MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
John Adams Violin Concerto II. Chaconne: Body Through Which The Dream Flows
(uit het spel Civilization IV)

Volgend jaar vieren we ook dat het een eeuw is geleden is dat de wereldpremière van Le Sacre du Printemps van Strawinsky in Parijs werd opgevoerd en voor de nodige commotie zorgde. Het ballet zorgde voor een revolutie in de toonkunst, maar het publiek was er destijds duidelijk nog niet rijp voor als we onderstaand artikel van NRC mogen geloven.
100 jaar Le Sacre du Printemps (1913-2013)
btw Ik zou dit stuk van Styrawinsky absoluut niet aanraden voor mensen die met klassieke muziek willen beginnen. De kans is groot dat zij net zo zullen reageren als dat publiek 100 jaar geleden in Parijs en daarom heel snel zullen afhaken. Ik zelf vind het ook geen mooi muziekstuk, ik vind Petrouchka van dezelfde Strawinsky tig keer mooier en bovendien ook veel toegankelijker.

Le sacre du printemps doet het altijd heel goed onder liefhebbers van de wat alternatievere rockmuziek. In feite is het ook gewoon het eerste rock-opus (neem nou Danse des adolescentes!). Ik had zelf echt direct een enorme klik met het werk in iedere geval, en die is alleen maar gegroeid. Het zou na al die jaren zeker in mijn top 10 aller tijden terechtkomen denk ik.

Ik zoek meer in de trant van wat volgt: klik, klik en klik

De combinatie van zang en instrumentatie roept een prachtige sfeer op. Ik begrijp dat Palestrina ook uit deze tijd is, maar dat is hem nog niet helemaal voor mij... alhoewel, misschien heb ik het verkeerde beluisterd (Ecce Ego Johannes). Ik zie tips graag tegemoet van de kenners.

Ik ben verre van een kenner, maar een tijdgenoot van De Lassus was deze Mechelaar, Philippus de Monte. Heeft ook een heel aantal prachtige, sfeervolle composities gemaakt met zang en instrumentatie, die nog steeds opgevoerd worden. Klik en klik.

Dankjewel, maar het is niet helemaal wat ik zoek. Het doet me meer denken aan wat ik van Palestrina heb gehoord. Bij Lassus vind ik de instrumentatie ook vaak zo sterk.

jasper1991 schreef:

De combinatie van zang en instrumentatie roept een prachtige sfeer op. Ik begrijp dat Palestrina ook uit deze tijd is, maar dat is hem nog niet helemaal voor mij... alhoewel, misschien heb ik het verkeerde beluisterd (Ecce Ego Johannes). Ik zie tips graag tegemoet van de kenners.

Inderdaad heel mooi.

Luister hier eens naar: klik, klik, klik.

En gewoon van deze tijd: klik.

En kijk eens op de site van het label harmonia mundi. Daar vind je een mooi aanbod van renaissance muziek.

jasper1991 schreef:

Ga eens op onderzoek uit in de catalogus van Alia Vox. Jordi Savall heeft op dat label - het is zijn eigen label - allerlei muziek opgenomen waaronder veel uit die periode. Ik vind het eigenlijk zonder uitzondering schitterend. (klik)

Verder kom je uit de tijd van Lassus (Renaissance) veel polyfonie tegen - ik raad het je sterk aan om je daar wat meer in te verdiepen want als deze gezangen je eenmaal gegrepen hebben, gaat er echt een wereld voor je open. In die richting zou ik Palestrina toch nog eens een kans geven. Luister bijvoorbeeld eens naar dit Kyrie uit de Missa Papae Marcellis, hier gezongen door de Tallis Scholars. Een grootheid van iets latere datum is Allegri, vooral bekend door zijn hemelsmooie Miserere, hier door The Sixteen. Zowel de Tallis Scholars als The Sixteen zijn absolute aanraders, eigenlijk alles door deze ensembles opgenomen is de moeite waard.

Nog één tip: Spem In Alium van Tomas Tallis. Ook prachtig!

Bedankt allemaal, Savall en wat Chameleon Day plaatste klinkt zo gauw zeer interessant. Mijn bevindingen volgen echter nog...

Van Di Lasso is dit mijn favoriete album (de complete Psalmi Davidis poenitentiales):

(afbeelding)

Als laatst wil ik je even verwijzen naar mijn eigen topic over klassiek. Hierin heb ik de complete Vespers van Monteverdi door Gardiner gelinkt. Dit is overall een van de mooiste koorwerken die ik ken!

Klik

De aangeraden componisten hadden net als Di Lasso een katholieke devotie. Misschien is het volgende album ook wat voor je? Het is geschreven voor een protestants 'dienst'. Op verschillende review sites is er erg lovend geschreven over dit werk, maar heb de plaat zelf nog maar 1 keer gehoord, dus veel inhoudelijk kan ik er niet over zeggen.

(afbeelding)

Monteverdi en Schütz zijn ook prachtig! En wat Bertus plaatste ook!!

korenbloem schreef:
Van Di Lasso is dit mijn favoriete album (de complete Psalmi Davidis poenitentiales)

I second the motion!

edit: Jezus, ik dacht meteen ik zal de 2cd eens kopen, maar die gaat echt voor woekerprijzen!

sxesven
Deze bedoel je? $20?

mp3 sven, niet eens flac of high audiobestanden.

...My Heart Is in the Highlands... Komm, Süßer Tod....

Hallo allemaal,

Ik lees dat jullie allemaal van klassieke muziek houden.
De Open Universiteit heeft hier een korte enquête over.
Willen jullie een paar minuten hieraan besteden en ook familie, vrienden en kennissen vragen om de enquête in te vullen.
De link is Het verband tussen ?het aantal jaren formeel onderwijs gevolgd? en ?mate van geïnteresseerd zijn in klassieke muziek? Survey - surveymonkey.com

Bedankt.

Met vriendelijke groet

Gat in de markt: Rieding op.21,25,34,36, Küchler op15, Jardanyi voor viool + orkest is nog NOOIT OPGENOMEN op cd.
Perlmann heeft Riedingop35, Seitz en Accolay opgenomen voor viool + orkest en een aantal Polen andere kindervioolconcerten voor viool en piano (zie beneden), maar Küchler op15, Rieding op21,25,34,36, Jardanyi concertino zijn NOG NOOIT opgenomen voor viool en orkest op cd, terwijl die stukken hoog staan in mijn top10-lijstje van m'n Youtubekanaal (zie hieronder). Je zou Bruch1, Mendelssohn, Tsajikovsky, Brahms en Beethoven in die top 10 verwachten, die ook op m'n YT-kanaal staan + vele obscure (en soms 2e rangs) vioolconcerten. Er is dus in de markt een enorme behoefte aan 1 of 2 cd's daarmee met een beroeps violist (hoeft niet eens een topper te zijn gezien de moeilijkheidsgraad van het repertoire) + een 12-koppig professioneel orkest. Ieder kind dat vioolles heeft of iedere volwassen beginner kan dan op zijn/haar verjaardag die cd krijgen en heeft een goede referentie over hoe die stukken van les gespeeld moeten worden. Kuchler op.15 met orkest en Jardanyi met orkest zijn wel op YT te vinden: Küchler YouTube - Kuchler Op.15 With Orchestra - Complete , Jardanyi: YouTube - Járdányi: Concertino
Dus de uitdaging aan een beroepsviolist om nu eens geen Bruch1/Mendelssohn, Beethoven + 2 Romances, Tsajikovsky +Lieu Cher, Brahms-cd op te nemen, want daar zijn er al genoeg van, maar dit soort "kinderachtige" jeugdspul. 4e en 5e Paganini staan ook in m'n top 10. Wordt nooit gespeeld, hoewel ik het graag eens in de concertzaal zou willen horen, en er bestaan maar een paar opnames van (4e o.a. door Arthur Grumiaux), ook zo'n gat in de markt. Maar ja hoeveel beroepsviolisten lezen dit forum of gaan hierdoor hun marktstrategie aanpassen?

Totaal meest bekeken vanaf mei 2008
Video Weergaven Minuten bekeken Leuk
1. Rieding, Oskar violin concerto op.35 in B minor 169.745 155.325 654
2. Rieding, Oskar Concertino op.21 in A minor in Hungarian style 100.324 75.117 366
3. Rieding, Oskar violin concerto op.34 in G majeur 88.659 51.871 237
4. Küchler, Ferdinand opus 15 in D major v conc. in Vivaldi style 77.287 35.498 255
5. Paganini, Niccolo 5th violinconcerto mvt 3 Rondo 72.685 72.593 352
6. Wieniawski, Henryk 8 Etudes Caprices op.10 5,6,7,8 68.292 34.112 252
7. Beriot, Charles A. de mvt1+2 9th violin concerto 61.135 60.663 273
8. Paganini, Niccolo 4th violinc. mvt1(end) Allegro maestoso 53.655 6.797 198
9. Wieniawski, Henryk op.18 for 2 violins part 1,2,3,4 50.914 82.019 318
10. Seitz, Friedrich Pupil's violin concerto No.1 op13. in G major 47.497 27.894 135

Laatste 365 dagen het populairst:
Video Weergaven Minuten bekeken Leuk
1. Rieding, Oskar violin concerto op.35 in B minor 85.974 156.224 394
2. Wieniawski, Henryk 8 Etudes Caprices op.10 5,6,7,8 44.704 34.312 177
3. Rieding, Oskar Conc. op.21 in A minor in Hungarian style 43.433 75.674 174
4. Paganini, Niccolo 5th violinconcerto mvt 3 Rondo 41.827 73.112 256
5. Rieding, Oskar violin concerto op.34 in G majeur 35.986 52.304 102
6. Wieniawski, Henryk op.18 for 2 violins part 1,2,3,4 33.804 82.647 217
7. Küchler, Ferdinand opus 15 in D major vc in Vivaldi style 33.122 35.818 139
8. Bach, J.S. violin concerto in E major BWV 1042 31.418 104.144 189
9. Beriot, Charles A. de mvt1+2 9th violin concerto 30.391 61.005 137
10. Accolay, Jean Baptiste violin concerto in A minor 24.111 44.615 121

404 Looking for Something? - amazon.com
Itzhak Perlman - Concertos from my Childhood viool +orkest

(afbeelding)
Rieding: Violinkonzert op. 35
Seitz: Schüler-Konzert Nr. 2 op. 13
Accolay: Violinkonzert Nr. 1
Beriot: Scene de Ballet op. 100
Viotti: Violinkonzert Nr. 22

Amazon.com: Violin Concertos for Children, Vol. 1: Oskar Rieding, Antonio Vivaldi, Adolf Huber, Ferdinand Kuchler, Friedrich Seitz, Grazyna Bacewicz, Jean-Baptiste Accolay, Ella Susmanek, Elzbieta Jarszewska-Kordykiewicz: Music
Violin Concertos for Children, Vol. 1 viool+piano

(afbeelding)
Ella Susmanek (uitvoerder), Elzbieta Jarszewska-Kordykiewicz (uitvoerder) en anderen.
Oskar Rieding op.21,25,34,35, Antonio Vivaldi op.7no.2, Adolf Huber op.7, Ferdinand Kuchler op.15, Friedrich Seitz op.13, Grazyna Bacewicz vc in G major, Jean-Baptiste Accolay in A minor,
Amazon.com: Violin Concertos for Children, Vol. 2: Charles August de Beriot, Franz Joseph Haydn, Gustav Hollaender, Wolfgang Amadeus Mozart, Rene Ortmans, Friedrich Seitz, Giovanni Battista Viotti, Antonio Vivaldi, Ella Susmanek, Elzbieta Jarszewska-Kordykiewicz: Music
Violin Concertos for Children, Vol. 2 [Import] Ella Susmanek (Performer), Elzbieta Jarszewska-Kordykiewicz (Performer)

(afbeelding)
Charles August de Beriot (Composer), Franz Joseph Haydn (Composer), Gustav Hollaender (Composer), Wolfgang Amadeus Mozart (Composer), Rene Ortmans (Composer), Friedrich Seitz (Composer), Giovanni Battista Viotti (Composer), Antonio Vivaldi (Composer

Nog meer ideetjes voor die cd's:

(afbeelding)

Ons dochtertje van 11 heeft een Rieding concert (piano begeleiding) voor haar A examen gespeeld.
Die concerten zijn gewoon best heel leuk (beter {leuker} dan die overigens best wel nodige etudes
van Pracht.
Onlangs heeft zij in een presentatie concert van de talentenklas ook zo'n leuk kinderconcert van Adolf Huber gespeeld.
Ik kende die Perlman overigens niet, wel leuk.

Ik heb met een 5!!-jarige solist het vioolconcert van Oskar Rieding opus 35 (1e positie, dus je hoeft nog niet te schuiven naar boven op de viool) gespeeld met een 12-koppig orkest. Eerst repetitie en lastige passages en na de pauze het ""concert"" voor bekenden. In het 3e deel vloog de solist er 3 keer uit bij de snelle 16den, maar dat heb ik er maar uit geknipt. Orkestje is niet top en niet op elkaar ingespeeld, maar ja ze begint niet met soleren bij het Kon. Concertgebouworkest:

Stoer, dat meisje speelt zonder bladmuziek

Ik, als opera-freak, heb inmiddels alle opera's van Verdi op cd. Van sommige opera's heb ik meerdere opnames, maar ik zal alleen de opnames noemen die in mijn optiek het beste zijn. Ik vermeld telkens tussen haakjes de naam van de dirigent. De opnames met sterretjes gelden wat mij betreft als aanrader om het werk van Verdi te leren kennen. Hoe meer sterren, hoe meer ik het werk aanbeveel.

Oberto, conte di San Bonifacio (Marriner) ***
Un giorno di regno (Gardelli) *
Nabucco (Sinopoli) ***
I Lombardi alla prima crociata (Gardelli) ***
Ernani (Muti) **
I due Foscari (Gardelli)**
Giovanna d'Arco (Levine) ***
Alzira (Luisi)
Attila (Gardelli) **
Macbeth (Abbado) ****
I masnadieri (Gardelli) *
Jérusalem (Luisi) **
Il corsaro (Gardelli) ***
La battaglia di Legnano (Gardelli) **
Luisa Miller (Maag) **
Stiffelio (Gardelli) ****
Rigoletto (Giulini) ****
Il trovatore (Mehta) ****
La traviata (Kleiber) ***
I vespri siciliani (Levine) **
Simon Boccanegra (Abbado) ****
Aroldo (Luisi) **
Un ballo in maschera (Solti) ***
La forza del destino (Levine) ****
Don Carlos (Abbado) ****
Aida (Muti) ***
Otello (Chung) ***
Falstaff (Abbado) *

Ook van Richard Wagner heb ik diverse opnames. Zie hieronder mijn aanbevelingen. Ook hier geldt: hoe meer sterren, hoe meer ik het werk aanbeveel.

Die Feen (Sawallisch) **
Das Liebesverbot (Sawallisch) *
Rienzi, der Letzte der Tribunen (Hollreiser) ***
Der fliegende Holländer (Dohnanyi) *****
Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg (Sinopoli) ****
Lohengrin (Abbado) ***
Tristan und Isolde (Böhm) ****
Die Meistersinger von Nürnberg (Sawallisch) ***
Das Rheingold (Solti) ****
Die Walküre (Solti) ****
Siegfried (Solti) ****
Götterdämmerung (Solti) ***
Parsifal (Karajan) ****

Naast de opera's van Verdi en Wagner luister ik ook naar andere opera's:

Bellini - Norma
Bizet - Les pecheurs de perles
Bizet - Carmen
Boito - Mefistofele
Donizetti - l'Elisir d'amore
Gounod - Faust
Humperdinck - Hänsel und Gretel
Leoncavallo - Pagliacci
Mascagni - Cavalleria rusticana
Mozart - Le nozze di Figaro
Mozart - Don Giovanni
Mozart - Die Zauberflöte
Offenbach - Le contes d'Hoffmann
Puccini - La bohème
Puccini - Tosca
Puccini - Madama Butterfly
Rossini - Il barbiere di Siviglia
Rossini - Guglielmo Tell
Saint-Saëns - Samson et Dalila
Weber - Der Freischütz
Weber - Euryanthe
Weill - Abstieg und Fall der Stadt Mahagonny

En daarnaast naar de symfonieën van Mozart, Beethoven, Schubert, Beethoven en Dvorak, de twee pianoconcerten van Chopin, moderne werken als Canto Ostinato (Simeon ten Holt), symfonieën van Shostakovich, Le Sacre du Printemps, werken van Pärt, Preissner, Gorecki, Holst (The Planets) en Berlioz (Symphonie Fantastique), de symfonieën van Mahler, liederen van Schubert, Orff (Carmina Burana) en Richard Strauss (Eine Alpensinfonie, Salome).

Maar ook Bach, Cherubini, Boccherini, Pachelbel, Palestrina en Allegri ontbreken niet op mijn favorietenlijst. Op het moment van schrijven ga ik nog naar een uitvoering van de Matthäus Passion, waar ik erg veel zin in heb (Kommt ihr Töchter, helft mir klagen...) in de Bethelkerk in Zwijndrecht.

Er is erg veel muziek gemaakt (en wekelijks komen er nieuwe producties bij), maar ik had nooit gedacht dat er in het (soms verre) verleden zoveel muziek gemaakt is die tegenwoordig nog steeds het aanhoren en bejubelen waard is. Ik besef tegenwoordig dat ik aan mijn eigen leven niet genoeg zal hebben om het allemaal tot me te nemen. Daarom neem ik genoegen met wat tot me komt en waar ik in geïnteresseerd ben.

Ik kwam er al snel achter dat echte popmuziek (die in de top komt) na een periode voor het grootste deel nooit meer op de radio wordt afgespeeld en in de vergetelheid raakt. Met veel muziek uit vorige eeuwen is het eigenlijk ook zo gegaan.

De muziek uit die periodes waar we nu nog van horen heeft de tand des tijds doorstaan. Wanneer we ons afvragen wat er over 150 jaar nog steeds van de muziek uit het huidige tijdperk wordt uitgezonden en beluisterd, dan denk ik toch sterk aan The Beatles, de liedjes van Paul Simon (dus ook Simon & Garfunkel), The Rolling Stones, Radiohead, Pink Floyd en misschien Sigur Rós.

Komende generaties hebben het voordeel (of in sommige opzichten ook het nadeel) dat de klassieke muziek vanaf ongeveer 1900 kan worden opgenomen door de originele componisten/uitvoerenden, waardoor er geen discussie meer kan ontstaan over hoe een bepaald werk moet worden uitgevoerd. Het werk kan enkel zeer gedateerd klinken, maar ritme en tempo staan in ieder geval vast als standaard.

Hoe het ook zij: muziek zal bestaan zolang er mensen op aarde zijn en er zal altijd sprake zijn van vernieuwing en hang naar het verleden. Het zal echter in vrijwel alle gevallen gebruikt worden om het gevoel te uiten, zowel in kunstzinnige als in populaire vorm.

Stijn_Slayer
Wat vind je dan van Puccini's La Fanciulla del West?

Stijn_Slayer schreef:
Wat vind je dan van Puccini's La Fanciulla del West?

Dat vind ik ook een erg mooie opera, waar ik me eigenlijk (nog) niet voldoende in verdiept heb. Maar hij staat op m'n verlanglijstje!

Stijn_Slayer
Die opera wordt af en toe een beetje ondergeschoven inderdaad. Ben geen liefhebber van opera, maar Puccini mag ik nog wel horen. Het is op zich ook wel redelijk bijzonder, zo'n 'spaghetti-westernopera'.

Word af en toe wat moe van al die "itempjes" en nogal veel gelol op radio 4.
Voor een "ik wil gewoon concerten horen" mood doet de Concertzender het erg goed:

YouTube - Klassieke muziek Haydn mahler novak dvorak LIVE! Concertzender opnames Theo olof

R.

otterhouse schreef:
Word af en toe wat moe van al die "itempjes" en nogal veel gelol op radio 4.
Voor een "ik wil gewoon concerten horen" mood doet de Concertzender het erg goed:

YouTube - Klassieke muziek Haydn mahler novak dvorak LIVE! Concertzender opnames Theo olof

R.

Goeie tip. Voor een doorlopende uitzending van concerten is ook RCO Live waardevol: Koninklijk Concertgebouworkest , klik op Webradio (de stream is 256 kbps).

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe opera ontdekt, 'Written on Skin' - George Benjamin. Het betreft een modern werk van zijn wereld première had op het Aix-en-Provence Festival in 2012.

Het libretto is gebaseerd op de legende van Guillem de Cabestany.

De lineup bestaat uit de volgende stemsoorten:

Sopraan
Bas-bariton
counter-tenor

(afbeelding)

Best mooie hoes in ieder geval.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:30 uur

geplaatst: vandaag om 04:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.