Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
0
geplaatst: 19 mei 2011, 15:17 uur
Gisteren begonnen aan het herlezen van De Generaal in Zijn Labyrinth

0
geplaatst: 19 mei 2011, 15:59 uur
Vandaag opnieuw begonnnen in De Gouden Gids - hoop succesnummers; zou eigenlijk voorgelezen moeten worden 

0
geplaatst: 19 mei 2011, 16:23 uur
Nescio (Jantje Hendrikje Frederikje Grönloh) - De Uitvreter - Titaantjes - Dichtertje - Mene Tekel. En dat gespuis. Enzo.
Nu in bezig.
Nu in bezig.

0
geplaatst: 19 mei 2011, 19:55 uur
Slowgaze's beknopte behandeling van recentelijk gelezen lyriek:
Ingrid Jonker - Ik herhaal je: klein aantal vrij goede gedichten, maar het meeste was gewoon oké. Heel veel bijzonders kon ik er niet aan ontdekken.
William Carlos Williams - Collected Later Poems: Bij vlagen erg interessante en mooie gedichten, maar iets te vaak heeft Bill de blik op oneindig staan en niet gewoon op de bloemen in de tuin en dat boeit me eerlijk gezegd toch wat minder.
Willem Elsschot - Verzen van Vroeger: zijn proza wist me tot op heden niet heel bijzonder te bekoren, al ga ik me binnenkort om studieredenen aan "Het Dwaallicht" wagen, maar zijn gedichtenbundel "Verzen van Vroeger" vond ik behoorlijk mooi. Zwart-romantisch maar dan vrij aards.
Wim Brands - Zwemmen in de Nacht: knappe, speelse (binnenrijm, terloops rijm, subtiele grapjes), maar vrij kaal en daarom iets te vaak wat vrijblijvend.
Martinus Nijhoff - De Wandelaar & Vormen: de laatste boeide me minder, teveel religieuze zaken denk ik, maar de eerste beviel me goed, al was het christendom daar ook niet ver weg. Gelukkig maar dat het daar werd gemengd met duidelijke invloeden uit het Franse symbolisme/decadentisme en niet te vergeten de modernistische eenzaamheid.
Ingrid Jonker - Ik herhaal je: klein aantal vrij goede gedichten, maar het meeste was gewoon oké. Heel veel bijzonders kon ik er niet aan ontdekken.
William Carlos Williams - Collected Later Poems: Bij vlagen erg interessante en mooie gedichten, maar iets te vaak heeft Bill de blik op oneindig staan en niet gewoon op de bloemen in de tuin en dat boeit me eerlijk gezegd toch wat minder.
Willem Elsschot - Verzen van Vroeger: zijn proza wist me tot op heden niet heel bijzonder te bekoren, al ga ik me binnenkort om studieredenen aan "Het Dwaallicht" wagen, maar zijn gedichtenbundel "Verzen van Vroeger" vond ik behoorlijk mooi. Zwart-romantisch maar dan vrij aards.
Wim Brands - Zwemmen in de Nacht: knappe, speelse (binnenrijm, terloops rijm, subtiele grapjes), maar vrij kaal en daarom iets te vaak wat vrijblijvend.
Martinus Nijhoff - De Wandelaar & Vormen: de laatste boeide me minder, teveel religieuze zaken denk ik, maar de eerste beviel me goed, al was het christendom daar ook niet ver weg. Gelukkig maar dat het daar werd gemengd met duidelijke invloeden uit het Franse symbolisme/decadentisme en niet te vergeten de modernistische eenzaamheid.
0
geplaatst: 4 juni 2011, 12:21 uur
De afgelopen weken gelezen:
Immanuel Kant - Prolegomena
Hannah Arendt - On Revolution
Friedrich Nietzsche - Zur Genealogie der Moral
Jan Arends - Keefman
Jan Arends - Ik had een strohoed en een wandelstok
Dimitri Verhulst - Godverdomse dagen op een godverdomse bol
Nescio - Boven het dal
Maurice Roelants - Komen en gaan
Nu Slauerhoff - Schuim en as herlezen
Immanuel Kant - Prolegomena
Hannah Arendt - On Revolution
Jan Arends - Keefman
Jan Arends - Ik had een strohoed en een wandelstok
Nescio - Boven het dal
Maurice Roelants - Komen en gaan
0
geplaatst: 4 juni 2011, 12:55 uur
Bezig in:
Isabel Allende - Het Huis met de Geesten
Tevens het tweede deel van de klimbiografie van Ronald Naar weer eens aan het herlezen nadat ik vorige week het eerste deel weer eens afgestoft had. In het kader van "van de doden niets dan goeds" zullen we maar zeggen...
Isabel Allende - Het Huis met de Geesten
Tevens het tweede deel van de klimbiografie van Ronald Naar weer eens aan het herlezen nadat ik vorige week het eerste deel weer eens afgestoft had. In het kader van "van de doden niets dan goeds" zullen we maar zeggen...
0
geplaatst: 4 juni 2011, 20:08 uur
madmadder schreef:
Nescio - Boven het dal
Nescio - Boven het dal
Selectieve quote; 'k heb alleen de werken meegenomen die ik ook gelezen heb. Die van Nietzsche is wat mij betreft een van z'n beste, sterk boek is dat. Verhulst was wel aardig, begon na een tijdje wel vervelend te worden die opzet van het verhaal. Boven het Dal vond ik mooi, maar soit, Nescio is dan ook Nederlands grootste schrijver, naar mijn bescheiden mening. En Slauerhoff, tja, die bundel viel me wat tegen, maar ik vind z'n proza eerlijk gezegd niet zo boeiend en dat staat me wel tegen, want ik wil het wel heel graag mooi vinden. Wat mis ik er precies aan?
0
geplaatst: 4 juni 2011, 20:57 uur
Net het boek 33 Revolutions Per Minute uitgelezen en ik vond het geweldig. Het boek gaat over de geschiedenis van de protestsong, het is zeer goed geschreven. Een aanrader!
Ik ga nu weer naar deel 5 van de Donkere Toren-serie van Stephen King, die is spannend!
Ik ga nu weer naar deel 5 van de Donkere Toren-serie van Stephen King, die is spannend!
0
geplaatst: 5 juni 2011, 14:19 uur
Gisteravond De Onderaardsen (The Subterranians) van Jack Kerouac uitgelezen. Helaas was alleen de Nederlandse vertaling in de buurt. De stijl was aanvankelijk even wennen, maar na 40 bladzijden kon ik me eindelijk gaan richten op het verhaal zelf. Desalniettemin denk ik dat ik het nogmaals moet lezen binnenkort omdat de structuur, voor zover aanwezig, nogal warrig is/lijkt.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 juni 2011, 13:21 uur
Ik zou haast vergeten te melden dat ik Fear and Loathing on the Campaign Trail '72 uit heb.
Erg interessant, maar in het begin ietwat lastig om in te komen doordat ik de namen, geschiedenis en functies van allerlei personen die actief waren in de verkiezingscampagne niet kende. Even op Wikipedia gekeken, en gaandeweg werd het steeds duidelijker.
Het verbaast mij dat hij er mee weg is gekomen om op deze manier te werk te gaan, maar waar het om gaat is dat hij uiteindelijk zijn journalistieke plicht uitstekend heeft voldaan. Die man kreeg me toch een hoop los zeg. Natuurlijk geeft hij ook constant zijn eigen mening, maar hij maakt wel duidelijk dat het zijn mening is en brengt het niet als feiten. Interessant is dat blijkt dat veel kritische gedachtes die men nu heeft over politiek toen ook al in de lucht hingen.
Wat ik me wel moeilijk kan voorstellen is dat al die journalisten die hij onderweg tegenkwam steeds ladderzat waren. Zelfs van bijv. New York Times. Ik vraag me ook af in hoeverre dat geflipte zoo plane gebeuren waar is. Ga ik eens uitzoeken.
Niet voor iedereen een aanrader, maar wie in politiek of deze campagne of tijd geinteresseerd is kan er denk ik wel wat mee. Verwacht in ieder geval geen Fear and Loathing in Las Vegas part II. De stijl van Thompson blijft wel een genot om te lezen, waar het ook over gaat.
Erg interessant, maar in het begin ietwat lastig om in te komen doordat ik de namen, geschiedenis en functies van allerlei personen die actief waren in de verkiezingscampagne niet kende. Even op Wikipedia gekeken, en gaandeweg werd het steeds duidelijker.
Het verbaast mij dat hij er mee weg is gekomen om op deze manier te werk te gaan, maar waar het om gaat is dat hij uiteindelijk zijn journalistieke plicht uitstekend heeft voldaan. Die man kreeg me toch een hoop los zeg. Natuurlijk geeft hij ook constant zijn eigen mening, maar hij maakt wel duidelijk dat het zijn mening is en brengt het niet als feiten. Interessant is dat blijkt dat veel kritische gedachtes die men nu heeft over politiek toen ook al in de lucht hingen.
Wat ik me wel moeilijk kan voorstellen is dat al die journalisten die hij onderweg tegenkwam steeds ladderzat waren. Zelfs van bijv. New York Times. Ik vraag me ook af in hoeverre dat geflipte zoo plane gebeuren waar is. Ga ik eens uitzoeken.
Niet voor iedereen een aanrader, maar wie in politiek of deze campagne of tijd geinteresseerd is kan er denk ik wel wat mee. Verwacht in ieder geval geen Fear and Loathing in Las Vegas part II. De stijl van Thompson blijft wel een genot om te lezen, waar het ook over gaat.
0
geplaatst: 7 juni 2011, 13:46 uur
Stijn, misschien moet je even toevoegen waar het boek over gaat, en wie de 'hij' in de derde alinea is. Nu is het niet heel duidelijk.
0
geplaatst: 7 juni 2011, 14:54 uur
wizard schreef:
Stijn, misschien moet je even toevoegen waar het boek over gaat, en wie de 'hij' in de derde alinea is. Nu is het niet heel duidelijk.
Cultuurbarbaar, je weet toch wel wie Hunter S. Thompson is ?

Dit is overigens het boek waar Stijn het over heeft...

I wouldn't recommend sex, drugs or insanity for everyone, but they've always worked for me.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 juni 2011, 14:58 uur
Euh.. wat Stalin zegt inderdaad. 
En verder lijkt me dat de titel on the campaign trail '72 boekdelen spreekt. Hij (Thompson) doet op zijn eigen geflipte manier journalistiek verslag (voor Rolling Stone) van de Amerikaanse verkiezingscampagne uit 1972. Een jaar lang is hij het hele land afgereist om alles te volgen.

En verder lijkt me dat de titel on the campaign trail '72 boekdelen spreekt. Hij (Thompson) doet op zijn eigen geflipte manier journalistiek verslag (voor Rolling Stone) van de Amerikaanse verkiezingscampagne uit 1972. Een jaar lang is hij het hele land afgereist om alles te volgen.
0
geplaatst: 7 juni 2011, 18:33 uur
Net Twee Vrouwen van Harry Mulisch uit. Vond het eigenlijk wel een mooi boek. Las het laatste stuk met Vivadixiesubmarinetransmissionplot op en net op het moment dat ik aan de laatste bladzijde begon, begon 'Most Beautiful Widow in Town' te spelen, dat vond ik eigenlijk wel apart 

0
geplaatst: 7 juni 2011, 18:35 uur
Luister jij naar de tekst van mijnheer Mark en lees jij een boek? Tegelijk?
0
geplaatst: 7 juni 2011, 18:57 uur
"De pelgrimstocht der waarheid" , naar Erik Boch door C. Honigh. Heel oud prentenboek, stond bij m'n ouders in de kast.
0
geplaatst: 7 juni 2011, 19:48 uur
niels94 schreef:
Net Twee Vrouwen van Harry Mulisch uit. Vond het eigenlijk wel een mooi boek. Las het laatste stuk met Vivadixiesubmarinetransmissionplot op en net op het moment dat ik aan de laatste bladzijde begon, begon 'Most Beautiful Widow in Town' te spelen, dat vond ik eigenlijk wel apart
Nou, die hoef ik dus ook niet meer te lezen.
0
geplaatst: 7 juni 2011, 20:35 uur
Met het oog op de komende zomermaanden maar weer eens een zootje lectuur besteld.
Dit om die lange dagen waarop ik lig te oefenen voor mijn kist op het strand enigzins dragelijk te maken...

En het laatste boek naar aanleiding van het feit dat Steven Spielberg hier de filmrechten voor gekocht heeft en die gaat uitkomen in het laatste kwartaal van 2012.
Met Daniel Day Lewis in de rol van Abraham Lincoln

Totaal zo'n 1837 pagina's leesplezier
Dit om die lange dagen waarop ik lig te oefenen voor mijn kist op het strand enigzins dragelijk te maken...

En het laatste boek naar aanleiding van het feit dat Steven Spielberg hier de filmrechten voor gekocht heeft en die gaat uitkomen in het laatste kwartaal van 2012.

0
geplaatst: 7 juni 2011, 20:57 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik ga morgen ofzo maar eens in 1984 beginnen.
Ik ga morgen ofzo maar eens in 1984 beginnen.
En dat in 2011 - Animal Farm al uit?
Net gelezen:
Andrea Maria Schenkel - Kalteis
Martin Amis - Night Train
Bezig in:

0
geplaatst: 7 juni 2011, 21:00 uur
Stalin schreef:
Met het oog op de komende zomermaanden maar weer eens een zootje lectuur besteld.
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)

(afbeelding)
Nice! Ik houd persoonlijk ook erg van Informatieve/Historische boeken.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 juni 2011, 21:09 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Inhaalslagje. Als het 's avonds gezellig wordt is lezen daarna niet zo fijn meer (of het is te laat geworden).
De rest van de dag lees ik nooit, alleen in de trein steeds vaker. Animal Farm heb ik nog niet gelezen, wel al veel over gelezen.
0
geplaatst: 7 juni 2011, 21:50 uur
Gisteren Monsieur Teste (van Paul Valéry) uitgelezen; bij vlagen erg intrigerend portret van een "onmogelijke" man die niets wil doen, maar alleen in zijn ideeën wil leven. Als ie dan uiteindelijk het Ultieme Idee heeft, daarna gaat ie dood, want dan heeft ie geen reden meer tot leven. Of mocht ik dat nog niet vertellen?
0
geplaatst: 7 juni 2011, 21:53 uur
Net uit: Dr. Faustus van Thomas Mann
Begonnen in: De begraafplaats van Praag van Umberto Eco
Begonnen in: De begraafplaats van Praag van Umberto Eco
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 juni 2011, 22:01 uur
Dr. Faustus heb ik ook gelezen, want ik moest hier een essay over schrijven voor de opleiding over het gebruik van muziek in die roman.
Het is me wel wat te Duits, maar als je dieper induikt op de functie van muziek is het een erg interessant boek.
Het is me wel wat te Duits, maar als je dieper induikt op de functie van muziek is het een erg interessant boek.
0
geplaatst: 8 juni 2011, 14:19 uur
Stalin schreef:

(afbeelding)
(quote)

(afbeelding)
(quote)
Nee, ik had geen idee wie die beste man was. Fear and Loathing in Las Vegas kende ik als titel van een film, en ik wist dat het een boekverfilming was, maar daar hield het op.
Ik had idd al zo'n vermoeden dat het de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 1972 waren, maar wist het niet zeker en had geen zin het te googelen omdat ik verwachtte Stijn's bijdrage te kunnen lezen zonder verder ergens anders informatie vandaan te moeten halen.
Maar dank voor de info.
0
geplaatst: 8 juni 2011, 16:03 uur
Ik ben nu deze aan het lezen:

Geweldig boek over de geschiedenis van Metal, ik lees hem nu voor de tweede keer. Leest heel lekker weg en is zeer informatief. Ook haal ik er wat onbekendere albums uit (Diamond Head - Lightning To The Nations, Flower Travellin´ Band - Satori)

Geweldig boek over de geschiedenis van Metal, ik lees hem nu voor de tweede keer. Leest heel lekker weg en is zeer informatief. Ook haal ik er wat onbekendere albums uit (Diamond Head - Lightning To The Nations, Flower Travellin´ Band - Satori)
* denotes required fields.