MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
''Terug tot Ina Damman'' vond ik zeer boeiend om te lezen.
Die heb ik volgens mij ook met Nederlands moeten lezen.

Mogen jullie tegenwoordig zelf niet uitkiezen wat jullie lezen?

Van een lijstje wel ja

Ik heb voor Engels nog The Naked Lunch mogen lezen waar niets over gevraagd is tijdens mijn mondeling; waarschijnlijk wist de leraar niet wat ie er mee aan moest.

Ulfat-e-Zulmat
Slowgaze schreef:
Ik bedenk mij dat ik mij maar eens aan "Terug tot Ina Damman" ga wagen, als ik die tussen mijn boeken kan vinden.

Vestdijk is baas en dat is in mijn optiek zijn beste werk - niet dat ik veel ken van de beste man, maar toch. Ik denk dat jij het zeker zult waarderen. Ook een aanrader van dezelfde schrijver: Ivoren wachters.
Nu ik er over nadenk, jij lijkt wel een beetje op de hoofdpersoon van dat boek. Serieus.

Poets ik mijn tanden niet goed genoeg dan?

Ulfat-e-Zulmat
Ik zeg het liever niet, maar je stinkt wel een beetje uit je mond, ja.. Misschien een boerka overwegen? Ook zo vrouwelijk. Maar ik was serieus, M. Bloedserieus zelfs.

Ik zal die roman eens lezen, maar ja, ik heb nog zoveel liggen. Ben nu overigens wel benieuwd.
Overigens, vind je The Catcher in the Rye nou echt zo goed? Als er iets wel overschat is is het Sylvia Plath, maar hetzelfde geldt voor The Catcher naar mijn mening.

Ulfat-e-Zulmat
Helaas wel.. Je zou het haast niet geloven, maar ook ik heb zo mijn tekortkomingen.

Ik heb overigens afgelopen jaar bijna geen boeken gelezen - iets wat ik daarvoor toch vrij veel deed én met plezier. Ik ga het lezen maar weer eens oppakken, denk ik. Het biedt namelijk uitzonderlijk veel soelaas. En ik kan niet zonder soelaas.

Slowgaze schreef:
Ik zal die roman eens lezen, maar ja, ik heb nog zoveel liggen. Ben nu overigens wel benieuwd.
Overigens, vind je The Catcher in the Rye nou echt zo goed? Als er iets wel overschat is is het Sylvia Plath, maar hetzelfde geldt voor The Catcher naar mijn mening.

Voor straf: 3 rondjes door het huis op de blote knieën, 2 extra weesgegroetjes, geen alcohol de komende week.

Ik voel me teleurgesteld en zal je niet meer meenemen in mijn dagelijkse literaire gebeden en overpeinzingen. Altijd gedacht dat "april the cruellest month of the year" was, maar you stabbed me:

niet alleen J.D. Sallinger in twijfel trekken, the renouncing of Sylvia Plath; was dat Virginia Woolf geweest, was het een ander geval ...

Gelezen:

Nick Harkway - The Vanished World
Jonathan Franzen - The Corrections

Nu, van het plankje: Tommy Wieringa - Joe Speedboat

Oei, er is iemand op zijn literaire penis getrapt vrees ik.
Virginia Woolf, soms een beetje saai, verder niets mis mee. Overigens heb ik The Catcher gewoon een voldoende gegeven, maar ik vond het toch een behoorlijke tegenvaller. Raise High the Roofbeam Carpenters/Seymour: An Introduction vond ik net iets beter eigenlijk, verder kan ik 's mans werk niet.

Maar ja, wat voor een dingen zei jij nou over Knut Hamsun?

Stijn_Slayer
Woolf vind ik ook een beetje saai, maar ze was wel van grote invloed, en nu is ze eigenlijk ook een duidelijk (en canonistisch) voorbeeld geworden van die periode uit de kunstgeschiedenis.

De waardering/canonisering van Woolf is eigenlijk pas iets van de laatste 35 - 40 jaar; veel van haar werk is lange tijd niet verkrijgbaar geweest. The Virago Press heeft ervoor gezorgd dat het weer beschikbaar kwam, vanaf midden jaren 70.

Contemporain gezien was zij écht niet onomstreden. Mensen als Percy Wyndham Lewis (Blast - Vorticism; zoek daar maar eens op) gaven haar regelmatig een veeg uit de pan "poor little she". Maar goed de vorticists zaten later net (als de futuristen) aan de verkeedre kant van het politieke spectrum.

Woolf - imo - niet te veel achtereen lezen; word je een beetje wee van.

Ik ben bang dat ik de film beter vind.

Ulfat-e-Zulmat schreef:
(quote)

Ook een aanrader van dezelfde schrijver: Ivoren wachters.
Nu ik er over nadenk, jij lijkt wel een beetje op de hoofdpersoon van dat boek. Serieus.

Hahaha, serieus, dat heb ik altijd al gevonden.

Ik moet eens aan dat boek zien te geraken dan, vreemd genoeg heeft de bibliotheek hier maar drie werken van Vestdijk, waar Ivoren Toren niet bij zit.

Overigens, recentelijk heb ik Elektra moeten lezen, de versie van Euripides, waar ik niet veel plezier aan heb beleefd. 't is net als met de Bietels: kijk, zij waren eerst, dan moet je het wel fantasties vinden. Tja.
Mocht iemand nog over mijn voorkeuren willen struikelen: met zowel Hemingway als J.C. Bloem kan ik ook totaal niets, waarbij ik de eerste vooral geestdodend saai vindt en de tweede vrij onorigineel de checklist Romantische kenmerken vind nalopen in zijn gedichten.

Ulfat-e-Zulmat
Het boek heet dan ook Ivoren wachters...
Wat betreft Bloem: absoluut mee oneens. Wat ik met name enorm waardeer is hoe uitzonderlijk sterk hij het gevoel van berusting - dat een overgroot deel van zijn gedichten bezit - op de lezers (mij dus) weet over te brengen.

Arrie schreef:
(quote)

Hahaha, serieus, dat heb ik altijd al gevonden.

De gelijkenissen zijn angstaanjagend.

MDV
N.H.K ni Youkosou! van Tatsuhiko Takimoto. Vond het een mooi boek, maar wel pijnlijk om te lezen. Herkenbaar op een onprettige manier.

(afbeelding)

In een beroemd Chinees sprookje verdwijnt de schilder in zijn eigen schilderij. Dat is de utopie van de waarheid: het samenvallen van het zelf met de wereld. Eeuwenlang hebben filosofen deze utopie onderzocht en geprobeerd tot werkelijkheid te maken, waarbij niet zelden geprobeerd werd de 'verkeerde' werkelijkheid door een zelfbedachte 'ware' te vervangen. In de meeste gevallen liepen die pogingen uit op geweld en ellende. De vraag die Rüdiger Safranski daarom in dit boek stelt, is: hoe kun je leven in een wereld die niet van jezelf is, met een vrijheid waarvan je niet precies weet of ze een vloek is of een zegen?

"In de meeste gevallen liepen die pogingen uit op geweld en ellende."

Nounounou, dat valt toch ook allemaal wel weer mee.

Ikzelf heb een poging gedaan om een raar boek over UFO's te lezen, maar ben halverwege gestopt. Nu maar even lekker Nooit Meer Slapen herlezen.

Vandaag zal ik twee recentelijk gelezen romans behandelen, te weten "Justine ou Les Malheurs de la Vertu" van ons aller Marquis de Sade, en "Terug tot Ina Damman" van Simon Vestdijk, een ander uiterste.

Over Vestdijk kan ik vrij kort zijn: goede roman, best sterk, zorgvuldig geschreven en soms wist hij me goed te raken, maar toch, die emotie die bij mij vrij kwam bij het lezen van andere onbeantwoorde liefdesromans, zoals "Kartonnen dozen" of "Die Leiden des Jungen Werthers", bleef grotendeels uit, laat staan dat ik er echt zo door gegrepen werd als bij het lezen bovengenoemde voorbeelden het geval was.

Marquis de Sade dan maar. In tegenstelling tot sommige anderen vind ik zijn filosofiëen toch best interessant en ik zal binnenkort eens de aan hem gewijde essays van Camus herlezen. Qua stijl en verhaalcompositie vind ik De Sade dan weer minder boeiend, maar de in "Justine" beschreven martelingen en wreedheden werden bij vlagen erg intens beschreven en terwijl de ellende erg overheersend was, kreeg ik nergens een "het lijkt wel een Carry Slee-boek" gevoel dat ik bijvoorbeeld wel af en toe kreeg bij Jerzy Kosinski's "The Painted Bird", dat qua structuur wel op deze roman van De Sade lijkt.

Overigens, binnenkort hier besproken, want bijna uitgelezen:
Lodewijk van Deyssel - Het leven van Frank Rozelaar
Dante Alighieri - La Vita Nuova
August Strindberg - Giftas

Stijn_Slayer
Die Leiden des Jungen Werthers heb ik ook gelezen, maar vreemd genoeg herinner ik me er helemaal niets meer van. Ook na het lezen van een samenvatting gaat er geen belletje bij me rinkelen. Ik zal 'm dan wel niet erg boeiend hebben gevonden vrees ik.

Ben bezig in Het geheim van de Buick, van Stephen King, hoewel de Bijbel me de laatste week vaak aangeraden is...

Een kijken of ik ergens een authentiek exemplaar kan vinden.
Even aankloppen bij de Jehova's...

Juist bezig in The Catcher in the Rye.

Yann Samsa
Plato's Dialoog: Symposium
Karl Marx - Het Kapitaal
Utopia

Leopold III - Kroongetuige
Pieter Aspe - Het Vierkant van de Wraak/ De Midasmoorden/ De Kinderen van Chronos

Beeswax schreef:
Juist bezig in The Catcher in the Rye.

Viel me vies tegen.
Een keer en nooit meer.

Ssst, niet zo hard zeggen, want anders struikelt de literatuurpolitie er over.

OldSkool schreef:
(quote)

Viel me vies tegen.
Een keer en nooit meer.

Schuif maar aan bij Slowgaze - happy to meet, sorry to part; seen one, seen 'em all - nudge, nudge, wink wink - a nod's as good as a wink to a blind horse. I'll take a raincheck!

"What do you need a piston-engine for, mrs Promsley? "
"Ooo, it was a bargain".

Thank you very Dutch!

Tja, Mjuman, ik had je aanvankelijk nog wel hoog zitten, maar zo reageren als iemand een bepaald boek niet goed vindt is wat aan de kinderachtige kant, denk je ook niet?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:27 uur

geplaatst: vandaag om 19:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.