MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Aanbieders, que?

Geleend van m'n grote broer dus komende week eens in beginnen:

http://assets.catawiki.nl/assets/11/f/a/9/fa91ac00-1397-012e-c362-0050569439b1.jpg

De gebroeders Broer.

Rizz
Factotum - Charles Bukowski (1975)

DjFrankie (moderator)
[img][/img]

Meegenomen uit de boekenkast van Rondane Spa in Noorwegen...
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51sK0esEuwL.jpg

Ondanks dat het een technisch vrij zwak boek is, met een nare uitleggerigheid waar ik doodongelukkig van word, vond ik Ventoux best een onderhoudend boek.

Slowgaze schreef:
Ondanks dat het een technisch vrij zwak boek is, met een nare uitleggerigheid waar ik doodongelukkig van word, vond ik Ventoux best een onderhoudend boek.

Vroeger had je de Robbedoes een regelmatig terugkerende rubriek "Oom Wim vertelt... " en ondanks dat de strips goed getekend waren (oa Victor Hubinon - Buck Danny), waren de verhalen van een fikse nuffigheid - doe mij dan maar Richard Scarry - The Way Things Work.

De pay-off zit 'em overigens in "best" - geen haar op mijn hoofd die ook maar een fractie van een seconde overweegt om 19,95 neer te tellen voor best een onderhoudend boek

Ik moest 'm verplicht kopen voor een vak over literaire kritiek, want anders had ik 'm nog niet eens bij de bieb geleend. Het was één van de boeken die we moesten recenseren. De recensies waren over het algemeen vrij scherp en kritisch, en ondanks dat we tijdens pauzes alle onhebbelijkheden van het boek af hebben gebrand, waren we over de grote lijn toch wel positief over het boek. Het is gewoon een leuk boek, niet veel meer en niet veel minder.

panjoe (moderator)
Het was wel oké om te lezen, lekker naturel. Niet verschrikkelijk, en niet geweldig. Ik heb er ook niets voor betaald, gelukkig, want 19,95 zou ik er niet voor over hebben.

Ventoux vond ik wel aardig, echter het einde matig.

Voor 2,50 onlangs nog (tweedehands) een boek van Saskia Noort aangeschaft, De Verbouwing; tja, niet meer doen - ook niet voor 2,50. Overigens waar voorheen U2 wel figureerde in haar boeken, is het dit maal Coldplay; kunnen we niet zeggen dat La Noort niet met haar tijd meegaat

Ook 10,- euro voor een 'literair' product (in een goedkope editie) van Herman Koch is veel geld, bij nader inzien - hap, slik weg; vooruit:"best wel aardig om te lezen". De seniore semanticus weet dan al dat dit een mantel der liefde is (meer mantel dan liefde, dat dan wel).

Zet dat af tegen de laatste Mark Haddon - The Red House, net zo duur (ongeveer), maar veel meer intens leesplezier; en dan is dat boek nog een tikje minder dan zijn ronduit fabelhafte debuut The Curious Incident of the Dog in the Night-time

Ach ja, dit jaar 1Q84 van Murakami gekocht en gelezen.
Alle drie de delen in een < 15 euro, wel de Engelse.

Oja, je kunt wel eens mazzel hebben, in een opruiming: worden bijv gebonden boeken 'opgeruimd' voor een prijs die onder die van de paperback ligt - omdat ze er vanaf willen. Ooit voor 6 euro The Barrytown Trilogy van Roddy Doyle gekocht: Doyle chroniqueur van klein Iers leed (o.a. The Van over 2 ww'ers die een chip-shop gaan runnen in een bestelbus; The Commitments - een Dublin soul-band).

Improvision
Na Pulp en Post Office ben ik verder gegaan met Bukowski's Factotum, Women en Ham on Rye. Momenteel bezig aan Hollywood.

Factotum zit een beetje in hetzelfde straatje als Post Office. Het is eigen en typisch geschreven maar voor mij mist het - hoe vreemd het ook mag klinken - een beetje de 'coolheid' van zijn daaropvolgende boeken. Ik weet eigenlijk zelf niet zo heel goed wat ik daarmee bedoel, het is een gevoel. Denk; een spits die het niet af kan maken. Women gaat daar anderzijds dan weer te ver in; de spits is zo koelbloedig dat er niet eens een kans gecreëerd wordt door nalatigheid, op het saaie af. Ham on Rye is dan weer echt prachtig. Pulp blijft het grappigst maar Ham on Rye is met kop en schouders zijn beste Bukowski/Chinaski-werk.

Harm on the rye is ook mijn nummer 1, zie.
Rudi S - BoekMeter.nl

Tja en ik heb een Bukowski avatar

Laatst Pic van Kerouac gelezen, niet onaardig maar wat kort door de bocht. Heb nu Virginia Woolf en John Williams klaar liggen.

Dit weekend in de trein gezeten, dus veel tijd gehad om te lezen.
http://img.literatuurplein.nl/blobs/B/888130/1/9789074071154.jpg
Beetje tegenvallende 'geschiedenis van een dorp', meer een verzameling anekdotes en fantasiën van de schrijver rondom zijn geboortedorp en gaten in de grond (vaak beide tegelijkertijd).
http://www.boekmeter.nl/images/cover/35000/35013.jpg
Mooie (auto)biografie van de wetenschappelijke carriere van de schrijver. Heb veel geleerd over hoe onze hersenen werken en hoe mensen besluiten maken. Niet altijd even rationeel. Boek was soms even doorbijten en vaak goed opletten, maar wel erg de moeite waard.
http://meerboeken.nl/shop/images/boeken/ES1868.jpg
Makkelijk te verteren verhalen over filosofische vragen. Vond het erg leuk om hier zo nu en dan een hoofdstuk in te lezen.

Hugo Claus - Het Jaar van de Kreeft

panjoe (moderator)
Ik ben nu hierin bezig:
http://2.bp.blogspot.com/_JP3Zh-gMMbk/TLtBohERJ1I/AAAAAAAAAAk/SI125r5uErA/s1600/elementaire+deeltjes.jpg
Ik zou het niemand aanraden, want het is helemaal niet leuk om te lezen, maar: fantastisch, geweldig, visionair!

Misterfool
Nu bezig in Umberto Eco`s de slinger van Foucalt. Zojuist uitgelezen Vestdijk`s terug
tot Ina Damman

'Niets weerstaat de nacht' net uit: intrigerend familieverhaal, maar een vrij tergende vertaling. Geen idee of het origineel net zo geschreven is, maar waar De Vigan gul is met komma's, vergeet ze vaak de punten en dan krijg je zo'n stroom aan zinnen, die, vaak, als ik dat zo mag zeggen, meer irriteren dan amuseren, en dat, terwijl het verhaal en de familie erg interessant zijn, dat maakt mijn eindcijfer tot een 7. (ik pull even een Slowgazeje)

Volgende: 'Zonder Blanca', van Antonio Munoz Molina.

Mr. B schreef:
(afbeelding)

Mijn favoriete boek ooit! Heerlijk cynisch.

oceanvolta schreef:
(quote)

Mijn favoriete boek ooit! Heerlijk cynisch.

Van mij nu ook. Toen ik er aan begon kon ik het bijna niet meer neerleggen.

Deze variant heb ik ook nog in mijn kast staan, brengt weer een heel andere ervaring met zich mee.

http://images-02.delcampe-static.net/img_large/auction/000/097/304/794_001.jpg?v=1

Gast
geplaatst: vandaag om 15:01 uur

geplaatst: vandaag om 15:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.