MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Ik Zal Kijken Wat Ik Voor Je Kan Doen van Gerard Ekdom......

(afbeelding)
Best goed.

Heb 'Lolita' van Vladimir Nabokov nu bijna uitgelezen en daarna ga ik aan 'Crazy Diamond' (Syd Barrett biografie) beginnen denk ik.

Simon Vestdijk - Ivoren Wachters

Best vermakelijk.

Ben momenteel halverwege What Is the What van Dave Eggers, tot nu toe een geweldig boek.

sxesven
El Ninjo schreef:
Ben momenteel halverwege What Is the What van Dave Eggers, tot nu toe een geweldig boek.

afwisselend:

- the rum diary - hunter s. thompson
- muggepuut - herman brusselmans

Antonio

(afbeelding)

sxesven
sxesven schreef:
(quote)

Payamas (uiteraard) al een tijdje uit; nog begonnen in Zadie Smith's The Autograph Man en Mark Haddon's A Spot of Bother.

Deze beide uit en bijna klaar met Geraldine Brooks' People of the Book; erg mooi!

Antonio schreef:
(afbeelding)

Wat een toeval, ik ben net een handvol pagina's onderweg in De Goelag Archipel van Solzjenitsyn. Gaat nog een hele kluif worden, in totaal zo'n 1500 pagina's.

^^@Sven: Mark Haddon: regelmatig in een deuk gelegen, zo bizar, in en in komisch. Het enige dat ik miste vergeleken met "The Curious Incident of.. " is het ontroerende wat dat jongetje bij je te weeg kon brengen. Maar dit is een heerlijke stukje absurdistisch 'tranche de vie'.

David Forster Wallace staat binnenkort op de lijst - I'll keep you posted.

Lin
Ben nu bezig in

(afbeelding)

Heerlijk boek! Fictie vermengd met echt bestaande personages, afspelend halverwege de 19e eeuw...verhaalt over de laatste 5 jaar van Charles Dickens,verteld door zijn beste vriend, ook geen onbekende schrijver (Wilkie Collins - The Moonstone)).
Het gaat over of Charles Dickens zich die laatste jaren wel of niet bezighield met allerlei duistere praktijken.
Op een erg vloeiende manier beschreven, spannend, huiveringwekkend, erg beeldend waardoor ik echt voor me zie hoe het er in die tijd aan toe zou zijn gegaan... En zo slim om bestaande mensen te gebruiken in een boek uit een tijd waarvan niemand het na kan vertellen... waardoor je soms het idee krijgt dat het misschien, heeeel misschien toch allemaal wel waar zou kunnen zijn...who knows?

Na deze pil ga ik beginnen in:

(afbeelding)

Tijdens een lunch en boek-koop-middagje met aERo heb ik dit boek gekocht... had er nog nooit van gehoord maar we hebben een half uur staan dubben of Eric hem zou kopen en uiteindelijk nam ik hem mee... Eric zit te wachten op een recensie, maar het boek telt 962 pagina's ongeveer, en Drood ook bijna 800 dus dat komt nog wel
Heb veel over de welwillenden gelezen, een erg controversieel boek als ik het mag geloven.

Frères humains, laat me u vertellen hoe het is gegaan.
Op deze manier richt Max Aue, directeur van een kantfabriek in het noorden van Frankrijk, zich tot de lezers, die hij bij zijn verhaal betrekt door hun voor te houden dat wat hij te vertellen heeft ook zijn lezers aangaat. De Welwillenden is een minutieus verslag van alles wat hij tijdens de oorlog als 'functionaris van de dood' heeft meegemaakt aan het oostfront, in Polen, Hongarije, de Oekraïne, Rusland en Berlijn.
De lezer maakt kennis met schuldigen die ook slachtoffer zijn, slachtoffers die ook schuld dragen, beulen die geen enkel schuldgevoel kennen. Max Aue schrijft om na te gaan 'of hij nog iets kan voelen, of hij nog kan lijden' na alles wat hij, als gezagsgetrouwe onderdaan, in opdracht van zijn land heeft moeten doorstaan.
Tijdens de oorlog klimt Aue op tot de hoogste rangen van de SS. Hij beschrijft enerzijds hoe zijn Einsatzkommando zonder aarzeling hele dorpen uitmoordde, hoe hij ook later een cruciale rol speelde bij de Endlösung der Judenfrage, fileert anderzijds haarfijn het gedrag en de drijfveren van de mensen om hem heen. Vanwege het feit dat Maximilien Aue uitstekende rapporten schrijft over de situaties die hij aantreft, mag hij toetreden tot de persoonlijke staf van Himmler. Zo raakt hij, na zijn bijdrage te hebben geleverd aan de 'wilde holocaust', rechtstreeks betrokken bij de organisatie van de holocaust in de kampen. In De Welwillenden worden de gruwelen beschreven vanuit het perspectief van de dader. Dit gezichtspunt, gecombineerd met een duizelingwekkende kennis van details, maakt het boek tot een zeldzaam literair monument.

Maar eerst eens uitvinden of meneer Dickens echt niet spoorde of dat er toch....

Heb eergisteren "Het Verzuim van de Dood" van José Saramago uitgelezen.

Het verhaal gaat over een fictief land waar van de ene dag op de andere plots niemand meer sterft, en de dood dus in staking gaat.

Ondanks de lastige schrijfstijl van Saramago, vond ik toch vooral het eerste deel van het boek erg sterk. Daar worden fictie en realiteit vermengd, en lijkt het alsof het onmogelijke gegeven van de dood die verstek geeft ook werkelijk plaatsvindt. De aanvankelijke vreugde van het volk die later in angst omslaat, de vele maatschappelijke sectoren die in de problemen raken, maar ook de inventiviteit van de mensen om met deze situatie om te gaan.
Het tweede deel van het boek vond ik een stuk minder. Daar ontaardt het verhaal helemaal in fictie (ga natuurlijk niet vertellen wat er precies gebeurt). Op zich niets mis mee, maar bij dit originele verhaal vind ik het fascinerender zoals het in deel één beschreven wordt.

@ Lin: Ik ben nu bezig in Littell, ben op ongeveer tweehonderd bladzijden. Wat mij betreft is alles dat erover in recensies geschreven is waar: het is een fantastisch afgrijselijk gruwelijk meesterwerk waar veel meer lagen in liggen dan op het eerste gezicht het geval lijkt. Het naarste is misschien nog wel dat ondanks alle verschrikkingen die beschreven zijn en me soms haast fysiek raken, ik toch uitkijk naar de resterende zevenhonderd pagina's.

Johny Favourite
Mjuman schreef:
^^@Sven: Mark Haddon: Maar dit is een heerlijke stukje absurdistisch 'tranche de vie'.
.

hehehe... een stukje 'stukje leven'...

Aldous Huxley - Heaven & Hell

sxesven
Mjuman schreef:
David Forster Wallace staat binnenkort op de lijst - I'll keep you posted.

En, hoe staat het ermee?

Zelf overigens klaar met Geraldine Brooks' People of the Book en Julian Barnes' A History of the World in 10½ Chapters. Nu waarschijnlijk verder met Alan Hollinghurst's The Line of Beauty.

sxesven schreef:
(quote)

En, hoe staat het ermee?

Zelf overigens klaar met Geraldine Brooks' People of the Book en Julian Barnes' A History of the World in 10½ Chapters. Nu waarschijnlijk verder met Alan Hollinghurst's The Line of Beauty.

Heb van de week twee titels besteld bij Amazon. Zelf net Per Petterson "Paarden stelen" gelezen (in het Duits), lyrisch en erg mooi - over loyaliteit, vader-zoon relatie, schaamte/bewust gekozen afzondering.
Bekroond boek: er blijkt ook een NL versie van te zijn bij uitgeverij De Geus - die zitten nu behoorlijk in modern Scandinavisch proza, niet alleen (goede) thrillers zoals Mankell en Lisa Marklund. Verder nog steeds bezig in Patrick Mercier - Nachzug nach Lissabon; pittige kost, zeer filosofisch - wel goed boek (beetje als een 10 km schaatsen - gewoon doorgaan).

Bij tijd en wijle moest ik bij Hollinghurst denken aan Oscar Wilde (The Picture of Dorian Gray) niet alleen zozeer vanwege de homorelatie, meer de hele setting en thematiek. Barnes moet ik ook onthouden.

Willem Elsschot - Kaas
En daarvoor De Ontdekking van de Hemel van Mulisch.

Lin
Jonathan Littell nog heeeeeel eventjes op het wachtbankje laten zitten, ben nu bezig in "The Book Thief"

(afbeelding)

1939 - Nazi Germany - The country is holding its breath. Death has never been busier. Liesel, a nine-year-old girl, is living with a foster family on Himmel Street. Her parents have been taken away to a concentration camp. Liesel steals books. This is her story and the story of the inhabitants of her street when the bombs begin to fall. Some important information - this novel is narrated by death. It's a small story, about: a girl; an accordionist; some fanatical Germans; a Jewish fist fighter; and quite a lot of thievery. Another thing you should know - death will visit the book thief three times

Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar: laat maar weten of dit boek een aanrader is

Lin
Zal ik zeker doen

Hopelijk begin ik hierna wél aan Littell, want heb nog tig boeken in de kast die ik nog moet lezen, én van de week komen weer 4 nieuwe boeken binnen, twee van Wilkie Collins en twee van Margaret Atwood. Ga maar lootjes trekken denk ik

sxesven
Oeh, dat The Book Thief heb ik na een pagina of 80, 90 weggelegd - ik kon er niet doorhéén komen. Voornamelijk door Zusak's schrijfstijl; ontzettend kitscherig pompeus. Maar goed, misschien weer eens kans geven.

@Mjuman: Eens wat betreft Hollinghurst; wat betreft Barnes, ja, bij vlagen geniaal. Echt zeer de moeite waard!

@Sxesven; Flaubert's Parrot staat op mijn netvlies als een juweeltje, vandaar.

Littell (in NL) ligt hier ook nog, op de 2dolist.

Wie heeft zich gewaagd aan de 2e van Danielewski en is er tevreden over? House of Leaves vond ik een behoorlijke mind-boggler - anyone?

sxesven
Ik sta regelmatig met House of Leaves in mijn handen, maar nog niet tot aanschaf overgegaan. Misschien maar eens doen.

Net gelezen:

(afbeelding)

Nu bezig in:

(afbeelding)

sxesven
itchy schreef:
Net gelezen:
(afbeelding)
Theroux - Call of the Weird

Ah, leest dat een beetje leuk weg? Vind de Weird Weekends echt geweldig om te kijken; als dat zich een beetje vertaalt naar boekvorm ga ik er maar eens achteraan!

Mwoah, het is heel vermakelijk, maar het heeft niet zo veel om het lijf. Ik vind de docu's leuker. En veel info in het boek dubbelt ook met de docu's, omdat heteen terugblik is naar enkele personages aangevuld met wat recentere informatie. Het is eigenlijk een "hoe gaat het 5 jaar later met..." boek.

Lin
Ja, pas een interview gezien waarin Louis vertelde terug te zijn gegaan naar mensen die voorkwamen in de docu's maar dat het een beetje tegenviel...de band die hij dacht met sommige mensen te hebben bestond helemaal niet bij nader inzien.

sxesven
Vandaag de net nieuwe re-issue van Scarlett Thomas' Popco aangeschaft en er meteen maar in begonnen. Haar laatste The End of Mr Y vond ik heerlijk (twee keer gelezen), dus het zal me benieuwen hoe deze uitpakt.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:36 uur

geplaatst: vandaag om 06:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.