Overig / Algemeen / Kunst
zoeken in:
0
pretfrit
geplaatst: 22 december 2010, 21:08 uur
Bedorvenkebab schreef:
Wie ben jij om dat te zeggen? Wanneer is iets kunst?
(quote)
Wie ben jij om dat te zeggen? Wanneer is iets kunst?
Dat is Zorin die zijn persoonlijke mening geeft, en iets is kunst als het kunst gevonden wordt.
Vind jij zo'n grijs of wit vlak kunst?
0
geplaatst: 22 december 2010, 21:14 uur
Het was geen aanval trouwens, ben gewoon nieuwsgierig 
Moeilijke vraag. Ik durf sowieso niet te oordelen totdat ik er echt voor sta, aangezien ik laatst een werk zag wat ik wel echter als kunst zou bestempelen. Toch had dat werk een concept/idee erachter waar ik nog wel bij kon als het ware, terwijl ik bij een kleur dat niet zie. Ik kan het vaak niet waarderen, dat is wel een ding wat zeker is. Maar of het kunst is, is een andere vraag.

Moeilijke vraag. Ik durf sowieso niet te oordelen totdat ik er echt voor sta, aangezien ik laatst een werk zag wat ik wel echter als kunst zou bestempelen. Toch had dat werk een concept/idee erachter waar ik nog wel bij kon als het ware, terwijl ik bij een kleur dat niet zie. Ik kan het vaak niet waarderen, dat is wel een ding wat zeker is. Maar of het kunst is, is een andere vraag.
0
geplaatst: 22 december 2010, 21:21 uur
Ken je de film 'Blue' van Derek Jarman ?
2x gezien, fascinerend. De eerste keer was ik half verontwaardigd half belangstellend. De tweede keer zat ik aan m'n stoel gespijkerd. Die film heeft mijn perceptie op kunst ten goede veranderd.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 22 december 2010, 21:24 uur
Het lijkt wel alsof sommige gebruikers nog nooit van het begrip conceptuele kunst gehoord hebben.
0
geplaatst: 22 december 2010, 21:32 uur
Stijn_Slayer schreef:
Het lijkt wel alsof sommige gebruikers nog nooit van het begrip conceptuele kunst gehoord hebben.
Sommige gebruikers hebben een plaat voor de kop, maar anderen hebben stront in de oren Het lijkt wel alsof sommige gebruikers nog nooit van het begrip conceptuele kunst gehoord hebben.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 22 december 2010, 21:35 uur
Wat de naam zegt dus. Kunst waarbij het vooral draait om het idee dat achter het werk schuilt. Dat wil niet zeggen dat de uitvoering automatisch minder verzorgd/belangrijk is, maar in de praktijk komt dat wel vaak voor.
Let wel: dat is iets anders dan de betekenis achter een willekeurig kunstwerk zoeken. Hier staat het concept echt op nummer één, bij andere kunst draait het meer om zaken als esthetiek.
Let wel: dat is iets anders dan de betekenis achter een willekeurig kunstwerk zoeken. Hier staat het concept echt op nummer één, bij andere kunst draait het meer om zaken als esthetiek.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 22 december 2010, 21:36 uur
dix schreef:
(quote)
Sommige gebruikers hebben een plaat voor de kop, maar anderen hebben stront in de oren

0
pretfrit
geplaatst: 22 december 2010, 21:49 uur
Stijn_Slayer schreef:
Wat de naam zegt dus. Kunst waarbij het vooral draait om het idee dat achter het werk schuilt. Dat wil niet zeggen dat de uitvoering automatisch minder verzorgd/belangrijk is, maar in de praktijk komt dat wel vaak voor.
Dank voor de uitleg, ik had er wel eens van gehoord.
Ik heb respect voor ambacht. Als ik een object aanschouw dan moet ik het idee hebben dat er aandacht en tijd aan besteed is. De energie die er in gestopt is, daar kan ik van genieten.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 22 december 2010, 21:54 uur
Daar kan ik inkomen. Een idee kan ook veel tijd en moeite hebben gevergd, maar dat kun je inderdaad niet aan het eindwerk terug zien.
0
pretfrit
geplaatst: 22 december 2010, 22:13 uur
Soms zie je dat inderdaad niet. Een idee kan op zich best interessant zijn, maar als het product van dat idee dan een roze wc pot op een berg schroot is dan heb ik moeite om daar enthousiasme voor te vinden.
0
geplaatst: 22 december 2010, 23:10 uur
pretfrit schreef:
De energie die er in gestopt is, daar kan ik van genieten.
De energie die er in gestopt is, daar kan ik van genieten.
Zonder ironie : als het eerste wat opvalt het feit is dat iets veel energie gekost heeft, staat bij mij het werk al op een hopeloze achterstand. Ik vind dat juist een onbetekend kenmerk van kwaliteit.
0
pretfrit
geplaatst: 23 december 2010, 00:24 uur
dix schreef:
Zonder ironie : als het eerste wat opvalt het feit is dat iets veel energie gekost heeft, staat bij mij het werk al op een hopeloze achterstand. Ik vind dat juist een onbetekend kenmerk van kwaliteit.
(quote)
Alles is ontstaan uit energie en ik bedoel dus energie in de breedste zin van dat woord: Menselijke energie in de vorm van creativitiet, originaliteit, intellect, ambacht, levenservaring etc. maar ook tijd, materiaal, beweging...kleur (nu ga ik wel wat ver
) etc. Of je het nu over een praktisch product, voedsel, sociaal contact of "kunst" hebt, de hoeveelheid energie (in al z'n vormen) die er in gestopt is wordt door mij ervaren, gewogen en gewaardeerdDat complexe geheel wat de waardering voor kunst, muziek of wat dan ook voor mij bepaalt heb ik uit gemakzucht teruggebracht tot "energie". Ik had en heb nml geen zin (ik zie er het nut niet van in) om hier uitgebreid mijn persoonlijke kunstbeleving te etaleren/analyseren.
(ik heb veel energie in dit stukje tekst gestoken, ik hoop dat je het weet te waarderen
)
0
geplaatst: 23 december 2010, 13:32 uur
dix schreef:
2x gezien, fascinerend. De eerste keer was ik half verontwaardigd half belangstellend. De tweede keer zat ik aan m'n stoel gespijkerd. Die film heeft mijn perceptie op kunst ten goede veranderd.
(quote)
Toevallig ken ik die, ja. Ooit eens voor een schoolproject 4 Jarman-films gezien op 2 voormiddagen en Blue was de afsluiter. Hij voelde toen nogal 'op-de-proef-stellend' aan. Misschien op het juiste moment nog eens her-(euh)-bekijken.
0
geplaatst: 23 december 2010, 16:36 uur
Hieronymus Bosch - The garden of Earthly delights
Gesloten
.jpg)
Open

Een werk dat nog steeds niet begrepen is.
Gesloten
.jpg)
Open

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 december 2010, 18:08 uur
Was dat niet diegene waar een stuk vanaf was gehaald, dat verbrand of gestolen was?
0
geplaatst: 24 december 2010, 01:47 uur
OldSkool schreef:
Gesloten
(afbeelding)
Open
(afbeelding)
Gesloten
(afbeelding)
Open
(afbeelding)
Ik meen daar in het rechter gedeelte de hoes van One nation underground van de fantastische groep Pearls Before Swine te herkennen.
0
geplaatst: 24 december 2010, 12:19 uur
Als we het gaan hebben over kunst in de muziek, het is niet ongewoon dat een kunstwerk gebruikt wordt, of als inspiratie dient, als cover van een plaat. 
Magritte, helemaal voorin het topic, heeft verschillende hoezen geïnspireerd.

Magritte, helemaal voorin het topic, heeft verschillende hoezen geïnspireerd.
0
geplaatst: 24 december 2010, 12:53 uur
Improvision schreef:
Teebs' collage-schilderwerken.
(afbeelding)
Teebs' collage-schilderwerken.
(afbeelding)
Dope shizzle.
* denotes required fields.