MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Laatste was De Bijbel, na Noach gestopt (uitgave uit 1927, heel lastig te lezen)...

OldSkool schreef:
Laatste was De Bijbel, na Noach gestopt (uitgave uit 1927, heel lastig te lezen)...

Jammer, wil je niet weten hoe de Bijbel afloopt ?

Hermann Hesse - Narziss und Goldmund

Maar dan lekker lui in 't Nederlands

Stalin schreef:
Jammer, wil je niet weten hoe de Bijbel afloopt ?

Heb nu een wat modernere uitgave en ga me er zeker een keer opnieuw in verdiepen, alleen nu even niet.

Stijn_Slayer
Ik heb Schuim en Asch van Slauerhoff zo goed als uitgelezen. Heb Slauerhoff hoog zitten, maar op basis van dit boek ben ik het met Slowgaze eens dat zijn proza niet al te best is. Het zijn vijf korte verhalen en bij de laatste kon ik 't zelfs niet meer opbrengen om de resterende twintig bladzijdes te lezen.

Zijn plots zijn zo ontiegelijk zwak. Volstrekt ongeloofwaardig ook. In het eerste verhaal werkt iemand in een havenkantoor en een halve bladzijde later is 'ie ineens ergens in het Midden-Oosten. Altijd gebeden tot Allah, rijk geworden, in hoge kringen alles kwijtgeraakt en dan toch maar met z'n matje op pad naar Mekka. Gaaaaap.

Of dan het derde verhaal. Daar is nauwelijks plotontwikkeling. Het blijft maar eindeloos doorgaan over de storm en het kapotte schip. Bij de vierde reist iemand een hoer achterna. Of 'ie nou in Spanje is of in China, hoeveel tijd er ook tussen zit, hij komt haar altijd tegen.

Vond alleen het tweede verhaal de moeite waard. Wederom een wel erg fantasierijke plot, maar daar greep het me toch meer. Een soldaat die een vrouw achterna reist en uiteindelijk in één of ander mythisch, spokend tempeltje beland. Ik kon daar niet voorspellen wat er zou gebeuren en hoe het zou aflopen, dus bleef ik toch geboeid. Af en toe twijfelde ik ook of hij nou droomde, dronken was of dat 't echt gebeurde, dat maakt het toch interessanter.

Nee, geen aanrader. Doe mij z'n poëzie maar.

Ik ken hem nog van literatuur lessen op school. "Ieder 't zijne, maar ik nooit het mijne" is me altijd bijgebleven als een mooie zin.

Net 't boekenweekgeschenk uit. Mooi, vooral door de schijfstijl van Tom Lanoye. Het verhaal is ook goed, al heb ik wel het idee dat er op de een of andere manier meer in had gezeten.

Gelijktijdig bezig in:

(afbeelding)

(afbeelding)

Een soort van Britcom-battle als het ware.

Goethe - Faust deel I
Kees 't Hart - De Keizer en de Astroloog
Yves Petry - De Maagd Marino

Nu bezig in:

Stefan Brijs - Post voor mevrouw Bromley
Margriet de Moor - De Schilder en het Meisje
Paul van Tongeren - Het Europese Nihilisme: Friedrich Nietzsche over een dreiging die niemand schijnt te deren
Hans-Georg Gadamer - Het Schone

Aan het herlezen:

(afbeelding)

(afbeelding)

Een écht gaaf boek over muziek dat eigenlijk helemaal nergens over gaat, maar toch blijft boeien en zeer inspirerend werkt.

Zit in een Niccolò Ammaniti periode; Vorige maand Ik haal je op, ik neem je mee en Laat het feest beginnen uitgelezen. Ben nu met Ik ben niet bang bezig.

Stefan Brijs - Post voor mevrouw Bromley (ik word vaak moe van oorlogsverhalen, maar deze mag er wel wezen)

Margriet de Moor - De Schilder en het Meisje (als ze al haar boeken op deze manier schrijft kan ze beter wat anders gaan doen met haar leven)

Paul van Tongeren - Het Europese Nihilisme: Friedrich Nietzsche over een dreiging die niemand schijnt te deren (F.N. is natuurlijk een harde baas, en zijn theorie over het nihilisme wordt goed uitgewerkt door PvT, maar PvT had wel wat meer mogen zeggen over onze tijd)

Tom Lanoye - Heldere Hemel (aardig voor een boekenweekgeschenk)

Nu bezig in:

Gustave Flaubert - Madame Bovary
Thomas Pynchon - The Crying of Lot 49
Günter Grass - Trefpunt Telgte

LZA

(afbeelding)

en ga nu beginnen in:

(afbeelding)

Vandaag begonnen in Jack, een biografie over Jack London.

(afbeelding)

Het Huis van de Moskee' van Kader Abdollah.

(afbeelding)

Want plaatjes

Nu op het nachtkastje: een biografie van Leonard Cohen en Jack Keroac- The Subterreneans (herlees ik nu in het Engels)

kanjedateten
Ik ben nu begonnen met Extremely Loud & Incredibly Close en The Catcher in the Rye. Ik lees meestal 2 boeken en vaak in het engels. Omdat ik vertalingen naar het Nederlands meestal niet goed vind.

Beeswax schreef:
(afbeelding)

Slaughterhouse-5 van Vonnegut heb ik in de Engelstalige variant uit 1989.
Afgelopen februari meegenomen uit een hostel in Vancouver, maar moet hem eerlijk gezegd nog steeds lezen...

Een goed boek: tegelijkertijd beklemmend en grappig. Het boek ging wel compleet de andere kant uit dan ik verwacht had

Jerzy Kosinski - De geverfde vogel, net uitgelezen in één adem.
Deze roman is niet voor teerhartige lezers. Maar wat een prachtig, rauw geschreven werk. Een fantastische anti-oorlogsroman. En een pleidooi voor de menselijkheid

mahone
Een must voor fans van The Pogues

(afbeelding)

Eindelijk begonnen aan boek één van 'A Song of Ice and Fire', voor de meesten wel bekend van de HBO serie 'Game of Thrones'. Het valt meteen op hoe trouw de serie is aan de bron, veel dingen komen één op één terug. Bevalt erg goed.

M'n moeder had verder nog 22-11-1963 van Stephen King besteld dus die ga ik daarna lezen.

Stijn_Slayer
Korte Arabesken van Couperus. Als ik 't goed begrepen heb, zijn het korte verhalen die al eerder gepubliceerd waren en nu gebundeld zijn. Dat merk je niet echt doordat de ik-persoon, zijn vriend(en) en de plaats terugkeren in verschillende verhalen. Dat zorgt toch wel voor een samenhang, die anders vaak ontbreekt in dergelijke boeken.

Het is aan de luchtige kant, maar wel literair verantwoord. De couleur locale wordt wel aardig aangebracht gedurende het boek. Eigenlijk herinneren de meeste verhalen je weer aan bepaalde 'levenslessen'. Het kan nooit kwaad om daar af en toe weer eens bij stil te staan. Halverwege de tweede helft van 't boek was 't soms wel erg gemakzuchtig en banaal geschreven. Couperus denkt dat dan op te lossen door de lezer rechtstreeks aan te spreken en uitspraken als 'als ik u tenminste verveeld heb de afgelopen zes pagina's ben ik tevreden', maar daar prik je natuurlijk doorheen. Eén keer lukte het hem wel. Een aantal pagina's lang ging het maar door over hoe erg hij hoofdpijn had. Die negatieve sleur waarin alles dan ook echt rottig en naar is, kwam ook wel een beetje tot leven bij het lezen van dat stuk.

Even denken wat ik nu ga lezen. Misschien iets van Joyce of Nietzsche.

Vanavond in bed Heren van de Thee van Hella Haasse uitlezen, voor morgen de keus tussen beginnen in Het Verdriet van België (Claus), De Zwarte met het Witte Hart (Japin) of In Cold Blood (Capote).

Laatst gelezen boeken (in de taal van de gelezen tekst):

Fjodor Dostojevski - De gebroeders Karamazov
Imre Kertesz - Onbepaald door het lot
Karel Capek - Een doodgewoon leven
Italo Calvino - If on a winter's night a traveller
Beppe Fenoglio - A private affair

Allemaal uitstekend bevallen.

Ik ben nu bezig in Alejo Carpentier - Heimwee naar de jungle

Gast
geplaatst: vandaag om 18:28 uur

geplaatst: vandaag om 18:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.