Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
5
geplaatst: 28 juni 2021, 20:50 uur
Net herlezen, de biografie over Muddy Waters "Can't be satisfied" van Robert Gordon. Ben direct begonnen aan een biografie over Robert Johnson ,"Brother Robert" van Annye C. Anderson, die Johnson nog als kind meegemaakt heeft.
2
geplaatst: 28 juni 2021, 21:29 uur
Ik geef het toe, ik ben wel echt een nerd:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91GAXq2qHuL.jpg
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91GAXq2qHuL.jpg
0
geplaatst: 28 juni 2021, 22:45 uur
spinout, graag een minutieus verslag van die Robert Johnson-bio! 

1
geplaatst: 29 juni 2021, 19:19 uur
Juni:
1. N.K. Jemisin - The Fifth Season 4*
2. Robbert Welagen - Raam, Sleutel 4*
3. Lize Spit - Ik Ben Er Niet 3,5*
4. Mary Shelley - Frankenstein 4,5*
5. John Steinbeck - De Parel 2,5*
Het lijkt alsof ik niet heel veel gelezen heb (voor mijn doen dan), maar dat komt aan de ene kant door dingen als het EK en de Tour, aan de andere kant ben ik bezig in het ruim 1200 pagina's tellende Against the Day van Thomas Pynchon dus dat is even een flinke onderneming (en als je Pynchon kent, weet je dat het ook niet de makkelijkste kost is, maar het is wel weer fantastisch, hoor). Ben ook bijna door Vurt van Jeff Noon heen dus qua aantal gelezen pagina's deze maand zit het uiteindelijk wel weer snor.
1. N.K. Jemisin - The Fifth Season 4*
2. Robbert Welagen - Raam, Sleutel 4*
3. Lize Spit - Ik Ben Er Niet 3,5*
4. Mary Shelley - Frankenstein 4,5*
5. John Steinbeck - De Parel 2,5*
Het lijkt alsof ik niet heel veel gelezen heb (voor mijn doen dan), maar dat komt aan de ene kant door dingen als het EK en de Tour, aan de andere kant ben ik bezig in het ruim 1200 pagina's tellende Against the Day van Thomas Pynchon dus dat is even een flinke onderneming (en als je Pynchon kent, weet je dat het ook niet de makkelijkste kost is, maar het is wel weer fantastisch, hoor). Ben ook bijna door Vurt van Jeff Noon heen dus qua aantal gelezen pagina's deze maand zit het uiteindelijk wel weer snor.
1
geplaatst: 30 juni 2021, 22:04 uur
Een overzicht van een paar boeken die er voor mij echt uitsprongen afgelopen half jaar:
https://m.media-amazon.com/images/I/51NQJ8C291L.jpg
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41qOF2efJCL._AC_SY780_.jpg
(aantal weken een super hyperfocus gehad op dit werk, meerdere vertalingen erbij gepakt, maar uit eindelijk deze versie helemaal gelezen)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41nJlT7q%2BlL._AC_SY780_.jpg
Een erg interessante hypothese waarom het westen onder christendom dominante factor is geworden. waar conservatieve schrijvers zoals Rodney Stark uiteindelijk omdat bepaalde fasen hier konden ontstaan en accent legt bij de Germaans protestante cultuur en vele decentrale subculturen, gooit Henrich het over een compleet andere boeg, het opheffen van de familie / clan culturen in west europa. Interessante gewoon!
Verder was De Histories - Herodotus erg leuk om eens te lezen.
https://m.media-amazon.com/images/I/51NQJ8C291L.jpg
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41qOF2efJCL._AC_SY780_.jpg
(aantal weken een super hyperfocus gehad op dit werk, meerdere vertalingen erbij gepakt, maar uit eindelijk deze versie helemaal gelezen)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41nJlT7q%2BlL._AC_SY780_.jpg
Een erg interessante hypothese waarom het westen onder christendom dominante factor is geworden. waar conservatieve schrijvers zoals Rodney Stark uiteindelijk omdat bepaalde fasen hier konden ontstaan en accent legt bij de Germaans protestante cultuur en vele decentrale subculturen, gooit Henrich het over een compleet andere boeg, het opheffen van de familie / clan culturen in west europa. Interessante gewoon!
Verder was De Histories - Herodotus erg leuk om eens te lezen.
0
geplaatst: 19 juli 2021, 12:58 uur
Goed dan. Ik heb het boek(je) gelijk maar 2 maal gelezen. Het bevat nog geen 200 bladzijden en is redelijk groot gedrukt. Annye C. Anderson is het stiefzusje van Robert Johnson. De reden voor dit boek was, dat Anderson zich totaal niet herkende in het beeld dat van haar stiefbroer werd geschetst. Haar beeld is anders. Ze was 12 jaar oud toen Johnson stierf en heeft hem uitsluitend thuis in Memphis en in de buurt meegemaakt. Haar eerste herinnering van Johnson was, toen ie haar familie hielp verhuizen van Eudora, Mississippi naar Memphis in 1929. Toen droeg hij nog overalls en werkschoenen. Ze gingen wonen bij Johnson's halfzuster Carrie. De vader van Anderson, Charlie Dobbs , was eens getrouwd met de moeder van Robert, Julia, maar had moeten vluchten voor een "lynchmob". Ze hadden 5 kinderen, 4 halfzussen en 1 halfbroer van Robert dus. Robert kwam later en diens vader is onbekend. Charlie veranderde zijn naam in Spencer en diens derde vrouw, Mollie Winston, werd de moeder van Anderson. Ze herinnert zich Johnson als iemand die graag de kinderen vermaakte met zijn gitaarspel. Hij werd slechts 1 maal kwaad op Anderson, toen deze zijn gitaar aanraakte. Ik kan me alleen maar indenken, hoe Johnson zich gevoeld moet hebben, toen de politie in San Antonio zijn gitaar stuk smeet .Als Roberts gitaarleraren worden hier zijn stiefvader Charlie Spencer en Robert's halfbroer Son aangevoerd. Geen woord over de vermeende Ike Zimmerman. Als Johnson oefende, deed hij dat alleen. Hij ging vaak op pad met Son, illegaal met de trein. Over dat leven weet Anderson niets. Johnson hield zichzelf uiterst proper en smeerde armen en benen in met uierzalf. Ook hield hij van mooie kleding. De beroemde foto van Johnson in een gestreept pak is daar een voorbeeld van. Er is beweerd dat Johnson dat pak geleend had van de zoon van Carrie, Lewis, maar die was veel kleiner dan Johnson. Ze staan wel samen op de foto tijdens dezelfde "fotosessie", maar helaas is die foto gestolen door Mack McCormick, die de foto zou lenen, maar nooit meer teruggaf aan Carrie. Er word een groot deel van het boek besteed aan de blanke mannen, die Carrie beroofd hebben van foto's en geld, namelijk de eerder genoemde McCormick en Steve LaVere. McCormick kwam met een zoon van Johnson op de proppen, die gelijk via de rechter alle rechten op Johnson's muziek en afbeeldingen kreeg. Anderson geloofd niet dat die zogenaamde zoon echt de zoon van Johnson is. Volgens haar is de enigste nog in leven zijnde bloedverwant de zoon van Lewis, de kleinzoon van zijn halfzus Carrie.
Oké, de beoordeling over het boek. De foto's stellen me enigszins teleur. De nieuwe foto van Johnson is geweldig, maar de foto van Robert met Lewis had ik ook graag willen zien, vooral omdat die niet op internet te vinden is. Zelf heb ik een foto van Julia in een boek staan, maar wellicht heeft Anderson niet de rechten op die foto's. Er staat een foto in uit begin jaren 40 van de buurt waar Johnson woonde, plus diverse foto's van het Memphis van nu, die te maken hebben met Johnson. Ook enkele foto's van familieleden van Anderson en van de halfbroer en zussen van Johnson. Ook staat er een kaart afgebeeld, die Robert geschreven heeft. Anderson zegt ook dat Johnson veelvuldig de krant las, dus was hij niet analfabeet, zoals in artikelen en boeken wel geopperd is.
Het boek begint met een lang voorwoord van Elijah Wald en eindigt met een interview door Peter Guralnick, Elijah Wald en Preston Lauterbach. Het interview en voorwoord overlappen gedeeltelijk met het verhaal zoals verteld door Anderson.
Ik blijf toch met een hongergevoel achter. Anderson weet wel wat privé zaken over haar stiefbroer te vertellen, maar het blijft nogal anekdotisch. Wel word er een interessant beeld geschetst van het leven in de jaren dertig. Het gedeelte over het stelen van foto's en rechten is aangrijpend, maar leert me niets meer over het leven van Johnson. Al met al de moeite waard, omdat er weinig informatie is over Johnson en elke flard wat waard is, denk ik zelf.
0
geplaatst: 19 juli 2021, 14:23 uur
Dank voor de moeite voor dit uitgebreide stuk, spinout. Als ik voor deze titel bij bol.com kijk, zie ik meteen al vijf andere titels die aan Johnson gewijd zijn, een enorm aantal voor een muzikant over wie zo weinig bekend is (of was?). Het boek dat jij hier recenseert lijkt me dan wel een mooi punt om te beginnen, al was het alleen maar omdat hij hier niet als een mythe maar als een mens wordt neergezet, net zoals het verhelderend is om te lezen dat bijvoorbeeld Bob Dylan niet alleen maar visionaire nummers zit te schrijven maar ook wel met zijn kinderen gaat barbecuen of naar de Efteling gaat, en dat is altijd een waardevolle invalshoek. Dus, nogmaals dank! 

0
geplaatst: 19 juli 2021, 15:15 uur
Een vriend van me, bluesliefhebber in hart en nieren, gaf me ooit een tip aangaande het werk van Peter Guralnick Peter Guralnick - Wikipedia - en.wikipedia.org - hij had zijn boeken over Elvis gelezen, en ik vond zijn boek over Soul Music de moeite waard. Welnu, deze Guralnick liet in '89 ook Searching for Robert Johnson verschijnen.
0
geplaatst: 19 juli 2021, 15:39 uur
Ja, die staat ook bij bol. Van Guralnick heb ik zelf Dream boogie - the triumph of Sam Cooke. Ook zeer de moeite waard, en allesbehalve een hagiografie.
1
geplaatst: 19 juli 2021, 15:51 uur
Ten eerste, Bob Dylan in de Efteling? Really? Ten tweede, Searching for Robert Johnson heb ik. Die bevat dus die andere invalshoek, gezien vanuit de muzikanten waar Johnson mee reisde. Het is wel een erg dun boekje (nog geen 100 bladzijden). In het Hendrix boek van Charles Shaar Murray wordt Johnson ook uitvoerig behandelt. Evenals in het boek Mystery Train van Greil Marcus. Volgens Anderson moet je de verhalen van een Johnny Shines en Honeyboy Edwards met een korreltje zout nemen, omdat ze voor geld vertelden wat de blanke man wou horen. Ze heeft later nog veel blues muzikanten ontmoet, zoals Johnson's stiefzoon Robert Lockwood, die haar nog getracht heeft te helpen met het verkrijgen van de rechten van Johnson's nummers. Missschien omdat hij zich schuldig voelde voor het opnemen van 2 Johnson nummers met zichzelf als auteur vermeld. Anderson kende deze 2 nummers in ieder geval al van Johnson zelf. Grappig is dat ik net een Muddy Waters biografie gelezen had voor Brother Robert, waarin vertelt werd dat Waters zo trots was dat ie een zus van Johnson ontmoette, genaamd Anne Anderson. Anderson vermeldt ook deze ontmoeting met Waters in Brother Robert, alleen vertelt ze hier niet, dat ze zich als zus van Johnson voorgesteld had.
Op mijn wensen lijstje staat nog de autobiografie van Honeyboy Edwards, waarvan ik uitga, dat ie hier ook uitvoerig op Johnson ingaat, maar die verhalen zal ik dus met een korreltje zout moeten nemen.
Op mijn wensen lijstje staat nog de autobiografie van Honeyboy Edwards, waarvan ik uitga, dat ie hier ook uitvoerig op Johnson ingaat, maar die verhalen zal ik dus met een korreltje zout moeten nemen.

2
Mssr Renard
geplaatst: 31 juli 2021, 09:14 uur
Net uitgelezen:
https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1400892784l/18318770.jpg
Southbound: An Illustrated History of Southern Rock
Check out this book on Goodreads: Southbound: An Illustrated History of Southern Rock Southbound: An Illustrated History of Southern Rock by Scott B Bomar - goodreads.com
Nu aan begonnen:
https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1623756195l/58346216._SX318_.jpg
Vincent van Gogh over Amsterdam
Check out this book on Goodreads: Vincent van Gogh over Amsterdam Vincent van Gogh over Amsterdam by Reindert Groot - goodreads.com
https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1400892784l/18318770.jpg
Southbound: An Illustrated History of Southern Rock
Check out this book on Goodreads: Southbound: An Illustrated History of Southern Rock Southbound: An Illustrated History of Southern Rock by Scott B Bomar - goodreads.com
Nu aan begonnen:
https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1623756195l/58346216._SX318_.jpg
Vincent van Gogh over Amsterdam
Check out this book on Goodreads: Vincent van Gogh over Amsterdam Vincent van Gogh over Amsterdam by Reindert Groot - goodreads.com
2
geplaatst: 31 juli 2021, 12:35 uur
Juli:
Jeff Noon - Vurt
David Diop - At Night All Blood Is Black
Natsume Soseki - Kokoro
Wat minder gelezen dan normaal, vooral vanwege een nieuwe filmverslaving en de sportzomer. Ben wel ook nog steeds bezig in Against the Day van Thomas Pynchon, dat gaat langzaam maar gestaag en ben nu bijna halverwege (nog 600 pagina's te gaan dus). Het is wel een heerlijk boek waarbij het totaal niet uitmaakt dat ik er waarschijnlijk nog twee maanden over ga doen.
Ondertussen lees ik nog wel wat andere dingen. Deze maand was Kokoro wel het mooiste, echt een heel fijn boek. Ben momenteel bezig in 10:04 van Ben Lerner, dat bevalt prima. Na 10:04 ga ik een begin maken aan de longlist voor de Booker Prize, daar heb ik heel veel zin in.
Jeff Noon - Vurt
David Diop - At Night All Blood Is Black
Natsume Soseki - Kokoro
Wat minder gelezen dan normaal, vooral vanwege een nieuwe filmverslaving en de sportzomer. Ben wel ook nog steeds bezig in Against the Day van Thomas Pynchon, dat gaat langzaam maar gestaag en ben nu bijna halverwege (nog 600 pagina's te gaan dus). Het is wel een heerlijk boek waarbij het totaal niet uitmaakt dat ik er waarschijnlijk nog twee maanden over ga doen.
Ondertussen lees ik nog wel wat andere dingen. Deze maand was Kokoro wel het mooiste, echt een heel fijn boek. Ben momenteel bezig in 10:04 van Ben Lerner, dat bevalt prima. Na 10:04 ga ik een begin maken aan de longlist voor de Booker Prize, daar heb ik heel veel zin in.
0
geplaatst: 31 juli 2021, 16:13 uur
madmadder schreef:
...vooral vanwege een nieuwe filmverslaving...
En zit je ook al op MoMe? Kan je mooi je recensies kwijt... ...vooral vanwege een nieuwe filmverslaving...

1
geplaatst: 31 juli 2021, 16:27 uur
Ja ik zit op MoMe, maar ik stem daar eigenlijk alleen maar. Ik vind over films praten niet zo boeiend (al schrijf ik voor mezelf wel een paar zinnen op bij elke film die ik zie via Letterboxd).
5
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 31 juli 2021, 16:57 uur
https://www.boekmeter.nl/book/194
Il Nome della Rosa - Umberto Eco (1980) - BoekMeter.nl
En nu weer een "Jack Reacher".
Il Nome della Rosa - Umberto Eco (1980) - BoekMeter.nl
En nu weer een "Jack Reacher".

2
geplaatst: 2 augustus 2021, 00:17 uur
Lolita van m’n held Nabokov.
Wel in Huize Etta ethische discussies over de kwaliteit en vrouwenonderdrukking die ietwat haaks op elkaar staan. Mijn D66-vrouw wil de kwaliteit niet zien. Wel de noodzaak om iets te doen aan de positie van de jonge vrouw in de boze mannenwereld. Dat steun ik.
Wel in Huize Etta ethische discussies over de kwaliteit en vrouwenonderdrukking die ietwat haaks op elkaar staan. Mijn D66-vrouw wil de kwaliteit niet zien. Wel de noodzaak om iets te doen aan de positie van de jonge vrouw in de boze mannenwereld. Dat steun ik.
1
geplaatst: 8 augustus 2021, 17:44 uur
EttaJamesBrown schreef:
Over vrouwenonderdrukking en Lolita gesproken, lees ook het boek Reading Lolita In Tehran van Azar Nafisi.
Azar was ten tijde en na de Iraanse revolutie professor van Engelse Literatuur aan de Universiteit van Teheran.
Ze had een clandestiene leesclub voor vrouwelijke studenten bij haar thuis, nadat Azar van de universiteit geschopt was omdat ze weigerde een hoofddoek te dragen.
In deze leesclub lazen en bespraken ze door het Iraanse regime verboden westerse literatuur.
1
geplaatst: 9 augustus 2021, 17:09 uur
https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/153.jpg
De uitgebreide versie. Twee maand over gedaan of zo, maar het was wel de moeite.
De uitgebreide versie. Twee maand over gedaan of zo, maar het was wel de moeite.

* denotes required fields.