Overig / Algemeen / Examens
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2013, 08:10 uur
Die laffe middelbare scholieren en hun klachten, altijd. In míjn tijd was dat heel anders, toen hadden we met zijn allen tenminste nog een greintje respect!
0
geplaatst: 14 mei 2013, 10:03 uur
Allemaal veel succes met de examens, binnen een maandje hang ik er ook aan...
0
geplaatst: 14 mei 2013, 11:06 uur
Snoeperd schreef:
De klachten vind ik wel terecht want het was een slechte toets, maar bij mij ging ie wel lekker gelukkig.
Typisch. Overigens nemen ze toch alleen klachten van docenten serieus.De klachten vind ik wel terecht want het was een slechte toets, maar bij mij ging ie wel lekker gelukkig.
niels94 schreef:
Die laffe middelbare scholieren en hun klachten, altijd. In míjn tijd was dat heel anders, toen hadden we met zijn allen tenminste nog een greintje respect!
Ja, al die buitenlanders pikken nu zelfs onze klachten in!Die laffe middelbare scholieren en hun klachten, altijd. In míjn tijd was dat heel anders, toen hadden we met zijn allen tenminste nog een greintje respect!
0
geplaatst: 14 mei 2013, 18:25 uur
Zo, vandaag het examen Nederlands gehad. Geen klachten over dit examen. Het was moeilijk maar na het nakijken van de antwoorden via het internet zat ik tussen een 5,6 en een 6,6 en dan had ik streng gerekend. Ik heb er dus een goed gevoel over. De teksten waren compleet niet boeiend. De eerste ging over vegetariërs en vlees en de tweede over de vertrouwenscrisis.
Donderdag heb ik het examen Kunst. Daar heb ik veel vertrouwen in, dat komt ook omdat ik er veel interesse voor heb.
Donderdag heb ik het examen Kunst. Daar heb ik veel vertrouwen in, dat komt ook omdat ik er veel interesse voor heb.
0
geplaatst: 14 mei 2013, 18:41 uur
Bij Nederland wordt er altijd zo veel geklaagd toch? Gewoon allemaal mensen die in paniek raken als ze de lengte van de teksten zien en juist daardoor in tijdnood komen. Echt moeilijk was hij twee jaar geleden niet namelijk (zelfs ik had een een cijfer ergens boven de 7) en ook toen waren er ongelofelijk veel klachten.
0
geplaatst: 14 mei 2013, 21:20 uur
Ik heb vandaag geen klacht ingediend voor aardrijkskunde, maar gisteren vond ik mijn klacht zeker terecht, aangezien vergeleken met examen uit 2012 en 2011 dit examen gewoon moeilijker en langer was door de andere indeling van de toets. Ineens zijn er bijna 2x zoveel open vragen en dat maakt een examen moeilijker (al is dit subjectief) en langer.
0
geplaatst: 14 mei 2013, 22:09 uur
0
geplaatst: 14 mei 2013, 23:06 uur
Hey leuk! Is dit zo'n "vroeger was alles beter"-topic? 
Nu stellen zulke topics tegenwoordig nog maar weinig voor, maar goed.

Nu stellen zulke topics tegenwoordig nog maar weinig voor, maar goed.
0
geplaatst: 16 mei 2013, 13:43 uur
Vanochtend heb ik het examen Kunst gemaakt en volgens mij ging het wel goed. Een aantal vage vragen, maar kunst is soms gewoon vaag. 
Wat ik wel jammer vond is dat ik een videofragment kreeg van The Beatles waarbij stond dat ze She Loves You speelden en ik hoorde toch echt Twist And Shout.

Wat ik wel jammer vond is dat ik een videofragment kreeg van The Beatles waarbij stond dat ze She Loves You speelden en ik hoorde toch echt Twist And Shout.
0
geplaatst: 16 mei 2013, 16:10 uur
Don Cappuccino schreef:
Kijk, dat is nou een gegronde klacht! Wat ik wel jammer vond is dat ik een videofragment kreeg van The Beatles waarbij stond dat ze She Loves You speelden en ik hoorde toch echt Twist And Shout.

Don Cappuccino schreef:
en dan had ik streng gerekend.
Mooi is dat, hè? Je eigen werk nakijken en zeggen dat je streng gerekend hebt. en dan had ik streng gerekend.

0
geplaatst: 16 mei 2013, 16:21 uur
Ik heb de klacht net door gestuurd. Als makers van het examen Kunst moet je er voor zorgen dat de bronnen helemaal in orde zijn.
0
geplaatst: 16 mei 2013, 18:04 uur
En ik heb nog een klacht door gestuurd toen ik het correctiemodel zag. De vraag was: Waarom waren rock-'n-roll nummers zo kort? Een van de antwoorden was:
Omdat ze verkoopbaar moesten zijn als single (de tijdsduur van een single is beperkt)
Op een single kunnen met gemak nummers van 8-9 minuten dus dat antwoord is onzin. Zo als iemand al op Twitter zei: Halo Of Flies van Alice Cooper was een single van 8 minuten.
Omdat ze verkoopbaar moesten zijn als single (de tijdsduur van een single is beperkt)
Op een single kunnen met gemak nummers van 8-9 minuten dus dat antwoord is onzin. Zo als iemand al op Twitter zei: Halo Of Flies van Alice Cooper was een single van 8 minuten.
0
geplaatst: 16 mei 2013, 20:05 uur
Halo of Flies is dan ook niet echt rock n' roll.
Vroeger (t/m halverwege jaren '60) was het inderdaad zeer ongebruikelijk om lange singles op te nemen.
With these factors applied to the 10-inch format, songwriters and performers increasingly tailored their output to fit the new medium. The 3-minute single remained the standard into the 1960s when the availability of microgroove recording and improved mastering techniques enabled recording artists to increase the duration of their recordings.
The breakthrough came with Bob Dylan's "Like a Rolling Stone", although CBS tried to make the record more "radio friendly" by cutting it in half and spreading it over both sides of the vinyl, both Dylan and fans demanded that the full six-minute take be placed on one side and that radio stations play the song in its entirety.[1] "Like a Rolling Stone"'s subsequent success played a big part in changing the music business convention that singles had to be under three minutes in length.
De echte rock n' roll was na die tijd toch wel grotendeels uitgestorven en maakte plaats voor pop, zoals we die nu kennne.
Vroeger (t/m halverwege jaren '60) was het inderdaad zeer ongebruikelijk om lange singles op te nemen.
With these factors applied to the 10-inch format, songwriters and performers increasingly tailored their output to fit the new medium. The 3-minute single remained the standard into the 1960s when the availability of microgroove recording and improved mastering techniques enabled recording artists to increase the duration of their recordings.
The breakthrough came with Bob Dylan's "Like a Rolling Stone", although CBS tried to make the record more "radio friendly" by cutting it in half and spreading it over both sides of the vinyl, both Dylan and fans demanded that the full six-minute take be placed on one side and that radio stations play the song in its entirety.[1] "Like a Rolling Stone"'s subsequent success played a big part in changing the music business convention that singles had to be under three minutes in length.
De echte rock n' roll was na die tijd toch wel grotendeels uitgestorven en maakte plaats voor pop, zoals we die nu kennne.
0
geplaatst: 16 mei 2013, 21:53 uur
Bij ons examen geschiedenis jaren terug vroegen ze naar twee landen in Zuid-Oost Azië waar de V.S. hadden gestreden tegen het communisme. Vietnam, en? Tja, geen idee. Bleek Noord-Korea te zijn, maar al snel kwam men bij de examencommissie er ook achter dat dat toch echt Oost Azië is. Alle punten toen maar toegekend aan iedereen.
0
Ziegler
geplaatst: 17 mei 2013, 07:31 uur
Don Cappuccino schreef:
En ik heb nog een klacht door gestuurd toen ik het correctiemodel zag. De vraag was: Waarom waren rock-'n-roll nummers zo kort? Een van de antwoorden was:
Waarom jij nog de moeite neemt het examen te maken ontgaat me. Je staat al zo ver boven de stof dat je zelfs het correctiemodel meent te moeten beoordelen.
Als dit de aard is van de gemiddelde klacht zijn de examens dit jaar wederom tip top in orde.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 mei 2013, 11:00 uur
Toch vind ik het schokkend dat er elk jaar weer veel klachten over de inhoud binnenkomen. Misschien mag het niveau bij CITO ook wel wat opgeschroefd worden.
0
geplaatst: 17 mei 2013, 11:41 uur
Mwa, ik denk dat bijna 90% klaagt, "omdat het kan" en/of "andere mensen zeggen dat ze moeten klagen over...". Dan heb je nog een deel dat klaagt over omstandigheden (lawaai, stank etc.), het aantal mensen dat echt een (gegronde) klacht heeft over de inhoud is vrij klein, me dunkt.
Ik bedoel.. een examen hoort toch moeilijk te zijn?
0
geplaatst: 17 mei 2013, 11:53 uur
Een examen moet inderdaad moeilijk zijn. En die klachten zijn er grotendeels alleen om die N-term omhoog te krijgen. Ik weet niet hoeveel invloed klachten hebben op de N-term, maar als het helemaal geen invloed zou hebben, zou geen hond een klacht indienen. Maar volgens mij bepaalt inderdaad het LAKS in samenwerking met klachten van leraren de norm.
Zelf vind ik dat een examen moet aansluiten op de schriftelijke examen die je de jaren ervoor hebt gehad. Als dit niet zo is en een examen is veel moeilijker, dan ligt de schuld denk ik eerder bij de school dan bij de examenmakers.
En het is niet alleen dat de norm versoepeld wordt, de norm kan ook streng zijn als een examen als te makkelijk wordt ervaren.
Zelf vind ik dat een examen moet aansluiten op de schriftelijke examen die je de jaren ervoor hebt gehad. Als dit niet zo is en een examen is veel moeilijker, dan ligt de schuld denk ik eerder bij de school dan bij de examenmakers.
En het is niet alleen dat de norm versoepeld wordt, de norm kan ook streng zijn als een examen als te makkelijk wordt ervaren.
0
geplaatst: 17 mei 2013, 14:16 uur
Vanochtend examen Duits gehad. De antwoorden staan er net op, ik had 34 van de 49 punten. Dat is volgens LAKS tussen een 6,7 en 7,7. Een examen met heel erg uit elkaar liggende teksten qua onderwerp.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 mei 2013, 17:18 uur
chevy93 schreef:
het aantal mensen dat echt een (gegronde) klacht heeft over de inhoud is vrij klein, me dunkt.
het aantal mensen dat echt een (gegronde) klacht heeft over de inhoud is vrij klein, me dunkt.
Over dit soort klachten heb ik het. Elk jaar zitten er wel een aantal vragen en antwoorden bij die inhoudelijk gewoon niet kloppen. Ben ik dan te kritisch of onrealistisch door te stellen dat elk examen in beginsel foutloos opgesteld moet zijn? Ik mag toch aannemen dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van het examen intelligent zijn en weten hoe ze met bronnen moeten omgaan?
Een enkel foutje kan voorkomen, maar toch.
0
geplaatst: 17 mei 2013, 21:25 uur
Don Cappuccino schreef:
Wat jij zegt, lijkt me vooral onzin. Op een 7 inch-singletje kan je echt geen acht minuten proppen. Bedenk wel dat er ten tijde van de rock & roll nog geen 12 inch-singles waren. Als je het nummer in tweeën deelt en een deel op de A-kant en het tweede deel op de B-kant zet, dan zou het kunnen, maar dat is ook niet ideaal. Daarbij was rock & roll natuurlijk ook hartstikke commercieel dus het was wel wenselijk dat het gewoon een compact liedje van drie minuten was, dat op een singletje paste.
En Halo of Flies rock & roll?
Daarbij was dat volgens mij een nummer dat op de single in tweeën gedeeld was (of hij stond op een 12 inch-single).
0
geplaatst: 17 mei 2013, 21:36 uur
CDA klaagt over eindexamentekst havo - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]
Ik ben het zowaar met het CDA eens.
0
geplaatst: 18 mei 2013, 01:08 uur
Er zijn wel veel 7"-singles waarbij het nummer wordt opgedeeld in twee delen: op de a-kant deel 1 en op de b-kant deel 2. Halo of Flies heeft voor zover ik weet ook niets met rock'n'roll te maken.
En dan nog, zo'n track kan altijd een uitzondering zijn die de regel bevestigt.
En dan nog, zo'n track kan altijd een uitzondering zijn die de regel bevestigt.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 mei 2013, 11:43 uur
Omdat ik het niet kan laten, doe ik ook een duit in het zakje: (om en nabij) 3:30 is een soort heilig getal voor popmuziek. Popmuziek werkt met conventies (in de vorm van riffs e.d.) en als je die te lang herhaalt, haken mensen af. Na 3:30 treed er verveling op en ontstaat er behoefte aan een nieuw nummer.
Dan heb je het over de collectieve luisteraar, dus dat is er één die snel is afgeleid en bijvoorbeeld al multitaskend luistert (tegenover de structuralistische luisteraar die aandachtig en geconcentreerd luistert).
In de jaren 50 en begin jaren 60 duurden popliedjes vaak zelfs nog onder de drie minuten.
Dus in die zin klopt het antwoord van CITO. Het gedeelte tussen haakjes is wel een tikkeltje problematisch, dat had van mij specifieker gemogen.
Dan heb je het over de collectieve luisteraar, dus dat is er één die snel is afgeleid en bijvoorbeeld al multitaskend luistert (tegenover de structuralistische luisteraar die aandachtig en geconcentreerd luistert).
In de jaren 50 en begin jaren 60 duurden popliedjes vaak zelfs nog onder de drie minuten.
Dus in die zin klopt het antwoord van CITO. Het gedeelte tussen haakjes is wel een tikkeltje problematisch, dat had van mij specifieker gemogen.
0
geplaatst: 23 mei 2013, 21:16 uur
Mijn examens zitten er alweer op.
Volgens mij ben ik samen met de mensen met hetzelfde examen als ik de allereerste die klaar is met de examens.
Het is me allemaal erg meegevallen en de kans is toch wel groot dat ik slaag. Hopelijk ook nog met een mooie cijferlijst.
Volgens mij ben ik samen met de mensen met hetzelfde examen als ik de allereerste die klaar is met de examens. Het is me allemaal erg meegevallen en de kans is toch wel groot dat ik slaag. Hopelijk ook nog met een mooie cijferlijst.
0
geplaatst: 23 mei 2013, 21:18 uur
Ik heb er morgen nog twee en dan ben ik klaar. Engels (mijn sterkste vak) en Aardrijkskunde (mijn zwakste vak). Tot nu toe ging het erg goed, vooral de talen.
0
geplaatst: 24 mei 2013, 12:56 uur
Slowgaze schreef:
CDA klaagt over eindexamentekst havo - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]
Stapel gebruiken in een examen is inderdaad wel erg knullig

* denotes required fields.