)
0
geplaatst: 23 juni 2010, 00:27 uur
George schreef:
Interessante componist die Brossé !
Mijn aandacht verflauwde geen enkel moment bij het aanhoren van zijn compositie Sophia. Verrassend mooi !
Interessante componist die Brossé !
Mijn aandacht verflauwde geen enkel moment bij het aanhoren van zijn compositie Sophia. Verrassend mooi !
Dirk Brossé
Ik heb overigens nog 1 of 2 exemplaren van Sophia liggen. Mocht iemand interesse hebben...
0
geplaatst: 24 juni 2010, 11:16 uur
Voor degene die de naam van John Williams niet kennen, waarschijnlijk kennen die wel zijn filmmuziek:
John Williams and the Boston Pops Movie Night.
Playing the Jaws, Star Wars, Indiana Jones and ET Themes.
John Williams and the Boston Pops Movie Night.
Playing the Jaws, Star Wars, Indiana Jones and ET Themes.
0
geplaatst: 25 juni 2010, 23:55 uur
Hier nog een beginnersvioolconcert. Vroeger op les gehad:
Accolay, Jean Baptiste (1833-1900)
Violin concerto in A minor
Accolay, Jean Baptiste (1833-1900)
Violin concerto in A minor
0
geplaatst: 27 juni 2010, 14:11 uur
Gisteren de film Shutter Island gekeken. Echt kippevel bij het horen van muziek van Max Richter en Gustav Mahler.
Gustav Mahler: Piano Quartet in A minor:
YouTube - Gustav Mahler-Piano Quartet in A minor
Gustav Mahler: Piano Quartet in A minor:
YouTube - Gustav Mahler-Piano Quartet in A minor
0
geplaatst: 28 juni 2010, 13:16 uur
Gisteravond naar het sluisconcert geweest in Roelofarendsveen. Net als in Amsterdam bij het grachtenconcert bestaat er dus iets soortgelijks, maar dan in de polder in zo maar een durpje:
0
geplaatst: 29 juni 2010, 15:09 uur
Hier de muzieknoten van een piano/piano-uittreksel van het orkeststuk op.79 van Carl Maria von Weber (1786-1826) Concertpiece op.79 in F minor for piano + orchestra
(begin)
(eind)
(begin)
(eind)
0
geplaatst: 1 juli 2010, 15:58 uur
hier het vioolconcert van Schoenberg, net als Berg ook 3e Weense school. Zelfs 21 ste eeuwse vioolconcerten van Brossé of Moulijn spreken mij meer aan (Brossé mooie romantisch lyrische filmthema's, Moulijn mooie flageoletten in het 2e deel). Net als bij Berg atonaal, aritmisch (Stravinsky vioolconcert wel leuke ritmische dingetjes), amelodieus, zeg maar amuzikaal. Maar ja ook het componeren van slechte kraspiepmuziek is een vorm van kunst, alleen zit hier geen zwamverhaal bij van een Gropius overleden kind. Het roept bij mij associaties op van een leerling op les die gefrustreerd raakt en zo maar wat gaat zitten krassen uit irritatie, omdat iets op les niet lukt of een schilder die in kunstkringen erg gewaardeerd wordt, maar in z'n atelier gewoon wat verf over een doek gooit, waarbij een museumconservator daar de hogere kunst in ziet en allerlei dingen herkent in dat schilderij:
SCHOENBERG, Arnold (1874-1951)
Mvt1(begin)
Mvt1(end)+2
Mvt3(begin)
Mvt3(end)
SCHOENBERG, Arnold (1874-1951)
Mvt1(begin)
Mvt1(end)+2
Mvt3(begin)
Mvt3(end)
0
hdk-nl
geplaatst: 1 juli 2010, 21:54 uur
Wat mensen uiteindelijk verschrikkelijk vinden aan atonale muziek, is dat het moeilijk te 'voorspellen' valt. Je hebt geen houvast. Dit in tegenstelling tot gangbare muziek. Schönberg pretendeerde overigens dat hij op atonale muziek net zo kon anticiperen als op reguliere muziek.
0
geplaatst: 6 juli 2010, 20:04 uur
Vorig jaar speelde ik het celloconcert van Henri Daniel van Goudoever. Een familielid was er achter gkomen dat het manuscript van z'n handschrift/manuscript bij het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag, Koninklijke Bibliotheek was. Een ander familielid is beroepscellist, Mariëtte Landheer (voor haar was Henri een oud-oom), en er werd voor gezorgd dat het ongepubliceerde werk leesbaar werd gemaakt door met Sibelius of een ander digitaal programma de noten in te voeren. Van de partituur werden ook losse partijen gemaakt en een cello/piano-uittreksel om al een beeld te krijgen hoe het stuk zou klinken. Amateurprojectorkest Intermezzo uit Rotterdam wilde het stuk spelen en daar is een cd van gemaakt, hier met de solopartij + foto's van solist en componist.
Het stuk schijnt ooit eens gespeeld te zijn door het Concertgebouworkest olv Willem Mengelberg en door het National Symphony Orchestra in New York als wereldpremiere in 1922.
Sommige orkesten spelen wereldpremieres, die daarna in het archief gaan om (soms gelukkig, omdat niet alles even sterk is) nooit meer te worden gespeeld. Dit is er dan na 90 jaar door de familie wel weer uit het archief gehaald en dan ben ik benieuwd of jullie dat terecht vinden of "dat dat stuk beter in het archief had kunnen blijven." Ik vind als leek het 1e en 2e deel mooi, terwijl de laatste 2 delen (tango en foxtrot) salonfähige salonmuziekassociaties oproepen.
Henri Daniel van Goudoever (1898-1977)
Deel 1 Andante tranquillo
Deel 2 Allegretto
Deel 3 Tempo di Tango
Deel 4 Tempo di Foxtrot
Het stuk schijnt ooit eens gespeeld te zijn door het Concertgebouworkest olv Willem Mengelberg en door het National Symphony Orchestra in New York als wereldpremiere in 1922.
Sommige orkesten spelen wereldpremieres, die daarna in het archief gaan om (soms gelukkig, omdat niet alles even sterk is) nooit meer te worden gespeeld. Dit is er dan na 90 jaar door de familie wel weer uit het archief gehaald en dan ben ik benieuwd of jullie dat terecht vinden of "dat dat stuk beter in het archief had kunnen blijven." Ik vind als leek het 1e en 2e deel mooi, terwijl de laatste 2 delen (tango en foxtrot) salonfähige salonmuziekassociaties oproepen.
Henri Daniel van Goudoever (1898-1977)
Deel 1 Andante tranquillo
Deel 2 Allegretto
Deel 3 Tempo di Tango
Deel 4 Tempo di Foxtrot
0
geplaatst: 7 juli 2010, 19:24 uur
Ik heb persoonlijk niet echt het idee dat het erg was geweest als dit in de archieven had blijven liggen.
Het eerste deeltje was nog aardig, maar vanaf deel 2 vond ik het niet meer zo interessant. Toch leuk voor een keertje. 
Het eerste deeltje was nog aardig, maar vanaf deel 2 vond ik het niet meer zo interessant. Toch leuk voor een keertje. 
0
geplaatst: 7 juli 2010, 22:43 uur
Beste mensen,
Ik ben de laatste tijd veel in aanraking gekomen met klassieke muziek en ik moet zeggen, het bevalt me wel. Graag zou ik mij wat meer verdiepen in het genre. Ik doel hierbij vooral op de romantische stroming.
Heeft iemand enige tips of goede instapnummers om eens mee te beginnen?
Gegroet
Ik ben de laatste tijd veel in aanraking gekomen met klassieke muziek en ik moet zeggen, het bevalt me wel. Graag zou ik mij wat meer verdiepen in het genre. Ik doel hierbij vooral op de romantische stroming.
Gegroet

0
geplaatst: 10 juli 2010, 15:08 uur
Radio4 zendt tussen 9-12 populair klassiek uit en tussen 18.00-19.30 uur net als classic fm de hele dag. Bij Kruidvat heb je goedkoop veel klassiek met romantische symfonieen van Brahms, Beethoven, zie ook de website van Kruidvat bij klassieke cd's. Bekende vioolconcerten zijn Brahms, Beethoven Mendelssohn en 1e Bruch en 3e Saint-Saens. Bekende romantische pianoconcerten 1e en 2e pianoconcert Chopin, 1e Tsjaikovsky en Grieg pianoconcert.
Minder gangbaar is mijn verzameling bijzondere vioolconcerten, waarvan hier het 1e vioolconcert van Joachim (2e in 2006 gehoord van de Duitse violist Christian Tetzlaff):
Hier het 1e vioolconcert van Joseph Joachim:
JOACHIM, Joseph (1831-1907) 1e vioolconcert
Begin
End
Minder gangbaar is mijn verzameling bijzondere vioolconcerten, waarvan hier het 1e vioolconcert van Joachim (2e in 2006 gehoord van de Duitse violist Christian Tetzlaff):
Hier het 1e vioolconcert van Joseph Joachim:
JOACHIM, Joseph (1831-1907) 1e vioolconcert
Begin
End
0
geplaatst: 12 juli 2010, 22:44 uur
Zelf heb ik als 2e viool Sonja van Beek begeleid met een amateurorkest bij het vioolconcert van Philip Glass. Beter te pruimen dan atonale muziek van (Schoen)Berg, Misschien een beetje simpel met al die herhalingen, maar daardoor wel toegankelijk. Ook Reich en Adams comperen "minimale muziek" zoals deze stijl heet.
GLASS, Philip (1937)
1e deel
2e deel
3e deel
GLASS, Philip (1937)
1e deel
2e deel
3e deel
0
geplaatst: 14 juli 2010, 14:19 uur
Hier de flyer van het concert van toen met het vioolconcert van Philip Glass met als solist Sonja van Beek:

0
geplaatst: 15 juli 2010, 19:03 uur
De Russische componist Nikolay RIMSKY-KORSAKOV (1844-1908) schreef in (1866-1867) een soort kort vioolconcert:
Concert Fantasie voor viool + orkest op.33
Mvt1+2
Mvt3
Concert Fantasie voor viool + orkest op.33
Mvt1+2
Mvt3
0
geplaatst: 17 juli 2010, 15:00 uur
De Amerikaanse filmcomponist Erich Wolfgang KORNGOLD (1897-1957) schreef een vioolconcert:
1e deel
2e deel
3e deel
1e deel
2e deel
3e deel
0
geplaatst: 18 juli 2010, 15:15 uur
vandaag ben ik bij mijn oma langsgeweest, en daar heb ik wat klassieke cd's geleend. oa: Mozart, Mahler, Schubert, Beethoven, Chopin, Tschaikowski, Vivaldi, Bach, Strauss etc. heb net Quattro Stagioni van Vivaldi geluisterd. erg fijne muziek, maar ik vind het toch moeilijk om klassiek te beoordelen, mede omdat het voor mij nog allemaal een beetje op elkaar lijkt.
0
geplaatst: 18 juli 2010, 19:09 uur
Protonos schreef:
vandaag ben ik bij mijn oma langsgeweest, en daar heb ik wat klassieke cd's geleend. oa: Mozart, Mahler, Schubert, Beethoven, Chopin, Tschaikowski, Vivaldi, Bach, Strauss etc. heb net Quattro Stagioni van Vivaldi geluisterd. erg fijne muziek, maar ik vind het toch moeilijk om klassiek te beoordelen, mede omdat het voor mij nog allemaal een beetje op elkaar lijkt.
Als je Bach en Mahler op elkaar vindt lijken moet je gewoon nog wat vaker luisteren.
Je merkt vanzelf wat de verschillen zijn en welk subgenre je meer ligt.
0
geplaatst: 18 juli 2010, 21:47 uur
Protonos schreef:
Beste mensen,
Gegroet
Beste mensen,
Gegroet
Altijd goed om te beginnen. Ik las in een ander post van je dat je begonnen bent met Vivaldi's quattro tragioni een erg mooi stuk
Ik zou beginnen per klassieke tijdsperiode bepaalde componisten te beluisteren.
Deze site kan daar erg leuk bij helpen: [basic repertoire. Zie dit niet als een best of maar meer als een les van hoe men met muziek een bepaalde tijdsbeeld probeerde te vertolken.
Verder raad ik je 2 werken aan, waar je zonder problemen mee kunt beginnen en het zijn ook een van mijn favorieten geworden:
- Beethoven's 9e symfonie (Romantiek)
- Bach - Mass in B minor BWV 232 (Barok)
p.s.
Dat je veel werk op elkaar vind lijken is logisch, je moet ook leren om bepaalde melodieën te onthouden en erkennen, net zo als je dat ook met verschillende woorden moest leren lang geleden

0
geplaatst: 20 juli 2010, 11:21 uur
De Hollywoodfilmmuziekcomponist (filmmuziek van Ben Hur, El Cid, Ivanhoe, Julius Caesar) Miklós RÓZSA (1907-1995) afkomstig uit Hongarije schreef een vioolconcert voor Jascha Heifetz, net als zijn collega filmcomponist Korngold:
Deel 1 (begin)
Deel 1 (eind)+2
Deel 3
Deel 1 (begin)
Deel 1 (eind)+2
Deel 3
0
geplaatst: 20 juli 2010, 11:37 uur
Willem Kes was de 1e dirigent van het Concert-Gebouw Orkest. Hij componeerde ook. Hier zijn Charakteristieke Tanzweisen op.3 voor viool en orkest, life gespeeld bij de 2e ronde van het Nationale Oskar Back vioolconcours 2009 door violist Emmy Storms (in finale 3e prijs) en pianist Vera Kooper.
0
geplaatst: 20 juli 2010, 14:11 uur
Een vraag aan de liefhebbers van klassieke muziek hier: voor een cadeautje ben ik op zoek naar spul van Brecht en Weill. Veel van wat ik tegenkom ziet er vooral héél erg kitscherig Duits uit; heeft er iemand een idee wie goede uitvoeringen van dit spul gespeeld heeft of welke labels betrouwbaar zijn op dit vlak? Ik ben met name op zoek naar een complete uitgave van de Dreigroschenoper. Vast bedankt!
* denotes required fields.