MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic

zoeken in:
Hendrik68
De Vrij wordt onze beste verdediger sinds tijden en van Dijk is overal aan het schutteren momenteel. Nu nog een erg matige verdediger.

De Vrij vind ik nog niet bijzonder moet ik zeggen. Hij doet het niet bijzonder in een best wel goed draaiend team. De opmerkingen over Van Dijk getuigen van weinig historisch besef en feitenkennis. Van Dijk komt er echt wel. Hij was al heel goed en er was in de winterstop serieuze belangstelling van Newcastle. Hij is van de zomer voor de dood weggehaald en daar is geen procent van overdreven. Hij heeft de hele zomer gebuffeld om weer op krachten te komen. Hij heeft geen serieuze voorbereiding gehad. Bovendien speelt hij in een team dat de hele wedstrijd onder druk staat. Dat speelt wel wat lastiger dan bij een nummer 2.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Wellicht, maar tegen de toplanden zakken ze toch wel door het ijs. Een Robinho kan in z'n eentje alle vier de Oranje verdedigers voorbij lopen.
Dan maar weer Mathijsen en Heitinga? Volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit. Het is vanuit Nederlands Belang - wellicht in strijd met Feyenoord-belang - te hopend at ze in 2012 naar een buitenlandse club gaan.

Stijn_Slayer
Mathijsen bakt er helemaal niets van. Heitinga speelt normaliter niet zo slecht als in de afgelopen paar interlands. In vorm heeft hij wel iets meer te brengen.

Maar het blijft een rampzalige verdediging. Als ze op 't middenveld en in de aanval dan ook nog eens gaan lopen klungelen gaat het mis. Lijkt me best wel druk op 't elftal zetten. Spelers mogen geen fouten meer maken, omdat er achterin al zowat het maximale aantal fouten wordt gemaakt.

Het is ook de vraag of ze het niveau van een redelijk goede buitenlandse club al aan kunnen. Als ze te vroeg gaan, is Oranje nog slechter af.

Fer geblesseerd afgehaakt voor de wedstrijd tegen Hongarije, jammer.

Maher als vervanger opgeroepen.

Hendrik68 schreef:
De Vrij vind ik nog niet bijzonder moet ik zeggen. Hij doet het niet bijzonder in een best wel goed draaiend team.

De Vrij was, voor zijn blessure, iedere wedstrijd één van de beste spelers. Eigenlijk speelde hij vanaf zijn eerste wedstrijd al alsof hij al 5 jaar in de Eredivisie speelde. Over weinig historisch besef en feitenkennis gesproken.

De Vrij had al bij de definitieve selectie van Oranje gezeten als hij niet geblesseerd was geraakt.

De opmerkingen over Van Dijk getuigen van weinig historisch besef en feitenkennis. Van Dijk komt er echt wel.

Ik zeg niet dat van Dijk er niet komt, maar bij Jong Oranje en Groningen stapelden zijn fouten elkaar op dat het genant was. Van Dijk heeft echt nog een hele lange weg te gaan (stukken langer dan de Vrij). Maar goed, hij is nog jong.

Hij was al heel goed en er was in de winterstop serieuze belangstelling van Newcastle.

Newcastle heeft zelfs Anita gekocht.

Hij is van de zomer voor de dood weggehaald en daar is geen procent van overdreven. Hij heeft de hele zomer gebuffeld om weer op krachten te komen. Hij heeft geen serieuze voorbereiding gehad. Bovendien speelt hij in een team dat de hele wedstrijd onder druk staat. Dat speelt wel wat lastiger dan bij een nummer 2.

We zullen zien. Vorig jaar deed hij het een fase leuk. Talent is er, maar dat gaat nu nog gepaard met veel te veel zwakke momenten.

Die De Vrij is dat net zo'n topper als Janmaat en Clasie?

Clasie en de Vrij komen er zeker.

Janmaat is een redelijke back, maar zit bij de selectie omdat de rest ook weinig soeps is. Van Rhijn is een groter talent. V/d Wiel heeft zijn kans gehad en zie ik niet snel terugkomen als hij niet speelt bij PSG.

Ik vind de verhalen over Clasie tegen Turkije veel te negatief. Hij kan veel meer, speelde teveel op de handrem (mede door de zenuwen), maar het is dan ook zijn eerste wedstrijd in Oranje.

Bovendien heeft Clasie al genoeg bewezen.

Verder heeft Krul een flinke elleboogblessure en valt hij af voor de wedstrijd tegen Hongarije. Dan kan je toch op zich best spreken van een slechte timing. Zoet is overigens zijn verrassende vervanger.

Niet heel erg verrassend. Er zijn misschien keepers die nu iets verder zijn, maar Zoet heeft het meeste talent van alle Nederlandse keepers op dit moment denk ik.

Hendrik68
Ik vind de negativiteit over Clasie wel meevallen. Hij speelde niet goed, maar er is toch niet gezegd dat het niks gaat worden met hem? Hij zal inderdaad last gehad hebben van zenuwen, nou dat is niet zo gek. Het talent van Clasie is overduidelijk daar gaat het niet aan liggen. Wel is het belangrijk dat hij die laatste stap gaat zetten dit jaar, anders gaat hij zwemmen. Bij Janmaat ligt dat anders, die komt echt zwaar tekort voor Oranje. Zelfs voor Feyenoord dat voor Europees gaat komt hij tekort. Zo'n speler kan Feyenoord zelf makkelijk opleiden. Zie Van der Wiel en Van Rhijn bij Ajax.

Voor Feyenoord komt hij niet te kort, van de eerste wedstrijden van Feyenoord is er in ieder geval weinig dat daarop wijst. Tegen Kiev speelde hij fantastisch, alleen werden zijn voorzetten niet verzilverd.

Hendrik68
Een verdediger beoordeel je niet op zijn voorzetten. Bovendien beoordeel je niet iemand op basis van een paar wedstrijden, maar op bijvoorbeeld zijn hele periode bij Heerenveen die niet geweldig was. Zoals ik het nu bekijk dan gaan De Vrij en Janmaat het op de lange termijn niet redden, maar Clasie en zeker Martins Indi wel. We zullen zien. Nou heb ik het even over Oranje. Kijk het niveau van Vlaar zal De Vrij wel halen, maar dat is niet het niveau dat Oranje veel gaat helpen. Vlaar in Oranje is ook niet meer dan een noodgreep.

Janmaat deed het prima bij Heerenveen het afgelopen seizoen en in de eerste wedstrijden van Feyenoord behoort hij tot de uitblinkers. Tegen Turkije was het niet best, maar voor Feyenoord kun je niet stellen dat hij te kort komt. In de vorm van Van Rhijn en Van der Wiel zijn er uiteraard meer kapers op de kust dus voor het Nederlands Elftal weet ik het nog zo niet.

Ik hoop dat De Vrij of Martins Indi het niveau Vlaar gaat halen. Met twee Vlaars achterin kun je prima opereren, zo'n belangrijke positie is de centrale verdediger ook weer niet. Zeker niet als je middenvelders hebt die kunnen opbouwen.

vigil schreef:
Bovendien heeft Clasie al genoeg bewezen.

waar en wanneer dan, toch niet obv een half seizoen eredivisie dat ie echt goed speelde want dan komen er wel meer in aanmerking....dat het een heel groot talent is die de potentie heeft om heel ver te komen staat vast, maar dat hij zich al genoeg bewezen heeft om bijv een basisplaats in Oranje te verdienen vind ik niet (zeker niet omdat we op het middenveld genoeg keuze hebben, itt bijv op de backposities waar je al sneller geneigd bent om iemand sneller te brengen bij gebrek aan concurrentie) en dat heeft hij afgelopen vrijdag ook niet gedaan.
Dat is niet negatief bedoeld want nogmaals, hij heeft wel het talent om een vaste waarde in Oranje te kunnen worden.

Hendrik, Ik vind de Vrij een betere speler dan Martins Indi en denk dat ze allebei redelijk ver kunnen gaan komen. De Vrij behoort altijd tot de beste spelers van Feyenoord en dat al meer dan een seizoen. Martins Indi blinkt pas sinds halverwege vorig seizoen uit en laat zich dit seizoen pas écht zien. De Vrij gaat het wel redden denk ik dus. Bij Janmaat denk ik wel dat Feyenoord zijn bovengrens is maar is wel een nuttige speler voor dit Feyenoord.

Jasper, ik denk dat zowel de Vrij als Martins Indi al hetzelfde niveau hebben als Vlaar. Ik vind Vlaar namelijk geen geweldige speler. Hij was vorig alleen belangrijker dan de Vrij en Martins Indi omdat hij gewoon veel meer ervaring heeft. Dat telt zeker mee. Voetballend doen Stefan en Bruno niks voor hem onder.

Hendrik68
zo'n belangrijke positie is de centrale verdediger ook weer niet

Ik ga er van uit dat je even black out had. Dit meen je natuurlijk niet.

Voor de rest blijft het allemaal koffiedik kijken. Mijn mening over De Vrij en Janmaat blijft voorlopig staan, maar ik hoop van ganser harte dat ik er naast zit en dat ze tot de beste verdedigers ter wereld uitgroeien. Laat dat duidelijk zijn.

Hendrik68 schreef:
(quote)

Ik ga er van uit dat je even black out had. Dit meen je natuurlijk niet.
Ja, ik was even weg, sorry...

Nee, van de elf posities op het veld vind ik de vier achterin het minst belangrijk en dan de centrumverdedigers misschien nog iets meer dan de backs. Centrumverdedigers willen nog wel eens een bal inkoppen, maar backs hebben in de het moderne voetbal nog iets meer een aanvallende toevoeging in het algemeen. Nu zijn drie van onze vier verdedigers wel zo onervaren en van matig niveau dat je dat uiteraard ook wel gaat merken.

Daarentegen kan een goede aanvallend ingestelde speler voorin relatief veel doen voor een elftal, Nederland kent er drie en dan ben je een topland. Ook tegen een land met Pepe en Bruno Alves achterin creëer je dan menig kans.

Met een goede verdediging alleen ben je nergens, maar met een goede aanval alleen heb je meer kans op succes grof samengevat.

Hendrik68
Ik zou zeggen, als je met een goede verdediging de 0 houdt verlies je in ieder geval nooit. Kijk eens wat een toppers we in de aanval hadden tijdens het WK. Door de zwakke verdediging ging een ander met de prijs aan de haal. Die ander had niet eens een spits.

Als de centrumverdediger niet belangrijk is, dan kun je zeggen dat Ronald Koeman, Franco baresi, Franz Beckenbauer beter putjesschepper hadden kunnen worden. Totaal onbelangrijke voetballers...

Verdedigers niet belangrijk.

Stijn_Slayer
Als de centrale verdedigers weinig fouten maken, kunnen de spelers die moeten scoren er meer maken. Laatst tijdens die docu over Fritz Korbach zei hij dat hij altijd vanuit een goede verdediging begon te bouwen aan een elftal.

Vind het altijd maar moeilijk om te zeggen dat de ene positie belangrijker is dan de andere. Centraal spelen is lastiger dan op de flanken, maar verder durf ik me er niet over uit te laten.

Akkoord met Stijn. Ik zou echt geen enkele positie onbelangrijk (of minder/meer belangrijk) durven te noemen in het huidige voetbal.

Hendrik68 schreef:
Ik zou zeggen, als je met een goede verdediging de 0 houdt verlies je in ieder geval nooit. Kijk eens wat een toppers we in de aanval hadden tijdens het WK. Door de zwakke verdediging ging een ander met de prijs aan de haal. Die ander had niet eens een spits.

Als de centrumverdediger niet belangrijk is, dan kun je zeggen dat Ronald Koeman, Franco baresi, Franz Beckenbauer beter putjesschepper hadden kunnen worden. Totaal onbelangrijke voetballers...
Grappig dat je die namen noemt want dat zijn nou net spelers met aanvallende impulsen. Ik heb ook nooit gezegd dat centrale verdedigers 'onbelangrijk' zijn. Als een ranglijst zou maken zouden die posities eenmaal lager eindigen als je het mij vraagt. Je praat ook in termen van 'verdediging' en verdedigen doe je met het hele elftal, aanvallen dito. Centrale verdedigers hebben naar verhouding weinig invloed op het functioneren van een elftal mijns inziens. Wat zijn nou de beste voetballers ooit volgens ieder lijstje?

Je hebt een vrij eng beeld van wat een centrale verdediger precies moet doen. Voor mij moet een centrale verdediger ook het spel van achteruit kunnen opbouwen, en doordekken op afhakende spelers die tussen middenveld en verdediging proberen te lopen. Er zijn er maar weinigen die dat kunnen, en dat zie je meteen aan een elftal.

'Eng' nog wel?

Het opbouwverhaal gaat niet altijd op. Dat is meer typisch Nederlands (en Belgisch?) dat een verdediger dat moet kunnen, veel teams zijn tevreden als een verdediger de bal gewoon wegtrapt. Het is een unieke functie, maar tegen briljante aanvallers kun je niets beginnen met alleen een goede achterhoede.

'Eng' betekent ook 'nauw', dat bedoelt FlyLo geloof ik.

FlyLo schreef:
Akkoord met Stijn. Ik zou echt geen enkele positie onbelangrijk (of minder/meer belangrijk) durven te noemen in het huidige voetbal.

In het door jou geliefde Spanje, en dan met name binnen het Spaanse elftal, vinden ze de spitspositie anders niet bepaald belangrijk .

Paap_Floyd schreef:
'Eng' betekent ook 'nauw', dat bedoelt FlyLo geloof ik.

Inderdaad. In Vlaanderen wordt eng zelden gebruikt in de betekenis van angstaanjagend.
Joy4ever schreef:
(quote)

In het door jou geliefde Spanje, en dan met name binnen het Spaanse elftal, vinden ze de spitspositie anders niet bepaald belangrijk .

jasper1991 schreef:
'Eng' nog wel?

Het opbouwverhaal gaat niet altijd op. Dat is meer typisch Nederlands (en Belgisch?) dat een verdediger dat moet kunnen, veel teams zijn tevreden als een verdediger de bal gewoon wegtrapt. Het is een unieke functie, maar tegen briljante aanvallers kun je niets beginnen met alleen een goede achterhoede.

Kan je voetballen zonder opbouwende verdedigers? Ja, maar niet zo goed als een ploeg die dat wel heeft. Je kan ook voetballen met een diepe spits als Carroll, maar je kan nog beter voetballen met een diepe spits als Ibrahimovic (of Messi of Fabregas ).
Goede verdedigers kunnen wel degelijk een spits in hun broekzak steken vind ik. Alleen de buitencategorie à la Messi kan je niet individueel opvangen.

jasper1991 schreef:
(quote)
Ja, ik was even weg, sorry...

Nee, van de elf posities op het veld vind ik de vier achterin het minst belangrijk en dan de centrumverdedigers misschien nog iets meer dan de backs.

Ok , Japer zegt dus niet dat verdedigers onbelangrijk zijn, maar naar de posities kijkend vind hij ze het minst belangrijk.
En daar kan ik een heel stuk in mee komen.
Pak hem beet verdedigers als van Tiggelen, Van Aerle Reiziger. maar ook Stam waren voetbal technisch niet zulke geweldenaren maar in de taak (zich wegcijferen, man uitschakelen en de bal inleveren bij de voetballers) deden zij het uitstekend.

Dat maakt de positie op zich toch niet minder belangrijk.

Stijn_Slayer schreef:
De amusementswaarde was ook nog eens bijzonder laag.

Tja ze hadden ook zomaar kunnen verliezen maar de amusementswaarde was echt dik in orde.

Wie keept er dinsdag? Michel Vorm of mag Stekelenburg weer een paar blunders gaan maken zoals tegen België? God wat was ie toen slecht zeg.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.