Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
2
geplaatst: 19 februari 2024, 14:53 uur
8. Raj Patel & Jason W. Moore - A History of the World in Seven Cheap Things
Ziet eruit als een boek dat je op het vliegveld zou aanschaffen, maar blijkt wezenlijk anders dan zijn pop sci-uiterlijk suggereert. Ideologisch in de lijn van de boeken van Federici en Horgan die ik vorig jaar las, dus dat wat betreft precies in mijn straatje, maar niet erg helder geschreven met zin na zin aan behoorlijk dichtgetimmerde en regelmatig ronduit matig geschreven tekst. Voelde als een PhD-thesis. Teleurstellend, helaas.
9. Ryu Murakami - Sixty-Nine
Kort maar krachtige semi-autobiografische roman van Murakami. Zoals altijd met veel verve en humor geschreven. Erg fijn.
3
geplaatst: 22 februari 2024, 23:02 uur
exsxesven schreef:
(quote)
10. Dr. Denis Mukwege - The Power of Women
Confronterend, bij vlagen hartverscheurend, toch ook heel hoopvol, sterk en helder beargumenteerd en bovenal diep menselijk. Mukwege is een Congolese arts die zich al decennia bezighoudt met het lot van slachtoffers/overlevenden van verkrachting in het evengoed al lang door conflict geteisterde DRC. In dit boek doet hij aan de hand van verhalen uit zijn ziekenhuispraktijk en uit zijn persoonlijke leven zijn visie op (de noodzaak van) menselijkheid en feminisme uit de doeken, onderbouwd door interessante en relevante (en vaak diep treurige, maar soms ook plots hoopgevende) feiten en statistieken. Mukwege is ook het onderwerp van een documentaire van Thierry Michel (The Man Who Mends Women), overigens de enige documentaire van Michel over Congo die ik nog niet gezien heb. Gauw verandering in brengen.
3
geplaatst: 26 februari 2024, 22:04 uur
Zal deze maand waarschijnlijk geen boek meer uitlezen:
In februari uitgelezen:
Under the Skin - Michel Faber (2000) 1.5*
The Boy Crisis: Why Our Boys Are Struggling and What We Can Do About It - Warren Farrell en John Gray (I) (2019) 3*
El Otoño del Patriarca - Gabriel García Márquez (1975) 3.5*
Op Slot - Bernlef (2007) 3.5*
Middelmatig maandje: respectievelijk: een echte misser, een alleraardigst non-fictie werk, een taai doch interessant werkje en een boek waarvan ik op voorhand wel wist dat ik het zou waarderen.
In februari uitgelezen:
Under the Skin - Michel Faber (2000) 1.5*
The Boy Crisis: Why Our Boys Are Struggling and What We Can Do About It - Warren Farrell en John Gray (I) (2019) 3*
El Otoño del Patriarca - Gabriel García Márquez (1975) 3.5*
Op Slot - Bernlef (2007) 3.5*
Middelmatig maandje: respectievelijk: een echte misser, een alleraardigst non-fictie werk, een taai doch interessant werkje en een boek waarvan ik op voorhand wel wist dat ik het zou waarderen.
0
geplaatst: 28 februari 2024, 11:39 uur
https://www.boekmeter.nl/images/cover/102000/102096.jpg?cb=1657724038
https://www.boekmeter.nl/images/cover/97000/97015.jpg?cb=1630926651
Songs In Ursa Major is een aanrader voor eenieder die de muziekscene van de sixties en seventies een warm hart toedraagt...
https://www.boekmeter.nl/images/cover/97000/97015.jpg?cb=1630926651
Songs In Ursa Major is een aanrader voor eenieder die de muziekscene van de sixties en seventies een warm hart toedraagt...
3
geplaatst: 28 februari 2024, 12:24 uur
M'n recensies op Goodreads lukken even niet, dus misschien zo?
Graham Jones - Last Shop Standing: Whatever Happened to Record Shops?
Een wat panisch tijdsbeeld van een distributeur wie in de UK rond 2009 de nood voor fysieke media en LP's in het "indie circuit" langzaam ziet verdwijnen. Begint interessant, maar valt met de ruim 300 bladzijdes te veel in herhaling. Er is ook een documentaire over gemaakt. Die ga ik toch nog maar kijken.
Three initiates - The Kybalion; Hermetic Philosophy
Wat mij een leuke introductie leek tot Hermetica (een kruising tussen alchemie, filosofie, religie en vooruit toch een beetje wetenschap) verzandt in herhaaldelijke verheerlijking van een eigen opgezette cult, die maar weinig met de bron te maken heeft. Niet wat ik zocht, ben dan ook gestopt met lezen.
Tim Freke - The Hermetica: The Lost Wisdom of the Pharaohs
Ja, dit is wat ik voor ogen had. Of ik er nou in geloof of niet, dat doet er niet toe. Het idee van een oud Egyptische filosofie/religie die alle anderen voorging – als een soort overkoepeling – spreekt mij wel aan. Gaandeweg valt er ook genoeg te lezen over astrologie, alchemie en levensbeschouwingen om het echt interessant te maken. Volgende stappen lijken me "The Mystical Qabalah"
van Dion Fortune of misschien toch een beetje de scheef aangekeken / verafschuwde Aleister Crowley. Tips zijn welkom!
Nu bezig:
Goethe - Faust (in een hardcover van Athenaeum - vertaling Ard Posthuma)
Graham Jones - Last Shop Standing: Whatever Happened to Record Shops?
Een wat panisch tijdsbeeld van een distributeur wie in de UK rond 2009 de nood voor fysieke media en LP's in het "indie circuit" langzaam ziet verdwijnen. Begint interessant, maar valt met de ruim 300 bladzijdes te veel in herhaling. Er is ook een documentaire over gemaakt. Die ga ik toch nog maar kijken.
Three initiates - The Kybalion; Hermetic Philosophy
Wat mij een leuke introductie leek tot Hermetica (een kruising tussen alchemie, filosofie, religie en vooruit toch een beetje wetenschap) verzandt in herhaaldelijke verheerlijking van een eigen opgezette cult, die maar weinig met de bron te maken heeft. Niet wat ik zocht, ben dan ook gestopt met lezen.
Tim Freke - The Hermetica: The Lost Wisdom of the Pharaohs
Ja, dit is wat ik voor ogen had. Of ik er nou in geloof of niet, dat doet er niet toe. Het idee van een oud Egyptische filosofie/religie die alle anderen voorging – als een soort overkoepeling – spreekt mij wel aan. Gaandeweg valt er ook genoeg te lezen over astrologie, alchemie en levensbeschouwingen om het echt interessant te maken. Volgende stappen lijken me "The Mystical Qabalah"
van Dion Fortune of misschien toch een beetje de scheef aangekeken / verafschuwde Aleister Crowley. Tips zijn welkom!
Nu bezig:
Goethe - Faust (in een hardcover van Athenaeum - vertaling Ard Posthuma)
5
geplaatst: 28 februari 2024, 13:40 uur
Februari:
09. Hanna Bervoets - Wat Wij Zagen (2021) / 2,0*
10. Naoki Matayoshi - Hibana [Spark] (2015) / 3,0*
11. Jean Rhys - Good Morning, Midnight (1939) / 4,0*
12. Virginia Woolf - The Years (1937) / 4,0*-4,5*
13. Natsume Sôseki - Botchan (1906) / 3,5*
Fijne maand, met The Years als hoogtepunt - het eerste en het laatste hoofdstuk behoren tot het mooiste wat ik ooit heb gelezen. Net iets minder ontroerend en ontwapenend dan To the Ligthouse, maar doet er niet veel voor onder. Het boekenweekgeschenk van Bervoets is een interessante poging om iets anders te doen, maar werkt voor mij niet. Hibana was bij het uitkomen een grote hit in Japan en is een aangenaam boekje, maar blijft een beetje oppervlakkig en vliegt op het einde een beetje uit de bocht.
Verder een erg neerslachtig, maar heel fraai boek van Jean Rhys (ik heb meer van haar klaarliggen om te lezen) en Sôseki's klassieker was erg leuk, maar behoort niet tot zijn beste werk.
Momenteel bezig in Guinese Biggetjes en Stille Sneeuwval, beide in Nederlandse vertaling.
09. Hanna Bervoets - Wat Wij Zagen (2021) / 2,0*
10. Naoki Matayoshi - Hibana [Spark] (2015) / 3,0*
11. Jean Rhys - Good Morning, Midnight (1939) / 4,0*
12. Virginia Woolf - The Years (1937) / 4,0*-4,5*
13. Natsume Sôseki - Botchan (1906) / 3,5*
Fijne maand, met The Years als hoogtepunt - het eerste en het laatste hoofdstuk behoren tot het mooiste wat ik ooit heb gelezen. Net iets minder ontroerend en ontwapenend dan To the Ligthouse, maar doet er niet veel voor onder. Het boekenweekgeschenk van Bervoets is een interessante poging om iets anders te doen, maar werkt voor mij niet. Hibana was bij het uitkomen een grote hit in Japan en is een aangenaam boekje, maar blijft een beetje oppervlakkig en vliegt op het einde een beetje uit de bocht.
Verder een erg neerslachtig, maar heel fraai boek van Jean Rhys (ik heb meer van haar klaarliggen om te lezen) en Sôseki's klassieker was erg leuk, maar behoort niet tot zijn beste werk.
Momenteel bezig in Guinese Biggetjes en Stille Sneeuwval, beide in Nederlandse vertaling.
1
geplaatst: 28 februari 2024, 14:09 uur
Ha leuk toeval, ik ben op dit moment in Orlando bezig! Ik krijg 'm ondanks de extra dag waarschijnlijk niet meer uitgelezen deze maand, mijn bevindingen krijgen jullie dus hoogstwaarschijnlijk ergens eind maart/begin april te lezen (maar dat ze prachtige eerste hoofdstukken kan schrijven, kan ik alvast beamen)

0
geplaatst: 28 februari 2024, 14:22 uur
ThirdEyedCitizen schreef:
Volgende stappen lijken me "The Mystical Qabalah"
Volgende stappen lijken me "The Mystical Qabalah"
Op het gebied van esoterie heb ik veel gehad aan dit boek. Gaat wel over meer dan alleen hermetica, en is ook erg academisch van aard, dus het is altijd persoonlijk of dat je wel/niet ligt. Ik wilde hem toch even genoemd hebben.
En weliswaar fictie (en grote kans dat je het al kent), maar De Slinger van Foucault behandelt ook een breed scala aan hermetische onderwerpen....ook wel weer een hit or miss-boek, persoonlijk vind ik het geweldig.
The Mystical Qabalah heb ik in de kast staan maar ik ben er nooit echt ver in gekomen. Dion Fortune heeft het schijnbaar bedoeld als introductie in het onderwerp, maar ik vond het alsnog behoorlijk pittig. Misschien moet ik het weer eens proberen, het is alweer een paar jaar geleden dat ik het heb opengeslagen.
Ik ben zelf ook altijd op zoek naar boeken over dit onderwerp, dus als jij zelf nog tips hebt ben ik ook erg benieuwd!
1
geplaatst: 28 februari 2024, 14:23 uur
ArthurDZ schreef:
Ha leuk toeval, ik ben op dit moment in Orlando bezig! Ik krijg 'm ondanks de extra dag waarschijnlijk niet meer uitgelezen deze maand, mijn bevindingen krijgen jullie dus hoogstwaarschijnlijk ergens eind maart/begin april te lezen (maar dat ze prachtige eerste hoofdstukken kan schrijven, kan ik beamen)
(quote)
Ha leuk toeval, ik ben op dit moment in Orlando bezig! Ik krijg 'm ondanks de extra dag waarschijnlijk niet meer uitgelezen deze maand, mijn bevindingen krijgen jullie dus hoogstwaarschijnlijk ergens eind maart/begin april te lezen (maar dat ze prachtige eerste hoofdstukken kan schrijven, kan ik beamen)

Leuk! Ja, geweldige schrijfster, ik heb Orlando ook nog klaarliggen, wellicht pak ik die later dit jaar op. The Waves, Mrs. Dalloway, Night and Day and The Voyage Out staan hier ook allemaal ongelezen in de kast, het merendeel heb ik afgelopen jaren 2ehands gevonden.
Stille Sneeuwval heb ik al zeker 10 jaar in bezit, maar nu dus eindelijk ook een keer uit de kast gepakt, deels omdat jullie er ook allemaal vorig jaar aan zijn begonnen. Ik heb het merendeel van Tanizaki's werk gelezen.
1
geplaatst: 28 februari 2024, 16:23 uur
[quote]Slothrop schreef:
Je tips zijn opgeslagen bij mijn Goodreads, thanks!
Ben er vooral achter wat ik inmiddels niet wil. LaVey zn bijbeltje is je reinste onzin. Dus als je ooit het idee had om daar aan te beginnen, niet doen. Al is dat ook wel een bekend 'startpunt' natuurlijk.
The Chicken Qabalah of Rabbi Lamed Ben Clifford: Dilettantes Guide to What You Do and Do Not Need to Know to Become a Qabalist by Lon Milo DuQuette ... Als tegenhanger voor Fortune? Hoor er veel leuks over.
Kenneth Anger heeft op kortfilm gebied met "Lucifer Rising" en "Invocation of My Demon Brother" wel interessante 'kunstwerken' gemaakt. Maar laat daar nou net de genoemde LaVey in meespelen. Niet te serieus nemen, dan is het hoogst vermakelijk.
(quote)
Je tips zijn opgeslagen bij mijn Goodreads, thanks!
Ben er vooral achter wat ik inmiddels niet wil. LaVey zn bijbeltje is je reinste onzin. Dus als je ooit het idee had om daar aan te beginnen, niet doen. Al is dat ook wel een bekend 'startpunt' natuurlijk.
The Chicken Qabalah of Rabbi Lamed Ben Clifford: Dilettantes Guide to What You Do and Do Not Need to Know to Become a Qabalist by Lon Milo DuQuette ... Als tegenhanger voor Fortune? Hoor er veel leuks over.Kenneth Anger heeft op kortfilm gebied met "Lucifer Rising" en "Invocation of My Demon Brother" wel interessante 'kunstwerken' gemaakt. Maar laat daar nou net de genoemde LaVey in meespelen. Niet te serieus nemen, dan is het hoogst vermakelijk.

1
geplaatst: 28 februari 2024, 18:48 uur
ThirdEyedCitizen schreef:
The Chicken Qabalah of Rabbi Lamed Ben Clifford: Dilettantes Guide to What You Do and Do Not Need to Know to Become a Qabalist by Lon Milo DuQuette ... Als tegenhanger voor Fortune? Hoor er veel leuks over.
The Chicken Qabalah of Rabbi Lamed Ben Clifford: Dilettantes Guide to What You Do and Do Not Need to Know to Become a Qabalist by Lon Milo DuQuette ... Als tegenhanger voor Fortune? Hoor er veel leuks over.LaVey ben ik niet van plan te gaan lezen (heb er zelden iets goeds over gehoord), maar die DuQuette klinkt interessant! Die gaat op mijn lijstje, thanks!

5
geplaatst: 29 februari 2024, 20:08 uur
Februari:
8. Tamsyn Muir - Harrow the Ninth (2020) 2,5*
Februari bleek een erg schamel maandje. De eerste weken was ik enorm druk, daarna had ik vanwege stemming niet de concentratie om lekker door te lezen. Weer een cineville-pas en een aantal keer per week lang sporten helpen natuurlijk ook niet echt mee (al is het allebei wel heel leuk).
Ik heb A Gathering of Shadows van V.E. Schwab wel bijna uit inmiddels, en ik ben nog bezig in Immortality Inc. van Robert Sheckley en nog steeds in City of Quartz van Mike Davies. We gaan zien hoe het verder loopt, ik heb wel enorm behoefte aan een rustig weekendje dus hopelijk kan ik dan weer wat lezen.
8. Tamsyn Muir - Harrow the Ninth (2020) 2,5*
Februari bleek een erg schamel maandje. De eerste weken was ik enorm druk, daarna had ik vanwege stemming niet de concentratie om lekker door te lezen. Weer een cineville-pas en een aantal keer per week lang sporten helpen natuurlijk ook niet echt mee (al is het allebei wel heel leuk).
Ik heb A Gathering of Shadows van V.E. Schwab wel bijna uit inmiddels, en ik ben nog bezig in Immortality Inc. van Robert Sheckley en nog steeds in City of Quartz van Mike Davies. We gaan zien hoe het verder loopt, ik heb wel enorm behoefte aan een rustig weekendje dus hopelijk kan ik dan weer wat lezen.

7
geplaatst: 29 februari 2024, 22:21 uur
Februari:
The Painted Bird - Jerzy Kosinski (1965) 4*
Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877) 3,5*
Gloed - Sándor Márai (1942) 4,5*
Krank - Giuseppe Minervini (2022) 2,5*
Weer vier boeken uit weten te lezen deze maand, Hoezee!
The Painted Bird heeft een hele tijd op mijn verlanglijst gestaan, maar nu toch blij dat ik hem gelezen heb. Hard, hallucinant boek (soms net iets te hard en hallucinant zelfs), maar uiteindelijk wel een waardevolle leeservaring, vind ik (even alle nare dingen die je over Kosinski kan zeggen buiten beschouwing gelaten).
Ik heb me rond 2017 al eens onsuccesvol door Anna Karenina proberen ploegen, bij deze tweede poging is het me dan eindelijk gelukt. Ik snap wel nog steeds waarom het me destijds op een gegeven moment teveel werd: naast de vele erg mooie passages, zit er vind ik ook wel heel wat oninteressante filler tussen de eerste en laatste pagina's gepropt. Ik snap de klassiekerstatus zeker, maar geef mij maar de korte, bondige en snedige Tsjechov, als we het over Russische schrijvers uit deze periode hebben.
Gloed was mijn klepper van de maand. Zeer kort, maar ook zeer intens. Het deed me soms zelfs een beetje denken aan Leonard Cohen's Famous Blue Raincoat, maar dan in proza gegoten. Met zo'n einde waarvan je eerst denkt, huh, is dit het nu, maar als je er wat langer bij stilstaat eigenlijk gewoon het allermooiste slotakkoord mogelijk is.
De schrijver van Krank is de vriend van een ex-studiegenote van me, en hij is van rond mijn leeftijd, én de recensies waren lovend, dus ik was best wel benieuwd. Maar helaas, het was toch niet helemaal mijn ding. Qua schrijfstijl top maar het verhaal, de filosofie, de wereld, de personages, het voelde voor mij allemaal als net niet. Er is veel spaghetti tegen de muur gegooid, maar het meeste viel er al vrij snel weer van, zoiets. Toch mad respect voor het feit dat ie gewoon op zijn 29ste al zo'n ambitieus boek heeft weten schrijven, uitbrengen én onder de aandacht brengen, gemakkelijk is anders lijkt me.
The Painted Bird - Jerzy Kosinski (1965) 4*
Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877) 3,5*
Gloed - Sándor Márai (1942) 4,5*
Krank - Giuseppe Minervini (2022) 2,5*
Weer vier boeken uit weten te lezen deze maand, Hoezee!
The Painted Bird heeft een hele tijd op mijn verlanglijst gestaan, maar nu toch blij dat ik hem gelezen heb. Hard, hallucinant boek (soms net iets te hard en hallucinant zelfs), maar uiteindelijk wel een waardevolle leeservaring, vind ik (even alle nare dingen die je over Kosinski kan zeggen buiten beschouwing gelaten).
Ik heb me rond 2017 al eens onsuccesvol door Anna Karenina proberen ploegen, bij deze tweede poging is het me dan eindelijk gelukt. Ik snap wel nog steeds waarom het me destijds op een gegeven moment teveel werd: naast de vele erg mooie passages, zit er vind ik ook wel heel wat oninteressante filler tussen de eerste en laatste pagina's gepropt. Ik snap de klassiekerstatus zeker, maar geef mij maar de korte, bondige en snedige Tsjechov, als we het over Russische schrijvers uit deze periode hebben.
Gloed was mijn klepper van de maand. Zeer kort, maar ook zeer intens. Het deed me soms zelfs een beetje denken aan Leonard Cohen's Famous Blue Raincoat, maar dan in proza gegoten. Met zo'n einde waarvan je eerst denkt, huh, is dit het nu, maar als je er wat langer bij stilstaat eigenlijk gewoon het allermooiste slotakkoord mogelijk is.
De schrijver van Krank is de vriend van een ex-studiegenote van me, en hij is van rond mijn leeftijd, én de recensies waren lovend, dus ik was best wel benieuwd. Maar helaas, het was toch niet helemaal mijn ding. Qua schrijfstijl top maar het verhaal, de filosofie, de wereld, de personages, het voelde voor mij allemaal als net niet. Er is veel spaghetti tegen de muur gegooid, maar het meeste viel er al vrij snel weer van, zoiets. Toch mad respect voor het feit dat ie gewoon op zijn 29ste al zo'n ambitieus boek heeft weten schrijven, uitbrengen én onder de aandacht brengen, gemakkelijk is anders lijkt me.
5
geplaatst: 1 maart 2024, 16:39 uur
https://www.boekmeter.nl/images/cover/4000/4300.jpg
één klepper deze maand.
Haruki Murakami - De Opwindvogelkronieken 4,5*
De hype is terecht
één klepper deze maand.
Haruki Murakami - De Opwindvogelkronieken 4,5*
De hype is terecht
0
geplaatst: 1 maart 2024, 17:19 uur
1
geplaatst: 4 maart 2024, 21:58 uur
Uit: Wormmaan - Mariken Heitman
Origineel qua insteek en goed geschreven, maar helaas raakte het verhaal me totaal niet. Merk nu dat ik überhaupt moeilijk samen kan vatten waar dit precies over ging. De laatste hoofdstukken heb ik ook echt een beetje tegen heug en meug uitgelezen. Jammer, ik wilde dit graag goedvinden, maar ik kom niet verder dan 2,5*.
Nu bezig in: De Avond is Ongemak - Marieke Lucas Rijneveld
Origineel qua insteek en goed geschreven, maar helaas raakte het verhaal me totaal niet. Merk nu dat ik überhaupt moeilijk samen kan vatten waar dit precies over ging. De laatste hoofdstukken heb ik ook echt een beetje tegen heug en meug uitgelezen. Jammer, ik wilde dit graag goedvinden, maar ik kom niet verder dan 2,5*.
Nu bezig in: De Avond is Ongemak - Marieke Lucas Rijneveld
2
geplaatst: 7 maart 2024, 17:22 uur
In februari heb ik aardig wat leeskilometers gemaakt.
Als eerste de dikke pil Hart van vuur en ijs van Kristín Marja Baldursdóttir, dat ik een paar jaar geleden aan mijn moeder cadeau had gegeven en nu zelf maar eens ging lezen. Mooi verhaal, dat zich voor een groot deel afspeelt in IJsland, maar ook Parijs en Rome komen aan bod.
Parijs staat ook centraal in Luister van Sacha Bronwasser, dat ik in een ommezien uithad; ik was hier vorig jaar in begonnen toen ik het ergens bij iemand op de salontafel aantrof, maar er tot dusver geen gevolg aan gegeven. Zeer goed leesbaar maar geen wereldtopper.
De Stad In Je Hoofd van Tessa de Loo was de volgende, een zeer goed geschreven verhaal over het hevige bombardement op Nijmegen in 1944. Aangezien ik zelf uit deze stad kom en er mijn jeugd doorbracht, is het extra herkenbaar (én leerzaam, want ik blijk de geschiedenis van mijn geboortestad vrij slecht te kennen).
En toen kwam Parijs weer, nu zelfs in de titel: De Dochter Uit Parijs vertelt het hartverscheurende verhaal van een moeder die in de Tweede Wereldoorlog haar enige dochter moet achterlaten bij een vriendin. Ik zit op dit moment niet in de meest stabiele situatie in mijn leven en je zou je kunnen afvragen of je dan wel dit soort intense boeken moet lezen, maar ik geloof niet dat ik er spijt van heb.
Als eerste de dikke pil Hart van vuur en ijs van Kristín Marja Baldursdóttir, dat ik een paar jaar geleden aan mijn moeder cadeau had gegeven en nu zelf maar eens ging lezen. Mooi verhaal, dat zich voor een groot deel afspeelt in IJsland, maar ook Parijs en Rome komen aan bod.
Parijs staat ook centraal in Luister van Sacha Bronwasser, dat ik in een ommezien uithad; ik was hier vorig jaar in begonnen toen ik het ergens bij iemand op de salontafel aantrof, maar er tot dusver geen gevolg aan gegeven. Zeer goed leesbaar maar geen wereldtopper.
De Stad In Je Hoofd van Tessa de Loo was de volgende, een zeer goed geschreven verhaal over het hevige bombardement op Nijmegen in 1944. Aangezien ik zelf uit deze stad kom en er mijn jeugd doorbracht, is het extra herkenbaar (én leerzaam, want ik blijk de geschiedenis van mijn geboortestad vrij slecht te kennen).
En toen kwam Parijs weer, nu zelfs in de titel: De Dochter Uit Parijs vertelt het hartverscheurende verhaal van een moeder die in de Tweede Wereldoorlog haar enige dochter moet achterlaten bij een vriendin. Ik zit op dit moment niet in de meest stabiele situatie in mijn leven en je zou je kunnen afvragen of je dan wel dit soort intense boeken moet lezen, maar ik geloof niet dat ik er spijt van heb.
1
geplaatst: 7 maart 2024, 21:54 uur
1
geplaatst: 8 maart 2024, 09:27 uur
https://media.s-bol.com/oVxMMM4BQW3N/750x1200.jpg
https://media.s-bol.com/mZwXGmxB7Gmp/548x840.jpg
https://media.s-bol.com/BE0OOgqOr3Vn/qZvWXp/538x840.jpg
https://media.s-bol.com/J66l4mRZ8VnJ/550x804.jpg
Zijn er meer mensen die gewoon alles tegelijk lezen of is dat mijn afwijking?
Vind het wel lekker om wat te switchen.
https://media.s-bol.com/mZwXGmxB7Gmp/548x840.jpg
https://media.s-bol.com/BE0OOgqOr3Vn/qZvWXp/538x840.jpg
https://media.s-bol.com/J66l4mRZ8VnJ/550x804.jpg
1
geplaatst: 8 maart 2024, 10:02 uur
BlackFinch schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
Vind het wel lekker om wat te switchen. You're not the only one
- meestal liggen hier 4 - 5 boeken op de 'leesstapel', in meerdere talen. Soms dringt er eentje voor, zoals Mariana Enriquez - Our Share of Night, met dank aan exsxesven. en altijd blijft er dan wel eentje verkommeren, zoals het (Duitse) boek van cultuurfilosoof Richard David Precht. Soms past een boek niet bij de muziek en dan switch je, kwestie van prioriteiten 
1
geplaatst: 8 maart 2024, 11:37 uur
BlackFinch schreef:
Op dit moment ben ik bezig met vijf boeken. 3 fictie, 1 filosofisch en 1 populair wetenschappelijk boek . Ik twijfel erover of dit een goede of slechte eigenschap is. Zo'n houding verhoogt het aantal boeken dat je leest en op zich is het prima om van menig werk een kernachtig begrip ( I got the gist of it) te hebben. Boeken refereren namelijk nog wel eens aan andere boeken ( Camus' De pest herbelicht bijvoorbeeld heel mooi een argument van Dostojevski's De Gebroeders Karamazov ). Een eagle's eye-view van een bepaalde stroming/scène etc. vind ik op zichzelf al waardevol, aangezien je dit soort kruisverbanden kan herkennen. Zijn er meer mensen die gewoon alles tegelijk lezen of is dat mijn afwijking?
Vind het wel lekker om wat te switchen. Niettemin zijn er wat werken waarvan ik een dieper begrip zou willen hebben; en dat vergt onverdeelde aandacht. Ik speel wel eens met de gedachte om een aantal van mijn lievelingsboeken geduldig en aandachtig (onderwijl aantekeningen makend in een nagelegen noteblok) te herlezen. De tijd daarvoor vinden, is in de praktijk echter lastig

0
geplaatst: 8 maart 2024, 12:17 uur
Barney Rubble schreef:
Niettemin zijn er wat werken waarvan ik een dieper begrip zou willen hebben; en dat vergt onverdeelde aandacht. Ik speel wel eens met de gedachte om een aantal van mijn lievelingsboeken geduldig en aandachtig (onderwijl aantekeningen makend in een nagelegen noteblok) te herlezen. De tijd daarvoor vinden is in de praktijk echter lastig
Niettemin zijn er wat werken waarvan ik een dieper begrip zou willen hebben; en dat vergt onverdeelde aandacht. Ik speel wel eens met de gedachte om een aantal van mijn lievelingsboeken geduldig en aandachtig (onderwijl aantekeningen makend in een nagelegen noteblok) te herlezen. De tijd daarvoor vinden is in de praktijk echter lastig
D'r zijn legio boeken waarbij teruglezen en/of herhaalde lezing bijna onontkoombaar is - zoals Ulysses, Cloud Atlas en er zijn boeken die beginnen met een beschrijving van een plaats, zodat je onwillekeurig teruggrijpt (ter vergelijking) naar andere boeken waar dat het geval is; ik denk dan aan Donleavy - Onion Eaters (Dublin), Strindberg - Röda rummet (Rode kamer - Stockholm) en Nescio (Amsterdam), wellicht ook Döblin - Berlin Alexanderplatz.
En dan heb je ook nog gevallen van immanente poëtica - romans waarin andere romans een belangrijke rol spelen (zodat je die er ook weer even bijpakt).
* denotes required fields.