menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
Jeve schreef:
(quote)

Het is heel simpel: voetpad/trottoir is geen fietspad, andersom is fietspad ook geen voetpad/trottoir...
Als iedereen zich gewoon houdt aan regels, die er niet voor niets zijn, is er geen ophef.
Maar ja, fietsbel laten rinkelen op een voetpad? De omgekeerde wereld dus.

Okay, je hebt het dan over de stoep ofzo? Of wat is precies een voetpad volgens jou?

Jeve schreef:
Je bent zelf waarschijnlijk een fietser, en niet zozeer een wandelaar.

Ik ben beide en iemand die een enorme hekel heeft aan verkeershufters.

(quote)

Inderdaad: als iedereen zich keurig netjes aan de regels houdt (je burgerplicht) dan is in elk geval de verkeersveligheid (je recht) geen probleem. Maar omdat iedereen zo brutaal en egocentrisch deel neemt aan het verkeer en iedereen voor iedereen opzij moet wat ikke ikke ikke is het een chaos en is iedereen opgefokt en het is feitelijk allemaal zo simpel.

Fietsers horen niet op het voetpad. Scooters horen niet op het fietspad. En voetgangers moeten zich ook gewoon aan de regels houden. Oversteken bij oversteekplaatsen, wachten op het groene licht etc. We zijn toch allemaal inmiddels volwassenen?

Jij was toch degene die fietsers ging naroepen dat ze niet mochten praten met elkaar omdat jij stilte wilde in het bos?

Jeve
Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik ben beide en iemand die een enorme hekel heeft aan verkeershufters.

Jij vindt dat je je mag gedragen zoals je doet. Prima. Je hebt snel je oordeel klaar. Dat zegt meer over jou dan over anderen in het algemeen.

Einde "oefening".

Jeve schreef:
(quote)

Jij vindt dat je je mag gedragen zoals je doet. Prima. Je hebt snel je oordeel klaar. Dat zegt meer over jou dan over anderen in het algemeen.

Einde "oefening".

Zelfs als het gaat om een plek waar iemand niet mag fietsen is het nog steeds volstrekt idioot om te doen alsof je doof bent natuurlijk.

dix

Ik moet wel kwijt dat mensen in de buurt van Castricum en Egmond veel beleefder en minder brutaal zijn dan bijvoorbeeld in het Gooi of bij Amsterdam. Dat scheelt.

Het kan best zijn dat je in de natuur een beleefde meneer of mevrouw bent, maar op dit forum dus bepaald niet. Je fulmineert namelijk net als een rechtgeaarde Amsterdammer die ook graag zijn eigen 'kutland' tot de grond toe afbrandt. En ik kan het weten, opgegroeid in Schoorl dus vertel mij niks over misdragende Hoofdstedelingen in de vrije natuur. Houdt het in dit topic een beetje terughoudend, dat leest aangenamer.

Ik ga zometeen even een rondje Groningen-Zuidlaren-Veendam-Hoogeveen-Groningen fietsen.

Hopelijk kom ik niet van die wandelhooligans tegen. Desalniettemin is mijn voorwiel vast harder dan het been van zo'n Oost-Indisch dove sjokker.

dix
Onweerwolf schreef:
Oost-Indisch dove.

Dat kan niet meer ... gecancelled

Ik woon vlakbij het Noordscheveld. Vanmiddag nog met de fiets langsgekomen maar we wandelen er ook graag. Een prachtig stukje Drentse hei (met aangrenzende bossen) waar op de hei een breed zandpad is (voor wandelaars zou je zeggen) en meters ernaast een vrij nauw kronkelend sintelpad (voor fietsers zou je zeggen). Wandelaars lopen er echter ook liever over het sintelpad. Er staan denk ik bewust geen borden 'fietspad'. Zowel als wandelaar als fietser houd ik er (net als de meeste anderen) rekening met de aanwezigheid van beide op beide paden. Mensen brengen daar een beetje geduld op, geven elkaar de ruimte en gunnen elkaar een groet. Zo te lezen een plek die als voorbeeld kan dienen voor plekken elders, ondanks dat je elkaar er toch echt wel tegenkomt op dezelfde vierkante meter. in mijn beleving is het dan ook zo dat hoe meer een omgeving is vervuild door borden (fietspad, voetpad, ...), hoe meer wandelaars en fietsers hun plek gaan opeisen en frustraties en gevaarlijke situaties ontstaan.

Voor de goede orde: ik fiets, hardloop, wandel, dus ben een weggebruiker vanuit verschillende invalshoeken.

Ik heb geen problemen met de fietsbel, negeer deze ook niet. Als ik moet plaats maken voor een andere weggebruiker dan doe ik dat. Ik groet ook vaak beleefd. Met name weggebruikers van hetzelfde snit groeten elkaar vaak.

Ik heb wel problemen met voetpad/stoep-fietsers, peletons wielrenners die schreeuwen, ATB-ers die 'van het pad af' zijn, maar ook voetgangers die door rood oversteken of zonder om te kijken voor je fiets springen.

In Amsterdam is het nogal lastig (schijnt) om je aan de geldende richtlijnen en regels te houden, met veel geschreeuw en gescheld als gevolg.

Ik heb nog nooit iemand uitgescholden of nageschreeuwd. Als ik mij een hoedje schrik, doet dat wel wat met me, en ja ik zou wel wat meer rust in de natuur willen. Maar dat zit er allang niet meer in, denk ik.

Fietsen is net zo fantastisch als wandelen en ik doe beide graag en vaak. Ik hoop zelf dat ik zo min mogelijk andere weggebruikers in de weg zit.

En ben ik nou echt zo vreemd dat ik de huidige samenleving druk en lawaaiig vind?

Mssr Renard schreef:

En ben ik nou echt zo vreemd dat ik de huidige samenleving druk en lawaaiig vind?

Ik denk dat het helemaal afhangt van waar je woont. Zorg dat je in het Noordoosten komt te wonen, daar valt het met drukte en lawaai (nog) mee.

nlkink schreef:
Mssr Renard schreef:

(quote)

Ik denk dat het helemaal afhangt van waar je woont. Zorg dat je in het Noordoosten komt te wonen, daar valt het met drukte en lawaai (nog) mee.

We waren eens wezen wadlopen en daarna gelijk maar de eerste etappe van het Pieterpad gelopen. Behalve dat iedereen erg aardig is, is het ook erg rustig.

Volgens mij ben je vanaf daar ook veel sneller in Duitsland, Denemarken etc.
Het viel mij van het weekend weer op, hoe lang het duurt voor je de Randstad uit bent, alles is zo ver weg. Terwijl je verwacht dat alles juist dichtbij is.

Mssr Renard schreef:

Je bent niet alleen. De voorbije 2 jaren met Covid-19 hebben mij twee Alpen ontsnappingen gekost tijdens de vakantieperiode, diezelfde tijden hebben ook gezorgd voor veel thuiswerk (en ik blijf erbij, ik ben blij dat ik kan en mag werken), maar ook voor een zekere onverdraagzaamheid ten opzichte van - hoe zeg ik dit nu - mensenmassa's.

Iedere zondag sinds mijn rugoperatie in oktober 2012 doe ik mijn wandeling naar mijn warme bakker (kleine 5 km heen en terug) en als vroege vogel vertrek ik graag vroeg: deze morgen was het zalig, ideale wandeltemperatuur en nog weinig volk in de straten. Het helpt natuurlijk ook niet dat ik in een druk bevolkt land woon, in een drukke toeristische stad (Oostende) en met een reflex om onbekenden te vermijden. Maar je zou me soms eens moeten bezig zien en horen in mijn stamcafé!

En dit meen ik: mooie topic!

Ik snap niet zo goed dat mij vanochtend zo het vuur aan de schenen werd gelegd, en ik nu zoveel bijval krijg van mijn muzikale vrinden. Soms snap ik forums niet helemaal.

Ach, Michiel. Forums zijn gewoon een ontmoeting tussen gelijkgezinden en andersgezinden. Jezelf blijven in alle omstandigheden is soms zo moeilijk en zo moeilijk aanvaard. Of veralgemeen ik nu? Don't care. Carpe diem, we lopen hier maar één keer rond en we moeten er het beste van maken.

dix
Nederland is voor de helft een stadsstaat, daartegen protesteren is een beetje vechten tegen... windmolens.

Pun very intended.

Als Don Quixote strijden voor rust en stilte. Ik voel 'm al.

Er hangt herfst in de lucht en dat maakt mij melancholisch. Het land wordt weer zwart. Nog even en de aardappelen en suikerbieten gaan er uit.

Dit weekend regelmatig langs de akkers gewandeld. Hondjes aan de lijn. En een plan gemaakt voor de komende Duitse wandeling: rondom de veer Ditzum-Petkum, want een stukkie bootjevaren breekt de wandeling. En natuurlijk met hetzelfde bootje terug.

EttaJamesBrown schreef:
Er hangt herfst in de lucht en dat maakt mij melancholisch. Het land wordt weer zwart. Nog even en de aardappelen en suikerbieten gaan er uit.

Dit weekend regelmatig langs de akkers gewandeld. Hondjes aan de lijn. En een plan gemaakt voor de komende Duitse wandeling: rondom de veer Ditzum-Petkum, want een stukkie bootjevaren breekt de wandeling. En natuurlijk met hetzelfde bootje terug.

Wij gaan in November naar Lahn in Duitsland. Duitsland heeft al zolang mijn hart gestolen.

Waar is Ditzum-Petkum?

Bij mij om de hoek: De Eems/ Waddenzee/ Dollard, maar dan aan de Duitse kant.

Eerlijk gezegd denk ik dat het veel op Noord-Groningen lijkt.

Mijn wandelen beperkt zich hoofdzakelijk tot hollen op het voetbalveld, het slenteren langs platenbakken en een ommetje op een bedrijventerrein met een daarnaast alleraardigst gelegen natuurparkje van (inmiddels) natuurmonumenten.

Meestal geen oase van stilte, de rijksweg die dwars door Amsterdam aan Zee loopt is altijd aanwezig. Maar naarmate je daar steeds verder van weg loopt, wordt het vanzelf steeds stiller. We moeten elkaar een beetje omarmen. Er moet door iedereen (leuk) worden gewoond, gewerkt, gesport, gerecreëerd en gekocht. Richt dat maar eens zo in, dat we er in en mee kunnen leven.

EttaJamesBrown schreef:
Bij mij om de hoek: De Eems/ Waddenzee/ Dollard, maar dan aan de Duitse kant.

Eerlijk gezegd denk ik dat het veel op Noord-Groningen lijkt.

We wilden nog steeds eens naar de Duitse waddeneilanden. Spiekeroog, geloof ik, had onze aandacht.

musician schreef:
We moeten elkaar een beetje omarmen. Er moet door iedereen (leuk) worden gewoond, gewerkt, gesport, gerecreëerd en gekocht. Richt dat maar eens zo in, dat we er in en mee kunnen leven.

Ben ik mee eens. Maar elkaar dwars zitten hoort daar dan niet bij. Ik probeer vanuit mijzelf wel beleefd en toegeeflijk te zijn. Juist ook wanneer iets mij tegen de haren instrijkt. Maar ik moet ook wel eens kunnen lozen. Bij mij komen alle prikkels zo keihard binnen. Ik ben soms aan het begin van de dag al helemaal op. Ik weet dat dat mijn eigen probleem is en niet iemand anders, maar toch.

Soms ben je een dag wandelen en fietsen (Heuvelrug, Kwintelooyen o.a.)- de laatste 'zomerdag' immers - en dan lees je 's avonds, na de avonddis en de post-dis koffie cum afzakker', wat er zich hier afspeelt en dan vraag je je af wat er in vredesnaam is gebeurd met de alomgeroemde Nederlandse tolerantie?

We leven in een land met bijna 18 miljoen mensen - op een oppervlakte van NL, 41.543 km², kan je toch ongeveer uitrekenen wat dat betekent. Ik stoor me ook wel eens aan hondenbezitters, skeeleraars, ATB'ers, Mountainbikers, wielrenners, e-bikende senioren met beperkte rijvaardigheid, beppende medewandelaars.
Maar - om Miles aan te halen - So What?

Mssr Renard schreef:
Voor de goede orde: ik fiets, hardloop, wandel, dus ben een weggebruiker vanuit verschillende invalshoeken.

Ik heb geen problemen met de fietsbel, negeer deze ook niet. Als ik moet plaats maken voor een andere weggebruiker dan doe ik dat. Ik groet ook vaak beleefd. Met name weggebruikers van hetzelfde snit groeten elkaar vaak.

Ik heb wel problemen met voetpad/stoep-fietsers, peletons wielrenners die schreeuwen, ATB-ers die 'van het pad af' zijn, maar ook voetgangers die door rood oversteken of zonder om te kijken voor je fiets springen.

In Amsterdam is het nogal lastig (schijnt) om je aan de geldende richtlijnen en regels te houden, met veel geschreeuw en gescheld als gevolg.

Ik heb nog nooit iemand uitgescholden of nageschreeuwd. Als ik mij een hoedje schrik, doet dat wel wat met me, en ja ik zou wel wat meer rust in de natuur willen. Maar dat zit er allang niet meer in, denk ik.

Fietsen is net zo fantastisch als wandelen en ik doe beide graag en vaak. Ik hoop zelf dat ik zo min mogelijk andere weggebruikers in de weg zit.

Tsja. Amsterdam. Noem je ook wat. Alhoewel provinciesteden zoals Almelo er ook wat van kunnen.
Libris | NEUROCITY, John Carver
DPG Media Privacy Gate - tubantia.nl

Mssr Renard schreef:

Ik vind het in ieder geval volstrekt absurd om problemen te hebben met fietsers die onderweg met elkaar spreken.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik vind het in ieder geval volstrekt absurd om problemen te hebben met fietsers die onderweg met elkaar spreken.

Daar heb ik ook totaal geen problemen mee. Praten met elkaar is juist leuk.

Mjuman schreef:
Soms ben je een dag wandelen en fietsen (Heuvelrug, Kwintelooyen o.a.)- de laatste 'zomerdag' immers - en dan lees je 's avonds, na de avonddis en de post-dis koffie cum afzakker', wat er zich hier afspeelt en dan vraag je je af wat er in vredesnaam is gebeurd met de alomgeroemde Nederlandse tolerantie?

We leven in een land met bijna 18 miljoen mensen - op een oppervlakte van NL, 41.543 km², kan je toch ongeveer uitrekenen wat dat betekent. Ik stoor me ook wel eens aan hondenbezitters, skeeleraars, ATB'ers, Mountainbikers, wielrenners, e-bikende senioren met beperkte rijvaardigheid, beppende medewandelaars.
Maar - om Miles aan te halen - So What?

Ik stoor me vooral aan vliegtuigen en snelwegen, maar daar heeft iedereen net even gemist in mijn stukje.

Verder stoor ik me vooral aan hufterig gedrag en juist níet rekening houden met elkaar. Ik ben vóór mensen die vriendelijk zijn en rekening houden met elkaar en de vigerende regels respecteren. Dus geen rijdende cooters op de stoep of schuin overstekende voetgangers die maar wat dien, etc.

Verder vind ik NL vooral niet mooi. En wil ik buiten de grenzen eens de wereld ontdekken. Ik mag toch best Duitsland mooi mogen vinden, en daar willen wandelen?

Toen wij in de Eiffel liepen, had ik nog nooit zoiets moois gezien, en het was er zo rustig. Door de Covid konden we/mochten we niet zover weg. Natuurlijk mocht niemand dat en waren de natuurgebieden nog nooit zo bevolkt geweest. Ik vond dat vervelend.

Verder is de Utrechtse Heuvelrug (sans Lage Vuursche) mijn lievelings stukje Nederland.

Jeve
Never Ending Story around here?

Jeve schreef:
Never Ending Story around here?

Hoezo?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:52 uur

geplaatst: vandaag om 02:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.