MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
madmadder schreef:
(quote)

Deze nu naar voren op mijn leeslijst gehaald ivm het overlijden van Oë.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/752.jpg?cb=1493201460

Twijfelend over kwaliteit (van het boek en als zodanig) liet ik dit boek in de achteruitspiegel achter.

https://m.media-amazon.com/images/I/41m6RlmamfL._SX325_BO1,204,203,200_.jpg

Een paar dagen lang verkeerde ik helemaal in Brighton in 1968. Heerlijk boek...

Er gaat niks meer uitgelezen worden of getikt worden want druk de komende dagen dus hier alvast de lijst voor maart:

12. Dai Carter - Mentale Kracht (2023) 4*
13. Jon Fosse - A New Name: Septology VI-VII (2021) 4,5*
14. Sicelo Mbatha - Black Lion: Alive in the Wilderness (2021) 4*
15. Raoul de Jong - Boto Banja (2023) 2,5*
16. Lize Spit - De Eerlijke Vinder (2023) 3*
17. Eva Meijer - Zee Nu (2022) 3,5*
18. Kenzaburo Oë - Seventeen & Homo Sexualis (1961 & 1963) 4*
19. Yves Petry - Overal Zit Mens. Een Moordfantasie (2022) 4*
20. Aristoteles - Poetica (-335) 3,5*

Fijne leesmaand gehad. Het ziet er heel indrukwekkend uit qua aantallen maar het boekenweekgeschenk en -essay zijn natuurlijk heel dun.

Loop een beetje achter met stukjes schrijven want corona gehad en daarna druk geweest. Wil sowieso nog stukjes schrijven over Black Lion, Oë, Overal Zit Mens en de Poetica. Hopelijk kom ik er dit weekend aan toe. Mijn stuk bij Mentale Kracht is nogal persoonlijk, dus als je daar op zit te wachten is het een aanbeveling, als niet dan bij dezen een waarschuwing.

Momenteel bezig in Young Mungo van Douglas Stuart en het geeft me weer all the feels. Hierna op het program:

* Peter Zantingh - Tussentijds
* Kim Stanley Robinson - The Ministry for the Future
* Donald Niedekker - Waarachtige Beschrijvingen uit de Permafrost
* Georgi Gospodinov - Time Shelter

Ik hoop de laatste Sayaka Murata ook nog ergens tussen te wurmen. En misschien iets lezen van de nieuwe Denker des Vaderlands of de winnaar van de Socrates Wisselbeker.

1. Misdaad en Straf - Fjodor Dostojevski (1866) 3,5*
2. Dear Life - Alice Munro (2012) 3,5*

Een controversiële 3,5* voor Dostojevski, kom vechten dan madmadder! Er zaten zeker stukken in die ik heel goed vond, maar ik werd al die hysterische personages op den duur echt te beu om nog ten volle te kunnen genieten van het boek.

Alice Munro lezen was ook erg interessant, in de zin dat ik nog niet vaak schrijvers ben tegengekomen die een half mensenleven aan gebeurtenissen op een geloofwaardige manier in één kort paragraafje weten te schetsen. Qua schrijfstijl vond ik haar dus erg goed, de gebeurtenissen in haar verhalen waren wat meer hit and miss voor mij. Soms behoorlijk pakkend, maar opvallend vaak lieten de situaties en de personages me allemaal een beetje koud.

Nu bezig in: Jerusalem van Alan Moore (en het einde is zeker nog niet in zicht, maar geen probleem want ik vind 'm hoe langer hoe beter worden), Dag van Elie Wiesel (Elie Wiesel ), De Kruistochten: De Strijd om het Heilige Land van Thomas Asbridge (grappig genoeg de grootste pageturner waar ik nu mee bezig ben) en, dan toch eindelijk, Het Smelt van Lize Spit.

Ik geef alle andere boeken die ik las van Dostojevski ook maar 3 of 3,5 sterren dus ik word niet erg agressief van je cijfer.

Maart:

09. László Krasznahorkai - Háború és Háború [War and War] (1999) 4,0*
10. Pramoedya Ananta Toer - Perburuan [De Vluchteling] (1950) 3,0*
11. Anna Blaman - De Kruisvaarder (1950) 3,5*

Bezig in Louis Couperus - Het Zwevende Schaakbord (1922)

Op de planning voor April:
- Nikos Kazantzakis - Víos ke Politía tou Aléxi Zorbá [Zorba the Greek] (1946)
- György Konrád - Kerti Mulatság [Tuinfeest] (1987)

madmadder schreef:
Ik geef alle andere boeken die ik las van Dostojevski ook maar 3 of 3,5 sterren dus ik word niet erg agressief van je cijfer.

Ik anders wel, ik verwacht je dan ook bij de dichtstbijzijnde fietsenstalling na schooltijd, ArthurDZ!

Ben nu trouwens bezig in De Kapellekensbaan van Boon, zeer fascinerend. En Pallieter van Felix Timmermans ligt reeds te wachten.

exsxesven schreef:
(quote)

Deze out (badum tss). Net gestart in:

17. Dennis Cooper - My Loose Thread

Traag maandje (druk met werk en Twin Peaks aan het kijken), de score inmiddels:

18. Mieko Kawakami - Breasts and Eggs
19. Michelle Zauner - Crying in H Mart

En nu begonnen in:

20. Emi Yagi - Diary of a Void

Gast
geplaatst: vandaag om 23:55 uur

geplaatst: vandaag om 23:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.