Genres / Overigen / The Blues
zoeken in:
0
geplaatst: 2 oktober 2010, 08:59 uur
Een (helaas overleden bluesrock gitarist) die aandacht verdiend is Roy Buchanan.
Hoewel deze vituoos geen geweldige albums heeft voortgebracht zitten er nummers bij om je vingers bij af te likken.
Zelfs de Rolling Stones vroegen hem in hun band te komen spelen.
Hoewel deze vituoos geen geweldige albums heeft voortgebracht zitten er nummers bij om je vingers bij af te likken.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 oktober 2010, 10:29 uur
The world's greatest unknown guitarist. Toevallig gisteren nog naar Livestock geluisterd. Wat Buchanan daar op 'Roy's Bluz' laat horen is niet van deze wereld.
0
geplaatst: 2 oktober 2010, 10:55 uur
Bijzonder tv optreden van de legendarische en invloedrijke bluesgitarist Freddie King met een van zijn bekendste nummers.
YouTube - Freddie King - Hideaway
YouTube - Freddie King - Hideaway
0
geplaatst: 25 oktober 2010, 12:19 uur
Voor mij toch wel de essentie van de blues gevangen:
YouTube - Lightnin' hopkins - lonesome road
en hier een voorproefje van de docu over deze man:
YouTube - Lightnin Hopkins & Sonny Terry - Last night blues - Take A Trip With Me
YouTube - Lightnin' hopkins - lonesome road
en hier een voorproefje van de docu over deze man:
YouTube - Lightnin Hopkins & Sonny Terry - Last night blues - Take A Trip With Me
0
geplaatst: 7 juli 2011, 18:48 uur
Laatst een optreden gezien van een bluesgroep.
Ze zetten een lekker groove neer, maar helaas vind ik de solo's meestal te obligaat (weinig eigen sound, het kunnen voorspellen van de solo's)
Het kan ook aan de groep liggen maar dit heb ik vaker bij Bluesgroepen. De zang is meestal uitstekend, evenals de muzikanten, maar toch doet het mij vaak niets
Ze zetten een lekker groove neer, maar helaas vind ik de solo's meestal te obligaat (weinig eigen sound, het kunnen voorspellen van de solo's)
Het kan ook aan de groep liggen maar dit heb ik vaker bij Bluesgroepen. De zang is meestal uitstekend, evenals de muzikanten, maar toch doet het mij vaak niets
0
geplaatst: 9 juli 2011, 00:37 uur
George zal deze winkel als inwoner van de provincie Groningen denk ik wel kennen, maar misschien is dit voor andere bluesliefhebbers hier een interessant adres:
http://www.swingmasterrecor...
http://www.swingmasterrecor...
0
geplaatst: 9 juli 2011, 08:14 uur
George kent niet enkel de winkel , maar ook de eigenaar Sem 'blanke blues bestaat niet' van Gelder vrij goed.
Jazz , blues en aanverwante soorten zowel op cd als op vinyl , nieuw en 2e hands , kun je er vinden.
Verder heeft Swingmaster in eigen beheer opnamen uitgebracht , waaronder een favoriet van mij ,Piano Slim.
Jazz , blues en aanverwante soorten zowel op cd als op vinyl , nieuw en 2e hands , kun je er vinden.
Verder heeft Swingmaster in eigen beheer opnamen uitgebracht , waaronder een favoriet van mij ,Piano Slim.

0
geplaatst: 24 november 2011, 23:35 uur
heicro schreef:
Een (helaas overleden bluesrock gitarist) die aandacht verdiend is Roy Buchanan.
Een van mijn eerste Blues ervaringen zal dit zijn.........en dan wel zijn Second album. Mijn vader had die lp (ik heb hem nu), dus die is er met de paplepel ingegoten. Begin jaren '90 toen ik in militaire dienst zat kwam ik hem op cd tegen in een platenwinkel in Ede...direct aangeschaft. Fantastische speler, die inderdaad weinig genoemd wordt.
Verder houd ik enorm van blues, muziek waar ik altijd wel voor in ben. De oude zwarte bluesmannen en enkele dame vind ik heerlijk. Maar zeker ook die blanke gasten die er mee aan de wandel zijn gegaan kan ik ook erg waarderen. Zo heeft die vader van me al die eerste Stones platen (ook in mijn bezit trouwens.....alle vinyl platen van mijn vader eigenlijk, dus veel 60ies spul van The Doors en Fleetwood mac en noem maar op) waarop ze nog echt de blues speelden, daarna kon hij niet zoveel meer met de Stones. Ook via mijn ouweheer Fleetwood mac, beter gezegd Peter Green, leren kennen en daar heb ik zelf ook wel wat cd's van gehaald toen ie weer in de bewoonde wereld kwam zeg maar.............en een prachtige 3 cd box van het blues werk van Fleetwood Mac. Eric Clapton (en de bands waar hij in zat) gaat er ook prima in, de blues platen van Gary Moore, Red devils, een hele rij Tony Joe White cd's heb ik ook staan, zalige muziek. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En het verwante bluesrock kan ik ook zeker mee uit de voeten...........af en toe word ik wat moe van al die hokjes trouwens.
0
Hendrik68
geplaatst: 6 februari 2012, 21:28 uur
Ik ben me de laatste tijd behoorlijk aan het verdiepen in vooral de oude blues. Ik vind uiteraard Robert Johnson geweldig. Daarnaast vind ik vooral Son House, Mississippi John Hurt, Skip James, Blind Lemon Jefferson en meer van dat soort artiesten mooi om te horen. Ik heb over het algemeen meer met dit soort artiesten dan die van de enorme gitaarsolo's. Ik kan zeg maar uren genieten van Blind Lemon Jefferson, maar als ik 1 CD van de SRV man heb gehoord dan heb ik, ondanks dat ik er enorm van geniet, eerst wel weer genoeg gitaargeweld gehoord.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 februari 2012, 22:01 uur
Stuk voor stuk namen die ik ook graag draai, Hendrik. Dat zijn de échte bluesmannen. 

0
geplaatst: 6 februari 2012, 22:59 uur
... en Lightnin' Hopkins niet te vergeten. Voor mij de meest authentieke bluesman die er bestaat. "Blues in the Bottle" was de eerste plaat die ik van hem hoorde, en eigenlijk ook de eerste echte bluesplaat. Ik kan je verzekeren: die plaat kwam harder aan dan mijn eerste Samson-shaggie!
0
Hendrik68
geplaatst: 7 februari 2012, 08:30 uur
Hopkins zal ik ook zeker nog nader bestuderen, dat wat ik ken is inderdaad goed, maar ik moet nog heel veel ontdekken hoor. Maar de tijd om elke week een stuk of wat nieuwe artiesten te ontdekken en er dan ook direct een mening over te hebben ontbreekt me eenvoudigweg. Dus zal ik even kalm aan moeten doen. Een ding scheelt: dat soort artiesten zal niet meer met nieuw werk komen, dus ik heb alle tijd om het in te halen.
0
geplaatst: 7 februari 2012, 09:48 uur
Ik heb een spotify-playlist samengesteld met mijn favoriete bluesnummers, misschien hebben jullie er ook iets aan:
Blues - Chronologisch 1926-2010 by Nigel Van de Velde on Spotify - open.spotify.com
Ze staan behoorlijk chronologisch gerangschikt, al zullen er hier en daar wel foutjes in zitten, zeker wanneer er meerdere releases waren van een nummer.
Blues - Chronologisch 1926-2010 by Nigel Van de Velde on Spotify - open.spotify.com
Ze staan behoorlijk chronologisch gerangschikt, al zullen er hier en daar wel foutjes in zitten, zeker wanneer er meerdere releases waren van een nummer.
0
geplaatst: 28 mei 2012, 10:42 uur
Te goed om hier onopgemerkt te blijven:
The Clarksdale Moan: album opener:
The Clarksdale Moan: album opener:
0
geplaatst: 10 juli 2012, 11:44 uur
Niets gaat wat mij betreft boven de eerste (opgenomen) generatie.
Son House: YouTube - 'Walking Blues - 1930 version' SON HOUSE, Delta Blues Guitar Legend
Blind Willie McTell: YouTube - Blind Willie McTell - Statesboro Blues
Tommy Johnson: YouTube - Cool Drink of Water Blues- Tommy Johnson
Blind Willie Johnson: YouTube - Jesus make up my dying bed........ Blind Willie Johnson (technisch gezien geen blues, maar dat boeit niet ;] )
Robert Johnson: YouTube - Sweet Home Chicago
Tommy McClennan: YouTube - 'New Shake 'Em On Down' TOMMY McCLENNAN, Delta Blues Guitar Legend
Robert Petway: YouTube - Robert Petway - Catfish Blues (1941)
Blind Lemon Jefferson: YouTube - Blind Lemon Jefferson - See That My Grave Is Kept Clean
Henry Thomas: YouTube - Henry Thomas - John Henry (ook geen blues, maar de muziek die men daarvoor speelde. Deze man liep in de late 20's al hopeloos achter
)
Bukka White: YouTube - Roots of Blues -- Bukka White ?Aberdeen Mississippi Blues"
Reverend Gary Davis: YouTube - Rev Gary Davis - I Am The Light Of The World (weer geen blues, maar dat kan me niet schelen)
Charlie Patton: YouTube - Charley Patton - Magnolia blues
En dan electrisch, chicago blues:
Muddy Waters: YouTube - Muddy Waters - Louisiana Blues (1951)
Howlin' Wolf: YouTube - smokestack lightnin' - HOWLIN WOLF
Elmore James: YouTube - Dust My Broom - Elmore James
Little Walter: YouTube - my babe - LITTLE WALTER
Sonny Boy Williamson (Aleck Miller): YouTube - Sonny Boy Williamson - Your Funeral, My Trial
en ook vet:
Lightnin' Hopkins: YouTube - lightnin' hopkins - bring me my shotgun
R.L. Burnside: YouTube - R.L. Burnside: See My Jumper Hanging On the Line (1978)
Mississippi Fred McDowell: YouTube - Mississippi Fred McDowell "Goin Down to the River"
(Zijn eerste opnames door Alan Lomax zijn legendarisch!)
En er staan natuurlijk ook een heleboel meer geweldige dingen al in deze thread!
Son House: YouTube - 'Walking Blues - 1930 version' SON HOUSE, Delta Blues Guitar Legend
Blind Willie McTell: YouTube - Blind Willie McTell - Statesboro Blues
Tommy Johnson: YouTube - Cool Drink of Water Blues- Tommy Johnson
Blind Willie Johnson: YouTube - Jesus make up my dying bed........ Blind Willie Johnson (technisch gezien geen blues, maar dat boeit niet ;] )
Robert Johnson: YouTube - Sweet Home Chicago
Tommy McClennan: YouTube - 'New Shake 'Em On Down' TOMMY McCLENNAN, Delta Blues Guitar Legend
Robert Petway: YouTube - Robert Petway - Catfish Blues (1941)
Blind Lemon Jefferson: YouTube - Blind Lemon Jefferson - See That My Grave Is Kept Clean
Henry Thomas: YouTube - Henry Thomas - John Henry (ook geen blues, maar de muziek die men daarvoor speelde. Deze man liep in de late 20's al hopeloos achter
)Bukka White: YouTube - Roots of Blues -- Bukka White ?Aberdeen Mississippi Blues"
Reverend Gary Davis: YouTube - Rev Gary Davis - I Am The Light Of The World (weer geen blues, maar dat kan me niet schelen)
Charlie Patton: YouTube - Charley Patton - Magnolia blues
En dan electrisch, chicago blues:
Muddy Waters: YouTube - Muddy Waters - Louisiana Blues (1951)
Howlin' Wolf: YouTube - smokestack lightnin' - HOWLIN WOLF
Elmore James: YouTube - Dust My Broom - Elmore James
Little Walter: YouTube - my babe - LITTLE WALTER
Sonny Boy Williamson (Aleck Miller): YouTube - Sonny Boy Williamson - Your Funeral, My Trial
en ook vet:
Lightnin' Hopkins: YouTube - lightnin' hopkins - bring me my shotgun
R.L. Burnside: YouTube - R.L. Burnside: See My Jumper Hanging On the Line (1978)
Mississippi Fred McDowell: YouTube - Mississippi Fred McDowell "Goin Down to the River"
(Zijn eerste opnames door Alan Lomax zijn legendarisch!)
En er staan natuurlijk ook een heleboel meer geweldige dingen al in deze thread!

0
geplaatst: 17 juli 2012, 22:55 uur
Ook mooi:
En van gevangenisblues kan ik ook wel genieten, hoe groot de contradictie hierin ook is...
En Blind Willie McTell natuurlijk, ook al is hij hiervoor al genoemd:
En nog dit nummer van Howlin' Wolf:
En van gevangenisblues kan ik ook wel genieten, hoe groot de contradictie hierin ook is...
En Blind Willie McTell natuurlijk, ook al is hij hiervoor al genoemd:
En nog dit nummer van Howlin' Wolf:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 juli 2012, 13:14 uur
Niet 100% blues, maar ik denk dat sommigen dit ook wel bijzonder vinden: Prison Worksongs (1959)
0
geplaatst: 18 juli 2012, 19:43 uur
@Stijn: toegevoegd aan mijn nog-luisteren lijstje
Ziet er heel interessant uit!
@Daniel:
Ziet er heel interessant uit!@Daniel:

0
geplaatst: 19 juli 2012, 20:11 uur
En hoe kan ik Junior Kimbrough in hemelsnaam zijn vergeten? Ongelooflijk lekkere blues. The Black Keys hebben er nog een mooi coveralbum van gemaakt genaamd Chulahoma.
0
geplaatst: 20 september 2012, 15:42 uur
Er is sinds kort een cd-box uit. ABC of the Blues. Deze bestaat uit 52 CD's en er zit een Puck Harmonica van Hohner bij. Adviesprijs €35,-. Leuke aanbieding, dacht ik zo!
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 september 2012, 16:52 uur
Probleem is met zo'n box dat de artiesten waarschijnlijk kriskras door elkaar staan en dat er geen/weinig verdere informatie bijzit. En je zit met 52 cd's, terwijl je er steeds één draait.
Maar ik houd soieso al niet van verzamelaars.
0
geplaatst: 20 september 2012, 21:42 uur
Stijn_Slayer schreef:
Probleem is met zo'n box dat de artiesten waarschijnlijk kriskras door elkaar staan en dat er geen/weinig verdere informatie bijzit. En je zit met 52 cd's, terwijl je er steeds één draait.
Dat is bij deze box nu eens niet het geval. Er staan zo'n honderd artiesten op (gemiddeld 2 per CD) en ze zijn alfabetisch (op achternaam) gerangschikt. Ik heb hem zelf nog niet in huis maar wel in bestelling.
Ik snap je kritiek en denk zelf ook dat er maar enige schijfjes interessant zijn en de weg naar mijn cd-speler zullen vinden. Desalniettemin kon ik het niet laten om voor zo'n luttel bedrag dit kleinood aan te schaffen.
0
geplaatst: 26 september 2012, 18:10 uur
De Daniƫl schreef:
En hoe kan ik Junior Kimbrough in hemelsnaam zijn vergeten? Ongelooflijk lekkere blues. The Black Keys hebben er nog een mooi coveralbum van gemaakt genaamd Chulahoma.
(embed)
Geweldig dat je deze artiest even in de spotlight zet! Ik heb onmiddellijk you better run in huis gehaald en deze cd kampeert sindsdien in mijn cd-speler En hoe kan ik Junior Kimbrough in hemelsnaam zijn vergeten? Ongelooflijk lekkere blues. The Black Keys hebben er nog een mooi coveralbum van gemaakt genaamd Chulahoma.
(embed)
.
0
Hendrik68
geplaatst: 29 september 2012, 09:51 uur
Ik heb You better run ook al even in huis in en er een stukje bij geschreven. Ik heb de man via Sweet Tea van Buddy Guy leren kennen. Guy wilde terug naar zijn roots in het zuiden van de States. Hoewel Guy in Louisiana werd geboren en in Baton Rouge het vak leerde alvorens naar Chicago te gaan om daar met Junior Wells door te breken, kwam hij bij Kimbrough (uit het noordelijkste stadje van Mississippi) terecht om dat oude gevoel terug te krijgen en tot uiting te brengen. Het nummer I gotta try you girl van Kimbrough wordt door Guy werkelijk geniaal bewerkt. Kimbrough had een compleet eigen sound. Zeer verslavend inderdaad. Gisteravond ook nog even opgezet en voor je het weet zit je in de kleine uurtjes.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 september 2012, 11:29 uur
Ook maar eens checken, had nog nooit van hem gehoord.
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 23:30 uur
De blues bestaat nu schijnbaar 100 jaar. In 1912 componeerde de Amerikaanse fiddler van Duitse origine Hart Wand namelijk de "Dallas Blues". Wilbur Sweatman was in 1918 een van de eerste (of de eerste?) die het nummer op de plaat zette.
0
geplaatst: 15 november 2012, 12:17 uur
Bij the blues is het altijd een hele puzzel waar een nummer vandaan komt, en al snel kom je bij de oude bluesmannen terecht. De invloeden van die gasten op muziek (vooral rockmuziek) wordt naar mijn mening zwaar ondergewaardeerd. Hier niet. Ook fijne tips van een ieder, bedankt!
Ik wil nu even niet terug gaan naar de roots van de blues, maar The Aynsley Dunbar Retaliation onder de aandacht brengen. 'The Warning' van Black Sabbath is eigenlijk een cover van The Warning van deze band (zie hieronder). Maar als je deze band wat verder gaat beluisteren, hoor je ook mooie zware blues.
Eigenlijk zonde om via youtube te luisteren, via plaat is het veel mooier, maar goed.
The Ainsley Dunbar retaliation
Ik wil nu even niet terug gaan naar de roots van de blues, maar The Aynsley Dunbar Retaliation onder de aandacht brengen. 'The Warning' van Black Sabbath is eigenlijk een cover van The Warning van deze band (zie hieronder). Maar als je deze band wat verder gaat beluisteren, hoor je ook mooie zware blues.
Eigenlijk zonde om via youtube te luisteren, via plaat is het veel mooier, maar goed.
The Ainsley Dunbar retaliation
* denotes required fields.