Overig / Algemeen / Examens
zoeken in:
0
geplaatst: 15 mei 2012, 11:32 uur
Het ergste zou nog zijn dat het merendeel van de "klagers" uiteindelijk een dikke voldoende haalt. 
@ Eveningguard: Gelukkig voor jou mag bij de samenvatting maar 20% van de punten worden afgehaald voor spelfouten.

@ Eveningguard: Gelukkig voor jou mag bij de samenvatting maar 20% van de punten worden afgehaald voor spelfouten.

0
geplaatst: 15 mei 2012, 11:37 uur
Van die types die altijd zeggen 'Ik heb het nooit gehaald, het ging helemaal verkeerd' en dan altijd weer minstens een 9 terugkrijgen... 

0
geplaatst: 15 mei 2012, 11:46 uur
Eigenlijk moet er een komma tussen 'haha' en 'God' (wat dus met een hoofdletter moet).
Oké, oké, nu is het niet lief meer
Oké, oké, nu is het niet lief meer

0
geplaatst: 15 mei 2012, 11:54 uur
Colucci_Era schreef:
Het ergste zou nog zijn dat het merendeel van de "klagers" uiteindelijk een dikke voldoende haalt.

Dat heeft mij ook redelijk gered. Voor mijn betoog had ik zoveel spelfouten dat ik amper nog een voldoende kon halen. En dan was het ook nog zo dat je na de 30 fouten gewoon sowieso 3 punten er af kreeg. Je moest wel erg veel fouten erbij maken wilde er 4 punten van af gaan (van de 10). Ik had uiteindelijk iets van 55 fouten bij een betoog van 600 woorden. Elke zin wel één of twee fouten dus.

En dan heb ik het nog niet eens over mijn Duits brief.
Na twee pogingen en vele rode streepjes was ik erg tevreden met mijn 3.1. 
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 mei 2012, 12:06 uur
Als er een behoorlijk aantal legitieme klachten binnenkomt over een vraag wordt daar wel wat mee gedaan (ik had 't destijds ook bij één of twee vragen). Er zitten ook klachten tussen over bijv. lawaai. Al is 't nu volgens mij wel erg extreem.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 12:08 uur
Bijna 10 000, inmiddels. Da's 1/4 van het aantal examenkandidaten.. 

0
geplaatst: 15 mei 2012, 12:10 uur

Ik had zelf geen klacht bedacht. Maar over de samenvatting viel op zich wel wat te klagen inderdaad: je moest erg veel punten hebben met erg weinig woorden. Maar goed, ik heb al gekeken wat ik ongeveer heb: sowieso boven de 7, dus ja
Ik hoop alleen op 7,7. Je zou het een luxeprobleem kunnen noemen 
0
kanjedateten
geplaatst: 15 mei 2012, 13:12 uur
Ik klaag nooit, schiet dat trouwens echt wat op om te klagen? Je hoort enkel ieder jaar dat er veel mensen klagen maar wat daar uiteindelijk mee gedaan word, weet ik niet.
Overigens heb ik niks te klagen over dat examen. Het eerste verhaal was een eitje, het tweede was wat taai maar wel te doen.
Overigens heb ik niks te klagen over dat examen. Het eerste verhaal was een eitje, het tweede was wat taai maar wel te doen.
0
Lukk0
geplaatst: 15 mei 2012, 13:29 uur
niels94 schreef:

Ik had zelf geen klacht bedacht. Maar over de samenvatting viel op zich wel wat te klagen inderdaad: je moest erg veel punten hebben met erg weinig woorden. Maar goed, ik heb al gekeken wat ik ongeveer heb: sowieso boven de 7, dus ja

Is dat niet het hele idee van een samenvatting?
Veel succes verder allemaal. Zelf ben ik vooral benieuwd naar het examen Management en Organisatie (vanmiddag), aangezien ik de afgelopen maanden een goede poging heb gedaan er bij een paar honderd mensen in drie dagen drie jaar kennis in te stampen.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 13:38 uur
Als Vlaming vind ik jullie hele examenconcept eigenlijk redelijk ridicuul. Bij ons stelt iedere leerkracht zijn eigen examens op, eventueel zitten de vakleerkrachten in iedere school even samen maar verder dan dat gaat het nooit.
Het niveau is ook een stuk hoger. De paar Nederlanders die samen met mij begonnen waren op de universiteit waren allemaal afgehaakt binnen, of vlak na, het eerste semester.
Het niveau is ook een stuk hoger. De paar Nederlanders die samen met mij begonnen waren op de universiteit waren allemaal afgehaakt binnen, of vlak na, het eerste semester.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 13:52 uur
Het niveau van de eindexamens in Nederland ligt inderdaad erg laag. Vond het (in mijn tijd) zelfs nog een stuk gemakkelijker dan de gemiddelde proefwerkweek.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:04 uur
FlyLo schreef:
Als Vlaming vind ik jullie hele examenconcept eigenlijk redelijk ridicuul. Bij ons stelt iedere leerkracht zijn eigen examens op, eventueel zitten de vakleerkrachten in iedere school even samen maar verder dan dat gaat het nooit.
Dat vind ik dan weer heel erg apart. Met een centraal schriftelijk heeft het hele land dezelfde examens en dus hetzelfde niveau. Anders is het op de ene school moeilijker dan op de andere. Overigens is het resultaat van het centrale examen maar de helft van je cijfer, de andere helft zijn de schoolexamen cijfers, die in zogenaamde SE weken gedurende drie jaar zijn samengesteld (bij ons dan).
Dat het niveau laag zou zijn is wat anders. Ik weet alleen dat ik me totaal geen zorgen maak. Ik moet ook echt 3'en gaan halen wil ik nu nog zakken... En ik hoop eerder op afgeronde zevens.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 mei 2012, 14:12 uur
FlyLo schreef:
Dus elke leraar maakt voor zijn eigen vak het eindexamen? Dus twee klassen AK van een andere docent hebben een verschillend examen? Het lijkt me toch wat riskanter. Ik vind het niet gek dat er landelijk een bepaald vereist niveau is afgesproken (al mag dat niveau wel wat hoger). Biedt wat minder mogelijkheden tot gesteggel. Een leraar die vrij eenvoudige stof geeft, kan dan het examen ook makkelijker maken.
Het niveau is ook een stuk hoger.
Heb je 't vergeleken met Nederlandse examens dan?
@ Niels:
Was het niet zo dat je bij hele lage cijfers als een 3 alsnog gezocht bent, ongeacht je gemiddelde?
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:18 uur
Stijn_Slayer schreef:
Dus elke leraar maakt voor zijn eigen vak het eindexamen? Dus twee klassen AK van een andere docent hebben een verschillend examen? Het lijkt me toch wat riskanter. Ik vind het niet gek dat er landelijk een bepaald vereist niveau is afgesproken (al mag dat niveau wel wat hoger). Biedt wat minder mogelijkheden tot gesteggel. Een leraar die vrij eenvoudige stof geeft, kan dan het examen ook makkelijker maken.
(quote)
Iedere school wordt regelmatig geïnspecteerd (meestal eens per twee jaar) om te zien of de doelstellingen wel worden gehaald. Het principe is dat iedere leerkracht (als "vakexpert) voor zich wel kan uitmaken hoe hij de kennis test. Er is natuurlijk wel een leerplan, waarin beschreven staat wat er verwacht wordt qua kennis en vaardigheden van een geslaagde student.
Heb je 't vergeleken met Nederlandse examens dan?
Nee, maar ik zie wel dat onze scholen volzitten met Nederlanders. Omgekeerd is dat denk ik totaal niet het geval. En ik zag dat mijn Nederlandse collegae een zware achterstand hadden toen ze aan de universiteit begonnen.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:25 uur
FlyLo schreef:
Dit vind ik eerlijk gezegd vrij belachelijk en ik ben blij dat in Nederland iedereen op één lijn zit tijdens de examens.Als Vlaming vind ik jullie hele examenconcept eigenlijk redelijk ridicuul. Bij ons stelt iedere leerkracht zijn eigen examens op, eventueel zitten de vakleerkrachten in iedere school even samen maar verder dan dat gaat het nooit.
Gelijke monniken, gelijke kappen.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:30 uur
Ik dacht dat Nederlanders net minder happig waren op het hele "raad der almachtige wijzen"-concept? Want ik neem aan dat zij de examens opstellen?
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:32 uur
Stijn_Slayer schreef:
@ Niels:
Was het niet zo dat je bij hele lage cijfers als een 3 alsnog gezocht bent, ongeacht je gemiddelde?
@ Niels:
Nee, je moet 5,5 gemiddeld hebben voor ce. Ook dat kan haast niet misgaan hier. Ik ben vrij zeker van mijn zaak merk ik

0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:33 uur
He$$el_01 schreef:
Vorig jaar hadden we deze discussie ook al.
Vorig jaar hadden we deze discussie ook al.

MJ_DA_MAN schreef:
Gelijke monniken, gelijke kappen.
(quote)
Dit vind ik eerlijk gezegd vrij belachelijk en ik ben blij dat in Nederland iedereen op één lijn zit tijdens de examens.Gelijke monniken, gelijke kappen.
Nog even terugkomen op die laatste zin: dat klopt natuurlijk niet. Niet iedere leerling in Nederland heeft dezelfde les gehad, het werd niet op dezelfde manier uitgelegd, de eerdere proefwerken waren niet van hetzelfde niveau etc. Bij jullie is er denk ik daardoor een nivellering naar onder toe: eindexamens op het niveau van de slechtste leerkrachten.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:39 uur
FlyLo schreef:
Ik dacht dat Nederlanders net minder happig waren op het hele "raad der almachtige wijzen"-concept? Want ik neem aan dat zij de examens opstellen?
Het lijkt me sowieso zinloos om te generaliseren op dit gebied gezien ''wij Nederlanders'' natuurlijk niet allemaal dezelfde visie hebben. ''Jullie'' zullen best redenen hebben om het op jullie manier te doen maar het eerste dat in me opkomt is dat examens op die manier te lokaal/aangepast/gepersonaliseerd worden; de leerlingen zullen toch een keer de school gaan verlaten en in een andere omgeving (school, plaats, provincie of zelfs land) terecht komen waar het allemaal net of totaal wat anders is. Wanneer je lest in een Volkswagen zul je ongetwijfeld ook ooit in een andere auto gaan rijden.Ik dacht dat Nederlanders net minder happig waren op het hele "raad der almachtige wijzen"-concept? Want ik neem aan dat zij de examens opstellen?
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:42 uur
Precies, en daar worden we op voorbereid door iedere keer een andere leerkracht te krijgen die weer andere accenten legt.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:45 uur
FlyLo schreef:
Nog even terugkomen op die laatste zin: dat klopt natuurlijk niet. Niet iedere leerling in Nederland heeft dezelfde les gehad, het werd niet op dezelfde manier uitgelegd, de eerdere proefwerken waren niet van hetzelfde niveau etc. Bij jullie is er denk ik daardoor een nivellering naar onder toe: eindexamens op het niveau van de slechtste leerkrachten.
Het is onmogelijk om alle lessen in Nederland van een bepaald vak hetzelfde te laten verlopen, maar de leraren krijgen uiteraard dezelfde richtlijnen en bovendien worden er als ik het goed heb (vrijwel) altijd dezelfde en anders vergelijkbare boeken gebruikt.Nog even terugkomen op die laatste zin: dat klopt natuurlijk niet. Niet iedere leerling in Nederland heeft dezelfde les gehad, het werd niet op dezelfde manier uitgelegd, de eerdere proefwerken waren niet van hetzelfde niveau etc. Bij jullie is er denk ik daardoor een nivellering naar onder toe: eindexamens op het niveau van de slechtste leerkrachten.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:46 uur
FlyLo schreef:
Precies, en daar worden we op voorbereid door iedere keer een andere leerkracht te krijgen die weer andere accenten legt.
Je moet niet denken dat er in Nederland nooit van leraar wordt geswitcht voor een vak.Precies, en daar worden we op voorbereid door iedere keer een andere leerkracht te krijgen die weer andere accenten legt.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:48 uur
Maar uiteindelijk zijn het wel bijna altijd dezelfde mensen die de eindexamens opstellen, toch? En die zullen wel een bepaalde visie hebben over wat er nu wel of niet belangrijk is.
Door die centrale examens neem je ook een deel van de verantwoordelijkheid en creativiteit bij leerkrachten weg. Teveel micro-management vind ik persoonlijk.
Door die centrale examens neem je ook een deel van de verantwoordelijkheid en creativiteit bij leerkrachten weg. Teveel micro-management vind ik persoonlijk.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:54 uur
Nee, het zijn ook leerkrachten die besloten hebben dat één of meerdere keren te willen doen.
Maar eigenlijk komt er van de gemiddelde Nederlander dus gewoon minder terecht dan van de gemiddelde Belg. Hi ha ho
Maar eigenlijk komt er van de gemiddelde Nederlander dus gewoon minder terecht dan van de gemiddelde Belg. Hi ha ho

0
geplaatst: 15 mei 2012, 14:56 uur
Er worden elk jaar een aantal leraren bij elkaar geroepen en die mogen allemaal een examenvraag maken. Hierna wordt dan besloten welke vragen worden gebruikt. uiteraard moeten deze vragen aan bepaalde eisen voldoen en worden ze een aantal keren getest door andere leraren.
0
geplaatst: 15 mei 2012, 15:09 uur
Net terug van mijn Nederlands examen, hij ging wel lekker. Wat mij betreft is mijn samenvatting er een om U tegen te zeggen 

* denotes required fields.