MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

April:

22. Dimitrios Vikelas - Loukis Laras (1879) / 3,5*
23. Anna Blaman - Eenzaam Avontuur (1948) / 3,5*
24. Edna O'Brien - The Lonely Girl (1962) / 3,5*

Aardige leesmaand, waar ik helaas minder tijd voor boeken vrij kon maken dan de eerste drie maanden van het jaar. Het ziet er naar uit dat dit voor mei ook het geval gaat zijn.

Loukis Laras is een grote Griekse klassieker (zo'n beetje de eerste roman in het modern Grieks), en vooral een portret van de onmacht van de gewone burger die in een oorlog verzeild raakt. Veel narigheid en een paar sterke passages in een verder vlot lezend boek. Heb het overigens als 2e-hands kopie gevonden (in het Engels) in een enorm chaotisch rommelzaakje in Athene waar verder vrijwel niks in het Engels lag, en het is blijkbaar behoorlijk zeldzaam (in vertaling dan), aldus mijn zus. Stond ooit op veel leeslijsten maar is inmiddels een beetje in vergetelheid geraakt - grotendeels omdat het simpelweg niet te verkrijgen is.

Leuk weetje; Dimitrios Vikelas is ook één van de mensen achter de herintrede van de Olympische Spelen in 1896.

Anna Blamans bekendste werk vond ik vrij pittig om door te komen, zeker aan het begin. Erg veel boek-in-boek stukken die me niet direct pakte en waar ik me een beetje doorheen moest doorworstelen, maar naarmate de roman vordert, komen de personages en hun dynamiek steeds meer tot leven en steeds beter tot hun recht. Het tweede gedeelte vond ik al met al toch best sterk. De rest van haar oeuvre zal hier de komende jaren ook langzaam aan bod komen.

The Lonely Girl (ook bekend als Girl with Green Eyes) is het 2e deel van Edna O'Brien's country girls trilogie, en gaat verder waar deel 1 ophield (die las ik vorig jaar). Iets minder humor en iets meer drama in dit deel, en het platteland maakt (deels) plaats voor Dublin als setting. Ik miste Baba wel een beetje (die komt hier een stuk minder in voor), maar het was nog steeds een interessant portret van opgroeiende meisjes in Ierland. Deel 3 staat ook klaar en ga ik voor volgend jaar bewaren.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/87000/87199.jpg?cb=1585859926

Wat een boek zeg, in een meeslepende stijl waardoor je het boek in wordt gezogen legt de auteur haarfijn uit waarom de situatie in het Midden- Oosten is zoals hij is en wat de oorzaken zijn.

MarkS73 schreef:
(afbeelding)

Wat een boek zeg, in een meeslepende stijl waardoor je het boek in wordt gezogen legt de auteur haarfijn uit waarom de situatie in het Midden- Oosten is zoals hij is en wat de oorzaken zijn.

Dit boek staat bij mij nog steeds hoog op de nominatie om te lezen. Ben zelf 2 keer in Iran geweest. Prachtig land met zeer indrukwekkende geschiedenis en dagelijks de ene na de andere onvergetelijke ontmoeting met zeer vriendelijke en over het algemeen zeer open minded bevolking. Ik hoop dat ze ooit nog eens van dat verschrikkelijke regime afkomen. Idem dito voor Saudi-Arabië.

Gelezen in april en mei

April:
16. Nghi Vo - Siren Queen (2022) 2*
17. Joe Haldeman - The Forever War (1974) 3,5*

Mei:
18. Robert A. Heinlein - Have Space Suit-Will Travel (1958) 3,5*
19. Thomas Ligotti - Teatro Grottesco (2006) 4,5*
20. Travis Baldree - Bookshops & Bonedust (2023) 3*
21. Stijn Moreels - Indigo (2023) 4*
22. Darcy Coates - The Haunting of Ashburn House (2016) 3,5*
23. Paul Lynch - Prophet Song (2023) 4*
24. Ryu Murakami - Piercing (1994) 3,5*

Het gaat zeer in vlagen, het lezen in 2024, maar op het moment geniet ik er weer heel erg van en vind ik er veel rust in. Mei was sowieso een fijne leesmaand. Ik las een briljante horrorverhalenbundel, overtuigende sci-fi van Vlaamse bodem en een zeer grimmige maar prachtig geschreven Booker Prize winnaar (ga ik nog een stuk over schrijven, en over Piercing denk ik ook).

Momenteel bezig in of beginnen aan:
Fictie: Philip José Farmer - Riders of the Purple Wage (1968)
Non-Fictie: Bill Brewster en Frank Broughton - Last Night a DJ Saved My Life (1999) (echt geniaal tot nu toe!)
Luister: Martin Bossenbroek - De Zanzibardriehoek (2023)
En verder weer verder aan het gaan in Zen Mind, Beginner's Mind .

Mei 2024:

Mensenhanden - Émile Zola (1886) 3,5*
1914: Days of Hope - Lyn Macdonald (1987) 4*
Sleutel 17 - Marc Raabe (2018) 3*

Weer 'slechts' drie boeken uitgelezen deze maand, maar juni ziet er goed uit: ben in drie boeken bijna klaar, en in de tweede helft van de maand ben ik op reis dus dan schuift het lezen ook altijd wel vlotjes.

Na mijn rant over De Tandenloze Tijd verleden maand dacht ik plots, weet je wie dat wel goed kon, een meerdelige serie van in elkaar hakende werken op een bevredigende manier uitwerken? Emile Zola. Na De Mijn (meesterwerk!) is Mensenhanden de tweede van de Rougon-Macquart-serie die ik check en heb de smaak wel definitief te pakken, het voornemen is om elk jaar twee werken uit deze twintigdelige reeks te lezen. Dus als ik het volhoud ben ik binnen een kleine tien jaar klaar Heerlijk om het laatnegentiende-eeuwse zo tot leven te zien komen in ieder geval, en in Mensenhanden gaat het ook nog eens over de geboorte van het impressionisme en de Parijse kunstwereld. Niet super geniaal, maar wel erg leuk!

De geschiedenis-non-fictie kwam van Lyn MacDonald, een Britse historica die in de jaren '70 en '80 de laatste generatie frontsoldaten uit WOI voor de bandrecorder kreeg en mede uit hun getuigenissen een monumentale reeks boeken over de Grote Oorlog puurde, één per oorlogsjaar. Ook hier wil ik gerust de rest van lezen komende jaren, het is heel erg vanuit klassiek-Brits perspectief maar binnen dit kader wel erg de moeite, mede door de vele ooggetuigenverslagen.

Dan tot slot: ik lees eigenlijk nooit thrillers, nooit gedaan ook, maar ik kreeg dit boek laatst cadeau van mijn peter en ik had zoiets van 'ach waarom niet'. Las lekker weg maar ben zeker niet getriggerd om meer van dit soort boeken te lezen, laat staan de andere delen uit deze serie. Aardig verhaal dat soms wel eens spannend werd maar uiteindelijk toch te weinig body en mooie zinnen had om me echt overstag te doen gaan.

Mei:

Erin Morgenstern - The Starless Sea 4,25*
David Grann - The Wager 4*
Haruki Murakami - De Jacht op het Verloren Schaap 4*
A.F.Th. van der Heijden - Stemvorken 2,5*
Nico Dijkshoorn - Met de Punt naar Voren 3*
Charles Dickens - Hard Times 3,5*
Belcampo - Pandora's Album 3,25*
Cixin Liu - Hold up the Sky 4,25*
Henk Spaan - De Zoon van Cruijff en Andere Gedichten 3,25*
Frits van Oostrom - De Reynaert, Leven met een Middeleeuws Meesterwerk 4,5*

Beste boek van de maand was met voorsprong Van Oostrom's meeslepende verslag van de vele eeuwen dat er al onderzoek naar Van den Vos Reynaerde wordt gedaan, vermengd met zijn eigen decennia aan onderzoek naar de verschillende tekst(fragment)en. Ook bevatte het boek (weer) een nieuwe editie van dit dierenepos. Voor mij was het alweer zo'n kwarteeuw geleden dat ik de Reynaert voor het laatst las, en vermoedelijk ook alweer zo'n twintig jaar geleden dat ik voor het laatst een volledige Middelnederlandse tekst las. Ik moest er wel weer even inkomen, maar als je er eenmaal weer aan gewend bent, dan is het eigenlijk prima te doen. Voor herhaling vatbaar dus.

https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/gallery/ul2ub/nieuwsberichten/boekensalons/de-reynaert/boek-copy.png/boek-copy.png/d390xvar

De verhalen van Liu - van voor The Three Body Problem - waren eveneens zeer de moeite waard: een prettige vorm van science fiction: niet zo zeer gericht op actie en avontuur, maar meer op hoe de mensheid kan omgaan met veranderingen.

Morgenstern's The Starless Sea had een interessant uitgangspunt, maar wist een en ander net niet waar te maken. Een lichte tegenvaller na The Night Circus. Wel fijn leesvoer overigens.

The Wager - over een 18e eeuwse schipreis, inclusief muiterij, schipbreuk, en dergelijke, maakte eigenlijk ook de verwachtingen niet helemaal waar, maar aangezien een en ander non-fictie is, kan Grann daar maar ten dele iets aan doen. Wel weer een hoop geleerd.

Dickens heb ik lange tijd gemeden, maar door Hard Times kwam ik makkelijker heen dan verwacht en ik vond het ook nog eens voor een flink deel leuk. Dat kan helaas niet gezegd worden van Stemvorken. Van der Heijden is toch een van mijn favoriete schrijvers, maar dit was echt niet best. In goede vorm kan A.F.Th. mooier ouwehoeren dan Reve, maar hier waren er zo 200-300 pagina's met volkomen oninteressant getheoretiseer.

Van Marukami had ik hoge vewachtingen, en die werden lange tijd ook waargemaakt, maar aan het einde van het boek voelde een en ander weinig bevredigend. Iemand een tip voor een ander werk van hem?

Brunniepoo schreef:
Iemand een tip voor een ander werk van hem?

Van zijn twee "grote" werken (de opwindvogelkronieken en Kafka op het strand) moet je er wel één gelezen hebben om hem op waarde te schatten.

Mijn andere Murakami-tip is om te stoppen met het lezen van zijn boeken als je ze nog goed vind, dus voordat ze gaan tegenstaan omdat je doorkrijgt dat het allemaal wel heel erg variatie op één thema is en je geen pratende kat meer kan luchten of zien.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/64000/64100.jpg

Wat een boek zeg. Leuk ook al die herkenbare dingen uit de jaren tachtig en vroege jaren negentig, wat dat betreft is dit een heel herkenbaar boek, Marvel strips kopen op de markt, Twin Peaks, Knight Rider, The A-Team, de bazaar in Beverwijk, Metallica ontdekken begin jaren negentig omdat Fade To Black zo mooi is...

De tweede keer dat ik dit boek las. Ik ben nu bezig in het vervolg maar was totaal vergeten wat er allemaal in dit eerste deel gebeurde.

panjoe (moderator)
Gelezen sinds mijn laatste bericht:

I Want to Die but I Want to Eat Tteokbokki van Baek Sehee - Een korte verzameling gesprekken tussen de depressieve schrijfster en haar therapeut, aangevuld met korte (autobiografische) reflecties. Helaas minder interessant dan ik had gehoopt, zelfs als iemand die geïnteresseerd is in depressie heb ik er weinig uit kunnen halen. 5 / 10

Last Evenings on Earth van Roberto Bolaño - Een bloemlezing met korte verhalen van één van mijn favoriete auteurs, onlangs opgepikt tijdens een midweeks reisje naar Edinburgh. Knap geschreven zoals altijd, maar inhoudelijk niet altijd even boeiend, want zoals bij veel goede schrijvers gaat de meerderheid van de verhalen over schrijvers. 7,8 / 10

Pathogenesis: A History of the World in Eight Plagues van Jonathan Kennedy - Een non-fictieboek over de rol die ziektes hebben gespeeld in de wereldgeschiedenis, op zich heel interessant maar de depolitiserende insteek die zo typerend is voor de intellectuele elite stond me na twee hoofdstukken zo tegen dat ik er vroegtijdig mee gestopt ben. Telkens weer retorisch de problemen (in dit geval kolonialisme) benoemen, maar vooral angstvallig wegblijven van de praktische implicaties daarvan, het maakt me schijtziek. DNF / 10

The Dispossessed van Ursula K. Le Guin - Ik heb al langer wat Le Guin willen lezen, en op basis van dit boek snap ik haar status als sci-fi- en fantasylegende maar al te goed. Meeslepend, intrigerend, vlijmscherp, subversief, en duidelijk ideologisch onderlegd zonder predikend of dogmatisch over te komen. 9 / 10

Not a River van Selva Almada - Een kort boekje dat ik ook in Edinburgh op de kop heb getikt, maar nu ook hier overal in de boekenwinkels zie liggen. Toen ik het op een willekeurige bladzijde opensloeg heb ik hem min of meer blind gekocht, want ondanks dat ik weinig met poëzie heb trok de unieke staccato stijl me enorm aan. IJzersterk geschreven meditatie op mannelijkheid in het Argentijnse platteland. 8,5 / 10

De nieuwe Karl Ove Knausgaard staat nu bovenaan mijn lijstje, die vorige van hem was misschien wel zijn beste. Ook heb ik eindelijk een boek van Terry Pratchett gekocht, buiten Good Omens (met Neil Gaiman) heb ik nog niets van hem gelezen dus daar ben ik ook benieuwd naar. Qua non-fictie staan Frantz Fanons The Wretched of the Earth en Matthew Ratcliffes Experiences of Depression bovenaan, en ik heb ook Grace Blakeleys Vulture Capitalism en Hardt en Negri's moderne klassieker Empire op de kop getikt - maar of ik die laatste twee ooit in hun geheel ga lezen is een tweede.

panjoe schreef:

De nieuwe Karl Ove Knausgaard staat nu bovenaan mijn lijstje, die vorige van hem was misschien wel zijn beste. .

Ik wacht nog steeds op de vertaling. Ik kan hem uiteraard in het Engels lezen maar omdat ik al zijn boeken in het Nederlands heb gelezen wil ik dat om de een of andere reden zo voortzetten. Al vind ik wachten tot januari ook wel weer eg lang...

https://www.boekmeter.nl/images/cover/66000/66186.jpg?cb=1676814265

Eerste deel in de Erika Foster-serie van deze Robert Bryndza. Niet overweldigend en er leek soms wat aan het tempo te mankeren, maar zeker goed genoeg om er binnenkort nog eentje te proberen.

Al even geleden dat ik hier nog een update heb gegeven. Sinds maart hebben afwisselende periodes van lezen en niet lezen het volgende lijstje opgebracht.

- Murder at Hazelmoor - Agatha Christie : 3* : Standaard niveau A.C.

- De Aanslag - Harry Mulisch: 3,5* in tegenstelling tot velen nooit moeten lezen in het middelbaar. Goed verhaal, goed geschreven.

- Elephants Can Remember - Agatha Christie 2* Slechte A.C.

- A Clockwork Orange - Anthony Burgess (1962): 4* Even moeten wennen aan de fictieve engelse "slang", maar al snel lukte dit en was het minstens even sterk als de verfilming

- The Exorcist - William Peter Blatty (1971): 4*: heel vroeger de verfilming gezien. In stukken en brokken gelezen, lang geduurd voordat ik in het verhaal zat. Stoorde me ook aan de protagonist. Maar zeker naar het einde toe werd het boek beter en toont het aan dat het meer is dan zomaar een horror-verhaal

- Brave New World - Aldous Huxley (1932): 3,5* op boekmeter schreef iemand: "De toekomstvisie van Huxley is, met het jaartal waarin deze roman is geschreven in het achterhoofd, zeer indrukwekkend. Echter, Brave New World staat of valt niet bij de setting alleen, want er is meer dan dat, namelijk: oninteressante personages, een weinig subtiele symboliek die de lezer werkelijk waar door de strot wordt geduwd, en een schrijfstijl die weinig enerverend is. Het is dus welhaast jammer dat Huxley zelf besloot een verhaal te schrijven over de wereld die hij had gecreëerd, want verder dan een hoop gemoraliseer weet hij niet te komen. Je vraagt je onder het lezen af wat een getalenteerd auteur met de ideeën van Huxley had kunnen doen... maar het had niet mogen zijn."
--> volledig akkoord hiermee, al gaf deze persoon slechts 2,5*. Ik heb er toch het nodige leesplezier uitgehaald.

https://media.s-bol.com/30q5AREllpwO/zZ2Z4r/539x840.jpg
Helaas een tegenvaller, deze laatste roman van Auster.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1300055537i/10785223.jpg
Mooie notities en vertaling van Ard Posthuma.De eerste keer volledig Faust voor me. Vooral deel 1 is erg grappig met betrekking tot hebzucht, verlangen en (on)wil. Hoewel ik me redelijk verdiept heb in Griekse mythologie, theologie en niet onbekend ben met Shakespeare, verloor het tweede deel me toch een beetje. Dat is waarschijnlijk ironisch, gezien zowel Faust als Mephistopheles zelf geregeld de draad kwijt zijn. Een herkenbaar stukje vervreemding en desorientatie zit er dan ook wel, maar de humor ontbreekt grotendeels voor me.Het lijkt me wel echt zo'n boek dat je ongelimiteerd kan blijven lezen, zeg eens in de 10 jaar of zo en er dan weer nieuwe dingen uithaalt met betrekking tot je eigen levensloop. 4*

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1316982207i/6124448.jpg
Grotendeels klaar met deze King. Hij is lang van stof en niet vreemd van een moralistisch toontje. Een soort volks sprookje bijna. Ook hier staat toevallig weer hebzucht centraal. Het dorpsgevoel in het boek is mooi omschrijven en ook de sterkste kant. Gaat richting 3* denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:43 uur

geplaatst: vandaag om 23:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.