MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Nee, ik bedoelde pianoconcert no. 9, sorry. Maar de 9e symfonie van Beethoven is ook erg mooi.

Maar pianoconcert 19, 20, 21, 22, 23 en 25 van Mozart vind ik nog mooier dan het 9e

21 ken ik en verder kom ik alweer niet Ik weet ik nog niet welke van de twee ik het mooiste vind. Ken van beide ook nog maar één uitvoering. Zoals ik al zei heb ik me er nog nauwelijks in verdiept Komt ooit misschien ook nog weleens.

Bij mozart vind ik zijn latere symfonieën als latere piano concertos het beste.

Volgens mij is het scharnierwerk van de klassieke muziek toch echt beethovens 9e en wil een ieder ook aanraden daar te beginnen. En luisteren 1 uitvoering ongeveer 7, 8 keer en probeer daarna wat andere uitvoeringen.

Voor een beginner is Beethovens 9de toch wat zwaar op de hand. De 6de lijkt mij een beter startpunt.

Zwaar? Het Choral was voor mij echt het gene wat mij klassiek in trok. Iedereen is bekend met het thema en de melodieën. Het Choral kent haast ieder mens of je hebt onder een steen geleefd. Het is het europese volkslied etc.
Maar goed beethovens 9e is mijn eerste stuk geweest en nog steeds mijn favoriete werk.

Is altijd lastig om iets zwaar te noemen, zeker in de muziek. Als kleine Gerards Dream vond ik Tocata und Fuga van J.S. Bach al prachtige muziek. Later bleek dat dit onder de zware klassieke muziek viel. Blijkbaar was ik al op vroege leeftijd schoon achter de oren. Vanuit dat gegeven denk ik ook dat je muziek gewoon moet proberen en er vanzelf achter moet komen of het wat voor je is. Wel is het verstandig om te melden dat je voor bepaalde muziek wel geduld moet hebben om het te kunnen waarderen of te duiden. Veel draaien dus, maar niet met tegenzin. Als het kwartje niet gaat vallen er niet mee door gaan tot dat je erbij neervalt. Net als popmuziek heeft klassiek een boel te bieden. Klassieke zang hoeft voor mij niet zo, alhoewel ik dat stapje voor stapje wel begin te waarderen. Muziek is wat dat betreft een soort cursus. Je begint met eenvoudige sommen en bouwt dit gaande weg uit tot complexe berekeningen.

Het Choral mag dan wel algemeen bekend en toegankelijk zijn, maar dit geldt absoluut niet voor de rest van deze symfonie.

Even een beetje reclame (spam):

Genres >> Overigen >> Ataloona en korenbloem doen ''111 Years of Deutsche Grammophon'' (Klassiek)

Overigens is het helemaal toegestaan om daar lekker te discussiëren, je mening over de besproken werken/boxen te geven en natuurlijk om mee te doen met het bespreken. Het eerste werk dat aan het eind van deze week besproken gaat worden is Ungarische Tänze (Hungarian Dances) van Brahms uitgevoerd door Claudio Abbado op het DG label.

Mijn Klassieke Muziek kennis komt niet veel verder dan: Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Max Richter en Peter Broderick. Wat ik allemaal erg mooi vind.
Ik ben nu net naar de 9de Symfonie van Beethoven aan het luisteren, mooi al wordt het me bij de wat drukkere stukken al snel iets te bombastisch zeg maar.

KBF, anders moet je eens wat albums uit de serie die dave en ik bespreken meepakken. Nu is deze week vivaldi.

gewoon omdat het mooi is:

Recent ontdekt:

De finse dirigent en componist Esa-Pekka Salonen won in 2012 de Grawemeyer Award (Music Composition) voor het viool concert (2009). Samen met het violiste Leila Josefowicz en het Finse Radio Symfonisch Orkest brengt Salonen onder eigen leiding het Viool concerto uit op DG-label.

(afbeelding)

De gehele opname is te beluisteren:

Movement One: Mirage

Movement Two: Pulse I

Movement Three: Pulse II

Movement Four: Adieu

Voor de geïnteresseerden: de Programma notities

Op het recent uitgekomen album staat ook een nieuw werk van de componist:

Nyx

Een muzikaal portret van de oergodin van de nacht.

Voor de geïnteresseerden: Programma notitie

in jouw bericht zou het vioolconcert =zijn vioolconcert voor veel duidelijkheid zorgen.

Beste muziekvrienden,

Het was een beetje wrang vorig jaar: op 32 stemmen na bereikte het latenight klassiek radioprogramma VIRUS net niet de finale van de Radioring. VIRUS is een late night radioprogramma van Radio 4, dat iedere donderdagavond wordt uitgezonden vanuit de Foyer van de Rotterdamse Schouwburg. Alle grote radioprogramma’s van Radio 538, Radio 1, Radio 2 en zelfs vrijwel alle shows van 3FM lieten we achter ons, maar vlak voor de finish struikelden we.

Dit jaar wil de Klassieke Muziek revanche! Want stem je op VIRUS, dan stem je op klassieke muziek. Nog nooit is een klassiek radioprogramma doorgedrongen tot de finale van de Radioring, maar we weten na vorig jaar dat het wel mogelijk is. Daarom doen we nu beroep op jullie, om die plek in de finale dit jaar toch echt te veroveren.

We staan inmiddels al in de top 10, dus we zijn een stap dichterbij die Radioring!!

Surf snel naar WWW.RADIORING.NL en breng jouw stem uit op VIRUS!

Gun VIRUS, en daarmee de klassieke muziek, de gouden AVRO radioring 2012!

titan (crew)
Morgen en overmorgen zendt radio 4 weer een allertijdenlijst ooit. Deze keer niet een top 400, maar een top 100 die door de zender de naam "hart en ziellijst" heeft gekregen. Dit is de lijst:

100 Vivaldi De Vier Jaargetijden
99 Sweelinck Psalmen
98 Smetana Má Vlast
97 Schumann Pianoconcert
96 Saint-Saëns Symfonie nr. 3 ‘Orgelsymfonie’
95 Rutter Requiem
94 Rodrigo Concierto de Aranjuez
93 Rimski-Korsakov Shéhérazade
92 Puccini La Bohème
91 Pachelbel Canon en gigue in D
90 Mozart, W.A. Klarinetconcert
89 Mahler Rückert-Lieder
88 Messiaen Quator pour la fin du temps
87 Mahler Symfonie nr. 9
86 Haydn Die Schöpfung
85 Janáček Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme brieven’
84 Gluck Orfeo ed Euridice
83 Gershwin Rhapsody in blue
82 Gershwin Porgy and Bess
81 Franck Sept paroles du Christ sur la croix
80 Fauré Pavane
79 Duruflé Requiem
78 Dvořák Romance voor viool en orkest
77 Caccini Ave Maria
76 Berlioz Symphonie Fantastique
75 Beethoven Pianoconcert nr. 4
74 Bach, J.S. Johannes Passion
73 Beethoven Symfonie nr. 7
72 Bach, J.S. Cantate 147 ‘Jesus bleibet meine Freude’
71 Bach, J.S. Cantate 82 ‘Ich habe genug’
70 Bach, J.S. Das Wohltemperierte Klavier
69 Adams A short ride in a fast machine
68 Tsjaikovski Vioolconcert in D
67 Villa-Lobos Bachianas Brasileiras
66 Vivaldi Celloconcert
65 Adam Giselle
64 Wagner Der Ring des Nibelungen
63 Mozart, W.A. Serenade in Bes ‘Gran Partita’
62 Orff Carmina Burana
61 Schönberg Verklärte Nacht
60 Mendelssohn Pianotrio nr. 1
59 Mozart, W.A. Mis in C ‘Grosse Messe’
58 Glass Vioolconcert
57 Mahler Symfonie nr. 2
56 Händel Giulio Cesare
55 Beethoven Pianosonate nr. 14 in cis ‘Mondschein’
54 Fauré Cantique de Jean Racine
53 Bach, J.S. Toccata en fuga in d
52 Bernstein West Side Story
51 Grieg Peer Gynt suite
50 Schubert Impromptus
49 Vivaldi Nisi Dominus
48 Schubert Winterreise
47 Rachmaninov Pianoconcert nr. 3
46 Mozart, W.A. Die Zauberflöte
45 Debussy Prélude à l'après-midi d'un faune
44 Fauré Requiem
43 Mahler Symfonie nr. 3
42 Franck Vioolsonate in A
41 Händel Messiah
40 Chopin Nocturnes
39 Elgar Enigma Variaties
38 Chopin Pianoconcert nr. 1
37 Satie Gnossiennes
36 Bach, J.S. Hohe Messe
35 Bruch Vioolconcert nr. 1
34 Beethoven Symfonie nr. 9
33 Bach, J.S. Brandenburgse concerten
32 Verdi La Traviata
31 Bach, J.S. Cantate 106 ‘Gottes Zeit is die allerbeste Zeit’
30 Mendelssohn Vioolconcert in e
29 Moessorgski Schilderijen van een tentoonstelling
28 Ravel Pianoconcert in G
27 Bach, J.S. Concert voor 2 violen in d
26 Mahler Symfonie nr. 5
25 Purcell Dido and Aeneas
24 Vaughan Williams The lark ascending
23 Beethoven Symfonie nr. 6 ‘Pastorale’
22 Stravinsky Le Sacre du Printemps
21 Schubert Strijkkwartet ‘Der Tod und das Mädchen’
20 Bach, J.S. Goldberg Variaties
19 Beethoven Pianoconcert nr. 5 ‘Keizer’
18 Monteverdi Mariavespers
17 Dvořák Symfonie nr. 9 ‘Uit de nieuwe wereld’
16 Albinoni Adagio
15 Górecki Symfonie nr. 3 ‘Symphonie der Klagelieder’
14 Rachmaninov Pianoconcert nr. 2
13 Pergolesi Stabat Mater
12 Beethoven Vioolconcert
11 Bach, J.S. Cellosuites
10 Brahms Ein deutsches Requiem
9 Schubert Strijkkwintet in C
8 Strauss, R. Vier letzte Lieder
7 Bruch Kol Nidrei
6 Mozart, W.A. Requiem
5 Barber Adagio for strings
4 Allegri Miserere
3 Ten Holt Canto Ostinato
2 Pärt Spiegel im Spiegel
1 Bach, J.S. Matthäus Passion

Titan, weet je of ze hele werken gaan uitzenden of gedeeltes?

Ik vermoed gedeeltes. Nr 64 duurt alleen al zo'n 14 uur.

titan (crew)
Dat vermoed ik ook. Op de site van radio 4 staat dat de lijst in 10 blokken van 2 uur wordt uitgezonden, dus per stuk 12 minuten ongeveer. Aangezien de lijst vooral schijnt te gaan over het hoe en waarom mensen deze stukken mooi vinden denk ik dat de presentatoren net als bij de top 2000 van radio 2 hele verhalen gaan voorlezen, dus dan blijft er hooguit 9 a 10 minuten per werk over.

Ik ken eigenlijk niets van klassieke muziek (ik kan bijvoorbeeld geen noten lezen), maar ik hou er wel van om soms eens een klassieke compositie op te zetten. Een tijdje geleden heb ik hier een top 10 samengesteld van wat ik de beste klassieke stukken vind. Als iemand die er wat meer van kent, me nog tips kan geven, altijd welkom!

Dit - Luistercursus Klassieke muziek http://www.challengerecords.com/product/1166022849203 is een aardige introductie tot klassieke muziek in het algemeen.

Ik heb deze dubbel-cd in 1994 aangeschaft toen ie nog op Vanguard was uitgebracht. Met name het boekje ( 100 p.) erbij geeft nuttige info over stijlen (Barok, Romantiek etc), ontstaan en samenstelling van orkesten, geluidsfragmenten van individuele instrumenten.

Overigens bestaat er een vergelijkbare titel voor opera

Ziet er heel interessant uit, ga ik zeker eens ontlenen in de bib!

ClassicProgRock1
titan schreef:
64 Wagner Der Ring des Nibelungen

Dit is mijn nummer één.

Ik heb mezelf voorgenomen om me eens te verdiepen in klassieke muziek. Aangezien het erg lastig gaat worden om te bepalen waar te beginnen heb ik maar besloten om op de eerste pagina van dit topic te starten en te beluisteren wat er tussen staat. Wat me bevalt slaan we op en gaan we mee verder.
Piano/Klavier zal me waarschijnlijk aan gaan spreken, evenals vocalen.

Reijersen schreef:
Ik heb mezelf voorgenomen om me eens te verdiepen in klassieke muziek. Aangezien het erg lastig gaat worden om te bepalen waar te beginnen heb ik maar besloten om op de eerste pagina van dit topic te starten en te beluisteren wat er tussen staat. Wat me bevalt slaan we op en gaan we mee verder.
Piano/Klavier zal me waarschijnlijk aan gaan spreken, evenals vocalen.

Soeckt ende ghij zult vinden bijv 4 posts terug! Daarom ook geen klavijf?

Misschien toch wel interessant voor de liefhebbers van klassieke muziek. Volgende jaar herdenken we de 200e geboortedag van twee grote operacomponisten; Richard Wagner en Giuseppe Verdi. Mijn grote voorkeur gaat uiteraard naar Richard Wagner, wiens muziek ook vaak te horen is als soundtrack in de meest uiteenlopende films. Wie kent niet het Vorspiel uit Tristan und Isolde uit de magistrale film Melancholia van Lars von Trier. En de Walküreritt moet toch iedereen gehoord hebben die enigszins van film houdt.

Of wat te denken van de Ouverture van Das Rheingold (bijv. in Malicks The new world).

Oh vandaar, op het Decca label zijn alle Solti uitvoeringen van Wagner´s opera´s her uitgebracht in een nieuwe boxset. Plus de ring cyclus is geremasterd en reissued op SACD.

korenbloem schreef:
Oh vandaar, op het Decca label zijn alle Solti uitvoeringen van Wagner´s opera´s her uitgebracht in een nieuwe boxset. Plus de ring cyclus is geremasterd en reissued op SACD.

Voor de fijne prijs van 209 euro kun je die kopen op amazon

Gast
geplaatst: vandaag om 11:17 uur

geplaatst: vandaag om 11:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.