Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
2
geplaatst: 17 juli 2023, 19:05 uur
https://www.boekmeter.nl/book/237
Nadat ik het ooit, tijdens mijn tienerjaren, had gelezen vond ik dit boek enkele weken terug in de bib. Een nieuwe leesbeurt heeft mijn kijk op de dingen niet echt veranderd. Golding gebruikt tamelijk simpele bewoordingen maar een sterke symboliek, en slaagt er knap in om aan te tonen hoe snel beschaving vervalt (en hoe efficiënt de mens daarin is) met de aloude strijd tussen goed en kwaad als één der elementen. Enkel het einde van het boek vind ik ietwat een anticlimax.
Nadat ik het ooit, tijdens mijn tienerjaren, had gelezen vond ik dit boek enkele weken terug in de bib. Een nieuwe leesbeurt heeft mijn kijk op de dingen niet echt veranderd. Golding gebruikt tamelijk simpele bewoordingen maar een sterke symboliek, en slaagt er knap in om aan te tonen hoe snel beschaving vervalt (en hoe efficiënt de mens daarin is) met de aloude strijd tussen goed en kwaad als één der elementen. Enkel het einde van het boek vind ik ietwat een anticlimax.
1
geplaatst: 19 juli 2023, 09:33 uur
Drukke maand met weinig leestijd gehad, dus het duurde even, maar uit. Daarna gelezen:
34. Plastiboo - Vermis
35. Michael Pollan - This Is Your Mind on Plants
En net gestart in:
36. Otessa Moshfegh - My Year of Rest and Relaxation
3
geplaatst: 19 juli 2023, 17:58 uur
https://www.boekmeter.nl/images/cover/30000/30488.jpg
Ik zag hem hier voorbijkomen en bedacht mij dat ik hem ook in de kast heb staan maar nooit heb gelezen.
Dit gaat waarschijnlijk het meest deprimerende boek zijn dat ik dit jaar heb gelezen...
Ik zag hem hier voorbijkomen en bedacht mij dat ik hem ook in de kast heb staan maar nooit heb gelezen.
Dit gaat waarschijnlijk het meest deprimerende boek zijn dat ik dit jaar heb gelezen...
0
geplaatst: 24 juli 2023, 14:06 uur
exsxesven schreef:
Drukke maand met weinig leestijd gehad, dus het duurde even, maar uit. Daarna gelezen:
34. Plastiboo - Vermis
En net gestart in:
36. Ottessa Moshfegh - My Year of Rest and Relaxation
(quote)
34. Plastiboo - Vermis
En net gestart in:
36. Ottessa Moshfegh - My Year of Rest and Relaxation
Deze uit, nu even bedenken wat ik ga starten.
2
panjoe (moderator)
geplaatst: 24 juli 2023, 14:16 uur
Gisteren Knausgaards The Morning Star uitgelezen, best wel onder de indruk. Nu beginnen aan een non-fictieboek, Cathy O'Neils Weapons of Math Destruction.
1
geplaatst: 24 juli 2023, 14:19 uur
Nice, Weapons of Math Destruction is erg leuk. Haar recentere The Shame Machine stelt wat minder voor helaas.
1
geplaatst: 24 juli 2023, 23:28 uur
De Mogelijkheid Van Een Eiland - Michel Houellebecq
Geweldig boek.
Geweldig boek.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 25 juli 2023, 17:14 uur
exsxesven schreef:
Nice, Weapons of Math Destruction is erg leuk. Haar recentere The Shame Machine stelt wat minder voor helaas.
Verbaast me niets. Tot nu toe vind ik het wel interessant om de voorbeelden te horen van hoe zulke dingen misgaan, maar ik zie het al aankomen dat haar voorgestelde oplossing straks allerlei technocratische symptoombestrijding inhoudt (logisch, ze is immers een wiskundige). Als oppervlakkige diagnose is dat prima voor het bekritiseren van algoritmes e.d., maar als je dat principe gebruikt voor het kijken naar 'the shame machine' is het veel meer obvious dat het niet meer is dan symptoombestrijding.
0
geplaatst: 26 juli 2023, 20:11 uur
Zeker wel een aanraden. Het boek bestaat wel voornamelijk uit interviews met alle betrokkenen medio jaren '90. Je krijgt wel een andere inzicht hoewel het wel een bizarre blijft. Maar al bij al een mooie pil met veel achtergrond informatie en foto's en documenten.
2
geplaatst: 26 juli 2023, 20:32 uur
https://webservices.bibliotheek.be/index.php?func=cover&ISBN=9789025315412&VLACCnr=32000&CDR=&EAN=&ISMN=&EBS=&coversize=large
En komende dagen Het Slot van Kafka
En komende dagen Het Slot van Kafka
1
geplaatst: 29 juli 2023, 01:07 uur
Dat is dus geworden (zojuist uit):
37. Brian Dillon - In a Dark Room
panjoe schreef:
Verbaast me niets. Tot nu toe vind ik het wel interessant om de voorbeelden te horen van hoe zulke dingen misgaan, maar ik zie het al aankomen dat haar voorgestelde oplossing straks allerlei technocratische symptoombestrijding inhoudt (logisch, ze is immers een wiskundige). Als oppervlakkige diagnose is dat prima voor het bekritiseren van algoritmes e.d., maar als je dat principe gebruikt voor het kijken naar 'the shame machine' is het veel meer obvious dat het niet meer is dan symptoombestrijding.
(quote)
Ja, het voornaamste probleem dat ik met The Shame Machine is dat het vooral een persoonlijk is relaas en O'Neil in geen enkel opzicht (behalve dan uit persoonlijke ervaring) expert is en daadwerkelijke analyse en meer uiteindelijk ontbreekt (terwijl het dat ogenschijnlijk wel pretendeert te zijn en met punching up/down ook een soort zwabberende theorie probeert neer te zetten w.b. shaming). In zekere zin was het misschien meer mijn eigen verwachting waar het misging, maar ik herinner me nog goed mijn eigen teleurstelling en kon deze in een aantal recensies van andere goed verwoord terugvinden. Overigens zijn er in het hoekje van Weapons of Mass Destruction wel nog een heleboel boeiende dingen geschreven die zeker aan te raden zijn als deze bevalt. Zo was ik zelf erg gecharmeerd van Artificial Unintelligence van Meredith Broussard en Algorithms of Oppression van Saifya Noble, om er twee te noemen.

3
geplaatst: 29 juli 2023, 11:51 uur
Juli:
24. Nikos Kazantzakis - Oi Aderfofádes [The Fratricides] (1963) / 4,0*
25. Modibo Sounkalo Kéita - L'Archer Bassari [De Boogschutter] (1984) / 3,5*
26. Katherine Mansfield - In a German Pension (1911) / 3,5*
27. Shehan Karunatilaka - The Seven Moons of Maali Almeida (2022) / 4,0*
28. Ray Bradbury - Fahrenheit 451 (1953) / 3,0*
Bezig in: Jean Rhys - Good Morning, Midnight (1939)
24. Nikos Kazantzakis - Oi Aderfofádes [The Fratricides] (1963) / 4,0*
25. Modibo Sounkalo Kéita - L'Archer Bassari [De Boogschutter] (1984) / 3,5*
26. Katherine Mansfield - In a German Pension (1911) / 3,5*
27. Shehan Karunatilaka - The Seven Moons of Maali Almeida (2022) / 4,0*
28. Ray Bradbury - Fahrenheit 451 (1953) / 3,0*
Bezig in: Jean Rhys - Good Morning, Midnight (1939)
3
geplaatst: 30 juli 2023, 20:22 uur
40. Selby Wynn Schwartz - After Sappho 4*
41. Jente Posthuma - Mensen Zonder Uitstraling 3,5*
42. Bret Easton Ellis - Less Than Zero 4,25*
Even gegrepen door films en series dus wat minder aan het lezen en stukjes aan het schrijven en sowieso nauwelijks achter de computer. Less Than Zero vooral als voorbereiding op zijn nieuwste gelezen en ik vond het weer geweldig (maar niet zo geniaal als American Psycho). After Sappho was voor mij alles wat Het Lied van Ooievaar en Dromedaris niet was.
Momenteel de autobiografie van Sinéad O'Connor aan het lezen. Ik was in Tristam Shandy begonnen maar daar bleek ik toch even niet zoveel zin in te hebben, dus die heb ik weer even weggelegd. Verder liggen nog Het Hout van Jeroen Brouwers, Orlando van Virginia Woolf op de stapel. En de ebooks van De Wasbeer en The Shards staan ook klaar.
41. Jente Posthuma - Mensen Zonder Uitstraling 3,5*
42. Bret Easton Ellis - Less Than Zero 4,25*
Even gegrepen door films en series dus wat minder aan het lezen en stukjes aan het schrijven en sowieso nauwelijks achter de computer. Less Than Zero vooral als voorbereiding op zijn nieuwste gelezen en ik vond het weer geweldig (maar niet zo geniaal als American Psycho). After Sappho was voor mij alles wat Het Lied van Ooievaar en Dromedaris niet was.
Momenteel de autobiografie van Sinéad O'Connor aan het lezen. Ik was in Tristam Shandy begonnen maar daar bleek ik toch even niet zoveel zin in te hebben, dus die heb ik weer even weggelegd. Verder liggen nog Het Hout van Jeroen Brouwers, Orlando van Virginia Woolf op de stapel. En de ebooks van De Wasbeer en The Shards staan ook klaar.
0
WVTRVE
geplaatst: 30 juli 2023, 22:04 uur
Von Helsing schreef:
Zeker wel een aanraden. Het boek bestaat wel voornamelijk uit interviews met alle betrokkenen medio jaren '90. Je krijgt wel een andere inzicht hoewel het wel een bizarre blijft. Maar al bij al een mooie pil met veel achtergrond informatie en foto's en documenten.
(quote)
Cool! Luister af en toe wat podcasts/interviews met artiesten en soms is dat echt wel tof, maar vaak zijn het toch ook wel totale idioten die destijds gewoon wat meer knuffels nodig hadden, en dan vergaat die mystiek van vroeger toch wel een beetje

1
geplaatst: 31 juli 2023, 21:35 uur
https://media.s-bol.com/wKQ7JYQ8JgrJ/JqKqMMD/526x840.jpg
Allt jag inte minns
Allt jag inte minns
3
geplaatst: 31 juli 2023, 21:38 uur
1. A Good Man Is Hard to Find and Other Stories - Flannery O'Connor (1955) 4*
2. Herinneringen van een Engelbewaarder - Willem Frederik Hermans (1971) 4*
3. The Lost World - Arthur Conan Doyle (1912) 3,5*
4. The Call of Cthulhu - H.P. Lovecraft (1928) 3*
Een bovenste best leesmaandje weer (waarin ik lekker retro ging)!
2. Herinneringen van een Engelbewaarder - Willem Frederik Hermans (1971) 4*
3. The Lost World - Arthur Conan Doyle (1912) 3,5*
4. The Call of Cthulhu - H.P. Lovecraft (1928) 3*
Een bovenste best leesmaandje weer (waarin ik lekker retro ging)!
1
geplaatst: 1 augustus 2023, 22:53 uur
Net uit:
38. Gabrielle Zevin - Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow
En gestart in:
39. Ottessa Moshfegh - Death in Her Hands
1
geplaatst: 2 augustus 2023, 22:05 uur
exsxesven schreef:
Net uit:
38. Gabrielle Zevin - Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow
En gestart in: