MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

Sir Spamalot (crew)
Iets lichtere lectuur dat de vorige.
https://www.boekmeter.nl/book/107463

https://media.s-bol.com/q0jmD0ro9P33/rkGyjXW/780x1200.jpg

Lang over gedaan om deze uit te lezen, ik heb er minsten zes boeken tussendoor gelezen maar de afgelopen week eindelijk een inhaalslag gemaakt. Twee dikke pillen, volume een en twee. Ik ergerde mij wel aan de constante mening van de auteur, Dylan is geen prettige man, eigengereid en moeilijk in de omgang, maar op een gegeven moment weet je het wel. Daar komt bij dat veel situaties die worden beschreven ook anders kunnen worden uitgelegd dan de mening die Clinton Heylin er op na houdt. Het constante afkraken van albums en benadrukken wat er mis mee is is ook maar subjectief, vooral als het gaat om latere albums, Clinton kan wel vinden dat nummers te lang duren en nergens heengaan om dat Dylan geen punt achter zijn schrijfproces kan zetten, ik vind dat nou juist een van de sterke kanten van die platen. Over Time Out Of Mind worden ook pagina's vol geschreven met wat de gebreken zijn in de ogen van Heylin, bij mij staat die plaat in mijn top 10, overigens wel de re-release uit 2022.

Biograaf Howard Sounes staat niet hoog in de achting van de auteur, die komt ook regelmatig terug, maar zijn boek vond ik toch wat prettiger lezen. Niettemin, interessante boeken, vooral de gedetailleerde beschrijvingen van opnamesessies in de studio zijn leuk om te lezen, al ligt daar wederom de nadruk op hoe moeilijk het is om daar als muzikant te staan met Dylan vond ik het in deze passages minder storend omdat dit wordt aangevuld met anekdotes van de betrokken muzikanten.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/102000/102308.jpg?cb=1667216721

Dat ging een stuk sneller dan Bob Dylan, in één dag uit. Ongelofelijk dat volwassen mensen zo met elkaar om gaan in die wereld zoals Hassouni beschrijft. Die Nederlandse series en films zijn al zo slecht, dan levert het je als actrice ook nog zo'n bak ellende op om er aan mee te werken...

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRHiCKZz292b-lIwoFWtqgceZgNyCJ7eW8DuFY1_1VuzA&s

Wel typisch dat Rio op de voorkant staat, terwijl het vooral over het noorden gaat
en Rio de boel dood slaat

en Rio juist Republikein en atheïstisch is in het drama

Jezus staat aan de verkeerde kant, beste vormgever

MarkS73 schreef:
(afbeelding)

Ik ergerde mij wel aan de constante mening van de auteur, Dylan is geen prettige man, eigengereid en moeilijk in de omgang, maar op een gegeven moment weet je het wel. Daar komt bij dat veel situaties die worden beschreven ook anders kunnen worden uitgelegd dan de mening die Clinton Heylin er op na houdt. Het constante afkraken van albums en benadrukken wat er mis mee is is ook maar subjectief, vooral als het gaat om latere albums, Clinton kan wel vinden dat nummers te lang duren en nergens heengaan om dat Dylan geen punt achter zijn schrijfproces kan zetten, ik vind dat nou juist een van de sterke kanten van die platen. Over Time Out Of Mind worden ook pagina's vol geschreven met wat de gebreken zijn in de ogen van Heylin, bij mij staat die plaat in mijn top 10, overigens wel de re-release uit 2022.

Kan je zeggen dat ik inmiddels meerdere biografieën van de hand van Heylin heb gelezen, waaronder die van Sandy Denny, en ik kan jouw bevindingen wel onderschrijven: Heylin is heel erg 'biased' en meer gedreven zijn verhaal de wereld in te slingeren dan dat ie recht doet aan de creatieve geest van de musicus. Wat dat betreft zijn de boeken van bijv Peter Guralnick fijner leesvoer.

Gezien de drukte met werk en studie in de maand juni vind ik het best knap van mezelf dat ik vier boeken heb uitgelezen.

24. Jo Hedwig Teeuwisse - Fake History: 101 dingen die nooit zijn gebeurd - 2.5*
Het idee is leuk, de uitvoering is met vlagen wat karig en na een tijdje weet je het wel
25. Annet Schaap - Krekel - 4*
Twee Nederlandstalige boeken achter elkaar is een redelijk unicum de afgelopen jaren. Ik vond Schaapje briljant, Krekel zit er net iets onder maar nog steeds een mooi verhaal dat voor volwassenen ook leuk is om te lezen.
26. Ava Reid - Lady Macbeth - 3*
Ik hou wel van hertellingen vanuit vrouwelijk perspectief, maar ik moest heel erg wennen aan Reid's schrijfstijl. Richting het einde werd het interessanter (de gothic saus hielp ook) en daardoor kom ik uit op een voldoende.
27. Emilia Hart - The Sirens - 4*
Vorige maand las ik Weyward en die beviel dermate goed dat ik ander werk reserveerde bij de bieb. Ook the Sirens combineert verhalen in verschillende eeuwen, weer vanuit een vrouwelijk perspectief. De ontknoping zag je van verre aankomen maar ik vond de historische achtergrond (transport van verbannen vrouwen van Ierland naar Australië) interessant en de schrijfstijl was wederom erg prettig.

Op dit moment aan het lezen:
Aldous Huxley - Brave New World

Juni 2025:

35. John Steinbeck - The Grapes of Wrath (1939) 3,5*
36. Anya Niewierra - De Camino (2021) 3*
37. George R.R. Martin - A Storm of Swords (2000) 4*
38. Sara Novic - True Biz (2022) 2*
39. Cho Nam-Joo - Kim Jiyoung, Born 1982 (2016) 3*
40. Freida McFadden - De Vriend (2024) 3,5*
41. Michel Serres - De Parasiet (1980) 4,5*
42. Lalla Romano - The Farthest Seas (1987) 3,5*

Fijne leesmaand, hoor.

Van The Grapes of Wrath had ik misschien iets meer verwacht. De schrijfstijl - zeker als het meer beshouwend wordt - is fantastisch, maar ik kreeg maar geen binding met de personages, die toch een beetje aanvoelen alsof ze louter vehikels zijn om een maatschappelijk statement te maken (dit is kritiek die ik op wel meer boeken deze maand had).

Eindelijk ook eens hét boek van de afgelopen jaren opgepakt. Verschillende mensen om me heen vonden De Camino oprecht een heel mooi boek, maar ik vond het vooral onbedoeld grappig. Absoluut niet goed, maar heb me er wel enorm mee vermaakt.

A Storm of Swords kwam wat traag op gang, maar zeker de tweede helft is echt helemaal top. Ik snap nu ook waarom seizoen 4 van de tv-serie behoort tot het beste wat ik heb gezien op tv. George R.R. Martin is echt meester in het neerzetten van karakters, de politieke intrige is om van te smullen en hij geeft het verhaal wendingen die je niet ziet aankomen.

True Biz was echt het dieptepunt van de maand. We volgen verschillende dove karakters, maar wederom zijn die karakters slechts een vehikel om alles wat Novic kwijt wil aan feiten en misverstanden over doofheid aan de lezer over te brengen. Leerzaam, maar zonder de doofheid blijft er echt helemaal niks over van dit verhaal vol clichés.

Datzelfde kritiekpunt heb ik ook voor Kim Jiyoung, Born 1982, al gaat het hier over de positie van vrouwen in Korea. Qua roman vond ik dit absoluut niet goed werken, maar ach, het was erg dun, ik was er zo doorheen en enkele feiten verbaasden me wel. Een nipte voldoende.

Met De Vriend pakte ik nog een thriller op, eentje die bij vlagen wel oprecht spannend was en die met echt totaal op het verkeerde been zette. Erg vermakelijk om te lezen, meer hoef ik ook niet te vinden in een thriller.

Eindelijk, na een maand of 4, las ik De Parasiet uit. Ingewikkelde, maar enorm boeiende en prikkelende filosofie, vooral door de vorm waar voor is gekozen. Dit is geen lineair opgezet werk, maar losse ideeën en flarden aan theorieën cirkelen steeds om het thema van de parasiet heen, daarbij gebruik makend van heel veel verwijzingen naar oude fabels, verhalen en andere filosofen. Erg bijzonder hoe Serres filosofie bedrijft, heb het in deze vorm nog nooit gelezen. Geweldig dus.

Tot slot een Italiaanse roman die nu voor het eerst naar het Engels vertaald is. The Farthest Seas is erg fragmentarisch, maar geeft wel een mooi beeld van het ontstaan van een relatie en het kwijtraken ervan. Bijzonder boek wel, ook vanwege de vele verwijzingen naar andere literatuur.

Nu aan het lezen:

T.J. Klune - In the Lives of Puppets
Jean M. Auel - Het Lied van de Grotten (het laatste deel van een reeks van zes dikke boeken)
Cioran - Een Kleine Filosofie van Verval
Auke Hulst - Tandenjager

Mijn vrouw wil dat ik De Camino ook eens lees, omdat zij 'm zo tof vond. Dat belooft!

Update sinds begin April:

Boeken Fictie:
- Erich Maria Remarque - Drie Kameraden: 5* --> geweldig, smaakt naar meer
- John Steinbeck - Of Mice And Men: 4* --> hoe een klein verhaal zoveel kan vertellen
- Stephen King - Het Hoge gras: 4* --> kort en krachtig
- David Seltzer - Het Omen: 4* --> vlot lezend, ontspannend
- Agatha Christie - Het Doek Valt: 3* --> laatste verhaal in de reeks Poirot, vlot lezend
- Michael Crichton - De Andromeda Crisis: 3* --> weinig hoogstaand, vlot lezend
- J.K. Rowling - Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (gedeeltelijk als audioboek) : 3*
- Yevgeny Zamyatin - We: 2* --> inspiratiebron/voorloper van oa. 1984 of Brave new World dus kwa verhaal zeker origineel en krachtig, maar doorgeworsteld zonder veel plezier. Had hem beter in het Nederlands gelezen zodat het net wat vlotter had gelezen.

Graphic Novels / Strips:
- Aimée De Jongh - Dagen van Zand: 5* --> mooi verhaal, prachtig geïllustreerd, Aimée de Jongh is een Nederlandse stripauteur/illustrator waar we hopelijk nog veel mooie werken van mogen verwachten.
- Roger Stern,... - The Amazing Spider-Man : The Origin of The Hobgoblin: 4*
- Zidrou & Aimée de Jongh - Bloesems in de herfst: 3*
-Francois Schuiten, Benoit Peeters - De Terugkeer van kapitein Nemo: 3* --> prachtige onevenaarbare illustraties, maar weinig inhoud
- James Tyrion IV,... - The Nice House On The Lake (vol 1): 3*
- Marc Legendre, Charel Cambré - Amoras (de complete sage): 3*
-Emmanuel Guibert: De oorlog van Alan #1: 2* --> ga deze reeks niet verder lezen, weinig origineel en zwakke uitwerking
- Art Spiegelman - In de schaduw van geen torens: 2* --> teleurgesteld
- Rudi Vranckx, Caryl Strzelecki - Imagine Mosul --> ronduit slecht. doet afbreuk aan het thema

Nu lezend na meerdere pogingen in het verleden:
Stephen King - Cujo (65% voltooid)

staralfur schreef:
Gezien de drukte met werk en studie in de maand juni vind ik het best knap van mezelf dat ik vier boeken heb uitgelezen.

25. Annet Schaap - Krekel - 4*
Ik vond Schaapje briljant, Krekel zit er net iets onder maar nog steeds een mooi verhaal dat voor volwassenen ook leuk is om te lezen

Grappige verspreking, ik neem tenminste aan dat je Lampje bedoelt

MarkS73 schreef:
(quote)

Grappige verspreking, ik neem tenminste aan dat je Lampje bedoelt

Het is duidelijk dat ik aan vakantie toe ben.

ArthurDZ schreef:
Mijn vrouw wil dat ik De Camino ook eens lees, omdat zij 'm zo tof vond. Dat belooft!

Ik sluit me bij madmadders recensie aan... Onbedoeld grappig, maar na verloop van tijd vond ik het irritant worden en heb ik 'm met moeite uitgelezen. Ik had 'm als audioboek op weg naar werk en de voorleesstem hielp niet bepaald mee.

madmadder schreef:
Juni 2025:

35. John Steinbeck - The Grapes of Wrath (1939) 3,5*

Van The Grapes of Wrath had ik misschien iets meer verwacht. De schrijfstijl - zeker als het meer beshouwend wordt - is fantastisch, maar ik kreeg maar geen binding met de personages, die toch een beetje aanvoelen alsof ze louter vehikels zijn om een maatschappelijk statement te maken (dit is kritiek die ik op wel meer boeken deze maand had).

Ik snap wat je bedoelt, de personages hebben inderdaad weinig diepgang. Toch is The Grapes of Wrath één van mijn allerfavorietste boeken en een dikke 5*.

Juni 2025:

The Plot against America - Philip Roth (2004) 3,5*
Grote Verwachtingen: In Europa, 1999-2019 - Geert Mak (2019) 4,5*
Brideshead Revisited: The Sacred and Profane Memories of Captain Charles Ryder - Evelyn Waugh (1945) 3*
De Uitvaart van Mamá Grande - Gabriel García Márquez (1967) 3,5*
Mother Night - Kurt Vonnegut (1961) 4*

American Pastoral vond ik bij vlagen fenomenaal, dus de verwachtingen waren hooggespannen voor The Plot Against America. Deze zijn echter niet helemaal waargemaakt. Het gegeven van een Amerikaanse president met fascistische neigingen zoals in dit boek uitgewerkt is recentelijk helaas een beetje ingehaald door de tijd, waardoor dit verhaal voor mij nooit helemaal lekker loskwam. Maar Roth is een meesterverteller natuurlijk, alle coming-of-age-aspecten van dit verhaal heb ik bijvoorbeeld wel erg van genoten. Daarom nog steeds een dikke 3,5* voor deze.

Geert Mak is een held, ik heb het gevoel alsof ik de wereld waarin ik leef weer een stukje beter begrijp nu. Zeker de stukken over de banken-en eurocrisis, over de werking van de EU, en over hoe West-Europa het voormalige Oostblok blijft misbegrijpen. Warm aanbevolen!

Brideshead Revisited is het soort boek waardoor panjoe geen boeken ouder dan 1950 wil lezen, denk ik. Het verhaal had zeker zijn momenten, maar ik mis voor een volledige appreciatie denk ik teveel een bepaald zwak voor de Engelse landadel, en het hele 'wil ik geloven in de Christelijke leer, of wil ik niet geloven in de Christelijke leer'-vraagstuk waar dit boek plots vanuit het niets op uitkomt is mij ook echt te oubollig.

De Uitvaart van Mamá Grande is de tweede verhalenbundel van Marques die ik lees. Fijn opstapje naar zijn 'sicko periode' (correcte benaming) die begon rond de tijd dat deze verhalen gebundeld en uitgegeven werden. Ben dus vooral benieuwd naar de volgende bundels in de Verzamelde Werken die ik hier in de kast heb staan, binnen een paar maanden maar weer eens induiken dus.

En dan ten slotte Kurt Vonnegut, een van mijn favoriete auteurs, waar ik vroeger ieder jaar wel een boek van las. Kwam er laatst tot mijn schrik achter dat ik zonder het goed te beseffen alweer vier jaar met deze mooie traditie gestopt was, dus snel weer eentje opgepakt. Mother Night is weer een voltreffer, een oorlogsmisdadigermemoire vol droge humor (en het werkt nog ook) en eigenlijk ook, spoiler alert, een beetje een soort omgekeerde Donkere Kamer Van Damocles (wat ik wel zo fijn vond, want van dat werk ben ik geen fan).

https://www.boekmeter.nl/images/cover/112000/112430.jpg?cb=1728303192

Sluitstuk van Fry's herinterpretaties der Griekse mythen, en ook deze is weer erg de moeite.

32. John Gwynne - Valour 4*
33. John Gwynne - Ruin 4*
34. John Gwynne - Wrath 4*
35. Marion Bloem - Meer dan Mannelijk 3,5*
36. Thomas Hardy - Far From the Madding Crowd 4*
37. Marten Toonder - Avonturen van Tom Poes 1 3,75*
38. Marcel Proust - In de Schaduw van de Bloeiende Meisjes 3,5*
39. Philip Pullman - The Ruby in the Smoke 4,25*

Veel gelezen vorige maand. Het kwartet van John Gwynne begon wel goed en is over de volle 2700 pagina's zeer leesbaar, maar de schrijver heeft soms wel erg veel leentjebuur gespeeld bij de bekende fantasyschrijvers.

Het boek van Marion Bloem kostte bij mij nogal wat tijd en in het begin heb ik zelfs overwogen het terzijde te leggen. Dat lag hoofdzakelijk aan de nogal onsympathieke hoofdpersoon, die best een goed achtergrondverhaal mee heeft gekregen, maar die zeker in het begin veel ergerniswekkende - en ook niet per se logische - onzin uitkraamt.
Ook Proust was dit keer weer best doorbijten. Stilistisch is het op zich geweldig - afgaande op de vertaling uiteraard - maar er gebeurt gewoon bijzonder weinig en na verloop van tijd komt dan de gedachte "wat moet ik met dit gezeur" op. Een beetje hetzelfde dat ik bij Voskuil en soms bij A.F.Th. van der Heijden ook heb...

Hoogtepunt van de afgelopen maand was een detective/thriller van Pullman die ik in een tweedehandswinkel in Engeland vond. Vlot geschreven met een aardig geschetst tijdsbeeld, en bovendien een eerste boek rond een karakter waar hij naderhand nog drie boeken aan zou wijden (ik ben nu bezig in de tweede). Wat minder complex dan His Dark Materials, maar ik denk dat ik deze eigenlijk wel leuker vind.

Juni.

19. László Krasznahorkai - Sátántangó (1985) / 3,5
20. Monique Ilboudo - Si Loin de Ma Vie [So Distant from My Life] (2018) / 3,0*
20. Aoko Matsuda - Obachantachi no iru tokoro [Where the Wild Ladies Are] (2016) / 2,5*
21. William Gibson - Neuromancer (1984) / 4,0*
22. Yu Miri - JR Ueno-Eki Kōenguchi [Tokyo Ueno Station] (2014) / 3,0*

Sátántangó is m'n 4e Krasznahorkai in evenzoveel jaar. Stond niet per se op de lijst voor dit jaar, maar heb 'm wat voorrang gegeven aangezien de film begin deze maand in eenmalig in Cinerama draaide, het leek me een mooi excuus om het boek erbij te pakken. Het beeld van een niet aflatende stroom aan regen, eindeloze wegen aan modder, afbladderende muren, lekkende daken, etc. is onvergetelijk. Tof boek weer, maar haalt het voor mij niet bij The Melancholy of Resistance en War & War.

So Distant from My Life begint als een sterk portret van een jongen die erop gebrand is naar Europa te emigreren. Het is vlot geschreven, met veel drive, maar wordt in de 2e helft steeds fragmentarischer en had van mij gerust wat langer, gedetailleerder en uitgebreider mogen zijn - vind het nu toch wat onbenut potentieel.

Where the Wild Ladies Are is een verzameling aan luchtige, vrij grappige moderne variaties op oude spookverhalen. Een aantal verhalen kennen een leuk uitgangspunt, en de manier waarop sommige verhalen met elkaar verbonden zijn, vond ik hier voor de verandering ook best wel leuk gevonden, maar de schrijfstijl vond ik aan de didactische en flauwe kant. Geen onaardige leeservaring, maar over het geheel gezien was dit me toch net wat te nikserig voor de lengte (bijna 300 pagina's).

Neuromancer was het hoogtepunt van de maand. Sterke, beklemmende sfeer, strak tempo, intrigerend toekomstbeeld en lekkere schrijfstijl. Heerlijk stuk ook richting het einde met een scheut dub/patois.

Tokyo Ueno Station viel me lichtjes tegen. Op zich een heel fraai portret van daklozen in en rondom Ueno park, en de manier waarop de overheid bezig is geweest dit 'probleem' aan te pakken, maar de structuur van de flashbacks rondom gestorven personages met voor mij niet altijd even logische tijdssprongen, vond ik niet helemaal lekker werken. Wellicht is het boek net iets te ambitieus in z'n stijl.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:05 uur

geplaatst: vandaag om 17:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.