Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
1
geplaatst: 4 augustus 2020, 18:37 uur
Solo vandaag, dus simpel.
Salade om 17:00u: https://i.ibb.co/7JV85rh/salade-1.jpg
Wentelteefjes (geen gedoe met suiker, kaneel of melk, gewoon witbrood, ei en ketchup) om 18:00u: https://i.ibb.co/74y7VMC/wentelt.jpg (Eefje kan trots op me zijn)
Salade om 17:00u: https://i.ibb.co/7JV85rh/salade-1.jpg
Wentelteefjes (geen gedoe met suiker, kaneel of melk, gewoon witbrood, ei en ketchup) om 18:00u: https://i.ibb.co/74y7VMC/wentelt.jpg (Eefje kan trots op me zijn)
1
geplaatst: 4 augustus 2020, 18:46 uur

Hier pasta carbonara , even wat gruyère er over en klaar is kaas
.
2
geplaatst: 4 augustus 2020, 19:02 uur
Pasta alla puttanesca. Eén gast - de parttime-geliefde van mijn huisgenoot - bleek niet van ansjovis te houden, en ook al slaat dat eigenlijk nergens op bij puttanesca, heb ik met liefde een tweede pannetje zonder ansjovis gemaakt.
1
geplaatst: 4 augustus 2020, 20:39 uur
Een kritische noot in dit topic is toegestaan neem ik aan?
De foto's vind ik er over het algemeen tamelijk smakeloos en lusteloos uitzien. Ook de receptuur van sommigen getuigt niet van een overdaad aan creativiteit. Dat kan toch veel beter? We hebben in Nederland dan weliswaar geen historisch bekende en smaakvolle keuken dan kunnen we bij de buren (Frankrijk, Italie, Midden-Oosten) toch wat van leren? Laten we eens kijken of we dit topic iets kunnen verheffen!
De foto's vind ik er over het algemeen tamelijk smakeloos en lusteloos uitzien. Ook de receptuur van sommigen getuigt niet van een overdaad aan creativiteit. Dat kan toch veel beter? We hebben in Nederland dan weliswaar geen historisch bekende en smaakvolle keuken dan kunnen we bij de buren (Frankrijk, Italie, Midden-Oosten) toch wat van leren? Laten we eens kijken of we dit topic iets kunnen verheffen!
2
geplaatst: 4 augustus 2020, 23:34 uur
perrospicados schreef:
Een kritische noot in dit topic is toegestaan neem ik aan?
Nou, verras ons met je haute cuisine. Een kritische noot in dit topic is toegestaan neem ik aan?
Immers, goed voorbeeld doet volgen.
2
geplaatst: 5 augustus 2020, 02:47 uur
perrospicados - ik weet wat ik lekker vind en dat is idd vaak vrij simpel. Sorry voor de foto's, het zijn maar wat snapshots voor het idee... Maar verhef er op los hoor. 

3
geplaatst: 5 augustus 2020, 08:16 uur
Alweer ruim 10 jaar geleden ben ik met een paar enthousiastelingen begonnen om geregeld met elkaar bijeen te komen om onze kookvaardigheden te verbeteren en receptuur te bedenken.
Na 10 jaar hebben we onze eigen kookstudio en een vereniging van ongeveer 90 leden . We zijn lid van Cuisine Culinaire Nederland en hebben een website waarop een flink deel van onze recepten staan. Soms 'geleend' van een chef die we kennen en vaak zelf bedacht.
Er zijn basisrecepten opgenomen van bijvoorbeeld sauzen en bouillons om zo min mogelijk uit zakjes en pakjes te halen.
Bij veel recepten hebben we ook foto's staan zodat je kunt zien wat onze interpretatie is van het gerecht.
Met een muziekje op en een glaasje wijn erbij is het een leuke activiteit waar ook vrienden en gezinsleden wat aan hebben
Cuisine Culinaire Hilversum - - cchilversum.nl
Na 10 jaar hebben we onze eigen kookstudio en een vereniging van ongeveer 90 leden . We zijn lid van Cuisine Culinaire Nederland en hebben een website waarop een flink deel van onze recepten staan. Soms 'geleend' van een chef die we kennen en vaak zelf bedacht.
Er zijn basisrecepten opgenomen van bijvoorbeeld sauzen en bouillons om zo min mogelijk uit zakjes en pakjes te halen.
Bij veel recepten hebben we ook foto's staan zodat je kunt zien wat onze interpretatie is van het gerecht.
Met een muziekje op en een glaasje wijn erbij is het een leuke activiteit waar ook vrienden en gezinsleden wat aan hebben

3
geplaatst: 5 augustus 2020, 11:28 uur
perrospicados schreef:
Alweer ruim 10 jaar geleden ben ik met een paar enthousiastelingen begonnen om geregeld met elkaar bijeen te komen om onze kookvaardigheden te verbeteren en receptuur te bedenken.
Ziet er zeker indrukwekkend uit hoor. Maar de (topic)vraag blijft natuurlijk wel wat de pot vandaag schaft. We willen jou tussen de zalmlamellen en varkensfarce door natuurlijk ook wel eens betrappen op een joppiesaus-uitglijder. Alweer ruim 10 jaar geleden ben ik met een paar enthousiastelingen begonnen om geregeld met elkaar bijeen te komen om onze kookvaardigheden te verbeteren en receptuur te bedenken.

Persoonlijk vind ik trouwens zowel de bijzondere gerechten als de snelle hap leuk om te zien in dit topic. Dus kebabschotel-liefhebbers, ook u wordt gewaardeerd.
(PS hier waarschijnlijk goed gevulde nasi met gebakken ei en saté vanavond)
1
geplaatst: 5 augustus 2020, 11:54 uur
Aurum schreef:
Persoonlijk vind ik trouwens zowel de bijzondere gerechten als de snelle hap leuk om te zien in dit topic. Dus kebabschotel-liefhebbers, ook u wordt gewaardeerd.
(quote)
Ziet er zeker indrukwekkend uit hoor. Maar de (topic)vraag blijft natuurlijk wel wat de pot vandaag schaft. We willen jou tussen de zalmlamellen en varkensfarce door natuurlijk ook wel eens betrappen op een joppiesaus-uitglijder. Persoonlijk vind ik trouwens zowel de bijzondere gerechten als de snelle hap leuk om te zien in dit topic. Dus kebabschotel-liefhebbers, ook u wordt gewaardeerd.
Joppie = poppie? Tja, de gang naar - met name de AH - leert mij dat er telkens weer van die nopo's ("no posso") zijn die (voorheen met leaflet van AH) met de recepten-app en als halve zombies door de winkel struinen om precies die ingrediënten aan te schaffen die de app voorschrijft en dan fiks in de stress schieten als de bieslook, die de app voorschrijft is uitverkocht, omdat ze niet de enige kookzombies zijn - ooit gehoord van sjalot, lente-ui? Winkelen bij de AH - nog meer dan bij Lidl - is voor mij een relatieve bron van ergernis, niet alleen om het grote aantal 'luie-mensen-producten' die worden aangeboden, maar ook vanwege de grote aftrek die ze vinden. Mij houdt dan bezig: waarom mensen niet meer de tijd willen nemen om fatsoenlijk en goed eten te maken?.
Koken is ook een logistiek proces, beheersing van workflow, beschikking over fall-back mogelijkheden, alsmede kennis van basale zaken. Bij mijn buren komt zeker 1* p.w. een scooter-courier met de dagelijkse bouffe. Wat dat voor pecuniaire consequenties heeft laat zich raden. Ok, gemak dient de mens, maar met een beetje vaardigheid heb je die salade composé van de AH - alles zit erin (al 3 dagen lang), je hoeft het alleen maar te mengen met de sachet saus en te husselen - niet meer nodig.
Voor veel recepten geldt: goed lezen, less is more en sommige kun je gewoon beter niet maken, omdat ze niet kloppen (voorbeeld: ergens halverwege het recept wordt gemeld dat je gekookte en afgekoelde aardappelen in blokjes moet snijden, terwijl die aardappelen niet eerder waren genoemd).
In de tijd die een ander nodig heeft om naar de koerier te bellen en te wachten op de bestelling (of halen bij de afhaaltoko) kan je zelf goed iets eenvoudigs maken.
Vanavond hier: mie met blokjes gebakken tempeh, pak soi, lente-ui, knoflook en hazelnoten -samen in de bakpan, roerbaksaus (nog even denken wat ik ga maken), erbij: cassavekroepoek en komkommerschijfjes met witte azijn, scheutje water en druppie honing. Voor 2 p. nog geen 4,-
3
geplaatst: 5 augustus 2020, 12:43 uur
Persoonlijk vind ik het niet zo'n ramp om af en toe eens iets te bestellen. Ik ben wel liefhebber van sommige oosterse restaurants (mn. Vietnamees, Indiaas) in de stad.
Recepten lees ik ook altijd wel door vantevoren, zodat ik tijdens het koken niet voor verrassingen kom te staan. Gelukkig kan ik wel redelijk improviseren, voor het geval de bieslook op zou zijn...
Recepten lees ik ook altijd wel door vantevoren, zodat ik tijdens het koken niet voor verrassingen kom te staan. Gelukkig kan ik wel redelijk improviseren, voor het geval de bieslook op zou zijn...
1
geplaatst: 5 augustus 2020, 14:57 uur
Ik kook ook voor een publiek dat de warme maaltijd gewend is op een bepaalde, sobere manier. Aardappelen, groente, vlees, jus, klaar (met regelmatig een eveneens vrij eenvoudige pasta ter afwisseling, soms pannenkoeken, soms snert, soms patat halen, soms chinees halen...). Zelf zou ik misschien wel wat meer experimenteren, maar in het geval van bv. wentelteefjes wordt dat gewoon níet lekkerder dan zoals ik het eerder beschreef - ik zou hooguit zelf de ketchup kunnen gaan maken, wat ik zo'n slecht idee nog niet vind.
Vandaag aardappelen met jus, boontjes en konijn (alles uit eigen 'voorraad'). Ik sla de foto een keer over.
Vandaag aardappelen met jus, boontjes en konijn (alles uit eigen 'voorraad'). Ik sla de foto een keer over.

1
geplaatst: 5 augustus 2020, 15:24 uur
Noedelsalade met o.a. Paprika, gemarineerde tempeh, mango, pinda’s, paksoi en ik heb vast nog wel meer liggen dat ik erdoorheen gooi.
0
geplaatst: 5 augustus 2020, 15:44 uur
herman schreef:
Persoonlijk vind ik het niet zo'n ramp om af en toe eens iets te bestellen. Ik ben wel liefhebber van sommige oosterse restaurants (mn. Vietnamees, Indiaas) in de stad.
Tuurlijk eenieder bepaalt wat ie met zijn pegels doet, voor mij is het - deels door omstandigheden ooit ingegeven (de kredietcrisis) - een erekwestie om niet te snel toe te geven aan luiheid (een goede maaltijd maken vergt, als je 't goed aanpakt, niet meer dan 20 - 30 min.) of gebrek aan inspiratie - wat 't voor velen ook moet zijn.
Mbv een slowcooker kan je met relatief weinig werk - je moet vlees en groente wel aanbraden of -aanbakken - een uitermate smakelijke dis maken en doordat je kunt variëren met vocht dat je erbij doet (bouillon, wijn, sap) en de verschillende groene kruiden die je erbij voegt en mee laat trekken (thijm, rozemarijn, laurier, basilicum etc) kun je heel andere resultaten bereiken.
Ik weet wel het is wel tijdsbesparend om "bepaalde non-core activiteiten te outsourcen", maar maak 'ns een kosten-/batenanalyse - de optelsom wat zoiets kost gedurende de periode van een jaar en met dat bedrag kun je de wellicht langbegeerde speakers of versterker bekostigen, of een langgekoesterde trip naar Rome

1
geplaatst: 5 augustus 2020, 15:46 uur
Die kant-en-klaardingen in de supermarkt zijn inderdaad suf en duur. Het leukste is om een gratis Allerhande door te bladeren. Met kreten als: doe eens gek, bak eens een extra ui mee, de perfecte smaakmaker!!! Doe een handje verse basilicum door dit blendersoeppakket, je waant je in Toscane!!!!
Koken is echt niet moeilijk, ook zoals hier, met een gezin met hongerige tieners. Die krijgen echt niet iedere week kwartels, zacht geroosterde rosbief, etc. Het punt is: wat je maakt kan altijd smakelijk zijn. Leer jezelf gewoon bv. goed aardappels bakken, doe eens gek en maak er rösti van, is echt niet moeilijk. Gooi niet alle groente in een grote pan water, etc. Denk logisch na en bedenk gewoon wat je lekker vindt.
On topic: vanavond hier bbq. Stukje afgeprijsde zalm, paar worstjes, couscous, stokbrood, knabbelgroente erbij, klaar is kees. En o ja, ook wat frikadellen uit de vriezer
.
Koken is echt niet moeilijk, ook zoals hier, met een gezin met hongerige tieners. Die krijgen echt niet iedere week kwartels, zacht geroosterde rosbief, etc. Het punt is: wat je maakt kan altijd smakelijk zijn. Leer jezelf gewoon bv. goed aardappels bakken, doe eens gek en maak er rösti van, is echt niet moeilijk. Gooi niet alle groente in een grote pan water, etc. Denk logisch na en bedenk gewoon wat je lekker vindt.
On topic: vanavond hier bbq. Stukje afgeprijsde zalm, paar worstjes, couscous, stokbrood, knabbelgroente erbij, klaar is kees. En o ja, ook wat frikadellen uit de vriezer
.
0
geplaatst: 5 augustus 2020, 16:13 uur
Er is niet veel dat ik niet lekker vind (rauwe witlof, maar dat kan je nog lekker maken met dressing en fruit), maar rösti heb ik nooit begrepen...
1
geplaatst: 5 augustus 2020, 17:57 uur
Hier van veel markten thuis, van snelle hap (beperkte mate), doordeweeks koken (ca. 20 minuten, voornamelijk verse groenten ed) tot hobbykoken met de buurman (het wordt elk jaar gekker, lekkerder en beter, waarbij ook geldt: het oog wil ook wat). Als ik kook vertrouw ik op mijn gevoel, neus, ogen en tong, recepten zijn leidraad. Moeilijke recepten overigens kun je maar beter volgen, maar van je fouten leer je, toch
?
Vanavond: zalm, rijst en paksoi. Nog effe denken over de saus. Tis wel doordeweek, dus niet te moeilijk.
?Vanavond: zalm, rijst en paksoi. Nog effe denken over de saus. Tis wel doordeweek, dus niet te moeilijk.
2
geplaatst: 5 augustus 2020, 18:00 uur
perrospicados schreef:
.....
.....
Leuke site, ga eens wat proberen als ik bv ga koken met de buurman.
2
geplaatst: 5 augustus 2020, 18:06 uur
Gisteren in Lyon vijf gangen die samen een ster waard waren. Vandaag ergens in België een patatje rammen.
0
geplaatst: 5 augustus 2020, 18:44 uur
Okay, maar eh....welke hagelslag? Dat maakt namelijk nogal wat uit.
0
geplaatst: 5 augustus 2020, 19:03 uur
Kramer schreef:
Iedere vijf minuten een handvol hagelslag in m'n bek.
Iedere vijf minuten een handvol hagelslag in m'n bek.
As always - it's a pleasure to meat you Mr Bean!
Kreeg nl spontane visioenen van Mr Bean

1
geplaatst: 5 augustus 2020, 19:05 uur
Leptop schreef:
ZAP! schreef:
En doe je dat een uur lang? Of drie? Scheelt ook nog.
En doe je dat een uur lang? Of drie? Scheelt ook nog.
Tsja, van die gore van de Hoogvliet - de verpakking vermeldt de naam Thijsje. Het heeft een uur of twee geduurd, ik schat dat ik het equivalent van een halve chocoladereep naar binnen heb zitten stouwen. Inmiddels ben ik trouwens aan de werkelijke avondmaaltijd begonnen: ik had een hoop wortels en komkommer over, dus met toevoeging van een appeltje en een halve rode ui heb ik daar een zoetzure salade van gefabriekt. Nu nog even bedenken wat ik daarnaast ga eten.
1
geplaatst: 5 augustus 2020, 19:13 uur
Leuke site, ga eens wat proberen als ik bv ga koken met de buurman.
En je mag altijd een keer meekoken (geldt voor alle mume-ers trouwens

2
geplaatst: 5 augustus 2020, 21:59 uur
Kramer schreef:
Tsja, van die gore van de Hoogvliet - de verpakking vermeldt de naam Thijsje. Het heeft een uur of twee geduurd, ik schat dat ik het equivalent van een halve chocoladereep naar binnen heb zitten stouwen. Inmiddels ben ik trouwens aan de werkelijke avondmaaltijd begonnen: ik had een hoop wortels en komkommer over, dus met toevoeging van een appeltje en een halve rode ui heb ik daar een zoetzure salade van gefabriekt. Nu nog even bedenken wat ik daarnaast ga eten.
(quote)
(quote)
Het is rijst geworden. Bovendien blijken ze bij de Hoogvliet heel aardige eigen-merk-vegetarische-hamburgers te hebben.
2
geplaatst: 5 augustus 2020, 23:49 uur
Vanavond een ovenschotel met rode kool, appel, aardappelpuree en gehakt met nasikruiden.
* denotes required fields.