MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Beeswax schreef:
[Ik vind het trouwens heel erg jammer dat haar man de dagboeken van de laatste zeven maanden van haar leven heeft verbrand, ik vermoed dat hij niet in een erg positief daglicht gesteld werd.

Doe nog eens een poging. Lees eerst eens hoe ze gestorven is; niemand leest graag een kroniek van de gekte in iemands hoofd.

Cast a cold eye
on life on death
horseman pass by

Bovendien, Ted Hughes is volgens mij wel een toffe vent en hij zal er best z'n redenen voor hebben. Ik dacht te menen dat-ie het voor de kinderen had gedaan, dat zij dat niet zouden kunnen lezen. Erg prettig zal het dan inderdaad niet zijn geweest.

Ted Hughes

Late afternoon Friday
my last sight of you alive
burning your letter to me
in the ashtray
with that strange smile…

And I had started to write when the telephone
Jerked awake, in a jabbering alarm,
Remembering everything. It recovered in my hand.
Then a voice like a selected weapon
Or a measured injection,
Coolly delivered its four words
Deep into my ear: Your wife is dead.

? Loving Sylvia Plath ?, "Last Letter" by Ted Hughes - lovingsylvia.tumblr.com

Ik kan het mij helemaal voorstellen dat Hughes vond dat er stukken waren die niet voor publicatie in aanmerking komen, hoewel hij hiervoor veel kritiek uit hun directe omgeving heeft gekregen.
Ik weet niet hoe jullie het zien, maar ik vind persoonlijk dat wat hun is overkomen een van de ergst denkbare dingen.

Beeswax schreef:
Ik vind het trouwens heel erg jammer dat haar man de dagboeken van de laatste zeven maanden van haar leven heeft verbrand, ik vermoed dat hij niet in een erg positief daglicht gesteld werd.

Franz Kafka had graag gezien dat na zijn overlijden een groot gedeelte van zijn manuscripten verbrand zou worden, dus het kan altijd erger...

Dankzij zijn kameraad Max Brod, die de wens negeerde, kunnen we vandaag de dag tenminste nog genieten van boeken als onderstaande:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Misterfool

(afbeelding)
ben nu bezig in dit boek

lange tijd geen boeken gelezen, gisteren begonnen in:

(afbeelding)

Net ruim 1100 pagina's leesvoer besteld in de vorm van deze trilogie...

(afbeelding)

Ik ben ook aan de 1100 pagina's leeswerk gegaan, te weten Война и миръ. Wel in vertaling dan.

Slowgaze schreef:
Ik ben ook aan de 1100 pagina's leeswerk gegaan, te weten Война и миръ. Wel in vertaling dan.

Snob - zeg gewoon daj Tolstoj leest.

Hier : Davind Mitchell - Number Nine Dream, Oliver Pötzsch - Die Henkerstochter en de nieuwe Zafon.

Stijn_Slayer
Ben begonnen in Louis Paul Boon - Mijn Kleine Oorlog. Had er al wel stukken uitgelezen. Stijl en vertelinstantie zijn onwijs goed gedaan.

Mjuman schreef:
Snob - zeg gewoon daj Tolstoj leest.

Snob 4 life, jeweetzelluf. Beterpeter dan al die poepertjes die aangegeven dat ze Crime and Punishment van Dostojevski hebben gelezen. Want dan ben je cool, als je dat zegt. Of neen, ik had Tolstoj gewoon in ut Nederlandsch moeten lezen en dan zeggen dat ik War and Peace lees.

Prestoeplenije i Nakazanije , is inderdaad echt fantastisch, muurvast in mijn boekenmeter top 10

Goede schrijvert, die Фёдор Миха́йлович Достое́вский. Vind zelf Записки из подполья ook erg fraai. Ik moet maar eens aan Бесы beginnen, schijnt ook erg goed te zijn.

В настоящее время я читал Pinkeltje встретился Wolkewietje, но я не собираюсь через первую главу. : (

Laatst gelezen: L'appartement van Tatiana de Rosnay. Nogal een voorspelbaar vrouwenboek, meer een tussendoortje. Verder kreeg ik gisteren Musicology van Oliver Sacks, daar ben ik ook wel heel benieuwd naar.

Slowgaze schreef:
al die poepertjes die aangegeven dat ze Crime and Punishment van Dostojevski hebben gelezen.

Slowgaze schreef:
Goede schrijvert, die Фёдор Миха́йлович Достое́вский beginnen, schijnt ook erg goed te zijn.
Nu je accenttekens nog weghalen, snoeperd van me.

(afbeelding)

Hier een boek waar ik aan ga beginnen omdat ik het thema zo aardig vind.
Het is wel een boek dat meer mensen in Nederland hebben gelezen.

Maar dat hoeft op zich geen criterium te zijn om het juist wel of niet af te wijzen. Toen ik hoorde dat er twee mannen in voorkomen die beiden nooit hun post openden, inmiddels een enorme berg hadden liggen en vervolgens besloten dat ze elkaars post gingen open maken, was ik verkocht. En dat is dan nog maar één rode draad uit het verhaal, heb ik begrepen.

Vandaag begonnen in:

(afbeelding)

Prachtige hoes, in ieder geval.

Stijn_Slayer
Mijn Kleine Oorlog uitgelezen. Blijkbaar slaat de gemiddelde Nederlander op hol als er geen interpunctie en hoofdletters aanwezig zijn. De originele Vlaamse druk heeft die niet waardoor de ontregeling nog veel groter is en de vertelinstantie en z'n gelijkenis met een camera beter tot z'n recht komen. Dat effect van fragmentatie en ontregeling (zoals de oorlog zelf doet) is juist de kracht van het boek. Bespeurde ook wat aanpassingen in de inhoud, maar soit.

De oorspronkelijke versie zou toch ook met verschillende kleuren tekst en foto's zijn? Of vergis ik me nu met een ander boek van Boon?

Stijn_Slayer
Dat klopt geloof ik wel. Ik weet in ieder geval dat Boon nog veel meer aan ontregeling wou doen in verschillende aspecten. Toen kwam 'ie erachter dat de uitgever het al gewoon had uitgegeven ofzo. Dus ook de vroege Vlaamse drukken missen dat.

sxesven
Mjuman schreef:
Hier : David Mitchell - Number Nine Dream

De beste Mitchell wat mij betreft!

sxesven schreef:
(quote)

De beste Mitchell wat mij betreft!

Heel fijn idd - unputdownable; wat een fantasie, qua beelden, wat een taal. Heb mezelf op een dagelijks rantsoen gezet; heb nog wat corvee - Liddell, De welwillenden, moet uitgelezen worden. Inmiddels lonkt ook David Vann - Mud.

Stijn_Slayer
Vanochtend begonnen in De Antichrist van Nietzsche en heb 'm al bijna uit. Een briljant boek voor wie vindt dat het nu eindelijk eens afgelopen moet zijn met het christendom. Nietzsche boort ze volledig de grond in, soms tot op het cabareteske af, maar hij draagt wel sterke argumenten aan. Ik moest meerdere malen hardop lachen, maar het is echt veel meer dan zomaar christentje schoppen. Wat je ook van de inhoud vindt, hij was een werkelijk geniale schrijver en rhetorisch onwijs sterk.

Ja, dat was inderdaad een uitermate vermaeckelyck boek.

Strakkies tijdens het reizen met het OV:

(afbeelding)

Dat ziet er niet echt uit als iets voor mij. Waar gaat het over?

Ah, dat boek. Dat gaat over kapitalisme, economie en weerstand met betrekking op werk.

Slowgaze schreef:
Dat ziet er niet echt uit als iets voor mij. Waar gaat het over?

Geen idee. Ik ga het straks lezen. Het zat bij mijn We Don't Even Live Here-pakket van P.O.S.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:12 uur

geplaatst: vandaag om 09:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.