MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / De grote verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders

zoeken in:
Sommige Belgen hebben zelfs panne in De Panne. Al kan je auto het daar natuurlijk ook begeven als je Nederlander bent.

Father McKenzie
Je het auto?

Wablief?

In een frietzaak in Antwerpen heb ik ooit geprobeerd de mensen achter de toonbank duidelijk te maken dat een friet speciaal met curry diende te worden klaargemaakt, in plaats van ketchup. Ik eindigde met een frietje met mayo, uitjes en... warme, gele kerriesaus.

Echt gebeurd!

pretfrit
Die zogenaamde kerriesaus geven ze altijd aan bijdehante nederlanders.

Het nasmaakje was dan ook verrukkelijk

pretfrit schreef:
Die zogenaamde kerriesaus geven ze altijd aan bijdehante nederlanders.

Zo'n mix met kerriesaus noemen ze dan zeker een "pretfriet"?
Rare jongens, die Belgen.

Father McKenzie
Die uitdrukking bijdehante is ook zo typisch Hollands, ik weet zelfs niet onmiddellijk een Vlaams equivalent te bedenken...

Father McKenzie schreef:
Die uitdrukking bijdehante is ook zo typisch Hollands, ik weet zelfs niet onmiddellijk een Vlaams equivalent te bedenken...

Het feit dat jullie taalvariant daarvoor geen equivalent heeft, zou al als een teken kunnen worden opgevat: "bijdehant" gedrag, oftewel adrem zijn komt vaker boven de rivieren voor dan eronder. Hier boven de rivieren krijgt een "bijdehant" persoon wel eens te horen: "zooo, slimmetjes/bijdehandjes gegeten?"

Een bijdehand persoon, een bijdehante jongen. Blijkbaar kunnen Vlamingen wel beter spellen

Father McKenzie
Ik zou het logischer vinden; bijdehand zijn, en een bijdehandte persoon, dus met dt, maar zo is het blijkbaar niet...

FlyLo schreef:
Een bijdehand persoon, een bijdehante jongen. Blijkbaar kunnen Vlamingen wel beter spellen

Aanhalingstekens (kunnen) lezen zit dat niet standaard in het Vlaams educatief curriculum? Ook vrouwen, zeker Amsterdamse kunnen bijdehand zijn, vraag dat maar aan de father.

Father McKenzie schreef:
Ik zou het logischer vinden; bijdehand zijn, en een bijdehandte persoon, dus met dt, maar zo is het blijkbaar niet...

Nee nooit dt bij bijv. naamw. - denk dat te maken heeft met een van de fonetische onvolkomenheden van het Nederlands: je hoort aan het einde van een woord geen verschil tussen 'd' en 't' - het kot en het paard; de kotten en de paarden.

Ruby1966
Mjuman schreef:
Ook vrouwen, zeker Amsterdamse kunnen bijdehand zijn

Hoezo, stereotype?
Of is dit al te bijdehand voor je?

Ruby1966 schreef:
(quote)

Hoezo, stereotype?
Of is dit al te bijdehand voor je?

U hebt schoenmaat 46, vanwege lange tenen?

Misterfool
als ik heel eerlijk mag wezen vind ik het vlaamse dialect niet zo mooi klinken. maar daar staan heel veel goede dingen tegenover:

brugge en antwerpen zijn toch steden met een rijke historie.
jullie hebben lekkere frieten en bonbons
suske en wiske
jullie hebben (over het algemeen) betere muziek ( volendams/levenslied ).

maar hé wij hebben dan wel een goed werkende waterweg. Holland, keeping the wersterschelde closed since 1658

Misterfool schreef:

brugge en antwerpen zijn toch steden met een rijke historie.
jullie hebben lekkere frieten en bonbons

Als ik goede dingen aan belgie moet noemen kom ik genoeg biermerken tegen voor ik aan frieten en bonbons denk..

Misterfool
maar ja ik drink geen alchohol dus dan kom je al snel bij de friet en bonbons uit.

Ruby1966
Mjuman schreef:

U hebt schoenmaat 46, vanwege lange tenen?

Geen lange tenen hier hoor, het was een zgn. stereotype reactie op een stereotype opmerking

Misterfool schreef:
jullie hebben (over het algemeen) betere muziek ( volendams/levenslied )

Daar zijn ook wel Vlaamse equivalenten van.

skyline
herman schreef:

Daar zijn ook wel Vlaamse equivalenten van.

Vast wel. Maar hebben wij ook een equivalent van ene Jacques Brel?
Wannabe's zat (van Frank Boeijen tot Herman van Veen) maar genen 'Ollander die 'tem fliekt he.

Ik neem nog maar een Koekelbergs Trappist.

Nee, daar hebben wij geen alternatief voor... helaas. Maar Brel is dan ook wel een van de allerbeste artiesten ooit.

Al is er wel een mooie versie van Mijn vlakke land door Ede Staal.

skyline
Okee. Skyline met de billen bloot; nooit van gehoord.
Ik ga nu naar de jij-buis. Ben benieuwd.

skyline schreef:
Okee. Skyline met de billen bloot; nooit van gehoord.
Ik ga nu naar de jij-buis. Ben benieuwd.

Mag ik u kennis laten met Ramses Shaffy - of zegt u dan: "Laat me"? Liesbeth List - voorwaar ook niet onaangenaam en Boudewijn de Groot; Een meisje van zestien jaar overtreft het Britse origineel.

Ede Staal - wereldberoemd in Grunn - Daniel Lohues heeft dat ook een beetje, maar dan in 't veengebied.
Utrecht heeft tegenwoordig Spinvis en Roosbeef - de laatstste is nr 1 qua verkoop in 2009 bij Plato Utrecht hoorde ik vanmiddag iemand vertellen.

@skyline: zijn versie heet 't Hoogeland.

Ramses vind ik zelf wel erg mooi (wat ik van hem ken), maar haalt het toch niet bij Brel... Boudewijn de Groot heb ik zelf ook minder mee.

Alleen al die voordracht hier:

skyline
Ik ben geen doorgewinterd Ram z'n Daffie kenner maar ik geloof niet dat ik in de goede man (over de doden niets dan goeds) zo'n uit de tenen komende tentoonstelling van emotie heb kunnen ontdekken.

Bij Brel lopen zelfs wanneer hij vertelt dat zijn moppie hem laat stikken bij de tram om naar de film te gaan al de tranen over mijn wangen.
Ik ben dan ook niet zo'n bikkel.

Wat een snol, die Madeleine. Wat denkt die wel niet?

Mjuman schreef:
(quote)

Boudewijn de Groot; Een meisje van zestien jaar overtreft het Britse origineel.

Het origineel is toch van Charles Aznavour?

skyline schreef:
Ik ben geen doorgewinterd Ram z'n Daffie kenner maar ik geloof niet dat ik in de goede man (over de doden niets dan goeds) zo'n uit de tenen komende tentoonstelling van emotie heb kunnen ontdekken.

Bij Brel lopen zelfs wanneer hij vertelt dat zijn moppie hem laat stikken bij de tram om naar de film te gaan al de tranen over mijn wangen.
Ik ben dan ook niet zo'n bikkel.

Mjuman wel: Hoe sterk is de eenzame fietserd: de Lekdijk bij Culemborg met windkracht zes tegen: de liefde en de drank wacht!

Sammie kan mij dan weer week maken, maar ja dat heb ik ook met "Mijn dorp" van Wim Sonneveld, zit ik zo weer bij oma op zolder aan het Hoendiep met lego te pulleflutsen.

Arrie schreef:
(quote)

Het origineel is toch van Charles Aznavour?

U vraagt - wij draaien:
"The Noel Harrison recording of A Young Girl of Sixteen (co-written by French star, Charles Aznavour as Une enfant de seize ans*), which would invariably have appealed to the DD's theatrical nature, reached #23 in the Fab for January 9th '66."

Zeggen ze tenminste hier

Da's ook de naam die Mjuman kent - van vroegah nog

skyline
Mjuman schreef:
de Lekdijk bij Culemborg met windkracht zes tegen: de liefde en de drank wacht!
.

Skyline zegt: Dan maar geen liefde, zoek een kroeg onderweg en stick to the drinking. Goedkoper ook. Had Brel ook moeten doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:22 uur

geplaatst: vandaag om 19:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.