MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic

zoeken in:
Het was 2-0. Spanje heeft op het hele toernooi nog maar 1 goal geïncasseerd.

kaztor schreef:
Een onnozele opmerking.

11 of 10 man maakt of breekt een team, zelfs al is er geleden.
Ja, anders waren ze moeiteloos teruggekomen ja, daar zag het voor die blessure al tijden naar uit.

FlyLo schreef:
Wat een reacties toch weer
Spanje drukt iedere match even het gaspedaal en iedere tegenstander is de weg totaal kwijt. Ik hoorde iedereen al roepen om Pirlo man van het toernooi te kiezen (en zelfs al tot gouden bal te benoemen ) maar die kwam er vandaag al helemaal niet aan te pas. Spanje speelt veruit het allerbeste voetbal van alle ploegen. Dat er dan geen spanning meer in zit is niet hun schuld (nogmaals). Schitterende eerste helft sowieso met een ontzettend hoog tempo, dat de Italianen helemaal niet konden volgen.
En geen passie? Zielloos? Als je geen passie of vreugde hebt voor het spelletje speel je niet zó belachelijk goed. Op het einde van de match gingen ze ook gewoon voor de lol wat dribbeltjes proberen, zoals Busquets bv; of Ramos met een hakje etc.
Spelers van het toernooi in dalende volgorde:
Iniesta, Alba, Ramos, Casillas.

Volledig mee eens. Technische perfectie plus rust wordt blijkbaar door veel mensen als zielloos ervaren, vandaar ook mijn opmerking over Federer.

Waarom toch altijd die overcorrecte, veelal overdreven bewondering voor Spanje? Kunnen we niet gewoon effe collectief de pik hebben op het land dat ons nog niet zo lang geleden de wereldtitel door de neus heeft geboord?

Paalhaas schreef:
Waarom toch altijd die overcorrecte, veelal overdreven bewondering voor Spanje? Kunnen we niet gewoon effe collectief de pik hebben op het land dat ons nog niet zo lang geleden de wereldtitel door de neus heeft geboord?

Ik ben een Belg, dus nee. En een land dat voetbal in deze mate heeft weten te perfectioneren is echt uitzonderlijk.

Paalhaas schreef:
Jawel hoor, maar zeg het dan zo, en ga niet lopen uitkramen dat ze geluk hadden of dat het aan die blessure lag.

Vandaag mogen de superlatieven inderdaad gewoon gebruikt worden betreffende de Spanjaarden. De rest van het toernooi was het ook goed, maar beduidend minder dan vandaag. Als het leuk is zoals vandaag, hoor je mij niet klagen, is het slaapverwekkend zoals tegen de Fransen en de Portugezen dan zal ik dit ook zeggen.

D'r is geen twijfel mogelijk: volkomen verdiend deze titel, verloop en uitslag waren helder. Spanjaarden die mij 't meest bevielen: Ramos (openbaring in het centrum), Busquets en Alba.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat deze finale me bijblijft vanwege het hoogstaande en/of spannende voetbal - maar dat gebeurt wel vaker, deze eeuw

Ik vond Spanje wel hoogstaand voetballen, maar we zijn het gewend onderhand. Hoewel dit eigenlijk pas de eerste écht goede wedstrijd op een toernooi was van Spanje sinds het E.K. van 2008.

Nicolage Rico schreef:
Ik vond Spanje wel hoogstaand voetballen, maar we zijn het gewend onderhand. Hoewel dit eigenlijk pas de eerste écht goede wedstrijd op een toernooi was sinds het E.K. van 2008.

Eens, maar kritiek gold niet zozeer deze wedstrijds, maar meer het totaal - vorige wedstrijd was van Doornroosje, om in slaap te vallen dus

dix
René. schreef:
Ja, anders waren ze moeiteloos teruggekomen ja, daar zag het voor die blessure al tijden naar uit.

Moeiteloos niet, maar ik heb nog wel eens 9 Italianen terug zien komen tegen 11 Noren. Dat is het leuke aan Italië: onberekenbaar.

@ filmpje lebowski: Haha. Voor of na?

Nicolage Rico schreef:
@ filmpje lebowski: Haha. Voor of na?

Gisteren gespeeld, na dus...

Improvision
kaztor schreef:
Voor mij ook een half leeg glas, dit toernooi.

Maar gelukkig geen vuvuzela te bekennen, dat dan weer wel!

Ik vond dat er in de eerste 5 matchen meer te zien was dan op het hele WK twee jaar geleden.

Italië zorgde er eens voor dat Spanje wat ruimte kreeg en dat hebben ze geweten. Het werd Spanje verweten dat ze de kijker in slaap zouden tikken, maar door puur tegen te houden en te verdedigen roept een tegenstander dit eigenlijk af en de aanpak van Portugal blijkt toch wel even effectief te zijn. Eigenlijk had dat gewoon de finale moeten zijn.

Verder gewoon een uiterst onderhoudend EK door de spanning en de vele interessante teams.

Jocharo-T
Hendrik68 schreef:
Spanje is gewoon de beste, simpel zat. Dat het niet om aan te zien is, staat buiten kijf.
Praat even voor jezelf. (laatste gedeelte van je berichtje). Spanje speelde gisteren gewoon een fantastische wedstrijd. Heb er echt van genoten. Dat jij het niet om aan te gluren vindt moet je zelf weten, maar ga niet lopen doen alsof het de waarheid is.

Ik vraag mij echt af welke wedstrijd sommige mensen hier gekeken hebben, trouwens. Spanje speelt gewoon zoals het moet. Positiespel is fantastisch en bij Spanje kun je ook goed zien dat de beste verdediging de aanval is. Bij Spanje meer het middenveld, maar je snapt mijn punt. Ze spelen gewoon op balbezit en wachten op de kans. Italië deed gewoon voor spek en bonen mee. Het mooie is dat het nog steeds beter lijkt te kunnen. Als ze straks ook wat meer diepgang in de ploeg hebben, dan wil ik niet weten wat we dan te zien gaan krijgen. Gisteren echt zwaar genoten van Spanje, al had ik het Italië ook wel gegund.

Degenen die het spel van Spanje gisteren niet om aan te zien vonden hebben niet naar de wedstrijd gekeken.

Ik baal uiteraard dat Italië niet gewonnen heeft maar tegen dit Spanje valt niet te ballen. Ze zijn gewoon te goed.. En ja, de wedstrijden tegen Frankrijk en Portugal waren qua Spanje niet om aan te zien maar als je gisteren dan zo een voetbalshow laat zien dan ben ik dat iig snel weer vergeten.

Pluspunt is wel dat Italië weer meedoet met de grote jongens. En wie weet wat er mogelijk is over twee jaar.

FlyLo schreef:
Ik hoorde iedereen al roepen om Pirlo man van het toernooi te kiezen.
Daar sta ik nog steeds achter. Spanje heeft geen duidelijke uitblinker en niet iemand die het team echt op sleeptouw heeft genomen. Pirlo was echt de beste speler dit toernooi. Als je dat niet ziet dan heb je wel heel veel Spaanse poep in je ogen .

Hendrik68
Ik schreef het bericht nog tijdens de wedstrijd, maar knap hoor Jocharo, je hebt weer een zin uitgekozen die inmiddels een halve dag geleden geschreven is. Je haalt hem bewust uit zijn context en gaat als de kenner van mooi voetbal reageren. Je reageert echter niet als voetbalkenner, maar als Spanje fundamentalist. Je geeft heerlijk af op je eigen land, je wist het allemaal al lang dat het niks zou worden. Je kiest het land waarvan je bijna zeker weet dat ze toch wel gaan winnen (ik voel een vergelijk met vele Drenten die voor Ajax zijn aankomen) uit als favoriet en gaat dat land dan verdedigen tot het lachwekkend wordt. Prima hoor favorieten, ik was voor Italie, maar ben de eerste om te zeggen dat ze gisteren door hun naieve spel nergens recht op hadden. Spanje speelde perfect, dat bestrijdt ook niemand, maar als kijkspel is het strontvervelend. En dan heb ik het niet over de eerste helft van gisteravond. Dat je blij bent dat Spanje gewonnen heeft is prima, maar het mooi voetbal noemen wat ze de afgelopen jaren hebben gespeeld (een paar wedstrijden uitgezonderd) raakt kant nog wal.

Jocharo-T
Nu ga je dus ook nog vertellen hoe ik denk. Knappe jongen hoor! Ik heb niet naar de tijd gekeken dat je het bericht schreef. Het ging over de wedstrijd van gisteren een daar reageerde ik op. Ik heb niets uit zijn verband getrokken. Heb gewoon één van de eerste zinnen gepakt uit je stuk tekst. Dat het niet om aan te zien is, staat buiten kijf. Dat is heb jij gewoon geschreven. Al had je het over voorgaande wedstrijden, dan nog sta ik achter hetgeen wat ik heb gezegd: Praat voor jezelf!! Dat je het niet op die manier bedoelde kun je dan ook gewoon op een normale manier aan mij duidelijk maken, maar ga nou niet op zo'n toon en een bericht vol met onzin op mij reageren. Leuk om te lezen dat je jezelf met je voetbalervaring van, FC Bal op het Dak drie, als een voetbalkenner ziet en anderen die niet in jouw straat spreken zijn fundamentalisten.

Ik roep inderdaad al jaren dat het spel van het Nederlands elftal niet om aan te gluren is. Dat was het ook niet. Daarnaast speelt Nederland helemaal niet op dezelfde manier als Spanje. Waar jij aan doet is scorebordjournalistiek. Spanje speelt het positiespel al jaren op het hoogste niveau en daar houd ik van. Dat is echt een wereld van verschil met het spel van Nederland. Ik heb Spanje helemaal niet 'gekozen' omdat ik dan zeker weet dat die toch wel gaan winnen. Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt. Ik houd gewoon van het spelletje wat Spanje speelt.

Ik reageer helemaal niet als de kenner van mooi voetbal, want ik praat in tegenstelling tot wat jij doet, voor mijzelf en niet voor anderen. Het is gewoon mijn mening en ik mag van jou blijkbaar alleen positief praten over het spel van Nederland. Ik hoop altijd dat ze ver komen, maar niet met dat negative spel van Bart, ik heb een plaat voor mijn kop, van Merwijk. Dat is wat ik geroepen heb en daar sta ik nog steeds achter en ik heb met terugwerkende kracht gewoon gelijk gekregen. Ik riep het al jaren en toen werd ik vervloekt en tijdens het EK was het spel van Oranje ineens een nationale discussie.

Als het goed gaat knijpen de meeste mensen een ooje dicht bij het spel wat ze zien. Ze zien wel dat Oranje niet geweldig speelt en dat ze met hangen en wurgen overeind bleven tijden het WK, maar ze stonden in de finale, dus waar hebben we het dan over. Als het dan minder gaat, dan komen die eerdere constateringen ook weer boven drijven. Ik ben blij dat ik het altijd al geroepen heb.

Ik houd van mooi voetbal en Spanje speelt dat in mijn ogen, het enige nadeel is dat ze wat weinig diepgang hebben en met één groot middenveld spelen, maar dan nog kan ik ontzettend genieten van het voetbal dat ze spelen. Dat heeft niets met Spanje verafgoding te maken, want als over twee jaar Ierland bijvoorbeeld zo speelt dan ben ik net zo hard voor Ierland als dat ik nu voor Spanje was. Jouw bovenstaande berichtje is op geen enkele manier serieus te nemen.

Tsja, al met al een meer dan terechte overwinning van Spanje. Ze hebben op het juiste moment gepiekt, want dit was de eerste wedstrijd die ze echt goed speelden dit toernooi. Jammer dat de Italianen nog dronken leken van donderdag (met name Balotelli) en bovendien pech hadden met blessures. Daarom werd de wedstrijd niet om aan te zien. Passend slot op een teleurstellend toernooi...

Maar snel over op de Tour de France dus. Op het eerste gezicht lijken de Nederlanders daar iig wel in vorm...

Een van de betere toernooien wat afgesloten werd met een goede finale.
Dat hebben we ook wel anders meegemaakt.

Spanje blijft verbazen; spelen ze hun beste wedstrijd op het eind.
Zonde voor de wedstrijd dat de laatste wissel zo slecht uitpakte.

Volledig terechte kampioen, maar La Squadra Azzurra heeft me het meest vermaakt.
Met slechts de helft aan passie zouden die egomaniakale Oranje klungels al verder zijn gekomen.

Dan kunnen ze heel wat leren van zowel de mannen als de vrouwen estafetteploegen, en van Churandy Martina en Patrick van Luijk.

Rhythm & Poetry schreef:
Vandaag mogen de superlatieven inderdaad gewoon gebruikt worden betreffende de Spanjaarden. De rest van het toernooi was het ook goed, maar beduidend minder dan vandaag. Als het leuk is zoals vandaag, hoor je mij niet klagen, is het slaapverwekkend zoals tegen de Fransen en de Portugezen dan zal ik dit ook zeggen.

Word.

Al met al was het een leuk toernooi, voornamelijk dankzij de groepsfase. Gisteren was wel een anticlimax. Hopelijk gaan we snel ons vizier richten op de Tour en Wimbledon. Gesink lijkt in bloedvorm

Hendrik68
Nog een reactie Jocharo, ik respecteer je mening en het moet geen moddergooien worden. Maar die opmerkingen over Van Marwijk. Je gaat er helemaal aan voorbij dat wij helemaal niet begonnen aan de WK als favoriet. Van Marwijk is zich altijd bewust geweest van de zwakte van de defensie en moest gewoon een aanvallende middenvelder inleveren. Dat kon niet anders dan ten koste van het attractieve spel gaan. Ik blijf er trouwens bij dat de wedstrijden in de knock out fase prima te doen waren voor de neutrale kijker. Van Marwijk had een list verzonnen met De Jong en Van Bommel. Toen maar hopen dat zijn plannen gingen werken en dat de individuele klasse van de mannen voorin het gingen doen. Nou zelfs dat lukte maar matig, met een totaal onzichtbare Van Persie. Goed beschouwd speelde Nederland het toernooi met 9 man. Dan halen we de finale, waarbij alleen de wedstrijd tegen Brazilie echt op hangen en wurgen ging. En sorry, maar dan haal je dus de finale met Heitinga, Matthijssen en een Van Persie die uit vorm is, dat vind ik geniaal. Zijn list werkte. Wij zijn een land met 16 miljoen inwoners. Grote landen als Engeland, Polen, Rusland, Turkije en weet ik veel welke landen nog meer met 2 keer zoveel inwoners doen een moord voor 3 WK finales in 40 jaar, plus nog een halve. Die landen lukt het gewoon helemaal nooit, behalve Engeland in eigen huis een finale te halen, alleen soms een halve. Laten we trots zijn dat we zo nu en dan dit bereiken. En niet direct gaan eisen dat we elk toernooi winnen en ook nog eens met mooi voetbal. Dat Van Marwijk verkeerde keuzes heeft gemaakt dit toernooi is duidelijk en dat weer hij zelf ook. Maar in 2010 maakte hij de juiste keuzes voor het resultaat, maar dat is iedereen vergeten. We moeten als land accepteren dat we niet elke 2 jaar aan de top meedraaien. Begin jaren 80 waren we er 3 keer achtereen niet bij op een groot toernooi, dat gaat heus nog wel eens gebeuren, eenvoudig omdat we niet zo groot zijn als andere landen om ons heen. We moeten de spelers niet aanspreken op hun verwende gedrag, de supporters zijn zelf ook veel te verwend. Mooi voetbal en resultaat, dat kan je niet verwachten van een land als Nederland, in 1998 lukte het wel, maar dat zijn uitzonderingen die heus nog eens zullen voorkomen, maar niet elke 2 jaar. Kijk naar Duitsland,dat lukt het ook niet met mooi voetbal en ik kan je melden dat de Duitsers het nu al gehad hebben met de Mannschaft. Ze eisen resultaat en die mooi beweginkjes van Khedira en Ozil kan ze gestolen worden. Ik voorspel je een Duitsland in 2014 dat weer gewoon lelijk in blessuretijd scoort. Het volk wil resultaat en niks anders.

In de Top 20 van de Castrol Edge Index zijn er trouwens maar twee spelers die ergens anders spelen dan bij Barca of de kampioenen van de drie grote competities (Madrid, City en Juve). Jordi Alba gaat nog naar Barca en Bruno Alves speelt bij de kampioen van Rusland (Zenit). De bovenste 9 spelen allemaal in Spanje (en sinds kort dus ook allemaal bij Madrid of Barca).

Had Van Marwijk dan toch maar alle Nederlanders van Ajax mee moeten nemen?

Als je die Castrol Index bekijkt is dit het team van het toernooi:

Casillas
Arbeloa, Pique, Sergio Ramos(*), Alba
Busquets, Marchisio, Alonso, Iniesta
Balotelli, Ronaldo

Volledige Top 10

1. Sergio Ramos
2. Cristiano Ronaldo
3. Piqué
4. Xabi Alonso
5. Iniesta
6. Jordi Alba
7. Arbeloa
8. Pepe
9. Busquets
10. Marchisio

Als je iets verder kijkt kom je de gehele verdediging van Portugal tegen. Het was dus het toernooi van de sterke verdedingslinie van het Iberisch schiereiland, met het centrale duo van Madrid voorop.

Stijn_Slayer
René. schreef:
(quote)
Toen stonden ze al met 2-0 voor man

Scorebordjournalistiek en net alsof 2-0 nou zo onwijs veelzeggend is? Als Italie 2-1 had gemaakt, had het ook zomaar 2-2 kunnen worden.

Ik zag het in eerste instantie eerder 1-1 worden dan 2-0.

Wat betreft die Castrol Index, ben het er niet helemaal mee eens. Arbeloa, Pique, Marchisio en Balotelli vond ik geen denderend toernooi spelen.

Hendrik68
Nou Stijn, ik was voor Italie, maar heb nergens het idee gehad dat er wat viel te halen voor de Azzuri.

Stijn_Slayer
Na de 1-0 gingen ze wel druk zetten. Ze leken zich er niet bij neer te leggen en op dat moment was de wedstrijd ook een stuk leuker om te zien. Daardoor ontstond dan ruimte voor Spanje, maar de 2-0 mag op dit niveau niet vallen. Waar zaten die twee verdedigers met hun hoofd? De 1-0 was ook al matig verdedigd (de ene hield in en bleef niet op één lijn waardoor de voorzet aankwam en die ander stond ook niet heel erg goed gepositioneerd waardoor de bal zonder problemen binnen viel).

Geluk heeft Spanje ook wel een beetje in het zadel geholpen en dat is jammer in/voor de finale.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:27 uur

geplaatst: vandaag om 12:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.