MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
Waarom wereldkampioen Max Verstappen heel even als Belg koerste in de Formule 1 | Formule 1 | sporza

--> Waarom ik toch een beetje groen ben dat de Nederlandse vlag bij zijn naam staat en niet de Belgische

Ik neem aan dat de wedstrijdleiding ook niet goed hebben geweten wat ze met de situatie moesten.
Zeker niet de fraaiste oplossing en naar mijn idee hebben ze (niet bewust lijkt me) de overwinning aan Max gegeven. In principe had Verstappen ook een nog ongeluk kunnen forceren, was hij ook wereldkampioen geworden M.a.w. hij kon alle risico nemen en had alle kaarten in eigen hand en Hamilton lag met zijn kop in het hakblok.
Ik vind overigens dat Lewis wel behoorlijk wijd ging in de bewuste bocht waar hij ingehaald werdalsof hij al door had dat het hoe dan ook een verloren zaak was. Hoor je ook wel in zijn stem op de boordradio nadat de achterliggers mochten doorrijden.

Gezien het gehele seizoen vind ik het wel soort van terecht dat "onze max" wereldkampioen is.

Ik heb vandaag in het kader van studie-ontwijkend gedrag een ranglijst gemaakt van het F1 seizoen. De coureurs gesorteerd op basis van hoe ik hun seizoen beoordeel.

1. Max Verstappen
Nagenoeg foutloos seizoen en dat terwijl hij een stuk meer op de limiet rijdt dan de rest. Ik ben er echt van overtuigd dat Max Verstappen gewoon een heel klap beter is dan de rest van het veld, zowel de oud-wereldkampioenen als de nieuwe talenten. Het is ook eigenlijk een oneerlijke strijd: Max Verstappen is geboren uit zo ongeveer de allerbeste genen en is vanaf zijn derde niet meer opgevoed, maar opgeleid tot F1-coureur.

2. Lewis Hamilton
Reed misschien wel zijn beste seizoen en als zijn team minder fouten had gemaakt, had hij het record van Schumacher verbroken. Wel mede dankzij de grote hoeveelheid pech voor Verstappen. Hamilton zelf heeft eigenlijk niet zo heel veel fouten gemaakt. Baku zie ik bijvoorbeeld niet zozeer als zijn fout, maar meer een combinatie van pech en een designfout (de beruchte "magic button").

3. Lando Norris
Het is jammer dat het hem de tweede seizoenshelft heel vaak tegen zat, anders was hij gemakkelijk kampioen in de F1,5 geworden. Zijn eerste seizoenshelft was fenomenaal en daar liet hij meer potentie zien dan "we" dachten dat er in hem zat. Hij werd over het algemeen beschouwd als net een tikkeltje minder getalenteerd dan generatiegenoten Russell en Leclerc, maar dankzij dit seizoen ben ik daar niet meer zo zeker van. Hij lijkt wat meer "racecraft" te hebben dan die twee.

4. Carlos Sainz Jr.
Abu Dhabi was typisch voor het seizoen van Sainz: de hele race compleet genegeerd door de regie, maar ondertussen doodleuk op het podium eindigen. Het begint haast op een complot te lijken als je eens oplet hoe weinig Sainz in beeld wordt gebracht. Sainz heeft het hele jaar uitermate goed gepresteerd. Met name zijn kwalificaties hebben mij dit jaar verbaasd. Ik denk wel dat Sainz dit jaar al op zijn top van zijn kunnen heeft gepresteerd, in tegenstelling tot zijn teamgenoot.

5. Pierre Gasly
Ook Pierre Gasly heeft een beest van een seizoen gedraaid. In kwalificaties vaak de tweede Honda, in de races wel net wat te wisselvallig om hem te betitelen als best of the rest. Als Gasly volgend jaar weer progressie maakt, al is het maar een klein beetje, zie ik hem graag weer naar Red Bull gaan. Er zit echt wel een wereldkampioen in hem (mits Verstappen een mindere auto heeft, veel pech heeft of niet meedoet).

6. George Russell
Als Mercedes en Red Bull volgend jaar weer redelijk gelijkwaardig materiaal hebben, dan moet Verstappen misschien wel meer vrezen voor Russell als voor Hamilton. De kwalificatie in Spa alleen is genoeg argumentatie voor die stelling. Maar dan moet hij nog wel een hele grote stap zetten op de zondagen, want dat was af en toe echt niet goed genoeg dit jaar.

7. Charles Leclerc
Ik begin me zorgen te maken over Leclerc. Het blijft enorm wisselvallig en dat ligt echt niet alleen aan de Ferrari. De beginnersfouten zijn er nog niet uit, terwijl dit al zijn vierde seizoen in de Formule 1 is. Dat hij in de laatste race nog door zijn teamgenoot voorbij is gestreefd in het kampioenschap, kan wel eens een gevoelige tik blijken.

8. Esteban Ocon
Na de - in mijn ogen - duidelijk zeven beste coureurs van het veld, volgt er een groot gat, al vult Ocon die leegte gedeeltelijk. Heeft meerdere races het topniveau van de heren hierboven laten zien, iets wat de rest van het veld niet kan zeggen. Maar meestal is hij toch net een niveautje minder.

9. Fernando Alonso
Vermakelijk seizoen van Alonso. Vaak behoorlijk matig, maar ook vaak genoeg zagen we een ouderwetse Alonso. Zijn race-instincten is hij nog niet kwijt, maar de rest van zijn skills zijn wel achteruit gegaan.

10. Antonio Giovinazzi
Twee na laatste geëindigd met maar één uitvalbeurt en toch zet ik hem op de tiende plek. In de dit jaar erg matige Alfa Romeo moet je het van gelukjes hebben om punten te scoren. Iets wat Räikkönen wel overkwam, maar Giovinazzi niet. Terwijl Giovinazzi wel degelijk op momenten iets extra's uit zijn auto wist te krijgen, wat Räikkönen geen moment gelukt is. Met name de kwalificaties van Giovinazzi waren dit jaar indrukwekkend. Van mij had hij nog wel een jaar mogen blijven.

11. Sergio Pérez
Perez kwam niet eens tot de helft van de punten van zijn teamgenoot. Kanttekening daarbij is wel dat zijn team hem meer punten heeft gekost dan zijn eigen gebreken/fouten. Niet alleen werd Perez veelvuldig geslachtofferd voor Verstappen, ook heeft Red Bull gewoon meerdere keren - compleet onnodig - zijn strategie helemaal verneukt. Het leek - zeker aan het begin van het seizoen - soms wel alsof ze bij Red Bull gewoon helemaal niet bezig waren met de strategie van Perez. Maar ook Perez zelf reed geen al te best seizoen.

12. Daniel Ricciardo
Het matige seizoen wordt flink verbloemd door Monza. Daarna ging het wel een stuk beter dan ervoor, maar overall nog steeds een onvoldoende voor Ricciardo

13. Yuki Tsunoda
Echt zwaar ondermaats - ook voor een rookie - in zijn eerste seizoenshelft, maar daarna kwamen er wel een paar lichtpuntjes. Als hij de lijn door kan trekken, gaan we volgend jaar vaker goede dingen van hem zien.

14. Sebastian Vettel
Een paar keer flink geprofiteerd, een enkele keer zijn klasse laten zien, maar over de hele lijn is het gewoon niet meer goed genoeg.

15. Valtteri Bottas
Hij mag dan wel derde zijn geworden in het kampioenschap, vier keer pole hebben gereden en fenomenaal gereden hebben in Turkije, maar als je zoveel fouten maakt als Bottas dit jaar krijg je van mij een dikke onvoldoende.

16. Lance Stroll
Misschien is de Aston Martin gewoon heel erg slecht, maar wat een kleurloos seizoen voor Stroll. Het talent dat hij in het verleden heeft laten zien, kwam er dit jaar geen moment uit.

17. Nicolas Latifi
Had even een periode dit jaar dat ik begon te denken dat hij misschien meer talent heeft dan ik dacht. Maar nee, Latifi is een typisch voorbeeld van een (degelijke) pay driver.

18. Kimi Räikkönen
Mijn held Kimi is een paar jaar te lang doorgegaan. Dit jaar was het bij tijden gênant.

19. Mick Schumacher
Tegenvaller van het seizoen, zelfs met de kennis dat hij altijd een moeizaam jaar heeft in zijn eerste jaar in een nieuwe raceklasse. Wat me vooral tegenviel is dat ik geen enkele progressie heb gezien, sterker nog hij maakte steeds meer en meer fouten.

20. Nikita Mazepin
Heeft in de F2 al aangetoond dat hij een gevaar op de weg is als het niet lekker loopt, maar ook dat hij best wel een potje kan sturen als hij wel in balans is met zijn auto. Bij Haas was van dat laatste natuurlijk geen moment sprake. Wat dat betreft valt het me nog mee wat Mazepin dit jaar heeft laten zien.

Ik zou persoonlijk Latifi hoger zetten..

-Mazepin is F1 driver omwille van de Russische kapitaalinjectie bij Haas.
-Schumacher owv de Duitse kapitaalinjectie, maar wel vorig jaar éérste in Formula 2. Hier verwacht ik nog wel iets van op termijn (waarschijnlijk wel met zijn vader in het achterhoofd)
-Stroll heeft zijn zitje owv zijn vader die eigenaar is van het team.
-Zelf vond ik Leclerc echt tegenvallen dit jaar. Hij is wel zeer wisselvallig.
-Norris zou ik mogelijk zelfs gelijk zetten aan Verstappen. Wat die gepresteerd heeft met zijn McLaren! als je dan ziet wat Ricciardo (toch een beetje gehaald als éérste driver) brengt.
-Perez en Bottas krijgen een ondankbare rol en kunnen moeilijker beoordeeld worden. Ik vond dat Perez het eigenlijk wel degelijk gedaan heeft. Gasly is mogelijk beter, maar ook wel wisselvalliger.

LeCler reedt vorig jaar nog Vettel naar huis maar dat hebben we dit sezoen maar weinig gezien tov Sainz. En Vettel had ik al afgeschreven maar eindigt toch boven zijn veel jongere teamgenoot. Idem Alonso ( die Ocon aan de overwinning hielp) en Raikkonen die op de zondag sterker was dan bij de qually. De oude baasjes deden het best aardig eigenlijk.
Bij Riciardo twijfel ik inmiddels aan zijn motivatie, maar hij lacht het zo leuk weg, dus die mag blijven. Gasley is hem nog tot 5 punten genaderd in de eindstand, heel knap, voor mij een grote verrassing. Tsunoda heeft veel geleerd en doet het steeds beter.
Lando Norris had die Turkse GP in zijn zak maar toen kwam de regen. Sterk gereden dit jaar.

Al met al een leuk seizoen en de meesten blijven nog een jaar. Nice.

Nou, de sportiveiteitsprijs gaat naar Mercedes dit jaar; kort nadat ze bekend maakten hun hoger beroep in te trekken kondigden ze ook nog eens aan dat Toto Wolff én Lewis Hamilton niet naar de prijsuitreiking gaan vanavond. Eerder hadden ze al geweigerd de kampioensauto aan te leveren voor de tradtionele foto met wagens van de andere klasses.

Sailliant detail: conform artikel 6.6 van het sportief reglement is de top 3 van het WK verplicht om naar het gala te komen. Hamilton zou hiervoor dus wel eens bestraft kunnen worden (geldboete of zo).

Wolff gaf verder aan dat Hamilton bijzonder gedesillusioneerd is en hij nog niet zeker weet of hij volgend jaar wel aan de start staat.

Nou, mooie kans voor Nyck de Vries lijkt me, was dinsdag ook al de snelste in de test.

Zieligdoenerij eerste klas. Hamilton is er volgend jaar gewoon weer bij. En als ie geen wereldkampioen wordt het jaar erna ook. Die gaat door tot ie z'n achtste heeft, of de auto moet zo niet-concurrerend zijn dat het een kansloze missie is.

harm1985 schreef:

Wolff gaf verder aan dat Hamilton bijzonder gedesillusioneerd is en hij nog niet zeker weet of hij volgend jaar wel aan de start staat.

Zo gedesillusioneerd dat ie maar wat graag geridderd werd door Prince Charles deze week.

Iets met 'pick and choose' en staart tussen de benen enzo...

Die zit volgend jaar gewoon weer in z'n karretje.

Ook een aantal muzikanten zijn ooit geridderd ( Davies, jagger, Gibb, John, e.v.a.) Daarna nooit meer iets gepresteerd ( geintje hoor)

harm1985 schreef:

Nee joh dat zijn allemaal enorme eigen frustraties van onze vriend Wolff

Dat interview met hem, waar ze een stukje van lieten zien bij formule 1 café, te sneu voor woorden. Die maakt zich zó impopulair, zou mezelf niet eens met durven vertonen in de paddock joh.

Hamilton feliciteerde Verstappen na de race en hield zich daarna op de vlakte. Kan ik veel met respect voor opbrengen. Maar met Toto ben ik wel klaar nu.

Boer K
https://i.redd.it/8uw7nwhyu4b71.jpg
We zijn twee vrienden, jij en ik.

Zo, nu over naar een wat korter WK. Al 2x een 9 . En we zijn nog geen 3 dagen onderweg!

Kwam deze tegen op Facebook, uiteraard over Hamilton:

I’ve heard he’s leaving F1 and wanted to join the band Musical Youth. However, they would not have him as he could not pass the Dutchie on the left hand side.

gigage schreef:
Zo, nu over naar een wat korter WK. Al 2x een 9 . En we zijn nog geen 3 dagen onderweg!

Ja, het is erg leuk tot nu toe! Die Borland was echt geweldig, fenomenale partij vrijdag!

Vanavond duimen voor Sherrock.

Mijn voorspelling: van Gerwen wordt met overmacht wereldkampioen.

Fallon Sherrock haalde niet het gewenste WK niveau, jammer, maar het was duidelijk niet goed genoeg.

Jammer dat ze tegen een persoonlijke favoriet van mij moest, Steve Beaton. Normaal ben ik al snel voor Sherrock, maar tegen Beaton kunnen weinigen op. Heeft ook alles met jeugdsentiment te maken. Beaton stamt nog uit de tijd toen Van Barneveld op kwam. Ook Mervyn King (die nog meedoet) stamt uit die tijd. Andy Fordham, eerder dit jaar overleden, was er daar ook nog eentje van.

Sherrock haalde toch wel haar niveau, hoor. Bijna alle "tops" gingen er direct feilloos in. Alleen tegen het einde had, zelfs, Fallon last van zenuwen. Mooie partij.

Chas Barstow tegen MvG stond ook niet slecht te gooien. Zou mooi zijn weer wat "nieuw" bloed. Konden sommigen het niveau alleen maar wat langer volhouden.
Persoonlijk hoop ik dat Ryan Searle weer ver gaat komen.

Borland heb ik gemist, dus nog even terugkijken.

Hempel🇩🇪 de tering. 75% op de dubbels. Niet normaal.

Ja, die speelde niet slecht

Ron Meulenkamp had toch ook nog 50% op de dubbels, dat was alleen 1 op de 2
Maar die gooide wel heel beroerd.

Smith was ook echt goed. En ik heb Meulenkamo eigenlijk nog nooit goed zien spelen…

Hij maakte t wel een beetje spannend

cosmic kid (moderator)
Gretz schreef:
WAT. EEN. COMEBACK (dé comeback van het decennium?)
(afbeelding)

Moet die Koert nu ook al hier opduiken? Nog erger dan Gijs Staverman & Jeroen van Inkel bij elkaar opgeteld. Verschrikkelijk irritante vent.

Jut en Jul zijn ook weer bezig bij het schaatscommentaar. Over het grootste aankomende talent op de 500m:

Jut: een echte groeibriljant
Jul: letterlijk!!

Ik heb goed zitten kijken, maar zag toch echt niets glinsteren. Ik gok dat het toch figuurlijk bedoeld was...

"Het ijs gaat gerepeteerd worden... euh gerepareerd worden"

Het lijkt Samson en Gert wel

Met al die aanstellerij vergeet van Duivenbode waar het eigenlijk over gaat. Dat was bij de eerste pot ook al zo. Jammer weer, want hij kan best een potje darten.

Ohoh Kimmetje toch, die dubbel 5. Leuke wedstrijd.

Huijbregts is altijd een verschrikkelijk mannetje. Clayton poeiert Gabriel "Pinkie" Clemens ongenadig uit het toernooi. Ik hoop een beetje dat hij de kampioen wordt, maar ik heb vele favorieten.

En ik ben dol op Koert Westerman

Gast
geplaatst: vandaag om 09:26 uur

geplaatst: vandaag om 09:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.