Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic
zoeken in:
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 07:40 uur
Mjuman schreef:
dat ik eigenlijk in een deuk lig over die Feyenoord-supporters die het Ajax van Engeland in de armen sluiten; West End (denk aan de Pet Shop Boys - West End Girls) patserswijk van Londen; Feyenoord is eerder Liverpool of Man U.
dat ik eigenlijk in een deuk lig over die Feyenoord-supporters die het Ajax van Engeland in de armen sluiten; West End (denk aan de Pet Shop Boys - West End Girls) patserswijk van Londen; Feyenoord is eerder Liverpool of Man U.
Chelsea heeft in Londen echt het imago van een poen- en patsersclub (in nettte termen, de nouveau riche) en daarom verbaast het mij dat supporters van volksclub Feyenoord dat Chelsea een warm hart toedragen.
Niet dat Bayern geen patsersclub zou zijn, daarvoor staan er net te veel auto's uit de E- en S-klasse, 7- en 6-serie op het parkeerterrein, maar Bayern heeft altijd nog een respectabel aantal spelers uit de eigen jeugdgelederen in het team (o.a. Lahm, Schweinsteiger en Badstuber). Het vervelende was dat met een Ribery en Robben in vorm het allemaal wat fijner was geweest.
Niet dat Bayern geen patsersclub zou zijn, daarvoor staan er net te veel auto's uit de E- en S-klasse, 7- en 6-serie op het parkeerterrein, maar Bayern heeft altijd nog een respectabel aantal spelers uit de eigen jeugdgelederen in het team (o.a. Lahm, Schweinsteiger en Badstuber). Het vervelende was dat met een Ribery en Robben in vorm het allemaal wat fijner was geweest.
Chelsea het Ajax van Engeland? Yeah Right! Ben het met je eens dat Chelsea alles behalve een volksclub is, maar Chelsea is toch echt meer het PSV van Engeland. Weinig eigen jeugd, over het algemeen alleen in aankopen in de basiself en behoudender voetbal. Als ik om mij heen kijk en hoor zie je ook vaak dat PSV supporters een binding hebben met Chelsea. Chelsea het Ajax noemen van Engeland op basis van een wijk waarin de club ligt is erg kortzichtig.
In je andere quote praat je een stuk positiever over Bayern en noem je punten op die je ook op Ajax door zou kunnen voeren. Verder is het een behoorlijke non-discussie natuurijk, maar dat geheel terzijde.
Ik begrijp je punt overigens wel hoor, soms zie je hier supporters die een schurft hekel hebben aan Ajax en vervolgens in het buitenland voor een club zijn die voor 90% aanknopingspunten heeft met Ajax. Dat vind ik ook altijd behoorlijk vreemd. Wat doe je er aan?
0
geplaatst: 21 mei 2012, 07:49 uur
Ik als psver heb een schurft hekel aan Chelsea, dus je stelling klopt wat mij betreft niet.
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 07:51 uur
Waar zeg ik dat dat voor iedereen geldt dan? Ik heb het enkel over de aanknopingspunten van de clubs. Die zijn er wel degelijk, dat jij vervolgens weinig tot niets met Chelsea hebt is een heel ander verhaal. 

0
geplaatst: 21 mei 2012, 07:55 uur
Tsja, als je denkt aan hoe de rest van Nederland Ajax ziet vind ik de vergelijking met Chelsea zo gek nog niet. Ajax wordt toch vaak hautain gevonden en ook een club die de beste spelers van de subtop wegkoopt als het erop aankomt.
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 07:59 uur
Tja, dat doet PSV ook, die spelers wegkopen en als Feyenoord het geld heeft dan koopt het ook spelers van andere clubs. Zo gaat dat in het voetbal. Grotere clubs kopen vaak de spelers van de mindere clubs. Madrid en Milan kopen weer bij ons. Als je echter kijkt naar de filosofie van de clubs dan lijken Ajax en Chelsea totaal niet op elkaar. Dat Ajax de rijkste club van Nederland is, dat komt dan blijbaar overeen met Chelsea.
Die arrogantie van Ajax is overigens ook zwaar overdreven inmiddels. In de jaren '90 had van Gaal een grote mond, maar die maakte het dan ook waar en in begin jaren '00 hadden we een keer een 1 op de stropdas, maar die arrogantie zie je al niet meer. We zijn de afgelopen 9 jaar slechts twee keer kampioen geworden. Dat de rest van Nederland inmiddels zo reageert is pure afgunst en daar heeft elke rijkste/grootste club van het land mee te maken. Erg overtrokken, maar we dwalen af.
IK kijk gewoonweg graag naar de filosofie van clubs, want daar gaat het om in het voetbal, en in dat opzicht lijken Chelsea en Ajax in de verste verte niet op elkaar.
Die arrogantie van Ajax is overigens ook zwaar overdreven inmiddels. In de jaren '90 had van Gaal een grote mond, maar die maakte het dan ook waar en in begin jaren '00 hadden we een keer een 1 op de stropdas, maar die arrogantie zie je al niet meer. We zijn de afgelopen 9 jaar slechts twee keer kampioen geworden. Dat de rest van Nederland inmiddels zo reageert is pure afgunst en daar heeft elke rijkste/grootste club van het land mee te maken. Erg overtrokken, maar we dwalen af.
IK kijk gewoonweg graag naar de filosofie van clubs, want daar gaat het om in het voetbal, en in dat opzicht lijken Chelsea en Ajax in de verste verte niet op elkaar.
0
geplaatst: 21 mei 2012, 10:37 uur
Jocharo, PSV en helderheid van visie daaromtrent - 't is maar hoe je het ziet. Het paard van de schillenboer vroeger had nog meer aandacht voor zijn omgeving.
Voor godenzonen - Waren de goden kosmonauten? - staat er een grote schotel geparkeerd in de gemeente Ouderkerk a.d. Amstel; misschien mogen gewone mensen ook mee, winkelen in hyperspace
- is er leven op Mars of kun je goed winkelen op Pluto?
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 10:58 uur
Tja, ik richt mijn gewoon op de voetbalfilosofie van clubs. Dat is uiteindelijk waar het om draait.
Ik kan mij niet vinden in clubs die alleen maar kopen, eigen jeugd amper tot geen kans geven en over het algemeen een negatieve speelstijl hanteren. Dat zijn toch aanzienlijke verschillen tussen Ajax en Chelsea. In dat opzicht hebben ze meer gemeen met PSV. Dat was wat ik wilde zeggen, niet meer niet minder. Omgeving staat los van een voetbalfilosofie blijkt wel. Ik ben een voetballiefhebber, dus richt mij op het voetbal gedeelte.
Ik kan mij niet vinden in clubs die alleen maar kopen, eigen jeugd amper tot geen kans geven en over het algemeen een negatieve speelstijl hanteren. Dat zijn toch aanzienlijke verschillen tussen Ajax en Chelsea. In dat opzicht hebben ze meer gemeen met PSV. Dat was wat ik wilde zeggen, niet meer niet minder. Omgeving staat los van een voetbalfilosofie blijkt wel. Ik ben een voetballiefhebber, dus richt mij op het voetbal gedeelte.

0
geplaatst: 21 mei 2012, 11:22 uur
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 11:24 uur
Wat probeer je nu te zeggen, Leo? Quote dan wel de hele zin, of probeer voor de verandering eens begrijpend te lezen. Ik kan mij niet vinden in clubs die alleen maar kopen en daardoor eigen jeugd amper tot geen kans geven. Wat ik ook al zo'n duizend keer heb moeten herhalen tegen jou en nog snap je het niet niet. Spelers kopen gebeurd bij elke club en geeneen uitgezonderd. Dus ja, Ajax koopt ook spelers, maar geeft daarintegen wel 60 / 70% eigen jeugd de kans en in sommige wedstrijden zelfs een nog hoger percentage. Zie je het verschil? Ga je eerst maar eens in je eigen club verdiepen, want daar ben je ook niet echt van op de hoogte.
0
geplaatst: 21 mei 2012, 11:39 uur
Als er één club is die de laatste tien jaar als een dolle onverantwoord heeft gekocht is het Ajax wel. Dat er dit seizoen veel spelers uit de jeugd instaan (in vele gevallen noodzaak i.v.m. blessures) neemt dat niet weg.
0
geplaatst: 21 mei 2012, 11:39 uur
Jocharo-T schreef:
Tja, ik richt mijn gewoon op de voetbalfilosofie van clubs. Dat is uiteindelijk waar het om draait.
Ik zal er straks wel eens induiken - nu geen tiijd.
Maar o miracolo, waarde gelovige, dat Ajax een paar jaar geleden superscout - heel succesvol - Hans v.d. Zeeuw overnam van PSV - zeker om de eigen jeugd te scouten

0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 11:46 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Als er één club is die de laatste tien jaar als een dolle onverantwoord heeft gekocht is het Ajax wel. Dat er dit seizoen veel spelers uit de jeugd instaan (in vele gevallen noodzaak i.v.m. blessures) neemt dat niet weg.
Heb ik ook nooit ontkent, ben ik ook niet blij mee geweest. Feit is wel dat dat ook gelijk de mindere periode van Afax is geweest. We weten toch allemaal wat de huisfilosofie van Ajax is? Daar wordt nu ook weer op teruggrepen en de supporters zijn daar ook een stuk contenter mee. Feit is gewoon dat Ajax van origine een club is die zelf opleid en ook in de mindere jaren brak er nog zat door. Emanuelson, Heitinga, Sneijder, Van der Vaart, Stekelenburg, van der Wiel en zo kan ik wel doorgaan. Ik som enkel feiten op en een voetbalfilosofie waar ik in geloof. Dat PSV een ander soort club is die haaks staat op de filosofie van Ajax lijkt mij ook een understatement.Als er één club is die de laatste tien jaar als een dolle onverantwoord heeft gekocht is het Ajax wel. Dat er dit seizoen veel spelers uit de jeugd instaan (in vele gevallen noodzaak i.v.m. blessures) neemt dat niet weg.
Mjuman schreef:
Maar o miracolo, waarde gelovige, dat Ajax een paar jaar geleden superscout - heel succesvol - Hans v.d. Zeeuw overnam van PSV - zeker om de eigen jeugd te scouten
Het is Hans van der Zee en ik zal voor jou nog eens in herhaling vallen.Maar o miracolo, waarde gelovige, dat Ajax een paar jaar geleden superscout - heel succesvol - Hans v.d. Zeeuw overnam van PSV - zeker om de eigen jeugd te scouten
Spelers kopen gebeurd bij elke club en geeneen uitgezonderd. Dus ja, Ajax koopt ook spelers, maar geeft daarintegen wel 60 / 70% eigen jeugd de kans en in sommige wedstrijden zelfs een nog hoger percentage.
Ik ben dan ook niet tegen het kopen van spelers, maar ik zou graag zien dat het 50/50 is tussen aankoop en eigen jeugd en het Percentage eigen jeugd het liefst nog hoger, als het talent aanwezig is uiteraard. Bij Ajax gaat het na een lange mindere periode weer de goede kant op en daar ben ik blij mee en daar kunnen de Ajax supporters zich ook perfect in vinden. Wat dat is nu eenmaal de filosofie van de club.
0
geplaatst: 21 mei 2012, 11:50 uur
Vandaar dat Ajax jarenlang het grootste salarishuis had zeker. Als het komend seizoen tegenvalt wordt heus wel weer de knip getrokken.
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 11:53 uur
En dan kan ik weer in herhaling vallen, dat is van origine niet de filosofie van Ajax en de supporters schare staat daar ook niet achter en de club mensen ook niet, zoals Frank, Johan, Wim en Dennis. Niets mis met het kopen van spelers, maar het moet niet ten koste gaan van eigen jeugd en die fout hebben ze in het verleden bij Ajax ook gemaakt. Het gaat nu weer de goede kant op en zo hoort het.
Was Ajax de afgelopen twee jaar geen kampioen geworden dan was er nog steeds rust geweest bij de supporters. Iedereen die Ajax een warm hart toe draagt wilt de kant van de opleiding op en zo was het ook in de jaren 90.
Hier begon het mee, een mening van mijn kant en nog duidelijk geformuleerd ook:
Op basis van filosofie liggen PSV en Chelsea vele malen dichterbij elkaar dan Ajax en Chelsea. Dat lijkt mij gewoon een understatement.
Was Ajax de afgelopen twee jaar geen kampioen geworden dan was er nog steeds rust geweest bij de supporters. Iedereen die Ajax een warm hart toe draagt wilt de kant van de opleiding op en zo was het ook in de jaren 90.
Hier begon het mee, een mening van mijn kant en nog duidelijk geformuleerd ook:
Ik kan mij niet vinden in clubs die alleen maar kopen, eigen jeugd amper tot geen kans geven en over het algemeen een negatieve speelstijl hanteren.
Op basis van filosofie liggen PSV en Chelsea vele malen dichterbij elkaar dan Ajax en Chelsea. Dat lijkt mij gewoon een understatement.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 21 mei 2012, 12:14 uur
He salarishuis heeft twee kanten. De 'eigen' jongens als Sneijder, Vertonghen en Stekelenburg zullen natuurlijk ook een riant salaris hebben opgestreken. Anders waren ze al eerder gevlogen (zie Emanuelson).
0
geplaatst: 21 mei 2012, 12:20 uur
Jocharo-T schreef:
Mij bullshit: zowel Ajax als PSV lijken niet op Chelsea en al helemaal niet qua filosofie/visie aan Eindhovense kant.Op basis van filosofie liggen PSV en Chelsea vele malen dichterbij elkaar dan Ajax en Chelsea. Dat lijkt mij gewoon een understatement.
0
Hendrik68
geplaatst: 21 mei 2012, 12:24 uur
Inderdaad Stijn, spelers als Stekelenbug en zelfs een speler als Rasmus Lindgren verdiende bij Ajax rond de 1,2 miljoen euro. Dat geeft spelers, hoewel sommigen ook een gezin hebben, toch wel een beetje bedenktijd voor ze op een andere aanbieding ingaan. Denk niet dat Eriksen voor een half miljoen nog een jaartje bij Ajax blijft om zich eerst verder te kunnen ontwikkelen.
Ik waardeer Ajax om zijn scoutingsapparaat en zijn jeugdopleiding. Maar elke club heeft die filosofie. Alleen werkt Ajax als een magneet op jonge talenten en verkast percentueel het grootste gedeelte naar Ajax als ze de keus hebben. Maar je ziet nu ook aan Feyenoord dat ook zij veel jeugd hebben spelen. Elke club zal een eigen speler prefereren boven een dure aankoop, zoals ook elke club een betere speler zal kopen als de eigen kweek niet goed genoeg is. Ajax heeft alleen de centen om spelers langer vast te kunnen houden. Dit i..t.t. veel andere clubs. Zeg maar gerust, bijna alle andere Nederlandse clubs.
O ja, Ajax lijkt maar op een Engelse club en dat is Tottenham.
Ik waardeer Ajax om zijn scoutingsapparaat en zijn jeugdopleiding. Maar elke club heeft die filosofie. Alleen werkt Ajax als een magneet op jonge talenten en verkast percentueel het grootste gedeelte naar Ajax als ze de keus hebben. Maar je ziet nu ook aan Feyenoord dat ook zij veel jeugd hebben spelen. Elke club zal een eigen speler prefereren boven een dure aankoop, zoals ook elke club een betere speler zal kopen als de eigen kweek niet goed genoeg is. Ajax heeft alleen de centen om spelers langer vast te kunnen houden. Dit i..t.t. veel andere clubs. Zeg maar gerust, bijna alle andere Nederlandse clubs.
O ja, Ajax lijkt maar op een Engelse club en dat is Tottenham.
0
geplaatst: 21 mei 2012, 12:25 uur
Jocharo-T schreef:
Kun jij mij vertellen wat de visie van PSV is dan?
Ik werk niet bij PSV, maar ik kan je wel vertellen dat het bij PSV niet enkel ''kopen, kopen, kopen'' is ondanks het (inmiddels) vorige seizoen. Er is de laatste jaren een heleboel in de jeugdopleiding geïnvesteerd, alleen is er nou eenmaal weinig doorgebroken, en de grootste talenten zijn voortijdig weggeplukt door voornamelijk Engelse topclubs. Wel lijkt het zo alsof je bij PSV eerder wordt weggestuurde dan bijv. bij Ajax, maar je kan ook zeggen dat ze bij PSV kieskeuriger zijn. Leuk dat Ajax een Ebecilio in het eerste heeft staan, maar daar win je uiteindelijk de oorlog niet mee. Dat er mensen zijn die PSV nu direct als een koopclub zien kan ik door de kortzichtigheid die heerst in het voetbal wel begrijpen, maar om dat nou uit de mond van een Ajacied te horen (niet alleen van jou) is nogal hypocriet en ook onwetend als je niet bekend bent met het beleid in Eindhoven.Kun jij mij vertellen wat de visie van PSV is dan?
0
geplaatst: 21 mei 2012, 12:31 uur
Jocharo-T schreef:
Wat ik ook al zo'n duizend keer heb moeten herhalen tegen jou en nog snap je het niet niet.
Wat ik ook al zo'n duizend keer heb moeten herhalen tegen jou en nog snap je het niet niet.
Ben het gewoon niet met je eens, mag dat ook?
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 12:34 uur
@ MJ
Tja, ik kende meerdere jeugdspelers van PSV en die hadden allemaal het gevoel dat ze de kans toch niet zouden krijgen. Als dat de sfeer is in de jeugdopleidng is dat alles behalve goed te noemen. Nu moet ik daarbij zeggen dat dat ook alweer een tijdje terug is geweest. Bij Ajax heb ik zelf rondgelopen en daar is was de sfeer onder de jeugdspelers compleet het tegengestelde.
PSV heeft van oorsprong erg weinig jeugd voortgebracht, dan is dat niet vreemd dat je dan als koopclub wordt weggezet, want dat is het dan. Stamt ook uit de periode dat jullie een europese prijs pakten met een half elftal aan Ajacieden. Omdat uit de mond van een Ajacied te horen is natuurlijk niet zo vreemd. De jeugdopleiding blijft natuurlijk wel het grote verschil tussen die twee clubs en ook in de periode dat het minder ging in A'dam brak er ook nog zat door. De één wat beter dan de ander.
Er is inderdaad ook behoorlijk met geld gesmeten en geloof me toen waren de kritieken uit de supportersschare ook niet van de lucht. Je kunt zelfspot de Ajacieden niet ontzeggen. Als slecht is dan hoor je het ook.
Tja, ik kende meerdere jeugdspelers van PSV en die hadden allemaal het gevoel dat ze de kans toch niet zouden krijgen. Als dat de sfeer is in de jeugdopleidng is dat alles behalve goed te noemen. Nu moet ik daarbij zeggen dat dat ook alweer een tijdje terug is geweest. Bij Ajax heb ik zelf rondgelopen en daar is was de sfeer onder de jeugdspelers compleet het tegengestelde.
PSV heeft van oorsprong erg weinig jeugd voortgebracht, dan is dat niet vreemd dat je dan als koopclub wordt weggezet, want dat is het dan. Stamt ook uit de periode dat jullie een europese prijs pakten met een half elftal aan Ajacieden. Omdat uit de mond van een Ajacied te horen is natuurlijk niet zo vreemd. De jeugdopleiding blijft natuurlijk wel het grote verschil tussen die twee clubs en ook in de periode dat het minder ging in A'dam brak er ook nog zat door. De één wat beter dan de ander.
Er is inderdaad ook behoorlijk met geld gesmeten en geloof me toen waren de kritieken uit de supportersschare ook niet van de lucht. Je kunt zelfspot de Ajacieden niet ontzeggen. Als slecht is dan hoor je het ook.
0
geplaatst: 21 mei 2012, 12:38 uur
Jocharo-T schreef:
Stampt ook uit de periode dat jullie een europese prijs pakten met een half elftal aan Ajacieden.
Stampt ook uit de periode dat jullie een europese prijs pakten met een half elftal aan Ajacieden.
En dat schijnt nog steeds zeer te doen.. overigens waren die zogenaamde ajacieden ook gekocht door Ajax, dus ik zie het probleem nog steeds niet?
Of ze nou naar PSV gaan, of naar AC Milan en dan prijzen pakken.. wat boeit dat nou?
Toen Huntelaar zoveel scoorde bij Ajax heb ik je ook niet horen klagen (alleen pakte ze toen geen prijzen..
)Overigens was er laatst veel commotie omdat (hoe ironisch
) Ajax bij PSV jeugdspelers weg stond te pikken, terwijl dat echt "not done" is onderling...
0
geplaatst: 21 mei 2012, 13:54 uur
Jocharo-T schreef:
PSV heeft van oorsprong erg weinig jeugd voortgebracht, dan is dat niet vreemd dat je dan als koopclub wordt weggezet, want dat is het dan.
(Onverantwoord) kopen (o.a. Sulejmani) is iets ander dan gericht scouten, spelers voor een relatief lage prijs binnenhalen en met dikke winst verkopen (periode Piet de Visser bij PSV). Uiteraard heeft Ajax het in een aantal gevallen nóg beter gedaan met zelfopgeleide spelers als Sneijder en Babel die voor de hoofdprijs zijn verkocht (van der Vaart tel ik niet mee vanwege de relatief lage transfersom) maar het valt niet te ontkennen dat er dus een verschil zit in kopen en kopen.PSV heeft van oorsprong erg weinig jeugd voortgebracht, dan is dat niet vreemd dat je dan als koopclub wordt weggezet, want dat is het dan.
0
geplaatst: 21 mei 2012, 13:58 uur
0
Jocharo-T
geplaatst: 21 mei 2012, 14:03 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Het valt niet te ontkennen dat er dus een verschil zit in kopen en kopen.
Dat is waar!Het valt niet te ontkennen dat er dus een verschil zit in kopen en kopen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.