MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

Augustus:

43. Frank Nellen - De Onzichtbaren (2024) 4*
44. Theodore Sturgeon - Venus Plus X (1960) 3,5*
45. Jenny Slatman - Nieuwe Lichamelijkheid (2023) 4*
46. Richard Matheson - I Am Legend (1954) 4*
47. Ellen Deckwitz - Eerste Hulp Bij Poëzie (2023) 4*
48. Jenna Tico - Cancer Moon (2024) 2*
49. Tim Krabbé - Het Gouden Ei (1984) 4* herlezing
50. Daniel Kehlmann - Tyll (2017) 4*
51. Ingrid Robeyns - Limitarisme: Pleidooi Tegen Extreme Rijkdom (2023) 3,5*

Was weer een fijne leesmaand! De Onzichtbaren confronteerde me met de vraag wat ik eigenlijk verlang van literaire fictie, Venus Plus X was raar progressief en conservatief tegelijkertijd maar enorm vermakelijk, Nieuwe Lichamelijkheid was fijne filosofe die goed paste bij mijn fascinatie voor lichamen en hoe ze zich in de wereld manifesteren, I Am Legend was een geweldig vampierverhaal (ga ik nog een stukje over schrijven), Eerste Hulp Bij Poëzie heeft me minder bang voor de dichtkunst gemaakt (stukje verschijnt morgen), Cancer Moon was mijn eerste ervaring met NetGalley en hoewel het totaal niet mijn ding was, was het een fijne manier om met deze site kennis te maken, Het Gouden Ei was een heerlijke herlezing na twintig jaar, Tyll was een prachtige verhalenbundel rondom de persoon Tijl Uilenspiegel en tot slot was er Limitarisme, een filosofisch werk dat ik op zich wel sympathiek vond, maar bij mij overheerst toch wel het idee dat Robeyns met iets te veel rancune schrijft en ik vind het geloof ik ook niet bijster interessant hoeveel geld mensen hebben, hoe 'besmet' het ook is.

Voor september staat een aantal titels op het program waar ik een recensie-exemplaar van heb gekregen in ruil voor een uitgebreide bespreking. De eerste waar ik nu in ga beginnen is Koorddansen van Lieven Vandenkerckhove. Verder ga ik verder in mijn boek over dj's, zou fijn zijn als ik deze dikke pil in september uit kan lezen en ik ben bijna door Nona the Ninth heen, een fantasy die niet enorm weet te boeien.

Augustus 2024:

Infinite Jest - David Foster Wallace (1996) 2*
The Western Lands - William S. Burroughs (1987) 3,5*
Het Hermetisch Zwart - Marguerite Yourcenar (1968) 3,5*
The Human Condition - Hannah Arendt (1958) 3,5*

Infinite Jest heb ik een jaar of tien geleden al eens geprobeerd, maar toen kwam ik er amper doorheen. Afgelopen halfjaar terug opgepakt met de hoop, of eigenlijk de veronderstelling, dat ik er nu wel 'klaar' voor zou zijn, met al die extra leeservaring die ik ondertussen heb opgebouwd. In de plaats heb ik moeten concluderen dat dit gewoon mijn ding niet is: saai verhaal, saaie personages en die voetnoot-grap is al na drie pagina's niet leuk meer (en dan moet je er nog een stuk of 1000). Het boek is niet compleet gespeend van mooie stukken maar op het einde van de rit had ik niet het gevoel dat mijn geduld erg beloond was. Grote verschil met vorige keer is dat ik nu gewoon aan mezelf kan toegeven dat ik het gewoon niet zo snap met dit boek, en waarschijnlijk nooit zal snappen. En da's ok.

De rest van de leesmaand was gelukkig een stuk fijner, hoewel ik niet het gevoel heb een persoonlijke instant klassieker uitgelezen te hebben. The Western Lands was een beetje teveel Cities Of The Red Night-light in mijn ogen, het kwam allemaal wat doffer bij me binnen dan gewoonlijk bij Burroughs. Het Hermetisch Zwart slaagt er zeer goed in het laat-Middeleeuwse Vlaanderen op te roepen en het hoofdpersonage is interessant (soort vroegrijpe puber, maar dan van de geschiedenis ipv een gezin) maar het verhaal zelf had me maar bij vlagen mee.

Ten slotte: mijn af en toe de kop opstekende wens meer filosofie te lezen heeft dit keer Hannah Arendt meegesleurd in mijn besef dat ik er niet genoeg ervaring mee heb om alles eruit te halen wat erin zit. Bepaalde passages die ik erg interessant vond, wisselden af met passages waarbij ik zoiets had van, oei bij deze nuance op de nuance van die nuance ben niet meer mee. Maar ook hier: ach, ik heb het geprobeerd!

ArthurDZ schreef:
Ten slotte: mijn af en toe de kop opstekende wens meer filosofie te lezen heeft dit keer Hannah Arendt meegesleurd in mijn besef dat ik er niet genoeg ervaring mee heb om alles eruit te halen wat erin zit. Bepaalde passages die ik erg interessant vond, wisselden af met passages waarbij ik zoiets had van, oei bij deze nuance op de nuance van die nuance ben niet meer mee. Maar ook hier: ach, ik heb het geprobeerd!
Mijns inziens is het bij filosofie vooral een kwestie van wat je er zelf uit wilt halen. Zo'n nuance-cascade maakt de theorie waarschijnlijk robuuster, maar is voor een amateur (zoals ik) doorgaans niet interessant; het creëert eerder ruis. Soms is het dan handiger om enkele paragrafen vluchtig door te lezen om eventueel terug te keren indien een volgende passage hierop inhaakt . Ook in grote lijnen kan een goede filosoof een ander perspectief vestigen.

...en ach het kan altijd erger. Het eerste filosofische boek dat ik probeerde te lezen was Kritiek van de Zuivere Rede... Dat voelde zo:
https://media.tenor.com/cDgJ2GTXN30AAAAM/sideshow-bob.gif

Mooi lijstje, Arthur! Infinite Jest vond ik zelf wel tof, hoewel ik qua gelijkaardige dingen het werk Thomas Pynchon wel echt nog stukken heerlijker vind. Wil wel graag nog wat meer van DFW lezen.

Ik ben zelf afgestudeerd op Arendt, merk dat het een denker is waar ik maar naar blijf terugkeren. In mijn derde studiejaar college gevolgd over The Human Condition en ik werd er direct door gegrepen. Haar antropologie (en haar politieke denken waar ze vooral om bekend is ligt in het verlengde daarvan) verraadt zoveel liefde voor de wereld. Heb hier nog een nieuwe Nederlandse vertaling van één van haar essaybundels liggen, snel maar aan beginnen.

Verder eens met Barney Rubble, je kunt uit filosofie net zoveel halen als je zelf wil en je hoeft ook niet alles te begrijpen om er wat mee te kunnen (dat doe ik bij heel ingewikkelde teksten ook niet). Er zijn vaak wel heel goede leesgidsen/hoorcolleges beschikbaar die je begrip van een tekst kunnen verdiepen.

edit: dat neemt overigens niet weg dat er teksten zijn die ik echt zou afraden om te lezen zonder 'begeleiding'.

De Kritiek van de Zuivere Rede als eerste werk kiezen om te gaan lezen.

Augustus:

39. Pramoedya Ananta Toer - Keluarga Gerilja [Guerrillafamilie] (1950) / 3,5*
40. Maryse Condé - Traversée de la Mangrove [Tocht door de Mangrove] (1989) / 3,5*
41. Vida Ognjenović - Preljubnici [Adulterers] (2006) / 3,0*
42. Rebecca F. Kuang - Yellowface (2023) / 2,0*

Degelijk leesmaandje, met 4 boeken mooi verdeeld over 4 verschillende continenten. Guerrillafamilie is mijn 2e Toer, en bevat een aantal krachtige hoofdstukken en passages, maar ook enkele minder beklijvende stukken. Het geheel vormt een interessante schets van een Indonesië op de pijnlijke weg naar onafhankelijkheid, met een paar beelden die me zeker bij gaan blijven. Net geen 4* - en de volgende Toer ligt alweer klaar.

Tocht door de Mangrove is de 3e Condé die ik lees, en de meest evenwichtige waarschijnlijk, al komen ze alledrie op 3,5* uit. Intrigerende schets van de community en de onderlinge verhoudingen in een klein dorpje in Guadeloupe. Fraai boek, fijne schrijver. Volgend jaar wellicht eindelijk eens tijd maken voor Segou.

Adulterers is 1 v/d 2 romans die ik uit Servië heb meegenomen tijdens een korte vakantie daar (dit is de andere). Interessante thematiek, en intrigerende gedachtespinsels, maar ergens halverwege gaat de vaart er wat uit en is het een beetje wachten op de 'onthulling', waar ons hoofdpersonage licht geheimzinnig over doet, maar die niet zo heel veel voorstelt. Laatste paar paragrafen waren dan wel weer erg fraai. Toch wel een interessant boek, wil wel meer van Vida lezen.

Yellowface begint sterk, en de toon en humor werkt goed, maar hoe langer het boek doorgaat, hoe repetitiever het wordt, hoe meer het me ging storen dat het - ondanks enkele interessante thema's - toch allemaal wel heel oppervlakkig blijft. Het hoofdpersonage is uiteindelijk ook iets te kinderachtig om de satire écht bijtend te maken. Jammer, had er toch meer van verwacht, en er zat zeker meer in, want Kuang heeft een vlotte pen en goede ideeën.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/642.jpg

Leuk om na al di jaren weer eens te lezen. Zwagerman goes Bret Easton Ellis...

https://www.boekmeter.nl/images/cover/94000/94548.jpg?cb=1615043377

Dat was verrassend goed. Een dun boekje, had voor mij veel langer mogen doorgaan, over vriendschap en opgroeien in de jaren tachtig. Veel muziek, The Cure, Joy Division, een mooi nostalgisch verhaal dat tegen het einde ondraaglijk spannend en triest begint te worden.

Update
Het Dwaallicht - Willem Elsschot: 3* : als geïllustreerde boek, met integrale tekst, leuk als tussendoortje

Jurassic Park - Michael Crichton: 4,5* : Hoge score mogelijk als gevolg van nostalgie, leuk dat het goed onderbouwd is, bij momenten net wat te clichématig, maar veel plezier aan beleefd, dus daarom hoge score.

Fahrenheit 451 - Ray Bradbury: 4*: Er had net wat meer in kunnen zitten.

One Flew over the Cuckoo's Nest - Ken Kesey: 5*: Film jaren geleden gezien en altijd herinnert als een geweldige film. Boek is even geweldig, al is het moeilijk om niet Jack Nickolson voor je te zien tijdens het lezen.

World War Z - Max Brooks: 2*: zombies = guilty pleasure, een originele insteek en best goed onderbouwd, maar daar stopt het dan ook. Als je achteraf 200 pagina's moeiteloos kan schappen, je nergens enige vorm van inleving hebt, cliché's zich opstapelen en elke geïnterviewde klinkt als eenzelfde persoon, faal je wat mij betreft volledig. Met 2* ben ik nog gul geweest.

Later - Stephen King: 3,5*: met pakweg 90% van zijn boeken gelezen kan ik me wel als Kingfan beschouwen. Het is altijd degelijk. Dit verhaal is echter gewoon onderhoudend, niet meer, niet minder.

next: een boek met wat meer volume: Ayn Rand - De eeuwige bron

MarkS73 schreef:
(afbeelding)

Dat was verrassend goed. Een dun boekje, had voor mij veel langer mogen doorgaan, over vriendschap en opgroeien in de jaren tachtig. Veel muziek, The Cure, Joy Division, een mooi nostalgisch verhaal dat tegen het einde ondraaglijk spannend en triest begint te worden.

Als ik je een tip mag geven, probeer dan:

David Mitchell - Utopia Avenue
of: Mikael Niemi - Popmuziek uit Vittula

ook in het werk van Ove Knausgard speelt popmuziek een belangrijke rol

Mjuman schreef:
(quote)

Als ik je een tip mag geven, probeer dan:

David Mitchell - Utopia Avenue
of: Mikael Niemi - Popmuziek uit Vittula

ook in het werk van Ove Knausgard speelt popmuziek een belangrijke rol

Utopia Avenue is een fantastisch boek inderdaad. Van Knausgard ben ik groot fan, zijn Mijn Strijd serie behoren tot mijn favoriete boeken.

MarkS73 schreef:
(quote)

Utopia Avenue is een fantastisch boek inderdaad. Van Knausgard ben ik groot fan, zijn Mijn Strijd serie behoren tot mijn favoriete boeken.

Ik raadde het aan vanwege het onderwerp; eerlijk gezegd vind ik het minder sterk dan de werken van Mitchell ervoor. Bij Niemi kon ik vaak mijn lachen niet inhouden, mede vanwege herkenbaarheid van e.e.a. (bandje met buurjongens en zo).

Bedoel je Knausgard of Utopia Avenue?

https://www.boekmeter.nl/images/cover/112000/112116.jpg?cb=1724929801

Het is wat, als je een boek halverwege he-le-maal zat bent maar je wil toch weten hoe het afloopt...

MarkS73 schreef:
(afbeelding)

Het is wat, als je een boek halverwege he-le-maal zat bent maar je wil toch weten hoe het afloopt...

You're not the only one

Ooit een boek gekocht van Desanne van Brederode o.b.v. een zeer lovende recensie - miskleun eerste orde: zoveel stroop op de bladzijden; niet door te komen. Voorheen deed ik veel spontaan-aankopen, 3-4 boeken tegelijk en dan later nog eens 1 van een een geliefd auteur; dat boek kreeg altijd voorrang. Totdat ik een 2B_read plank had van zo'n 20 boeken. Sindsdien de huisregel: kopen en helemaal uitlezen (regelmatig wel meerdere tegelijk).

Ben nu al lang bezig met Roberto Bolano - De wilde detectives - een boek van het soort dat ik 20 jaar geleden goed zou hebben gevonden, maar nu ...

Daarom schuift Mikale Berglund - Ovanjorden - The Aboveground - er telkens voor. Jonas Jonasson - Profeten och idioten net uit; NL De profeet en de idioot. Jonasson (ook: De 100-jarige die uit het raam klom) is absurdistisch/humoristisch.

Mjuman schreef:
(quote)

You're not the only one Totdat ik een 2B_read plank had van zo'n 20 boeken. .

Dat maakt het extra vervelend, er staat hier nog een halve kast aan goede boeken te wachten, achteraf heb ik dus heel veel spijt dat ik mijn kostbare leestijd aan deze onzin heb verspilt

MarkS73 schreef:
(quote)

Dat maakt het extra vervelend, er staat hier nog een halve kast aan goede boeken te wachten, achteraf heb ik dus heel veel spijt dat ik mijn kostbare leestijd aan deze onzin heb verspilt

'Wichtigtuerei' in boeken kan heel vervelend zijn. 'En toen...' beschrijvingen (zoals bij Bolano) gaan heel erg vervelen op den duur; bovendien ken ik het genre wel: schelmenverhalen, streken, picareske elementen (zoals ook bij bijv Brett Easton Ellis of Zweed Per Hagman): seen 'em, been there, done that.

Voor muziek heb je bijv Tidal en Spotify - kan je muziek gewoon beluisteren en alsnog kopen, lp of cd (als je de lp te duur vindt) of niet en dan digitaal blijven luisteren. Kobo heeft wel een service om voor een laag bedrag te lezen, Kobo plus, maar wat heb je dan? Ok, je hebt niet planken vol met boeken, maar tastbare boeken zijn ook (niet altijd) gewoon mooi, al moet je ze wel een plek geven. Misschien wat meer selectief zijn

Mjuman schreef:
(quote)

'Wichtigtuerei' in boeken kan heel vervelend zijn. 'En toen...' beschrijvingen (zoals bij Bolano) gaan heel erg vervelen op den duur; bovendien ken ik het genre wel: schelmenverhalen, streken, picareske elementen (zoals ook bij bijv Brett Easton Ellis of Zweed Per Hagman): seen 'em, been there, done that.

Voor muziek heb je bijv Tidal en Spotify - kan je muziek gewoon beluisteren en alsnog kopen, lp of cd (als je de lp te duur vindt) of niet en dan digitaal blijven luisteren. Kobo heeft wel een service om voor een laag bedrag te lezen, Kobo plus, maar wat heb je dan? Ok, je hebt niet planken vol met boeken, maar tastbare boeken zijn ook (niet altijd) gewoon mooi, al moet je ze wel een plek geven. Misschien wat meer selectief zijn

Boekenkasten vol hier in huis, ik ben ook wel een verzamelaar van mooie hardcover uitgaven en eerste drukken van mijn favoriete schrijvers. Ik werk in een bibliotheek dus gelukkig had ik Thomese gewoon van mijn werk meegenomen...:)

Ha! Die heb ik toevallig ook deze week eindelijk uitgelezen, Arno.

Heb dat in twee delen gedaan, want het is best taaie kost, én een lange zit. Vooral het eerste gedeelte vond ik soms moeilijk om me doorheen te slaan, volhouden loont dus wel in dit geval.

Ik geef wel de voorkeur aan Boon's messcherpe pen, moet ik zeggen. Maar ik begrijp absoluut waarom dit boek zo'n status heeft binnen de Nederlandstalige literatuur.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/94000/94822.jpg?cb=1615724635

Geweldig boek. Leuk ook dat het zich in de jaren tachtig in de wijk afspeelt waar ik woon.
Een andere leuke bijkomstigheid: de ochtend dat ik het uithad gisteren kwam ik zowaar de auteur tegen op mijn werk, dat overkomt je nou ook niet elke dag...

AOVV schreef:
Ha! Die heb ik toevallig ook deze week eindelijk uitgelezen, Arno.

Heb dat in twee delen gedaan, want het is best taaie kost, én een lange zit. Vooral het eerste gedeelte vond ik soms moeilijk om me doorheen te slaan, volhouden loont dus wel in dit geval.

Ik geef wel de voorkeur aan Boon's messcherpe pen, moet ik zeggen. Maar ik begrijp absoluut waarom dit boek zo'n status heeft binnen de Nederlandstalige literatuur.
Ik had hetzelfde gevoel. Fantastische schrijfstijl, meeslepend verhaal en een accuraat tijdsbeeld van de gewone Vlaming tijdens WO II. Maar wel best moeilijk om erdoor te komen, door het vaak erg massieve taalgebruik en (vooral in deel twee) de sporadische stream-of-consciousnessstijl.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:33 uur

geplaatst: vandaag om 11:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.