Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
0
Benno
geplaatst: 17 december 2009, 21:53 uur
Inmiddels zijn er alweer aardig wat boeken doorheen gegaan sinds ik hier de laatste keer postte (met dank aan de NS).
Maar nu even een echte aanrader:
The Theory and Practice of History van Leopold von Ranke.
Een van de grondleggers van de moderne geschiedsschrijving. Bovendien een man met een fijne manier van schrijven, vooral in zijn vierhonderdjarige geschiedenis van het pausendom.
Maar nu even een echte aanrader:
The Theory and Practice of History van Leopold von Ranke.
Een van de grondleggers van de moderne geschiedsschrijving. Bovendien een man met een fijne manier van schrijven, vooral in zijn vierhonderdjarige geschiedenis van het pausendom.
0
geplaatst: 18 december 2009, 02:01 uur
Eindelijk kunnen beginnen in Nick Caves 'The Death of Bunny Munro'. Hij kan het allemaal prachtig vertellen, maar ik kan nog niet echt zeggen dat het me allemaal wat doet. Maar, zoals altijd, wordt het oordeel pas geveld na het einde - nog een bladzijde of 50.
0
geplaatst: 18 december 2009, 10:44 uur
Nu bezig in:

In this intimate portrait of the great naturalist as devoted family man, Keynes describes how Charles Darwin's "life and his science were all of a piece." The great-great-grandson of the scientist, Keynes uses published documents as well as family papers and artifacts to show how Darwin's thinking on evolution was influenced by his deep attachment to his wife and children. In particular, his anguish over his 10-year-old daughter Annie's death sharpened his conviction that the operation of natural laws had nothing to do with divine intervention or morality.

In this intimate portrait of the great naturalist as devoted family man, Keynes describes how Charles Darwin's "life and his science were all of a piece." The great-great-grandson of the scientist, Keynes uses published documents as well as family papers and artifacts to show how Darwin's thinking on evolution was influenced by his deep attachment to his wife and children. In particular, his anguish over his 10-year-old daughter Annie's death sharpened his conviction that the operation of natural laws had nothing to do with divine intervention or morality.
0
geplaatst: 18 december 2009, 11:09 uur
Ja die heb ik ook! En in begonnen maar toen kwam meneer S. King met zn nieuwe meesterwerk van 900 pagina's dus Annie ligt even op de plank 

0
geplaatst: 18 december 2009, 13:11 uur
Iedereen heeft z'n zwakheden, één van de mijne is het werk van meneer King 

0
BPDD
geplaatst: 10 januari 2010, 20:49 uur
Hoe beviel het?(aangenomen dat je hem al uit hebt, ruim 1000 bladzijdes is een flinke pil natuurlijk
)Ben er zelf net in begonnen.
0
geplaatst: 10 januari 2010, 21:53 uur
Ik waardeer het schrijfwerk van Douglas Coupland over het algemeen erg goed. Ik heb net vorige week "The Gum Thief" gelezen. Was er al veel eerder al eens aan begonnen, maar de teneur was me te droef, te negatief en gewoonweg niet opwekkend genoeg.
Eindscore is nu nog steeds niet positief. Z'n minste wat mij betref en zet me aan de twijfel om z'n recentste schrijven aan te schaffen....
Zit nu lekker aan "And another thing..." Deel 6 van 3 van Hitchhiker's guide to the galaxy.... Niet van Douglas Adams (natuurlijk niet! De man is dood, en we missen hem nog elke dag) maar desalwelteplus een plezierig boek... Valt me nochtans niet tegen...
Eindscore is nu nog steeds niet positief. Z'n minste wat mij betref en zet me aan de twijfel om z'n recentste schrijven aan te schaffen....
Zit nu lekker aan "And another thing..." Deel 6 van 3 van Hitchhiker's guide to the galaxy.... Niet van Douglas Adams (natuurlijk niet! De man is dood, en we missen hem nog elke dag) maar desalwelteplus een plezierig boek... Valt me nochtans niet tegen...
0
geplaatst: 10 januari 2010, 22:18 uur
Ik vond The gum thief ook minder (maar toch wel gekocht; gesigneerde genummerde speciale uitgave). Ik ben bezig in zijn nieuwe (100 bladzijdes op weg) en die bevalt vele malen beter. Coupland is een van m'n favoriete schrijvers, dus ik koop ze altijd wel (in het Engels!), maar dit boek is ook weer leuk voor niet-verzamelaars. Gewoon weer proberen Xel!
0
Social_Mask
geplaatst: 10 januari 2010, 22:51 uur
Wordt overigens ook verfilmd heb ik laatst vernomen. Het verhaal leent zich daar wel goed voor. Aardig boek vond ik het verder, al was het derde deel te langdradig naar mijn mening. En niet overal even subtiel. Je hebt hem trouwens binnen een dag of twee wel uit. Leest ontzettend vlot.
0
geplaatst: 11 januari 2010, 10:28 uur
Binnen een dag of 2 lukt wel ja.... als ik binnenkort m'n baan verlies en niets beters te doen heb. Kom momenteel niet verder dan tweemaal 10 minuten leestijd in de trein van en naar werk en daar blijft het helaas bij. Dus zal wel een tijdje duren voordat ik deze uit heb.
0
Lukk0
geplaatst: 11 januari 2010, 12:53 uur
Ik vind Tirza wel één van Grunberg's betere boeken tot het derde deel inderdaad. Daarna wordt het verhaal erg langdradig en het einde kon ik al van mijlenver aan zien komen. Wat dat betreft zijn Fantoompijn en vooral De Asielzoeker een stuk sterker, die blijven op tempo en zijn niet zo voorspelbaar.
0
geplaatst: 11 januari 2010, 21:38 uur
we tigers schreef:
Ik vond The gum thief ook minder (maar toch wel gekocht; gesigneerde genummerde speciale uitgave). Ik ben bezig in zijn nieuwe (100 bladzijdes op weg) en die bevalt vele malen beter. Coupland is een van m'n favoriete schrijvers, dus ik koop ze altijd wel (in het Engels!), maar dit boek is ook weer leuk voor niet-verzamelaars. Gewoon weer proberen Xel!
Als het een stuk beter is dan The Gum Thief, is het weeral een mogelijkheid dat ik het weer probeer. Enne: Uiteraard lees je Coupland in het Engels (!)
0
Antonio
geplaatst: 11 januari 2010, 22:01 uur

Een schitterend naslagwerk van bijna 850 pagina's, alleen jammer dat je weet hoe het afloopt

Heb dit boek van mijn zus en haar vriend voor Kerst gekregen, wat een totale surprise was, aangezien ik het nooit over John Lennon heb en ook niet eens zo'n uitzonderlijk fan ben van deze man en zijn muziek.
Ben ondertussen op pagina 313 en wat een heerlijke verhalen, achtergronden, anekdotes en smeuige details over Lennon's leven.
Een aanrader dus !
0
geplaatst: 12 januari 2010, 00:42 uur
En dat voor iemand met 'We're Only in It For the Money' op 1 in z'n top-10 

0
Antonio
geplaatst: 12 januari 2010, 15:19 uur
Wat is daar nou zo hilarisch aan dan

Of wil je zeggen dat Lennon ''only in it for the money'' was ?
Natuurlijk snap ik ook best dat Lennon voor een groot gedeelte verantwoordelijk was voor Sgt. Pepper, wat natuurlijk het album is wat zo perfect past bij de tijdsgeest en filosofie die Zappa op zijn album zo vakkundig de grond in weet te boren...
Volgens mij was Lennon zelf toch wel een redelijk bewonderaar van Zappa, ze hebben zelfs eens het podium gedeeld (helaas wel weer met die ellendige Yoko...) in Juni 1971, in de beroemde Fillmore East.
Frank Zappa zelf zegt het volgende over de gebeurtenis...
0
hdk-nl
geplaatst: 12 januari 2010, 22:28 uur
Welk boek zou men aanraden om als eerste te gaan lezen van Dostojevski? Ik zat zelf te denken aan Misdaad en Straf vanwege het feit dat deze het meeste stemmen geniet. Of is dit wellicht geen goede instapper?
0
geplaatst: 12 januari 2010, 22:35 uur
In de Russische Bibliotheek van Van Oorschot (volgens mij nog steeds leverbaar) zit een aantal delen met novelles/korte verhalen - een van die delen dat lijkt mij een goede intro - kan je altijd in delen lezen als het je niet ligt.
--edit--
Die gebonden boeken uit die serie, dundruk, zijn ook buitengewoon fraaie boeken.
--edit--
Die gebonden boeken uit die serie, dundruk, zijn ook buitengewoon fraaie boeken.
0
geplaatst: 12 januari 2010, 22:37 uur
Als je iets korters wilt om te proberen is Notities uit de Ondergrondse wel een aanrader, maar wat betreft zijn 'grote' romans maakt het niet zo veel uit met welke je begint (De Idioot, Misdaad en Straf, de Gebroeders Kazamarov etc.)
0
geplaatst: 12 januari 2010, 23:00 uur
Zijn grote werken zijn inderdaad nog in de serie de Russische Bibliotheek te verkrijgen. Aan de beschikbaarheid van die boeken zal het niet liggen, dus ik raad je meteen Misdaad en Straf aan. Iets 'luchtigers' zul je vinden in boeken als Dubbelganger, De Speler, De Eeuwige Echtgenoot, Oompjes Droom en De Droom van een Belachelijk Mens, die soms 'Gogolesque' aan doen.
P.S.
Verschillende uitgaven willen wel eens van titel verschillen (zo zijn Schuld en Boete , Notities uit de Ondergrondse en Notities uit het Dodenhuis hetzelfde als resp. Misdaad en Straf, Aantekeningen uit het Ondergrondse en Aantekeningen uit het Dodenhuis
P.S.
Verschillende uitgaven willen wel eens van titel verschillen (zo zijn Schuld en Boete , Notities uit de Ondergrondse en Notities uit het Dodenhuis hetzelfde als resp. Misdaad en Straf, Aantekeningen uit het Ondergrondse en Aantekeningen uit het Dodenhuis
0
geplaatst: 12 januari 2010, 23:11 uur
Antonio schreef:
(quote)
Kom op, je wil toch niet zeggen dat je 'We're only in it for the money' op 1 heb staan zonder te weten dat het één grote Beatles parodie is? Bekijk anders de originele hoesafbeelding nog even goed...

0
sxesven
geplaatst: 13 januari 2010, 09:44 uur
Net mijn reeks Resident Evil novelisations weer eens grondig herlezen (beter treinvoer is er niet w.m.b.), nu bezig in:

0
Antonio
geplaatst: 13 januari 2010, 12:59 uur
Bertus schreef:
Kom op, je wil toch niet zeggen dat je 'We're only in it for the money' op 1 heb staan zonder te weten dat het één grote Beatles parodie is? Bekijk anders de originele hoesafbeelding nog even goed...
Antonio (uit mijn oorspronkelijke bericht):
Natuurlijk snap ik ook best dat Lennon voor een groot gedeelte verantwoordelijk was voor Sgt. Pepper, wat natuurlijk het album is wat zo perfect past bij de tijdsgeest en filosofie die Zappa op zijn album zo vakkundig de grond in weet te boren...
Duh, iedereen die ook maar een beetje liefhebber is van Zappa weet dit (of zou dit toch echt moeten weten), maar ondanks dat kan ik toch best genieten van een boek over Lennon, zonder dat dat bij jou hilariteit zou moeten veroorzaken omtrent mijn vermeende oppervlakkigheid ?
0
hdk-nl
geplaatst: 13 januari 2010, 15:35 uur
Aan: Mjuman, Sandokan-veld en Dexter, dank voor jullie inzichten!
0
geplaatst: 16 januari 2010, 21:49 uur
ben net klaar met het lezen van The Pictures Of Dorian Grey van Oscar Wilde, geniaal!! 

0
Ruby1966
geplaatst: 16 januari 2010, 21:51 uur
ArthurDZ schreef:
ben net klaar met het lezen van The Pictures Of Dorian Grey van Oscar Wilde, geniaal!!

Geweldig boek inderdaad!
* denotes required fields.