Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4
zoeken in:
1
geplaatst: 12 december 2021, 20:21 uur
jasper1991 schreef:
Ik volg deze sport juist niet vanwege het hoge Ganzenbord-gehalte. Het zijn de regels en dat is het probleem. It's built this way. Te hoge toevalsfactor is niet leuk, te lage overigens ook niet.
Ik volg deze sport juist niet vanwege het hoge Ganzenbord-gehalte. Het zijn de regels en dat is het probleem. It's built this way. Te hoge toevalsfactor is niet leuk, te lage overigens ook niet.
Oorspronkelijk was F1 een sensationele autosport met veel overtakes, crashes en jammer genoeg ook slachtoffers. Dit is in de loop der jaren verandert in een saaie te voorspelbare autosport waarin de enige overtake mogelijkheden lagen in pitstops. Ook het verschil tussen het topteam en de rest was onoverbrugbaar. Fia heeft de regels de laatste jaren aangepast om terug meer suspense en in die zin ook wat meer geluk in te brengen en ze zijn hier eigenlijk wel in geslaagd.
Momenteel doen Mercedes en RedBull mee voor de knikkers, maar niets sluit uit dat Ferrari of McLaren of een ander team de komende jaren niet verder uitgroeit tot het betere team. Het is toch allemaal minder een loterij dan je je voorneemt.
0
geplaatst: 12 december 2021, 20:23 uur
BrotherJohn schreef:
Jan Lammers bij het 20u journaal over de protesten van Mercedes: "Mercedes laat de kans liggen om zich een waardig verliezer te tonen". Precies dat, ik zal nu zeker nooit een Mercedes kopen.
flauwe reactie. de pot verwijt de ketel... Jan Lammers bij het 20u journaal over de protesten van Mercedes: "Mercedes laat de kans liggen om zich een waardig verliezer te tonen". Precies dat, ik zal nu zeker nooit een Mercedes kopen.
RedBull en Mercedes zitten de laatste seizoenen dicht op elkaar en vechten het vaker uit achter de schermen via achterpoortjes en het aanvechten van beslissingen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 20:26 uur
jasper1991 schreef:
(quote)
Ik hoef niet alles te volgen in mijn korte tijd onder de zon. Onvermijdelijk moet ik soms keuzes maken op basis van onvolledige informatie. Vandaag keek ik weer eens deze sport en op basis daarvan ben ik niet van plan de sport intensiever te volgen. Je hoeft je hier niet te verdedigen. Iedereen mag zijn mening hier geven. Ik ken genoeg mensen die F1 niets vinden. Er zijn genoeg sporten die interessant zijn en al zeker minder onderhevig aan de financiële middelen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 21:12 uur
aerobag schreef:
Wat anders he, ik snap niet dat de wedstrijdleiding er niet voor gekozen heeft om de rode vlag te zwaaien na de crash van Latifi. De rondenteller gaat dan op stop, konden ze in alle rust de baan opruimen én had je nog 3-4 rondes echt kunnen racen, met Max én Lewis op nieuwe softs. Had wat mij betreft deze hele discussie kunnen voorkomen.
Wat anders he, ik snap niet dat de wedstrijdleiding er niet voor gekozen heeft om de rode vlag te zwaaien na de crash van Latifi. De rondenteller gaat dan op stop, konden ze in alle rust de baan opruimen én had je nog 3-4 rondes echt kunnen racen, met Max én Lewis op nieuwe softs. Had wat mij betreft deze hele discussie kunnen voorkomen.
Omdat dit niet nodig was, en dan had men daar wel weer commentaar op gehad.
0
geplaatst: 12 december 2021, 21:25 uur
Op yt even de boardradio van hammilton vanaf de safetycar geluisterd. In eerste instantie ging ook zijn techneut ervan uit dat de auto's met een ronde achterstand voorbij die safetycar zich zouden unlappen zoals gebruikelijk. Daarna weer niet en toen toch weer wel. Het vreemde is dat die call pas heel laat kwam. De grote zorg in de stem van Hammilton toen het plaats ging vinden Poeh. I'm speechless zei de techneut na de finish. Het is ook wel erg sneu om zo te verliezen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 21:34 uur
Maar hij had zijn eerste plaats ook wel wat meer kunnen verdedigen toch, het was geen Perez zullen we maar zeggen. Als hij banden had gewisseld tijdens de virtual safety car had ie misschien meer kans gehad die laatste ronde?
0
geplaatst: 12 december 2021, 21:39 uur
trebremmit schreef:
Maar hij had zijn eerste plaats ook wel wat meer kunnen verdedigen toch, het was geen Perez zullen we maar zeggen. Als hij banden had gewisseld tijdens de virtual safety car had ie misschien meer kans gehad die laatste ronde?
Nieuwe softbanden tegen hard banden van 40laps oud... Onbegonnen werk. Daarnaast had hij die wissel optie niet meer nadat Verstappen reeds gepit had, dan zou hij achter Verstappen buitengekomen zijn. En als hij voor max binnen gegaan was had Max zijn banden niet vervangen met weer andere mogelijkheden. In deze specifieke situatie was Max met zijn tweede positie in het voordeel. Hij had de mogelijkheid te anticiperen op wat Lewis in eerste instantie deed.
0
geplaatst: 12 december 2021, 21:43 uur
trebremmit schreef:
Ik heb het over de virtual safety car, dat was eerder.
Ik heb het over de virtual safety car, dat was eerder.
Ja dat is waar. Hij had eerder kunnen wisselen. Maar leek tevreden van zijn harde banden. En softs waren toen nog te vroeg. Een nieuwe set harde banden was misschien wel een optie geweest. Maarja als als...
0
geplaatst: 12 december 2021, 23:32 uur
Verstappen World Championship Overtake Abu Dhabi GP 2021 Fan Reaction - YouTube
Let op de arme Hamilton fan in dit gezelschap.
En van deze word ik ook erg blij:
#f12021 #gomax #redbull #maxverstappen #champions - YouTube
Lijkt me een erg gezellig restaurant.
Let op de arme Hamilton fan in dit gezelschap.
En van deze word ik ook erg blij:
#f12021 #gomax #redbull #maxverstappen #champions - YouTube
Lijkt me een erg gezellig restaurant.

4
geplaatst: 12 december 2021, 23:47 uur
Mercedes heeft het gewoon zelf weg gegooid, eerst door Hamilton niet binnen te halen tijdens de VSC en daarna door hem buiten te go houden tijdens de SC. Dat laatste heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat men rekende op een rode vlag zoals in de vorige race. Dat leverde Verstappen toen pole op bij de herstart.
Verstappen maakt het wel briljant af.
Mooiste dag na de geboorte van mijn kinderen en mijn bruiloft. Sportief kan hier niks meer overheen. Ook ik heb een traantje moeten laten.
Was niet de enige, ook Michael Bleekemolen bij de NOS en zo ongeveer iedereen bij Ziggo. Deze zat zó diep na dit knotsgekke jaar.
Toepasselijk einde.
Morgen nog maar wat dingen terug kijken.
YES!
Verstappen maakt het wel briljant af.
Mooiste dag na de geboorte van mijn kinderen en mijn bruiloft. Sportief kan hier niks meer overheen. Ook ik heb een traantje moeten laten.
Was niet de enige, ook Michael Bleekemolen bij de NOS en zo ongeveer iedereen bij Ziggo. Deze zat zó diep na dit knotsgekke jaar.
Toepasselijk einde.
Morgen nog maar wat dingen terug kijken.
YES!
0
geplaatst: 13 december 2021, 00:04 uur
remcodurez schreef:
Nieuwe softbanden tegen hard banden van 40laps oud... Onbegonnen werk. Daarnaast had hij die wissel optie niet meer nadat Verstappen reeds gepit had, dan zou hij achter Verstappen buitengekomen zijn. En als hij voor max binnen gegaan was had Max zijn banden niet vervangen met weer andere mogelijkheden. In deze specifieke situatie was Max met zijn tweede positie in het voordeel. Hij had de mogelijkheid te anticiperen op wat Lewis in eerste instantie deed.
(quote)
Ja, precies, het was niet te doen voor Mercedes eigenlijk. De " box, box" call naar Max kwam nadat RedBull al zeker was dat LH buiten bleef.
4
geplaatst: 13 december 2021, 08:12 uur
BrotherJohn schreef:
Jan Lammers bij het 20u journaal over de protesten van Mercedes: "Mercedes laat de kans liggen om zich een waardig verliezer te tonen". Precies dat, ik zal nu zeker nooit een Mercedes kopen.
Dat sentiment hing ook bij de mannen van Ziggo, maar in dit geval kan ik me heel goed voorstellen dat Mercedes zich genaaid en bestolen voelt. Elke race anders dan de kampioensrace zou zeer waarschijnlijk gewoon de gebruikelijke procedure gevolgd hebben en dan was de boel geëindigd achter de safety car. Snap heel goed dat ze niet met zo'n anti-climax wilden eindigen, maar de keuzes van de wedstrijdleiding leidde er wel toe dat Max het kampioenschap op een presenteerblaadje aangeboden kreeg.
Niet alleen overrulede de wedstrijdleiding zijn eigen regels, maar het ging van 'cars can not unlap' naar 'oh nee toch wel' naar 'maar dan alleen de auto's tussen Max en Lewis'. Tussen Max en de nr 3, Sainz, reden ook nog twee lapped cars, maar daar deden ze niets mee. Dus a) max had niets te vrezen in zijn rug en b) wedstrijdleiding heeft supersellectief de auto's tussen jou en je grootste rivaal weggehaald. Daar rij je dan met je 40+ rondes oude hards tegenover nieuwe softs, want je kon niet pitten vanwege trackposition.. en je had ook niet ingecalculeerd dat de scheids in de laatste minuut ineens een penalty aan je concurrent zou geven, terwijl de overtreding op de middenstip was (om ook maar eens een parallel te trekken met de verboden sport)
Het hele seizoen breed gezien en zeker ook Hongarije en Silverstone in het achterhoofd, wat mij betreft zeer zeker terecht (en geweldig) dat Max kampioen is. Hij was waanzinnig consistent en heeft een record aantal van 18 podiums gepakt! Maar Nederlanders hoeven voorlopig even niet meer te klagen dat de FIA altijd in het voordeel van Lewis is.
1
geplaatst: 13 december 2021, 10:08 uur
Nou, dat is dan het eerst dat een beslissing de kant van Verstappen opvalt. De actie in de eerste ronde, waarbij Hamilton, net als Verstappen in Jeddah, buiten de baan gaat en voordeel behaalt blijft weer onbestraft, terwijl Hamailton Verstappen daar net zo goed naar buiten duwde.
Over een heel seizoen gezien is Verstappen verdiend kampioen.
1
geplaatst: 13 december 2021, 10:43 uur
Lullig trouwens voor Kimi dat ie uitviel in z'n allerlaatste race, maar elk nadeel heeft z'n voordeel:
https://i.imgur.com/QSqHdOJ.jpg

https://i.imgur.com/QSqHdOJ.jpg

0
geplaatst: 13 december 2021, 10:55 uur
Toto heeft nog zwaar "gefeest" na de wedstrijd. 
Toto
Ik gun het Max, hij heeft de kwaliteiten die Schumacher destijds had om jaren dominant te worden. Ik ben ook wel trots dat iemand die in dezelfde stad als mij geboren is (ondanks zijn voorkeur om onder de Nederlandse vlag te rijden) wereldkampioen is geworden.
Maar Lewis en Max waren gelijk aan elkaar het hele seizoen. Ik heb beslissingen gezien die in het voordeel waren van Max, ik heb er gezien die in het voordeel waren van Lewis. Als neutrale F1 liefhebber kan je alleen maar blij zijn met dit seizoen. Het enige jammere is dat de winst bepaald werd door de FIA, maar voor mij telt de trip, niet het resultaat.
Benieuwd naar volgend jaar. Kan RedBull bevestigen? Hoe verloopt de nieuwe combi Lewis-George? Zal Ferrari terug aansluiten bij de top?

Toto
Ik gun het Max, hij heeft de kwaliteiten die Schumacher destijds had om jaren dominant te worden. Ik ben ook wel trots dat iemand die in dezelfde stad als mij geboren is (ondanks zijn voorkeur om onder de Nederlandse vlag te rijden) wereldkampioen is geworden.
Maar Lewis en Max waren gelijk aan elkaar het hele seizoen. Ik heb beslissingen gezien die in het voordeel waren van Max, ik heb er gezien die in het voordeel waren van Lewis. Als neutrale F1 liefhebber kan je alleen maar blij zijn met dit seizoen. Het enige jammere is dat de winst bepaald werd door de FIA, maar voor mij telt de trip, niet het resultaat.
Benieuwd naar volgend jaar. Kan RedBull bevestigen? Hoe verloopt de nieuwe combi Lewis-George? Zal Ferrari terug aansluiten bij de top?
1
geplaatst: 13 december 2021, 11:00 uur
Poek schreef:
Mercedes schijnt juridische stappen te overwegen en mogelijk zelfs een gang naar het CAS. Stel overigens dat het tweede protest wordt toegewezen, wat dan? Overrijden?
Dan zou de wedstrijd ongeldig verklaard moeten worden, omdat het een beslissing van de FIA was waar zowel Hamilton als Verstappen zelf geen invloed op hadden! Dan is met een gelijke puntenstand (369.5 punten) Verstappen met 1 overwinning meer nog steeds de kampioen!! Mercedes schijnt juridische stappen te overwegen en mogelijk zelfs een gang naar het CAS. Stel overigens dat het tweede protest wordt toegewezen, wat dan? Overrijden?

0
geplaatst: 13 december 2021, 11:45 uur
Mercedes heeft Max nog niet eens gefeliciteerd volgens mij, op hun twitteraccount staan er alleen zure berichten.
Wat dat betreft is Hamilton wel de sympathiekste van dat team, gelijk Max feliciteren, zeker een groot sportman.
Wat dat betreft is Hamilton wel de sympathiekste van dat team, gelijk Max feliciteren, zeker een groot sportman.
0
geplaatst: 13 december 2021, 13:08 uur
trebremmit schreef:
Mercedes heeft Max nog niet eens gefeliciteerd volgens mij, op hun twitteraccount staan er alleen zure berichten.
https://i.imgur.com/ErFm6VB.jpg

0
geplaatst: 13 december 2021, 14:42 uur
remcodurez schreef:
Toto

Toto
(quote)
Verstappen had geluk bij de laatste race.
Maar Hamilton had geluk in Imola, Baku, Silverstone en Hongarije. Bij elkaar minimaal 50 punten voorsprong voor Verstappen kwijtgespeeld. Dit besluit kostte Hamilton feitelijk 7 punten. Valt in het niet dus.
Het maakt niet uit hoe je wint. Als je maar wint. De Britten jammeren ook nog steeds over de Hand van God van Maradonna maar die uitslag staat ook gewoon nog.
0
geplaatst: 13 december 2021, 15:02 uur
"de hand van God" ja. Mooi vergelijk. Kijkcijfers in Nederland waren erg hoog en matchen met die van Engeland ( en dat vonden ze daar al enorm)
0
geplaatst: 13 december 2021, 15:06 uur
Aanvullend: dit had net zo goed kunnen gebeuren in de 10e race van het jaar en had dan even veel impact gehad op het WK. Maar nu is het de laatste race en is er ineens ophef.
Een WK gaat over 22 races en niet 1.
0
geplaatst: 13 december 2021, 15:16 uur
harm1985 schreef:
Aanvullend: dit had net zo goed kunnen gebeuren in de 10e race van het jaar en had dan even veel impact gehad op het WK. Maar nu is het de laatste race en is er ineens ophef.
Dit is nu juist het punt, in een race halverwege het seizoen was dit zeer waarschijnlijk NIET gebeurd. Hier werden doelbewust procedures aan de kant geschoven en ter plaatse regels verzonnen om sensatie te creëren. Prachtig voor ons als max-fans en zeker voor een tv-spektakel, voor de integriteit van de sport: not so much.
0
geplaatst: 13 december 2021, 15:21 uur
aerobag schreef:
Dit is nu juist het punt, in een race halverwege het seizoen was dit zeer waarschijnlijk NIET gebeurd. Hier werden doelbewust procedures aan de kant geschoven en ter plaatse regels verzonnen om sensatie te creëren. Prachtig voor ons als max-fans en zeker voor een tv-spektakel, voor de integriteit van de sport: not so much.
(quote)
Puur speculatie.
In Baku was er een rode vlag om daarna voor twee ronden te races. Dat heb ik nog nooit gezien in 25 jaar, normaliter is de race voorbij als er na 75% de rode vlag valt. Dus het is OOK middenin het seizoen gedaan.
0
geplaatst: 13 december 2021, 15:34 uur
harm1985 schreef:
Puur speculatie.
In Baku was er een rode vlag om daarna voor twee ronden te races. Dat heb ik nog nooit gezien in 25 jaar, normaliter is de race voorbij als er na 75% de rode vlag valt. Dus het is OOK middenin het seizoen gedaan.
(quote)
Puur speculatie.
Wat mij betreft geen speculatie, staat duidelijk in de regels wat de safety car procedure is. In Baku ontstond een onveilige situatie door de banden problematiek, leiding besloot in te grijpen zodat teams banden konden checken. Onder het mom: laten we wel racen, wat ik zeer zeker waardeer, toch de herstart
Ik snap dus oprecht niet waarom ze nu ook niet voor die rode vlag situatie gekozen hadden. Die Masi snapt natuurlijk dondersgoed hoe het spelletje werkt: als je op 40 ronde oude banden rijdt, kun je dan wel 7-voudig wereldkampioen zijn, je redt het nooit tegen verse softs. Als je dan toch alle regels van tafel veegt, maak het dan op zijn minst nog beetje eerlijk. Rode vlag, beide op softs, staande start, nog 2-3 rondes racen.
0
geplaatst: 13 december 2021, 15:53 uur
Maar die rode vlag was niet nodig want ze konden er gewoon langs met de safety car, en er was geen gevaarlijke situatie voor alle rijders. Ik had het juist heel vreemd gevonden als ze een rode vlag hadden gegeven.
De situatie in de eerste ronde snap ik wel, gewoon een racingincident, het is juist beter als ze niet teveel ingrijpen.
De situatie in de eerste ronde snap ik wel, gewoon een racingincident, het is juist beter als ze niet teveel ingrijpen.
* denotes required fields.