Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 15 maart 2016, 18:13 uur
Ah, fijne plaat! Blijkbaar heb ik er nooit op gestemd. In 2012 was Nozinja absoluut fantastisch op Metropolis.
0
geplaatst: 15 maart 2016, 19:28 uur
Hetzelfde als Teunnis hier.
Heb wel al het één en ander los beluisterd de afgelopen jaren, en dat beviel uitstekend!
Heb wel al het één en ander los beluisterd de afgelopen jaren, en dat beviel uitstekend!
0
geplaatst: 15 maart 2016, 21:32 uur
Fantastische cd en geniale video die ik nog niet had gezien, bedankt panjoe!
Ik zet hem meteen ook nog eens op!
Ik zet hem meteen ook nog eens op!
0
geplaatst: 15 maart 2016, 23:40 uur
Deze plaat zonet een keer geluisterd. Sommige nummers vond ik toch wat te elektronisch voor m'n smaak, voornamelijk de nummers van BBC deden me niet zoveel. Echter de nummers van Zinja Hlungwani vond ik wel mooi! Voor nu een magere 3.5 ster, maar ga deze zeker nog een keer luisteren en het zou dan zomaar anders uit kunnen vallen.
0
buizen
geplaatst: 16 maart 2016, 09:48 uur
Even wennen, de muziek. Moest denken aan het computerspelletje pacman. Misschien is het de bedoeling 'in trance' te geraken, met die specifieke bpm-snelheid?
Ook wat beelden gezien op YT.
Een optreden lijkt me wel een belevenis. De muziek an sich zet ik niet meer op, heb er te weinig mee.
Ook wat beelden gezien op YT.
Een optreden lijkt me wel een belevenis. De muziek an sich zet ik niet meer op, heb er te weinig mee.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 10:35 uur
In elk geval de minst bass-heavy dansmuziek die ik hoorde. De bas ontbreekt volledig in het geluidsspectrum, en af en toe dacht ik naar 8-bit muziek te luisteren.
Na wat wennen aan de keyboardgeluiden werd ik er toch wel heel vrolijk van. Op een prettige manier hypnotiserend, deze muziek. Vooral door de kenmerkende vraag- en antwoordzang. Maar ook ik denk dat deze muziek vooral live tot haar recht komt, bij voorkeur in lokale omstandigheden en vooral niet in een kil Nederlands muziekverzamelgebouw.
Mijn favorieten op deze plaat zijn Zinja Hlungwani en Tiyiselani Vomaseve.
Voorlopig 3.5* maar deze gaat nog wel een paar keer gedraaid worden komende twee weken.
Na wat wennen aan de keyboardgeluiden werd ik er toch wel heel vrolijk van. Op een prettige manier hypnotiserend, deze muziek. Vooral door de kenmerkende vraag- en antwoordzang. Maar ook ik denk dat deze muziek vooral live tot haar recht komt, bij voorkeur in lokale omstandigheden en vooral niet in een kil Nederlands muziekverzamelgebouw.
Mijn favorieten op deze plaat zijn Zinja Hlungwani en Tiyiselani Vomaseve.
Voorlopig 3.5* maar deze gaat nog wel een paar keer gedraaid worden komende twee weken.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 15:44 uur
Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds panjoe's post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen.
Arrie, thelion, trebremmit, ohmusica, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, Titmeister, inquestos, Toon1, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison,
---
Overzicht:
W1/2: Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975) [Masimo]
W3/4: Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010) [panjoe]
Arrie, thelion, trebremmit, ohmusica, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, Titmeister, inquestos, Toon1, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison,
---
Overzicht:
W1/2: Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975) [Masimo]
W3/4: Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010) [panjoe]
0
geplaatst: 16 maart 2016, 15:49 uur
Goed, goed, ik reageer de volgende keer wel sneller
Heb pas één nummer kunnen beluisteren, maar ik ga me hier zeker aan wagen.
Heb pas één nummer kunnen beluisteren, maar ik ga me hier zeker aan wagen.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 16:07 uur
Masimo schreef:
Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds panjoe's post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen.
Ik heb nog niet gereageerd maar lees nog trouw mee hoor

0
geplaatst: 16 maart 2016, 17:50 uur
Present!
Ik lees mee en heb al wat albums geselecteerd die ik zou willen inbrengen op termijn.

Ik lees mee en heb al wat albums geselecteerd die ik zou willen inbrengen op termijn.

0
geplaatst: 16 maart 2016, 17:58 uur
Top! Lijkt me mooi moment om een lijstje van tippers op te stellen.
Tippers:
- W5/6: Titmeister
- W7/8:
- W9/10:
....
Wie wil?
Tippers:
- W7/8:
- W9/10:
....
Wie wil?

0
geplaatst: 16 maart 2016, 18:02 uur
Wel fijn dat er voor de eerste 2 albums gekozen is voor albums die ik al ken, maakt commentaar leveren makkelijker 
Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla
Als groot Ethio-jazzliefhebber ben ik dit recent gaan luisteren tijdens mijn verdiepingsreis in het genre. Zoals eigenlijk vrijwel alle Ethio-jazz is dit muzikaal dik in orde, alleen de opnamekwaliteit is wat minder (op Spotify althans) en af en toe staat de zang mij wat tegen. Mist tot op heden de betovering van een Mulatu Astatke of de edge van Getatchew Mekurya, maar ik ga het zeker vaker de kans geven. Voor nu: 3,5*
Shangaan Electro
Jaa, deze verzamelaar ken ik al een tijdje en is uitermate geschikt om op te zetten als je een groep blanken klungelig wil zien dansen. Deze muziek op gemiddeld 190 BPM vereist namelijk bovengemiddelde dansskills. Dat is niet zo raar, want hij is ontstaan uit de Zuid-Afrikaanse jeugdscene, die de traditionele dansmuziek te traag vond. Voor wie ooit in een Afrikaanse 'discotheek' mee heeft meegedaan aan het paringsritueel dat dansen daar is, is dit een mooie muzikale ansichtkaart. 4*

Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla
Als groot Ethio-jazzliefhebber ben ik dit recent gaan luisteren tijdens mijn verdiepingsreis in het genre. Zoals eigenlijk vrijwel alle Ethio-jazz is dit muzikaal dik in orde, alleen de opnamekwaliteit is wat minder (op Spotify althans) en af en toe staat de zang mij wat tegen. Mist tot op heden de betovering van een Mulatu Astatke of de edge van Getatchew Mekurya, maar ik ga het zeker vaker de kans geven. Voor nu: 3,5*
Shangaan Electro
Jaa, deze verzamelaar ken ik al een tijdje en is uitermate geschikt om op te zetten als je een groep blanken klungelig wil zien dansen. Deze muziek op gemiddeld 190 BPM vereist namelijk bovengemiddelde dansskills. Dat is niet zo raar, want hij is ontstaan uit de Zuid-Afrikaanse jeugdscene, die de traditionele dansmuziek te traag vond. Voor wie ooit in een Afrikaanse 'discotheek' mee heeft meegedaan aan het paringsritueel dat dansen daar is, is dit een mooie muzikale ansichtkaart. 4*
0
geplaatst: 16 maart 2016, 18:02 uur
Masimo schreef:
Tippers:
- W5/6:
- W7/8:
....
Wie wil?
Tippers:
- W5/6:
- W7/8:
....
Wie wil?
Ja hoor, ik wil best een tip geven
0
geplaatst: 16 maart 2016, 18:21 uur
Zelfs ik heb nog wel een ekte Afrikaanse tip. Heeft een van jullie ooit gehoord van Fela Kuti?
Nee, ik heb ook nog een serieuze bijdrage, geen zorgen. Maar laat de experts maar even voorgaan.
Inmiddels Shangaan Electro helemaal beluisterd, en ik ben aangenaam verrast. Zeker nadat ik eerder op de dag alleen het eerste nummer, van BBC, had geluisterd. Want de nummers van BBC vind ik duidelijk de minste, samen met het nummer van Nkata Mawewe. Niet slecht, maar net iets te springerig en zenuwachtig naar mijn smaak. De rest is echter niets minder dan heerlijk: ik word er spontaan vrolijk van. Dit gaat het goed doen nu het weer wat mooier wordt
Nee, ik heb ook nog een serieuze bijdrage, geen zorgen. Maar laat de experts maar even voorgaan.
Inmiddels Shangaan Electro helemaal beluisterd, en ik ben aangenaam verrast. Zeker nadat ik eerder op de dag alleen het eerste nummer, van BBC, had geluisterd. Want de nummers van BBC vind ik duidelijk de minste, samen met het nummer van Nkata Mawewe. Niet slecht, maar net iets te springerig en zenuwachtig naar mijn smaak. De rest is echter niets minder dan heerlijk: ik word er spontaan vrolijk van. Dit gaat het goed doen nu het weer wat mooier wordt

0
geplaatst: 16 maart 2016, 18:22 uur
Ik wil wel na Titmeister.
Tippers:
- W7/8: trebremmit
- W9/10:
....
Tippers:
- W9/10:
....
0
buizen
geplaatst: 16 maart 2016, 18:27 uur
Gelieve mij over de Pinksteren heen te tillen. Indien mogelijk.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 18:36 uur
k wil wel na Titmeister.
Tippers:
- W9/10: Herman
- W11/12: itchy
....
Tippers:
....
0
geplaatst: 16 maart 2016, 19:45 uur
Ik sluit graag aan!
Tippers:
- W13/14: Bardt1980
Tippers:
0
geplaatst: 16 maart 2016, 20:11 uur
Waarom ook niet.
Tippers:
- W15/16: Ataloona
Tippers:
0
ohmusica
geplaatst: 16 maart 2016, 22:05 uur
Tippers:
- W17/18 ohmusica
- W17/18 ohmusica
0
geplaatst: 16 maart 2016, 22:56 uur
Tippers:
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
- W21/22: niels94
Ik heb je er even tussen gezet, is deze positie ok, buizen?
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
0
geplaatst: 17 maart 2016, 00:16 uur
niels94 schreef:
Tippers:
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
Tippers:
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
Lekker handig zo'n lijstje voor mensen die in da real world leven

Om de echte weeknummers te verkrijgen - en dat is voor de planning van e.e.a. wel handig - moet je er 9 bij optellen. Panjoe is dus week 12 en 13 aan de beurt en Titmeister week 14 en 15.
Betekent dat het nu al tot in aug vol zit en dat kan ik nog niet overzien. Zal wel eea afvallen, maar dan nog. Ik lees wel mee en zo ...
0
geplaatst: 17 maart 2016, 11:03 uur
Ik wil ook wel een album aanraden, zet me maar bij de lijst...
0
buizen
geplaatst: 17 maart 2016, 14:59 uur
niels94 schreef:
Tippers:
....
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
Tippers:
....
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
Dat is goed. Zit zo rond die tijd wel op de rots van de Loreley (Ritchie Blackmore's Rainbow, Thin Lizzy en Manfred Manns Earth band) maar daar passen we wel een mouw aan.
Die weeknummers zijn inderdaad erg verwarrend. Of zet er geen "W"nummers voor, alleen een lijstje met volgorde van namen die aan de beurt zijn voor Afrikaans Album v/d Week of zet er de juiste weeknrs voor. Onze jaartelling begon bij de geboorte van Christus. We zitten nu in week 11.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 15:11 uur
Mjuman buizen Ah, de W's zijn inderdaad verwarrend en onhandig. Het was puur bedoeld om te benadrukken dat het om een tweewekelijkse wisseling van wacht zou gaan. Ik denk echter dat weeknummers - ivm uitvallen van deelnemers, en eventueel 'rustweken' in de zomer - eveneens misleidend kunnen zijn. Ik maak er wel gewoon een streepjeslijst van.
Tippers (tweewekelijkse wisseling van wacht!)
- Titmeister (op maandag 28 maart)
- trebremmit
- Herman
- itchy
- Bardt1980
- Ataloona
- ohmusica
- buizen
- niels94
- philtuper
- shaadiq haynes
Tippers (tweewekelijkse wisseling van wacht!)
- Titmeister (op maandag 28 maart)
- trebremmit
- Herman
- itchy
- Bardt1980
- Ataloona
- ohmusica
- buizen
- niels94
- philtuper
- shaadiq haynes
0
geplaatst: 17 maart 2016, 15:22 uur
Wellicht interessant om te horen: Shangaan vóór de drukte van 'Electro'
Thomas Chauke na Shinyori Sisters - Vafana Vanharhu - YouTube
Voor degene die het hyperactieve van Shangaan Electro tegenstaat: ook op Spotify te vinden (de Shimatsatsa-serie)
Voor degene die het hyperactieve van Shangaan Electro tegenstaat: ook op Spotify te vinden (de Shimatsatsa-serie)
0
geplaatst: 17 maart 2016, 15:26 uur
Masimo schreef:
Dat is wel heel herkenbaar - gitaar behoorlijk juju-achtig. Ik wacht nog op die Shangaan Electro

0
geplaatst: 18 maart 2016, 11:13 uur
niels94 schreef:
Zelfs ik heb nog wel een ekte Afrikaanse tip. Heeft een van jullie ooit gehoord van Fela Kuti?
Grapje, toch?
* denotes required fields.