MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

Vorige maand even niet gelukt om de gelezen boeken op te sommen, dus nu een lijst met het gelezene van de afgelopen twee maanden:

Shehan Karunatilaka - The Seven Moons of Maali Almeida
Stuart Turton - The Seven Deaths of Evelyn Hardcvastle
H.P. Loveccraft - Omnibus 3: The Haunter in the Dark
Rachel Aaron - The Legend of Eli Monpress
Justin Cronin - The Passage
Justin Cronin - The Twelve

Renate Dorrestein - Het Hemelse Gerecht
Anton Koolhaas - Gekke Witte
Koos van Zomeren - Oom Adolf
Remco Campert - Somberman's actie / Zachtjes Neerkomen
Ludo Jongen - Brandaan, een Heilige Zwerver
Hanna Bervoets - Alles Wat Er Was
Lize Spit - De Eerlijke Vinder

Diversen - De Stad Delft, Cultuur en Maatschappij van 1667 tot 1813 (2 delen)
Henk Ambachtsheer en Corien Glaudemans - Oorlog in de Lucht, Den Haag 1940-1945

Niet zo heel veel dus, maar er zaten dan ook wel een aantal hele dikke tussen.

Hoogtepunten:
* The Passage van Justin Cronin - een soort eind-van-de-wereld vampierenhorror ofzo. Erg goed geschreven, erg meeslepend. Dat geldt in iets mindere mate voor de opvolger en het derde deel (waar ik nog in bezig ben).
* Oom Adolf: typisch zo'n boek waarvan ik me afvraag waarom ik dit indertijd niet gewoon voor mijn lijst gelezen heb: lekker kort, erg grappig en eigenlijk gewoon ideale puberjongenliteratuur
* Alles Wat Er Was: toevallig weer een einde-van-de-wereld-boek, maar dan zonder veel actie en met meer aandacht voor de relaties. Eigenlijk is alles wat Bervoets schrijft gewoon heel erg goed, dus ook dit boek.
* Oorlog in de Lucht: over de organisatie van de luchtbescherming (voor en tijdens de oorlog), de slag om Den Haag, de bombardementen tijdens de bezetting en nog een stukje nasleep. Zeer interessant, maar nog eens extra de moeite waard door het overvloedige gebruikte fotomateriaal.

September 2024:

België: 2000 Jaar Geschiedenis - Guy Vanthemsche en Roger De Peuter (2024) 3,5*
La Bête Humaine - Émile Zola (1890) 4*
Aantekeningen over het Verplaatsen van Obelisken - Arjen van Veelen (2017) 3*
Ochtend en Avond - Jon Fosse (2000) 4,5*

Mooie leesmaand weer! In volgorde van prachtig naar mwah: een zeer fijne, naar meer smakende eerste kennismaking met Nobelprijswinnaar Jon Fosse (zeer bijzondere, haast mystieke schrijfstijl, de kunst van het weglaten in combinatie met de kunst van herhaling zonder dat het vervelend wordt, bij mij werkte het in ieder geval vlekkeloos).

Dan mijn derde Zola uit de twintigdelige Les Rougon-Macquart-serie, als ik er elk jaar twee doe ben ik zo rond mijn 40ste klaar Ik ga het denk ik nog halen ook, heerlijke schrijver die het Frankrijk van de jaren 1870 echt tot leven doet komen, ik kijk alweer uit naar het volgende boek in de reeks.

Dan de non-fictie van de maand. 2000 jaar geschiedenis in amper 600 pagina's, uiteraard levert dat bij momenten meer een goede samenvatting dan een meeslepend geschiedeniswerk op. Maar nu heb ik tenminste helder voor me in welke tijdvakken van de vaderlandse geschiedenis ik nog meer wil neuzen in de toekomst.

Ten slotte: ik wil weer eens wat meer Nederlandstalige nieuwe fictie lezen (ik definieer dat als '2010 en later') ook al heb ik altijd het gevoel dat ik de krenten maar niet uit de pap weet te vissen, ook hier niet trouwens. Het boek wil over zoveel verschillende dingen iets zeggen (rouw, vriendschap, poëzie, sociale media, een kat, reizen, verhuizen, Alexandrië, Amerika...) dat het elkaar allemaal wat in de weg zit, niks krijgt mijn inziens echt voldoende de ruimte. Zelfs de vriendschap die de kern van dit boek vormt komt vrij slecht uit de verf. Geen straf om uit te zitten, maar dat was wel wat ik deed: het uitzitten.

Kortom, voor tips wat nu wel de jonge topschrijvers van het moment zijn, hou ik me graag aanbevolen!

ArthurDZ, mijn lijstje met hoog beoordeelde recente Nederlandstalige werken:

4,5*
Wessel te Gussinklo - De Hoogstapelaar
Wessel te Gussinklo - Op Weg naar de Hartz

Wessel te Gussinklo kon in de door jouw genoemde periode al lang niet meer tot de jonge schrijvers gerekend worden, maar hij is echt mijn favoriete Nederlandstalige schrijver geworden in de afgelopen jaren.

4*
Lucas Rijneveld - Mijn Lieve Gunsteling
Lucas Rijneveld - De Avond Is Ongemak
Rob van Essen - De Goede Zoon
Peter Smink - Grand Mal
Caro van Thuyne - Lijn van Wee en Wens
Yves Petry - De Maagd Marino
Inge Schilperoord - Muidhond
Yves Petry - Overal Zit Mens. Een Moordfantasie
Robbert Welagen - Raam, Sleutel
Manon Uphoff - Vallen Is Als Vliegen
Donald Niedekker - Waarachtige Beschrijvingen uit de Permafrost
Nico Dros - Willem die Madoc Maakte
Jente Posthuma - Waar Ik Liever Niet aan Denk

Heb een zo gevarieerd mogelijk lijstje proberen te maken, succes niet gegarandeerd, maar misschien kun je iets vinden dat je interessant lijkt.

September 2024

52. Lieven Vandekerckhoven - Koorddansen (2024) 3,5*
53. Tamsyn Muir - Nona the Ninth (2022) 2,5*
54. Joseph Roth - Weights and Measures (1937) 3,5*
55. Jonas Kooyman - De Havermelkelite (2024) 3,5*
56. Stéphane Symons - Dwaallijnen (2024) 4*
57. Jeff Noon, Steve Beard - Gogmagog (2024) 2,5*
58. Bill Brewster, Frank Broughton - Last Night a DJ Saved My Life (1999) 4*
59. Fjodor Dostojevski - Ondergrondse Notities (1864) 4*
60. Algis Budrys - Rogue Moon (1961) 3*
61. Virginia Woolf - Woorden Willen Losjes Leven (2024) 4*
62. Miranda July - All Fours (2024) 2,5*

Weekje vrij gehad en dat is te zien in de aantallen die ik heb gelezen. Heb mijn jaardoel van zestig boeken ook gehaald, een stuk eerder dan ik van tevoren gedacht had.

Koorddansen was een aardige verhalenbundel, de auteurs was not amused dat ik zijn taalgebruik archaïsch noemde, maar ja, dat was het nu eenmaal wel (vind ik ook niet per se iets negatiefs, maar goed).

Nona the Ninth was een best wel saaie fantasy waar ik maar heel moeilijk mijn aandacht bij kon houden.

Weights and Measures was best leuk en goed geschreven, maar net iets te nietsig om voor een tijdloze klassieker door te kunnen gaan.

De Havermelkelite was fijne laagdrempelige lectuur toen ik in een manische episode had en de aandachtsboog van een aardappel had. Best grappig, maar ook heel erg treurig dat er zoveel mensen zijn die ervoor kiezen om zo'n leeg leven te leiden.

Dwaallijnen was een klein, maar fijn filosofisch werk dat me heel erg toonde dat we moeten voorkomen onszelf te verliezen in denksystemen die geen recht doen aan de werkelijkheid.

Gogmagog voelde aan als een zeer clichématige fantasy waar ik het tweede deel helaas nog van moet lezen omdat ik een ARC heb bemachtigd.

Last Night a DJ Saved My Life was een zeer uitgebreide geschiedenis over de dj, af en toe misschien iets te uitgebreid (850 pagina's in totaal), maar wel veel geleerd en heel veel boeiende verhalen.

Ondergrondse Notities was mijn favoriete boek van de maand. Ik las de grote, dikke boeken van Dostojevski al, maar dit dunnetje vond ik eigenlijk stukken beter dan enkele van die dikke pillen. Geweldige karakterschets van een man die heel veel denkt, maar vergeet te leven.

Rogue Moon was een vermakelijke sci-fi, maar ook een beetje nietsig.

Woorden Willen Losjes Leven is een bundeling essays over het schrijverschap. Zitten echt mooie verhalen en scherpe gedachten tussen, vond het leuk om ook deze kant van Woolf te lezen.

All Fours beschrijft in het eerste deel ingewikkelde gevoelens best wel goed, maar het ging allemaal veel te lang door en ik kon echt niks met al het gezeur van een zeer geprivilegieerde vrouw.

Nu aan het lezen: een boek over Hannah Arendt en vriendschap ( ), een erg toffe hedendaagse sci-fi en een oudere sci-fi.

ArthurDZ schreef:

Kortom, voor tips wat nu wel de jonge topschrijvers van het moment zijn, hou ik me graag aanbevolen!

Naar mijn mening zijn de topschrijvers van de laatste tien jaar nagenoeg allemaal vrouw:

- Hanna Bervoets
- Maartje Wortel
- Lize Spit
- Tobi Lakmaker
- Emma Curvers
- Sanneke van Hassel
- Nina Polak
- Aafke Romeijn
- Franca Treur

Geen vrouw:
- Jan van Aken

Uit de lijst van Madmadder vond ik dat boek van Nico Dros trouwens ook tof, evenals De Avond is Ongemak, maar verder ken ik van beide schrijvers niets.

Interessant dat je Tobi Lakmaker onder de vrouwen schaart.

Bedankt voor de tips madmadder en Brunniepoo, ga ik morgen eens op mijn gemak in grasduinen! Van Spit en Bervoets heb ik al dingen gelezen overigens (respectievelijk Het Smelt en Efter) maar van beiden liep ik niet echt warm, eerlijk gezegd. Benieuwd naar de rest!

madmadder schreef:
Interessant dat je Tobi Lakmaker onder de vrouwen schaart.

uhm... oeps...

Brunniepoo schreef:

Justin Cronin - The Passage
Justin Cronin - The Twelve

.

Geweldige serie!

De maand september, best aardig wat gelezen:

Gimmick - Joost Zwagerman (leuk om na al die jaren weer eens te lezen)
A Face In The Crowd - Stephen King (aardig)
Bart Ap Dijksterhuis (Een mooi, kort verhaal)
Het Late Leven - Bernard Schlink (mooi verhaal maar begon halverwege wat te vervelen)
Black Out - P.F. Thomese (geen aanrader, het bleef maar doorgaan met passages waarvan ik het gevoel had dat ik ze al eerder in het boek had gelezen)
If Beale Street Could Talk - James Baldwin (prachtig boek)
De Gevangenisjaren - Erdal Balci (heerlijk boek, had gerust twee keer zo dik mogen zijn)
Ingeborg - Jerry Goossens (aardig maar geen hoogvlieger)

MarkS73 schreef:
(quote)

Geweldige serie!

Ik moet de laatste honderd pagina's van deel 3 nog lezen, dus ik onthoud me nog even van een totaaloordeel. Ik moet wel zeggen dat ik The Passage aanzienlijk beter vind dan de twee vervolgen.

Ik heb heel erg het idee dat Cronin bij het schrijven van deel 1 nog niet echt een idee had waar hij met de reeks naartoe wilde, en dat hij bij de vervolgen heel erg is gaan terugschrijven naar deel 1. Daarnaast lukt het hem ook niet heel erg goed om met het aspect 'tijd' om te gaan: hij laat jaren passeren, maar eigenlijk staan alle poppetjes nog op precies dezelfde plek...

Maar: de karakters zijn wel goed uitgewerkt. Ik snap dat Stephen King's aanbeveling op de omslag staat, want daar doet het me ook wel aan denken.

Ik ben zelf niet de grootste boekenlezer, maar eind september 2024 heb ik dan eindelijk, nadat ik het veel opzij moest leggen, 'Een Klein Leven' van Hanya Yanagihara uitgelezen.
https://media.s-bol.com/vJXorw5q1Gv0/JY26jy/250x200.jpg

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. In eerste instantie vond ik het een 4,5* meesterwerk, maar hoe meer ik het laat bezinken, hoe meer ik ook de tekortkomingen begin te beseffen.

Het is een boek dat ik liefheb maar ook verafschuw.

https://i.ibb.co/0CCVpfJ/Vbs.jpg
Eindelijk eens aandachtig van begin tot eind gelezen / bewonderd...

Bij een overdaad aan likes zal ik een "Laatst gelezen stripboek"-topic openen.

ZAP! schreef:
(afbeelding)

Bij een overdaad aan likes zal ik een "Laatst gelezen stripboek"-topic openen.

Gewoon doen

https://www.boekmeter.nl/images/cover/99000/99146.jpg?cb=1640273091

Deze serie was veel beter dan ik had verwacht. Jammer dat het nu klaar is...

https://media.s-bol.com/gWmqqx17NjgG/qx8Lwxr/793x1200.jpg

Ik ben niet bepaald een emotioneel persoon, de laatste keer dat ik ergens om moest huilen kan ik mij niet eens herinneren maar tijdens het lezen van dit boek kreeg ik toch wel een paar keer vochtige oogjes...

Deze hadden jullie nog te goed:

September

43. Pramoedya Ananta Toer - Bumi Manusia [Aarde der Mensen] (1980) / 4,0*

Hoewel het liefdes-plotje iets te veel ruimte in beslag neemt, is dit verder een ontzettend fijne, toegankelijke en inzichtelijke schets van het leven en de onderlinge verhoudingen in Indonesië aan het einde van 19e eeuw. M'n favoriet van Toer tot nu toe. Het is het eerste deel van een vierluik, ik ben benieuwd naar de overige drie delen.

44. Cho Nam-joo - 82-yŏnsaeng Kim Chi-yŏng [Kim Jiyoung, Born 1982] (2016) / 2,5*

Het interessante uitgangspunt - dat de kern van het eerste hoofdstuk vormt - wordt nauwelijks uitgewerkt en komt ook niet meer terug tot aan de conclusie van het boek - waar het uitgezette lijntje wel heel dunnetjes blijkt. Het middenstuk leest half als een essay, half als literatuur, maar de vormen komen nooit helemaal lekker samen. Wat overblijft is een informatieve tekst, en een nodige aanklacht tegen het patriarchaat, maar ik bleef als lezer toch vooral onbevredigd achter. Inhoudelijk gelukkig wel een stuk interessanter dan opvolger SAHA, maar bevatte voor mij (helaas) weinig nieuwe informatie.

45. Mario Vargas Llosa - La Ciudad y los Perros [De Stad en de Honden] (1963) / 4,5*

Indringende, enorm knap geschreven roman, die de kadettenschool waar het zich afspeelt helemaal tot leven roept. Een enorm harde microkosmos, waarin hiërarchie, absurde eisen aan discipline en een complete inbreuk op iedereens privacy ervoor zorgen dat de ethische en morele grenzen van de jonge kadetten steeds verder vervagen. Aan de hand van meerdere verhaallijnen, waarin het steeds niet direct duidelijk is vanuit wiens perspectief we de gebeurtenissen volgen, schetst het boek tegelijkertijd ook een best vertederend beeld van opgroeiende en datende tieners in Peru in de jaren '50 (in de scenes die zich buiten de kadettenschool afspelen). Beste boek dat ik in 2024 las.

46. Alfred Bester - The Stars My Destination (1956) / 4,0*

Heerlijke sci-fi schelmenroman. In koortsachtig tempo slingeren we van planeten naar ruimteschepen, een gevangenis in, en kriskras over de aarde heen. Het boek voelt hier en daar wat onafgewerkt, maar dat past ook wel bij het hoofdpersonage. Een van de lompste figuren uit de literatuur, die niets en niemand ontziend op z'n doel afraast.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:46 uur

geplaatst: vandaag om 09:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.