MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Paul Auster
Staat zeker in mijn top-3 van favoriete schrijvers.

sxesven
Geniale schrijver inderdaad; had vooralsnog eigenlijk alleen The New York Trilogy gelezen (ook echt meesterlijk) maar ga nu toch maar gauw de hele back-catalogue lezen.

Vooral zijn vroege werk is mijns inziens echt briljant; later werd het, hoewel nog steeds lang niet slecht, wat eenvormig. Mijn persoonlijke tips zijn Moon Palace en Mr. Vertigo.

Net uit:

Robert Macfarlane - De Laatste Wildernis

Ongerepte wildernis, bestaat die nog? Het is moeilijk te geloven. De wildernis is geasfalteerd en bezaaid met afval, en het klimaat is ook niet meer wat het is geweest. De natuur lijkt getemd, voorgoed veranderd door de mens. Hooguit een heuvel nog met wat villaatjes ertegen.
Robert Macfarlane, cultuurhistoricus en literair criticus te Cambridge, een man die in bomen klimt om na te denken, wil er niet aan dat de wildernis tot het verleden behoort. Er is nog steeds ruige natuur, gelooft hij, en hij gaat er in de onherbergzaamste uithoeken van Groot-Brittannië naar op zoek. Zijn doel: een landkaart te maken van die laatste wilde plekken. Een ‘kaart in proza’. De laatste wildernis is die kaart: reisboek, landschapsgeschiedenis en essay tegelijk.

Net in begonnen:

Ian Buruma - De Toekomst van China

Ian Buruma brengt het hedendaagse China tot leven door de persoonlijke verhalen op te tekenen van haar meest kritische zonen en dochters: de dissidenten en rebellen. Hij stelde uitgerekend hun de vraag hoe ze tegen het hedendaagse China aankeken, om erachter te komen of het communisme in China nog levensvatbaar is in de eenentwintigste eeuw. China kent vele obstakels en gevoelige kwesties: Taiwan, de relatie met het vrijere Rusland maar ook met het strenge Noord-Korea, de onverzettelijke en oppermachtige Verenigde Staten en de eigen, uitstervende oude communistische machtselite. Toch neemt de vrijheid van de bevolking langzaam toe. De Chinese samenleving in haar veelvormigheid verandert in een steeds sneller tempo, waardoor het moeilijk is te voorspellen hoe het in de toekomst met dit land zal gaan. Maar één ding lijkt zeker: China zal een grote rol spelen in de verdeling van de wereldmacht.

Ik ben nu bezig in de Spelbreker van Stephen King en ik vind het eng.

Antonio
YOUNG STALIN van Simon Sebag Montefiore

en ben nu net begonnen in zijn andere boek:

STALIN : IN THE COURT OF THE RED TSAR.

Zwaar verslavende, zeer informatieve en uiterst prettig geschreven boeken over een van de wereldgeschiedenis' grootste megalomane dictator's en massamoordenaars, van elk zo'n 600/700 pagina's !!!

Toch leest het vaker als een spannend jongensboek, zeker YOUNG STALIN...het zou je verbazen hoe leuk de heer Stalin het tijdens al zijn ballingschappen heeft gehad, daar in de ijskoude toendra's van Rusland

sxesven
itchy schreef:
Vooral zijn vroege werk is mijns inziens echt briljant; later werd het, hoewel nog steeds lang niet slecht, wat eenvormig. Mijn persoonlijke tips zijn Moon Palace en Mr. Vertigo.

Staat genoteerd! Pas in een verloren uurtje even in De Slegte te Leiden rondgeneusd, maar daar stond eigenlijk bijna alleen recente Auster bij de tweedehandsjes (binnenkort Rotterdam even aandoen, denk ik). Heb The Invention of Solitude (wel ouder) en Timbuktu (vrij nieuw) meegenomen. Verder stonden alleen The Book of Illusions (net gelezen en reeds in bezit) en Travels in the Scriptorium (€6,50 voor een brak uitziend tweedehandsje ) er.

In ieder geval nu bezig in The Invention of Solitude en tegelijk in Geraldine Brooks' People of the Book en John Boyne's The Boy in the Striped Pyjamas (had bij aanschaf geen idee dat er toevallig een verfilming van draait, haha.

@Sxesven of Itchy: iemand ooit wat gelezen van David Foster Wallace - die naam is me bijgebleven, maar ik heb ff geen titels (kan ik wel vinden via Amazon); wellicht heeft iemand een tip?

rayman schreef:
Groeten van Rottumerplaat.
Geinig boek trouwens. Meer dan 100 schrijvers is gevraagd naar hun favoriete album, welke ze mee zouden nemen naar een onbewoond eiland. En daar vertellen ze dan hun verhaal bij.
Ja dat boek heb ik ook. Het is wel jammer dat het schrijvers zijn en veelal niet echt muziekliefhebbers. Zo krijg je dus 30 x een beschrijving van Let it Be enzo. Maar idd best aardig maar lang zo leuk niet als het had kunnen zijn.

VanDeGriend schreef:
(quote)
Ja dat boek heb ik ook. Het is wel jammer dat het schrijvers zijn en veelal niet echt muziekliefhebbers. Zo krijg je dus 30 x een beschrijving van Let it Be enzo. Maar idd best aardig maar lang zo leuk niet als het had kunnen zijn.
Tot op zekere hoogte ben ik dat met je eens. Maar een aantal schrijvers is wel degelijk echt muziekliefhebber en weten hun emoties aardig aan de pen toe te kunnen vertrouwen. Sommige schrijvers doen inderdaad een armzalige poging, dat dan weer wel.

Ik heb net de dikste pil uit die ik ooit gelezen heb: De beproeving van Stephen King. Ondanks de 1229 bladzijdes heb ik me er redelijk snel doorheen geslagen en absoluut geen spijt van deze opgave

Nu maar weer iets luchtigers gepakt en zit me nu te bescheuren om de Droogte van Herman Brusselmans.

Johny Favourite
Momenteel Kort Amerikaans aan het herlezen. Blijft weergaloos die letterlijk beestachtige metaforiek van Wolkers.

Lin
Net uit:

(afbeelding)

Nu voor de tweede keer bezig in:

(afbeelding)

Naast acteur en hilarische presentator/held is Stephen Fry ook nog een erg goede schrijver!
Ik ben de laatste tijd weer wat selectiever in de keuze van mn boeken...ben dan ook 6 verhuisdozen vol (mindere) boeken op bol.com aan het zetten, de boeken die ik écht goed vind lees ik makkelijk meerdere keren (zoals deze Fry's)

Kafka op het strand - Haruki Murakami en meteen maar doorgegaan met dans dans dans van dezellfde schrijver

bonothecat schreef:
en meteen maar doorgegaan met dans dans dans van dezellfde schrijver

Da's wel een vervolgboek he? Sluit aan op A Wild Sheep Chase.

(afbeelding)

Angela's Ashes is Frank McCourt's sad, funny, bittersweet memoir of growing up in New York in the 30s and in Ireland in the 40s. It is a story of extreme hardship and suffering, in Brooklyn tenements and Limerick slums -- too many children, too little money, his mother Angela barely coping as his father Malachy's drinking...

pretfrit

(afbeelding)

Ooh Angela's Ashes! Bah! Tranen met tuiten toen ik dat boek aan het lezen was!

sxesven
sxesven schreef:
In ieder geval nu bezig in The Invention of Solitude en tegelijk in Geraldine Brooks' People of the Book en John Boyne's The Boy in the Striped Pyjamas (had bij aanschaf geen idee dat er toevallig een verfilming van draait, haha.

Payamas (uiteraard) al een tijdje uit; nog begonnen in Zadie Smith's The Autograph Man en Mark Haddon's A Spot of Bother.

'Tis al gehad - vervolg? Net zo ...teiltje onder stoel!

BTW - broer Malachy (McCourt) heeft ook boek geschreven - notreadyet!

Voor liefhebbers van 'het triestige Ierse' kan ik ook Paddy Doyle aanraden (The Snapper, The Van, The Commitments etc.).

Oja gelezen: "Fucking Berlin" van Sonia Rossi - Duitse best-seller; ondertitel: "Studentin und Teilzeit-Hure". Ik vond het een beetje vervelend, niet bijzonder - absoluut niet te vergeljken met Charlotte Roche ("Feuchtgebiete") - daar heb ik bij tijd en wijle smakelijk om moeten lachen.

Patrick Mercier - Nachzug nach Lissabon - nog steeds op de leestafel, flinke kluif, Jonathan Liddell ligt ernaast.

Ace
Mijn laatste boek... Dat moet Snuf de Hond geweest zijn, zo rond 1990...

Ace schreef:
Mijn laatste boek... Dat moet Snuf de Hond geweest zijn, zo rond 1990...
En na het lezen van deze klassiekert is elk ander boek ook totaal overbodig.

rayman schreef:
(quote)

Haha nou ja...

rayman schreef:
(quote)

Zul jij blij zijn dat er tegenswoordig ook van die gave cd's zijn, waarop boeken worden voorgelezen - soms door de auteur zelve. Kan je helemaal achterover leunen - nadeel is dan dat je geen (andere) cd erbij kunt draaien - dat gaat wel als je zelf leest.

Ace
Mjuman schreef:
(quote)

Zul jij blij zijn dat er tegenswoordig ook van die gave cd's zijn, waarop boeken worden voorgelezen - soms door de auteur zelve. Kan je helemaal achterover leunen - nadeel is dan dat je geen (andere) cd erbij kunt draaien - dat gaat wel als je zelf leest.

Aan de andere kant kan je dan wel weer het boekje van de cd lezen die je eigenlijk zou willen draaien... Dat gaat weer niet als je het boek leest.

Ace schreef:
Aan de andere kant kan je dan wel weer het boekje van de cd lezen die je eigenlijk zou willen draaien... Dat gaat weer niet als je het boek leest.

Nou wil jij niet weten hoe vaak ik de moeite neem om die ^^&t^%$ boekjes te lezen en op inhoud te scannen. Mag ik fff?

* te kleine lettertjes
* te onmogelijke kleuren: knalgeel op hardroze
* onmogelijke fonts
* onnozele teksten - "we thank: the roaming banana, the sheltering ice cream and the zooting monkey"
* zgn 'handgeschreven' meuk.

Nee - in dit opzicht er gaat niets boven mooie bladzijden, bedrukt met Garamond of Times Roman (nee Ace, dat is niet een optie uit het "St***jesboek voor gevorderden); het geluid van het omslaan der bladzijden - het genoegen van erin weg te zinken met op een stel fijne speakers (niet zo'n gepimpte radio of zo) een heerlijk muziekje ( Durutti Column of stemmige muziek van Wolfgang Amadeus of Johann Sebastian).

BTW: jouw werkgever heeft toch ook een Best Practices Handbook?

itchy schreef:
(quote)

Da's wel een vervolgboek he? Sluit aan op A Wild Sheep Chase.

Ik ben ook van plan om binnenkort in Dans dans dans te beginnen, nu A Wild Sheep Chase aan het herlezen.

Lukk0
Ik heb Vladiwostok! van P.F. Thomése net uit, maar hij valt me een beetje tegen. Het einde is nu niet precies wat ik ervan verwachtte, maar over het algemeen leest hij wel lekker weg.

(afbeelding)

Leuk leesmateriaal voor o.a. Motorhead en Hawkwind fans!

(afbeelding)

In 1987 ging Laura Starink als correspondent van NRC Handelsblad naar Moskou om de perestrojka van Michail Gorbatsjov te verslaan. Ze was getuige van de ineenstorting van het communisme, dat de wereld decennialang in twee machtsblokken verdeeld had gehouden.
Twintig jaar later keerde ze terug met de vraag: wat is er terechtgekomen van de hooggespannen toekomstverwachtingen die de Russen toen hadden? Hoe hebben ze de abrupte overgang van communisme naar kapitalisme doorstaan?
In het boek De Russische kater schetst Laura Starink in elf persoonlijke portretten van Russen een beeld van de nieuwste geschiedenis van Rusland, van de verrassende maar weifelende Gorbatsjov via de woeste avonturier Jeltsin naar de zelfverzekerde autocraat Poetin.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:59 uur

geplaatst: vandaag om 04:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.