MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
Tidalwave
dix schreef:
Finalestrijd NK vlinderslag op natuurijs is zinderend

Ik had er bij wijze van spreken een weddenschap op kunnen aangaan, met een kansberekening van 4 tegen 2. Heb ik helaas niet gedaan. Maar het was toch zinderend deze tak van sport!

Annemiek geen sportvrouw van het jaar, hoe dan?

Tsja, Irene Schouten heeft alles gewonnen wat ze wilde winnen: NK, EK en OS alle 3 km, 5km en mass start + WK Allround. Het enige individuele dat ze niet heeft gewonnen is het eindklassement wereldbeker op de mass start. Als je kijkt naar wat Van Vleuten heeft gewonnen en wat ze heeft laten liggen, heeft ze iets meer laten liggen (met name WK tijdrijden is wel een hele grote). Bovendien zijn de olympische titels meer waard dan de prijzen die Van Vleuten won.

Wat dat betreft is het bizar dat Lavreysen hem vorig jaar niet kreeg.

Onweerwolf
Wat bizar is dat een automobilist sportman van het jaar is. :'-)

100% terecht, een sport met meer internationaal allure dan baanwielrennen of schaatsen. En na voetbal de grootste sport ter wereld. Niet vergeten dat Verstappen door andere sporters is gekozen, niet het publiek hè. Wat hij dit jaar heeft gepresteerd heeft niemand hem ooit voor gedaan bovendien.

harm1985 schreef:
100% terecht, een sport met meer internationaal allure dan baanwielrennen of schaatsen. En na voetbal de grootste sport ter wereld. Niet vergeten dat Verstappen door andere sporters is gekozen, niet het publiek hè. Wat hij dit jaar heeft gepresteerd heeft niemand hem ooit voor gedaan bovendien.

How wrong you are: cricket is de nr 2, 3 is basketbal en 4 is hockey, 5 tannis - je denkt helemaal vanuit je eigen westerse bubble. Vroem vroem is niet zo populair in India of China bijv.

Je staat verbaasd als je hoort wat elders in Europa lokaal favoriete sporten zijn (hurling, orientering, snooker, vissen bijv) en - while you're at it - zoek even de betekenis van allure op

Onweerwolf
Autootje racen een sport durven noemen. :'-)

Ligt eraan wat je met grootste sport bedoelt, niet veel mensen doen aan autoracen. Misschien qua fans, geld en kijkcijfers wel, maar dat weet ik niet.

trebremmit schreef:
Ligt eraan wat je met grootste sport bedoelt, niet veel mensen doen aan autoracen. Misschien qua fans, geld en kijkcijfers wel, maar dat weet ik niet.

Uitgangspunt van de site was: Wat zijn de tien populairste sporten ter wereld wanneer we toeschouwers en beoefenaars bij elkaar optellen?
Deze toptien:
Top 10 Populairste Sporten ter Wereld - Alletop10lijstjes

"Grootst" in de zin van hoeveel geld gaat er om in het geheel is heel moeilijk te zeggen. Wat en hoe tel je; als je kijkt naar wat wordt betaald voor tv-rechten heb je een aardige indicatie.

In Nederland wordt door ESPN voor de eredivisie 80 miljoen/jaar (> 800 wedstrijden) betaald; en door NENT 30 miljoen voor F1 (23 wedstrijden). Over die verhuizing van Ziggo naar NENT is heel veel te doen geweest - Ziggo werd met een factor 3 overboden en dat geld moet natuurlijk wel worden terugverdiend via de abonnees.

In Engeland wordt 1,7 miljard GBP/jaar betaald voor voetbal (zonder levering beelden naar buitenland; daarvoor vindt separate afdracht plaats).

Bijv snooker en vissen zijn als sport grote cashcows in de UK.

Formule 1 haalt het niet bij de kijkcijfers van voetbal, cricket, basketbal, tennis en hockey wereldwijd als ik sommige sites moet geloven. Dus ik denk niet dat Harm gelijk heeft met tweede sport van de wereld.
Verder wel eens dat Verstappen terecht sportman van het jaar is.

Onweerwolf schreef:
Autootje racen een sport durven noemen. :'-)

Ik vergelijk het graag met het spelen van een potje schaak, terwijl je gewicht aan het heffen bent, tijdens het lopen van een marathon.

Een rondje over een circuit rijden lukt een hoop mensen wel, als ze hem überhaupt van zijn plek krijgen, maar met het tempo of consistentie waarin Verstappen dat doet, zonder dat je hoofd of armen eraf vallen, dat zijn er maar een stuk of 20 a 30.

Een paard net zo lang mishandelen totdat hij op een muziekje een 'dansje' doet of over een stok springt, dat is nou echt géén sport.

PS: nou vooruit, één van de grootste sporten ter wereld dan niet per se de 2e sport.

Mjuman schreef:
(quote)

Uitgangspunt van de site was: Wat zijn de tien populairste sporten ter wereld wanneer we toeschouwers en beoefenaars bij elkaar optellen?
Deze toptien:
Top 10 Populairste Sporten ter Wereld - Alletop10lijstjes

"Grootst" in de zin van hoeveel geld gaat er om in het geheel is heel moeilijk te zeggen. Wat en hoe tel je; als je kijkt naar wat wordt betaald voor tv-rechten heb je een aardige indicatie.

In Nederland wordt door ESPN voor de eredivisie 80 miljoen/jaar (> 800 wedstrijden) betaald; en door NENT 30 miljoen voor F1 (23 wedstrijden). Over die verhuizing van Ziggo naar NENT is heel veel te doen geweest - Ziggo werd met een factor 3 overboden en dat geld moet natuurlijk wel worden terugverdiend via de abonnees.

In Engeland wordt 1,7 miljard GBP/jaar betaald voor voetbal (zonder levering beelden naar buitenland; daarvoor vindt separate afdracht plaats).

Bijv snooker en vissen zijn als sport grote cashcows in de UK.

Dat lijstje is uit 2019. F1 zit enorm in de lift, anno 2021 had de sport 445 miljoen fans:

https://weirdmarketingtales.com/why-formula-1-is-so-popular-right-now/#:~:text=A%20total%20of%20445%20million,in%20not%20an%20obscure%20sport.

En F1 is maar één vorm van auto racen, als je het breder trekt naar Le Mans, Indycar en NASCAR ga je ruim door de 500 miljoen fans heen.

Bij Tennis nemen we ook niet alleen Wimbledon mee en bij Basketball niet alleen de NBA toch?

Twee zaken:

1. In de tijd dat ik met Dinky Toys speelde - ik wou dat ik ze nog allemaal had en dat ik ze in onberispelijke staat had gehouden - keek ik graag naar F1. Begin april '68 stierven zowel Martin Luther King als Jim Clark in een tijdsbestek van luttele dagen; ik was van slag. Ben nu geen liefhebber meer, maar vind de prestatie van Max Verstappen uitzonderlijk.

2. Bij een referentiebezoek aan BSkyB begin deze eeuw werd mij duidelijk dat mijn beleving van de sportwereld beperkt was: ik hoorde van de modellen (en opbrengsten) achter vis-tv en andere sporten. Ik kon - for the life of me - me niet voorstellen dat mensen urenlang naar vissen keken. Zat ik er fff naast; vissen bleek een van de eerste money machines van Sky.

Ben best bereid om te geloven dat het aantal fans wereldwijd toeneemt, maar ik ondervind moeite om me voor te stellen dat dit met een redelijk beperkt aantal events een geldmachine van kunt maken die net zo goed draait als in voetbal. Dit boek (van Joshua Robinson en Jonathan Clegg) beschrijft op een duidelijk manier hoe dat proces daar exorbitante vormen heeft aangenomen - The Club: How the English Premier League Became the Wildest, Richest, Most Disruptive Force in Sports. Mede dankzij de mediagelden heeft een club in de onderste regionen van de Premier League meer budget dan Ajax.
Vergelijk wat Jumbo investeert in Max Verstappen eens met de reclame-inkomsten van topvoetballers. De enige reden waarom al die US oval races (boring, boring) worden uitgezonden is omdat ze erg goedkoop te verwerven zijn - zou wel eens benieuwd zijn van de kosten van een reclameblok bij dat soort races.

Ooit toen de NOS geen voetbalsamenvattingen uitzond ging het gerucht dat reclame voor Studio Sport te krijgen was voor een appel en een ei, en dat ze het voor een appel alleen ook wel wilden doen

Eyeballs is de norm en eyeballs genereert het tarief. Ben wel benieuwd hoe het NENT zal vergaan, maar ik vrees voor de beurs van de kijker

Mjuman schreef:
Vergelijk wat Jumbo investeert in Max Verstappen eens met de reclame-inkomsten van topvoetballers.

De sponsoring van Jumbo is puur vanwege de interesse / het ego van Frits van E. Alle andere sponsoring rondom F1 zijn uiteraard wel multinationals (of net als Jumbo “vriendendiensten”). En ik krijg de indruk dat F1 tegenwoordig wel degelijk een dikke cashcow is voor Sky. Max Verstappen is volgens Wikipedia de vijfde best betaalde sporter, mits je de lange rij honkballers wegdenkt. Natuurlijk zit daar wat nuance aan (bijvoorbeeld dat er in de F1 maar twintig sporters betaald hoeven te worden).

Ook even gezocht naar een langere lijst met “populairste” sporten: Top 10 Most Popular Sports In The World | 2022 Power Ranking - sportsbrowser.net

Formule 1 staat op 11. En het is wat gek dat ze F1 apart nemen. Met NASCAR (vooral het evenement Daytona 500 is waanzinnig populair in de VS) en IndyCar (hier vooral de Indy 500) erbij zouden ze waarschijnlijk wel in de top-10 staan.

Zoals wel vaker ligt de waarheid dus ergens in het midden. Nee, het is zeker niet de tweede sport ter wereld, verre van zelfs. Maar wel een stuk groter dan schaatsen en paardjehop, en zelfs groter dan fietsen (in alle vormen), atletiek en zwemmen.

Teunnis schreef:
Zoals wel vaker ligt de waarheid dus ergens in het midden. Nee, het is zeker niet de tweede sport ter wereld, verre van zelfs. Maar wel een stuk groter dan schaatsen en paardjehop, en zelfs groter dan fietsen (in alle vormen), atletiek en zwemmen.

Het heeft natuurlijk ook alles te maken met "selective exposure" - de mate waarin je openstaat voor dan wel geïnteresseerd bent in bepaalde sporten - dat zorgt nl voor een "bias". Opvallend is dat de NOS sinds enige tijd veel meer aandacht schenkt aan vrouwenvoetbal, omdat daar een doelgroep voor is. Denk dan dat de reclame daaromheen dan wel afgestemd zal zijn en - mits doelgroep-specifiek - ook wel een hogere prijs zal hebben.

Afgezien van de waarde van F1-uitzendingen als prestige-object zou ik wel benieuwd zijn naar het business model van NENT die immers Ziggo met een factor 3 hebben overboden. Het grappige is dat de NOS er destijds geen brood in zag om het bod van Sport7 van 38 miljoen voor beelden van de eredivisie te overbieden. Misschien een inschatting dat verwachte meeropbrengsten van voetbalbeelden zouden tegenvallen.

A propos Jumbo, vergis je niet in de (imago)waarde ervan; heb ook gelezen dat tav wielerbeelden er wordt bijgehouden hoeveel seconden het Jumbo-logo leesbaar in beeld wordt gebracht en dat wordt dan afgezet tegen kosten van reclamezendtijd (al is het enkel in beeld brengen van een logo natuurlijk vrij 'platte' reclame)

Kort maar krachtig: Goed bezig, Stephen Bunting

Poeha schreef:
Kort maar krachtig: Goed bezig, Stephen Bunting

En zo is dat, geweldig leuke speler altijd. Hij gaat er morgen wel af tegen Smith, vrees ik…

Was hier zo graag live bij geweest hahaha
https://i.imgur.com/pIwll7P.gif

Btw MVG als een stoomtrein op weg naar z'n 4de
https://media.giphy.com/media/LPNVnvEt8SjoKBEcTf/giphy.gif

Van Gerwen gaat op zijn sloffen dit WK winnen, denk ik. Hij is in vorm en Wright en Price liggen eruit.

Alleen als Smith écht top is maakt hij een kans.

Tjonge wat 'n leg net

Wat een finale!

BrotherJohn
"Es wird schwierig für die Bully Boy" - Ik kijk het met Duits commentaar; zonder ViaPlay moet het maar via sport1.de. "Das beste leg aller Zeiten!!"

Het is harken. MvG's arm lijkt te moe

Alleen heeft Van Gerwen ruime ervaring met winnen van WK's en Smith niet. We gaan het zien.

Geweldige wedstrijd, geweldige winnaar.

Mooie pot, geweldige winnaar.

Had het Van Gerwen wel weer eens gegund, naar Michael Smith verdiende het nog meer. Hij was overall de betere in de finale. Prachtige winnaar.

Het EK sprint was niet al te spannend, dankzij de suprematie van Leerdam en het foutje van Otterspeer, maar het Allround toernooi zeker wel dankzij de Noren.

Wiklund en Eitrem, erg sterk inderdaad!
Allrounden blijft toch het leukst, jammer dat het zo in het verdomhoekje is geraakt.

Voor het eerst sinds 2001 wint een Nederlandse man een ATP-toernooi: Griekspoor pakt eerste ATP-titel na zinderende finale in India - nos.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 16:27 uur

geplaatst: vandaag om 16:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.