MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
Ik vind hockey dan weer met paardendressuur echt de meest saaie en onooglijke sport van de hele spelen. Zapmoment.

Ik vind eigenlijk alle teamsporten leuk. Handbal en volleybal ook, helaas spelen we daar geen rol van betekenis. Dat zegt me meer dan BMX of dat idiote surfen.

ik ben sowieso veel meer van individuele sporten, maar zowel handbal als volleybal is een stuk leuker dan hockey. Ik heb ook bijzonder weinig met voetbal, maar het hockey nog een stuk minder. BMX vind ik superspannend en surfen is ook best leuk.

Handbal staat bij mij maar net een tree hoger dan korfbal, en volleybal heb ik nooit iets aan gevonden. Niet om te doen, noch om naar te kijken. Ik snapte die gekte rond dat succesvolle mannenteam ook niet (hoezeer ook gegund).
Voor dameshockey zijn dan wel argumenten aan te voeren maar die kun je anno 2021 beter voor jezelf houden.
Maar serieus, dat kleine balletje, het constante stil leggen van het spel en het imo buiten proportionele belang van die corner maken met voor mij veel minder leuk dan voetbal.

Ik ben daar niet gevoelig voor laten we maar zeggen. En er zijn veel mooiere mannen op de spelen dan de hockeymannnen, die bungelen ook eerder bijna onderaan. Dus ook daarvoor zet ik de TV niet aan.

Minneapolis schreef:
Handbal staat bij mij maar net een tree hoger dan korfbal, en volleybal heb ik nooit iets aan gevonden. Niet om te doen, noch om naar te kijken. Ik snapte die gekte rond dat succesvolle mannenteam ook niet (hoe kan ook en hoezeer ook gegund). Voor dameshockey zijn dan wel argumenten aan te voeren maar die kun je anno 2021 beter voor jezelf houden.

Die argumenten heb ik voor volleybal ook wel

Edgar18 schreef:
De laatste middag van het atletiektoernooi is denk ik mijn favoriete moment van de hele spelen.
En toen kwam daar de marathon nog overheen. Wat heb ik genoten vannacht. De broederschap met zijn Belgische vriend Abdi maakte het nog mooier. Na twee uur rennen, en met een kokend stel hersens, nog zo bezig zijn met je naasten vind ik schitterend.

Jammer dat de spelen er alweer opzitten. Het was een feestje de afgelopen weken.

Hoogtepunten:

1. Nageeye - marathon mannen
2. Nederland - 4 x 400m estafette mannen
3. Sifan Hassan - 10.000m vrouwen
4. Harrie Lavreysen & Jeffrey Hoogland - finale sprint mannen
5. Niek Kimmann / Femke Bol / Arno Kamminga / Tom Dumoulin

Eens met je lijstje Edgar (mooi de vriendschap bij die finish inderdaad), maar voor mij is toch echt die 10km van Sifan Hassan het meest legendarisch.
De bijzondere aanloop van 2 andere afstanden, inclusief val, de fysieke klachten, de fenomenale 3 traps versnellingen aan het einde, de totale oververhitting en de transformatie in uitstraling nadat alles klaar was.
Heeft ook internationaal voor veel bewondering gezorgd.

edit: en ik heb ook erg genoten van Dumoulin.
Grootste teleurstelling was Mathieu vd Poel en de vrouwen wegrace. Hopelijk neemt MvP snel revanche ergens.

Kan ik helemaal in meegaan Minneapolis. Hassan leverde ook wat mij betreft de meest unieke prestatie van alle Nederlandse atleten. De reden dat ik de 4 x 400 nog net iets toffer vond was het verrassingselement en de ongekende spanning in de laatste meters. Die spanning vond ik ook zo mooi in het duel tussen Lavreysen en Hoogland. In de marathon - zo'n beetje het slot van deze olympiade - kwam dan weer alles samen wat sport zo mooi maakt. De ongekende strijd (met de elementen), de sportiviteit en het pieken op het moment suprême.

Jammer dat het zo snel voorbij is. Volgende keer een maand

luigifort schreef:
Jammer dat het zo snel voorbij is. Volgende keer een maand

Ze komen ons al tegemoet door slechts 3 jaar pauze.

Parijs 2024, vervolgens Los Angeles 2028 en Brisbane 2032.

Hoogtepunten:

1. Nederland zilver 4x400 meter mannen
2. Italië & Qatar goud hoogspringen mannen
3. India goud speerwerpen mannen
4. Nederland brons zevenkamp (in combinatie met België goud en Nederland zilver)
5. Nederland goud keirin vrouwen

Minneapolis schreef:
Ze komen ons al tegemoet door slechts 3 jaar pauze.

Het is nog maar een half jaartje wachten.

luigifort schreef:
Parijs 2024, vervolgens Los Angeles 2028 en Brisbane 2032.

Als Brisbane (metropoolregio telt 3,8 miljoen inwoners) zo makkelijk het bid kan binnen hengelen vraag ik me toch af waarom het niet in Amsterdam (metropoolregio: 8,4 miljoen inwoners) kan? Zowel voor 2028 als 2032 is er een balletje opgeworpen, maar helaas. Te weinig ambitie misschien?

Minneapolis schreef:

Die landen rangschikking zegt mij niet zoveel. We hebben toch geen invloed op elke Franse, Duitse of Italiaanse medaille? Vallen die Duitsers niet een beetje tegen?

Die landenrangschikking zegt toch alles. GBR heeft op basis daarvan een hele inhaalslag (£££ erin gestopt) gemaakt speciaal voor de spelen van Londen destijds. Dat zal Frankrijk nu ook wel doen.

Andere stelling ( van radio 1) dat landen en het I.O.C. wel eens mogen meebetalen aan de organisatie van zo'n enorm evenement.
Nu hoeft team NL alleen maar op te dagen en te klagen over de behuizing en voedsel. Dat zou best eens anders kunnen.

Gretz schreef:
(quote)

Als Brisbane (metropoolregio telt 3,8 miljoen inwoners) zo makkelijk het bid kan binnen hengelen vraag ik me toch af waarom het niet in Amsterdam (metropoolregio: 8,4 miljoen inwoners) kan? Zowel voor 2028 als 2032 is er een balletje opgeworpen, maar helaas. Te weinig ambitie misschien?

Brisbane was de eigen voorkeur van het IOC geloof ik, dan kiezen ze zelf een stad/continent en kunnen andere steden geen bid indienen. Dat mag sinds een paar jaar...

gigage schreef:
(quote)

Andere stelling ( van radio 1) dat landen en het I.O.C. wel eens mogen meebetalen aan de organisatie van zo'n enorm evenement.
Nu hoeft team NL alleen maar op te dagen en te klagen over de behuizing en voedsel. Dat zou best eens anders kunnen.

Daar kan ik best inkomen. Het organiserende land blijft meestal met een gapend gat in de financien achter. Paar miljard of zo.

Op 21 juli 2021 tijdens de 136e IOC-bijeenkomst in Tokio werd Brisbane door het Internationaal Olympisch Comité gekozen als gaststad van de Olympische Zomerspelen 2032.[1] Brisbane werd voor het eerst aangekondigd als de voorkeurskandidaat onder de nieuwe toewijzingsregels op 24 februari 2021 en het bod kreeg op 10 juli 2021 de formele goedkeuring van de Raad van Bestuur van het IOC. Brisbane werd de organisatie van Olympische Spelen toegewezen zonder competitie wat al geleden was van de Spelen van Los Angeles van 1984.

Gretz schreef:
(quote)

Hoe kom je aan 8,4 miljoen?

Duitsland wil 2036 geloof ik. Daarna sowieso weer 2x geen Europa, dus NL kan op zn vroegst weer 2048 mogelijk.

trebremmit schreef:
(quote)

Hoe kom je aan 8,4 miljoen?

Dat is het inwoneraantal van de metropool die we kennen onder de naam Randstad. De meeste bronnen gaan dan uit van 8,4 miljoen.

Bij toekomstige Zomerspelen in Nederland zou de kans overigens levensgroot zijn dat er ook sporten in andere steden als Amstelveen (hockey), Almere (basketbal, volleybal, handbal), Utrecht (voetbal, rugby), Den Haag (zeilen, surfen, beachvolleybal), Rotterdam (judo, marathon, tennis), Eindhoven (zwemmen, waterpolo), Arnhem (BMX) en Apeldoorn (baanwielrennen) worden gehouden.

Wellicht dat Drenthe of Groningen dan de finish van de wegwedstrijd kan krijgen

luigifort schreef:
Duitsland wil 2036 geloof ik. Daarna sowieso weer 2x geen Europa, dus NL kan op zn vroegst weer 2048 mogelijk.

2036 moeten we kunnen winnen van de Duitsers

Gretz schreef:
(quote)

Dat is het inwoneraantal van de metropool die we kennen onder de naam Randstad. De meeste bronnen gaan dan uit van 8,4 miljoen.

Bij toekomstige Zomerspelen in Nederland zou de kans overigens levensgroot zijn dat er ook sporten in andere steden als Amstelveen (hockey), Almere (basketbal, volleybal, handbal), Utrecht (voetbal, rugby), Den Haag (zeilen, surfen, beachvolleybal), Rotterdam (judo, marathon, tennis), Eindhoven (zwemmen, waterpolo), Arnhem (BMX) en Apeldoorn (baanwielrennen) worden gehouden.

Benieuw waar de gernzen liggen van die metropool - opname van dit moment, provincies:

Noord-Holland 2,8 miljoen
Zuid-Holland 3,7 miljoen
Utrecht 1,3 miljoen

Verder: in '90-'91 pitchte A'dam samen met Barcelona voor de Spelen van '92 - we weten hoe dat is afgelopen. Vriendin van me was er nauw bij betrokken - poster met logo van die spelen in A'dam heeft lang bij hen op het toilet gehangen. Hele pitch heeft een godsvermogen gekost en achteraf waren veel lokale politici er helemaal niet rouwig om.

Heb nog nooit een gedegen kosten-batenanalyse gezien van een dergelijk evenement die positief uitpakte. Iedereen snavelt elkaar maar na "dat het zo'n positieve impact heeft gehad." Wishful thinking. Overheid en project/budget-management - zeker als A'dam erbij betrokken is - is geen goed huwelijk.

Gretz schreef:
(quote)

Maar dat is de randstad en niet de metropool regio Amsterdam.

Mjuman schreef:
(quote)

Benieuw waar de gernzen liggen van die metropool - opname van dit moment, provincies:

Noord-Holland 2,8 miljoen
Zuid-Holland 3,7 miljoen
Utrecht 1,3 miljoen

Precieze definities verschillen, maar de Randstad omvat in ieder geval de vier grootste stadsagglomeraties van Nederland: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Omdat de grootste Nederlandse groeistad, Almere, intussen ook tot de Randstad moet worden gerekend is Flevoland als vierde provincie in deze conurbatie betrokken.

(...)
De Randstad is de grootste conurbatie van Nederland en telt, afhankelijk van de begrenzing, tussen de 4,5 (schatting uit 2006) en ruim 8,3 miljoen (schatting uit 2020) inwoners. Daarmee is het gebied een van de grootste (semi-)agglomeraties van Europa.

Randstad (gebied) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

trebremmit schreef:
(quote)

Maar dat is de randstad en niet de metropool regio Amsterdam.

Ja, je kan de de compacte agglomeratie van Amsterdam ook in een los verband beschouwen als metropoolregio, maar in internationale context is het logischer om de gehele Randstad te vergelijken met metropolen als Tokio, Los Angeles en Brisbane. Afstanden tussen de buitengrenzen van de metropool zijn dan vergelijkbaar.

Megalomanie - van hetzelfde soort als in 2003 de internet (1.0) crisis inluidde. Toen ging het ook om aantallen (users) en niet om de rendabiliteit. De Randstad willen vergelijken met Greater London, Parijs, Brisbane of Stor Stockholm is een oversimplificatie waaraan een heel hoge prijs hangt. Voor de Randstad Holland zal het bijv niet meevallen om een gelijkwaardige ov-infrastructuur neer te zetten.

Ga maar eens na wat de impact is geweest - voor een land en de infrastructuur ervan - van de diverse wk-voetbaltoornooien. De 'opbrengst' ervan is gewoon onthutsend; ook de opbrengst van een evenement als de Start van de Giro of de Start van de Tour wordt enorm overschat. Iedereen rekent zich graag rijk.

Ja Mjuman, ik geloof maar al te graag dat het organiseren van een WK of Olympische Spelen meer geld kost dan het oplevert. Maar is dat erg, voor een evenement dat je eens in de 70 jaar houdt?

Geen enkele garantie dat het belastinggeld anders aan zinnigere zaken wordt uitgegeven.

In Japan zijn de belastingen verhoogd ( 2 x 2%) om Tokio zo op de kaart te zetten. Ondertussen wachten de mensen in het noorden na de ramp nog op nieuwe huisvesting. Blijkbaar graait de IOC zijn geld mee met een wurgcontract maar doet geen enkele duit in het organisatiezakje.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.