MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Prophet Song ligt hier op de stapel om snel op te pakken, misschien komt het er nog van. Hoorde al van iemand anders dat hij erg zwaar is en niet per se plezierig om te lezen, ben benieuwd. Er waren jaren dat ik de hele longlist van de Booker Prize las (aantal erg mooie dingen ontdekt), maar nu houd ik het even bij enkel de winnaar.

Voorheen was 't interessant om boeken, genomineerd voor de Booker-prize, te bestellen zodra een 'paper-editie' in zicht kwam, werd de gebonden editie goedkoop beschikbaar. Verhoging van verzendtarieven en Brexit hebben dat een minder interessante optie gemaakt.

Nu is het veelal dus wachten op verschijnen van de 'paper' editie. Die is dan tzt ongeveer net zo duur als de vroege e-boek versie, afgezien van het feit dat het zeer vaak een 'Kindle' betreft.

Die prijsontwikkeling is wel een dingetje.

Prophet Song staat wel op de lijst - eerst nog Per Hagman - Volt uitlezen. Gelukkig heeft Bokus nu een relatief goedkoop verzendtarief bedongen, waardoor je voor Zweedse auteurs niet per se aan e-book vastzit - een echt boek geeft meer kijkplezier

Uit: De Avond is Ongemak - Marieke Lucas Rijneveld

Een tegenvaller, want hoewel Rijneveld echt wel schrijftalent heeft gaat dit boek veel te lang door zonder dat er echt ontwikkeling in zit. In het begin is het nog wel aangrijpend in al zijn duistere beklemming, maar op het einde werd echt een beetje een sleur om uit te lezen. Krappe 3*.

Nu bezig in: Elektra - Jennifer Saint

https://www.boekmeter.nl/images/cover/7000/7937.jpg?cb=1661441668

Nu ga ik beginnen aan Kokoro van Natsume Soseki.

Net uit: Samuel Bjork - De Terugkeer van Mia

Andermaal een heerlijk boek uit een ijzersterke serie.

Uit: Elektra – Jennifer Saint

Na vorig jaar Circe van Madeleine Miller te hebben gelezen, was ik nieuwsgierig geraakt naar meer boeken in dit ‘genre’ (Griekse mythologie herverteld vanuit het perspectief van bijfiguren). Dat is me weer goed bevallen en Jennifer Saint weet de perspectieven van de verschillende personages goed te beschrijven, waardoor je voor ze allemaal wel sympathie krijgt terwijl ze lijnrecht tegenover elkaar staan. Ik vond Circe nog wel een iets beter omdat daarin de magische en mythologische elementen sterker naar voren kwamen (los van het feit dat de boeken natuurlijk gewoon een andere insteek hebben). 3,5*

Nu bezig in: No Country for Old Men – Cormac McCarthy

exsxesven schreef:
14. Victor Cha - The Impossible State: North Korea, Past and Future

Uit en ontzettend interessant; wel een grappig document, want alweer uit 2012 (toen Kim Jong-un net het dictatoriale stokje had overgenomen) en de toekomst van Noord-Korea dus relatief onzeker was ("Is het toch altijd lol haha") en omdat Cha zelf gediend heeft in de Bush-administratie en dus vanuit een conservatief perspectief schrijft. Hoe dan ook erg de moeite waard.

Daarna:

15. Gabrielle Zevin - Memoirs of a Teenage Amnesiac

Hoewel Tomorrow... al een soort YA voor Adults was, is dit full-on YA. Dat geeft verder niks, dat leest af en toe fijn, zeker als het in dit hoekje (Niven, Yoon, Green) is. Is wat oppervlakkig en mist ondanks set-up met potentie toch een bevredigend einde. Desalniettemijn aardig, heb nog een Zevin op de stapel liggen en ben dus wel benieuwd (en dat is Elsewhere, één van de 100 op deze lijst).

Inmiddels een eind onderweg in het heerlijke:

16. Rebecca Makkai - I Have Some Questions for You

https://www.boekmeter.nl/images/cover/41000/41514.jpg

Sterke, beeldende roman van Brouwers. Niet per sé omwille van de geladen onderwerpen, wel omdat hij de beklemmende, verstikkende sfeer erg goed neerzet en de lezer constant met een dubbel gevoel opzadelt.

April:

Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell
Marcel van Roosmalen - Totaal
George R.R. Marin - Fevre Dream
Simon Vestdijk - Stomme Getuigen
Arnout van Cruyningen - De Hanze
Vondel - Joseph in Dotan
Joe Abercombie - Half a King
Joe Abercombie - Half a World
Joe Abercombie - Half a War
Tonke Dragt - Het Gevaarlijke Venster
Marcel Möring - Nachtzwemmen
Renske de Greef - Geen Paniek

Voor op het nachtkastje de reportages van Van Roosmalen en de columns van De Greef. Beide wel de moeite waard, alleen hebben ze een vrij specifieke schrijfstijl waar je ook weer niet te veel van achter elkaar moet lezen.

De Nederlandse literatuur is vertegenwoordigd met een wonderlijke uitgave van Möring (herkenbare schrijfstijl, maar een compleet a-boeiend verhaal), Vestdijk (bepaald niet zijn beste) en Vondel (leuk om weer eens wat vroegnieuwnederlands te lezen, moet ik weer vaker doen), de jeugdliteratuur met een uitstekende verhalenbundel van Tonke Dragt die al dertig jaar in de kast staat, maar waar ik om onduidelijke redenen nooit aan begonnen was. Echt wel een aanrader.

Jonathan Strange & Mr Norrell is een soort kruising tussen een Victoriaanse roman en een fantasyboek. Dat pakt op zich wel goed uit, maar het had wel iets beknopter gemogen dan de duizend pagina's die het nu zijn. Fevre Dream is relatief vroeg werk van George Martin, en is een soort moderne versie van een laat-negentiende eeuwse Amerikaanse gothische roman. Mooi in de sfeerschetsen en de karakters, maar het verhaal had beter gekund.

Beste van de afgelopen maand is de trilogie van Abercrombie. Veel humor, sterke dialogen en een behoorlijke hoeveelheid plot die er in ruim dertienhonderd pagina's doorheen wordt gewerkt. "Like Game of Thrones on an Adrenaline Drip" stond er op de cover, en dat klopt wel aardig, Martin had waarschijnlijk drie keer zoveel pagina's nodig gehad voor dezelfde hoeveelheid ontwikkelingen.

Afgelopen maand maar één non-fictieboek gelezen, over De Hanze. Dat was geen topper: ik had na het lezen niet het idee veel meer over dat onderwerp te weten dan van tevoren.

April was niet mijn beste leesmaand. Slechts twee boeken:

Diversity of Life, The - Edward O. Wilson (1992) 3.5*
Noruwei no Mori - Haruki Murakami (1987) 3.5*

Respectievelijk een non-fictieboek over biodiversiteit en een alleraardigst liefdesverhaal.

Deze schrijver passeert hier met regelmaat en hij was één van mijn favorieten; r.i.p. Paul Auster

Ben een minder gestructureerde lezer. Deed onlangs:

https://media.s-bol.com/NkxpYD4Z5AM2/547x840.jpg

Nu halverwege:

https://media.s-bol.com/42pVk1MyWA01/qk7vvp/527x840.jpg

Doel is wel om het voor juni uit te hebben (al is het juist de bedoeling ‘de tijd’ los te laten bij dit boek)

April 2024:

Zwijgen over Kolvillàg - Elie Wiesel (1973) 4*
Vallende Ouders - A.F.Th. van der Heijden (1983) 3*
The True Believer - Eric Hoffer (1951) 3,5*

In maart vijf boeken uitgelezen, in april slechts drie, en zo is alles weer in balans. Het mooiste werk kwam van Elie Wiesel, die een van mijn favoriete auteurs is en ook met Zwijgen Over Kolvillàg niet teleurstelt. Een Joodse gemeenschap aan de vooravond van een pogrom. Nachtmerrieachtig en beklemmend, maar ook filosofisch. Nacht en Dageraad vond ik nog indrukwekkender, maar ook deze is erg sterk.

De grootste gemiste kans kwam deze maand van van der Heijden's Vallende Ouders. Heb hem als pocket ooit eens uit het koopjesrek gevist bij één van mijn favoriete Gentse boekenwinkels, maar is lang in de kast blijven staan nadat ik op Boekmeter de vernietigende recensie van madmadder las Afgelopen maand is het er dan toch van gekomen en ik moet zeggen, ik snap veel van haar kritiek.

Van de eerste helft heb ik overigens oprecht genoten, was een erg mooi verhaal over een jongeman aan de rand van een alcoholverslaving. In de tweede helft gaat de vaart er echter helemaal uit en worden vooral achtergronden uit de doeken gedaan van personages die in het eerste deel helemaal niet zo belangrijk waren. Een ronduit bizarre keuze me dunkt, het is niet omdat je plant nog tig delen in de reeks bij te schrijven, dat een enkel werk uit die reeks niet ook op zichzelf hoeft te kunnen staan. Beetje arrogante aanname van de schrijver dat ik nu sowieso voldoende getriggerd zal zijn om de rest van de serie ook tot mij te nemen, nou nee eigenlijk. Als beide helften wat beter op elkaar hadden aangesloten had ik daar waarschijnlijk wel zin in gehad, dat is nog het jammerste van al.

Ok, einde rant!

Ten slotte nog even een shout-out naar mijn non-fictie-werk van de maand: The True Believer van Eric Hoffer. Geschreven in de vroege jaren '50, maar veel van het betoog van Hoffer staan nog altijd overeind, en verklaren heel goed de psychologische mechanismen waardoor mensen als Trump, Poetin en Wilders tegenwoordig zo machtig zijn. Superdroge schrijfstijl wel, vandaar de 3,5*.

exsxesven schreef:
16. Rebecca Makkai - I Have Some Questions for You

Deze uit en was echt heerlijk. Een lekker mysterieuze literaire whodunnit die vast niet (zéker niet) aan iedereen besteed is (op Goodreads voldoende mensen die al dat 'geneuzel' over gender en racisme en #metoo maar vervelend vinden) en die met zijn wat onbevredigende einde al helemaal lekker tegendraads is, maar ik heb er echt intens van genoten. Had van mij nog twee keer langer mogen zijn. Heerlijk. Daarna voortvarend begonnen in...

*17. Gordon Chang - Nuclear Showdown: North Korea Takes on the World

...maar er onkarakteristiek na een bladzijde of 150 toch maar voor gekozen ergens anders in te beginnen, want van alles wat ik tot dusver over Noord-Korea heb gelezen was dit verreweg het minst interessant. Daarom toen gelezen...

18. Hwang Bo-Reum - Welcome to the Hyunam-Dong Bookshop

...een boek dat mij helaas nergens pakte. Ik vond (en dan schaar ik dit maar even in hetzelfde hoekje) Michiko Aoyama's What You Are Looking for Is in the Library al wat kitscherig maar nog wel charmant, dit plotloze boek vol vrij oppervlakkig filosofisch gezwets was echt niets voor mij. Nuclear Showdown ligt nog steeds op de stapel, vanochtend gestart in...

19. Gabrielle Zevin - Elsewhere

...een tot dusver alleszins schattig (maar iets té quirky) YA-boekje en voorlopig de laatste Zevin die ik op de plank heb liggen. Mijn volgende DFW-verhalenbundel ligt al klaar, na boeken 18 en 19 snak ik wel weer naar iets uitdagenders.

Uit: No Country for Old Men – Cormac McCarthy

Na een paar jaar geleden The Road te hebben gelezen had ik wel weer zin in een nieuwe McCarthy, en dit was precies het soort boek waar ik nu even behoefte aan had. Sobere schrijfstijl, geen gezeik, rauw, hard en duister. Naïef als ik ben had ik ook pas laat door dat het boek eigenlijk een deconstructie is van het hele ‘good guy vs. bad guy’ semi-Western genre. Daardoor wist McCarthy me een aantal keer op het verkeerde been te zetten en met verrassende plotwendingen te komen. 4*

Nu bezig in: Sanshirō - Natsume Soseki

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.