Overig / Algemeen / De grote verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders
zoeken in:
0
geplaatst: 2 augustus 2009, 11:38 uur
Zelf heb ik ook familie en goeie vrienden in Nederland (Amsterdam en Haarlem). Maar behalve dat we elkaar soms niet van de eerste keer goed verstaan, zijn er zo goed als nooit problemen tussen ons.
Het enige wat soms nog ongemakkelijk aanvoelt, is om meermaals te moeten vragen: "Wat zeg je, wat bedoel je?", (want ik heb je niet goed verstaan, begrepen of gehoord).
Als we elkaar dan na twee of drie keer vragen dan nog niet verstaan, is de spraakverwarring compleet. Het proberen uitleggen alleen al, is dan al grappig genoeg om nooit kwaad te kunnen worden op elkaar.
Anderzijds: ruzie maken lukt ook niet, want we voelen van elkaar bijna nooit aan wie het nu meent, of wie er aan het schertsen is.
Dat maakt het enerzijds soms misschien wat oppervlakkig, maar zelden wordt het ongezellig. Meer moet het soms niet zijn, hee.
Het enige wat soms nog ongemakkelijk aanvoelt, is om meermaals te moeten vragen: "Wat zeg je, wat bedoel je?", (want ik heb je niet goed verstaan, begrepen of gehoord).
Als we elkaar dan na twee of drie keer vragen dan nog niet verstaan, is de spraakverwarring compleet. Het proberen uitleggen alleen al, is dan al grappig genoeg om nooit kwaad te kunnen worden op elkaar.
Anderzijds: ruzie maken lukt ook niet, want we voelen van elkaar bijna nooit aan wie het nu meent, of wie er aan het schertsen is.
Dat maakt het enerzijds soms misschien wat oppervlakkig, maar zelden wordt het ongezellig. Meer moet het soms niet zijn, hee.
0
lowriderluuk
geplaatst: 2 augustus 2009, 14:35 uur
the hustler schreef:
Wat wel opvalt is het feit dat Hollanders doorgaans meer woorden gebruiken dan Vlamingen.
Ik zie het.Wat wel opvalt is het feit dat Hollanders doorgaans meer woorden gebruiken dan Vlamingen.
the hustler schreef:
Anderzijds valt het ook op dat Vlamingen correcter kunnen omgaan met het Nederlands dan Hollanders.
mee eens.Anderzijds valt het ook op dat Vlamingen correcter kunnen omgaan met het Nederlands dan Hollanders.
the hustler schreef:
Mij maak je niet wijs dat bijvoorbeeld een Fries en een Limburger elkaar goed verstaan als ze hun eigen dialect spreken.
gelukkig niet, dan wordt het zo saai.Mij maak je niet wijs dat bijvoorbeeld een Fries en een Limburger elkaar goed verstaan als ze hun eigen dialect spreken.
the hustler schreef:
Als een Vlaming als Urbanus in Holland wil optreden, moet hij ook zowat elk woord uitspreken met een poging tot Nederlands accent. Daardoor gaat helaas ook het meeste van zijn humor verloren. Het is geen Vlaams meer, en het is ook geen Nederlands.
kortom: We hebben ondertitels nodig om elkaar te verstaan.
WatbliefAls een Vlaming als Urbanus in Holland wil optreden, moet hij ook zowat elk woord uitspreken met een poging tot Nederlands accent. Daardoor gaat helaas ook het meeste van zijn humor verloren. Het is geen Vlaams meer, en het is ook geen Nederlands.
kortom: We hebben ondertitels nodig om elkaar te verstaan.
the hustler schreef:
maar met 20 miljoen zijn, is onvoldoende om als taalgemeenschap te kunnen blijven bestaan, (op een wereldbevolking van straks 7000 miljoen). De vraag is alleen of het het Engels, Frans of Duits zal zijn dat onze taal eerst zal overheersen.
Wat dacht je van Chinees, Spaans of Arabisch ?maar met 20 miljoen zijn, is onvoldoende om als taalgemeenschap te kunnen blijven bestaan, (op een wereldbevolking van straks 7000 miljoen). De vraag is alleen of het het Engels, Frans of Duits zal zijn dat onze taal eerst zal overheersen.
0
geplaatst: 2 augustus 2009, 18:58 uur
Tja, dat kaartje - buitengewoon grappig om te zien hoe groot de speech community 'Hollands' wel niet is (mooi hé wel en niet pal achter elkaar in één zin) - alleen zoals vaker is "life is a fiction, made up out of friction" (The Shirts).
Het woord "verstaan" heeft in het Nederlands een andere betekenis dan in het Vlaams, bij ons (NL) is daar begrip voor nodig en dat kan pas tot stand komen als je de ander verstaat.
Overigens denk ik dat 20 miljoen vodoende is om als taal overeind te blijven. Komen we in gevaar, kunnen we ons alsnog als een taalvirus verspreiden en het werk doen. Brazilië heeft een populatie die die van Portugal vele malen overtreft.
Het woord "verstaan" heeft in het Nederlands een andere betekenis dan in het Vlaams, bij ons (NL) is daar begrip voor nodig en dat kan pas tot stand komen als je de ander verstaat.
Overigens denk ik dat 20 miljoen vodoende is om als taal overeind te blijven. Komen we in gevaar, kunnen we ons alsnog als een taalvirus verspreiden en het werk doen. Brazilië heeft een populatie die die van Portugal vele malen overtreft.
0
lowriderluuk
geplaatst: 2 augustus 2009, 20:47 uur
De taal met de minste gebruikers is Udihe, met 1 gebruiker, een man van 83 jaar, dus er is nog hoop !
0
geplaatst: 2 augustus 2009, 23:50 uur
Hoorde ooit een verhaal van een bepaalde vorm van Gaelic die nog door drie mannen werd gesproken; alleen niet meer met elkaar: ze hadden ruzie gekregen. Driemaal raden waarom? Juist ja, een vrouw.
0
geplaatst: 14 augustus 2009, 17:27 uur
Nederlands: goedkoop; nog Nederlandser: goedkoper
Vlaams: goedkoop; vervolgens: beter koop
Je lijkt op je vader vs ge trekt op uw vader
(je trekt van je vader is heel wat anders).
Vlaams: goedkoop; vervolgens: beter koop
Je lijkt op je vader vs ge trekt op uw vader
(je trekt van je vader is heel wat anders).
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 14 augustus 2009, 17:34 uur
Vanwege een West-Vlaming: "zeker en vast" is juist maar "beter koop" heb ik in onze contreien nog nooit gehoord. Is het niet omgekeerd?
0
Harco
geplaatst: 14 augustus 2009, 17:53 uur
the hustler schreef:
Mij maak je niet wijs dat bijvoorbeeld een Fries en een Limburger elkaar goed verstaan als ze hun eigen dialect spreken.
Fries is een taal.

0
geplaatst: 14 augustus 2009, 18:02 uur
Sir Spamalot schreef:
Vanwege een West-Vlaming: "zeker en vast" is juist maar "beter koop" heb ik in onze contreien nog nooit gehoord. Is het niet omgekeerd?
Wel gelezen - Antwerp, dacht ik (maar don't shoot me) - en de aankondiging; "solden" - 'k weet nu wat het betekent: Hollanders, hierheen!
(uitverkoop).Over interne verschillen in spraakgebruik: in Holland zegt men: "maak me los, koop de laatste appels" - i.e. los(maken) = van mijn handel af (helpen).
Een aantal jaren geleden was mjuman ergens in de Achterhoek; het was vroeg, ik had honger en ik kocht bij de bakker, die net openging, een paar krentenbollen. Vervolgens loop ik naar de auto; komt er iemand aan en vraagt aan me: "O, is de bakker al los?" Zeg ik, "nee hoor, hij heeft nog brood genoeg". Daar betekende los blijkbaar "open".
0
geplaatst: 14 augustus 2009, 19:12 uur
J.M. schreef:
IQ
IQ
U bent zeker afkomstig uit Gelre? Of is dat een losse flodder van mij. Niet dat ik wat los wil maken, want anders denkt u wellicht dat ik niet 'in ben' - pardon reeds - opensta. Of denkt u wellicht dat ik van 'God los' ben - dat heet dan ook wel godeloos.
Maar loos is dan weer niet open? Hou u vast - alles zit los, maar er is niet loos!

0
geplaatst: 20 augustus 2009, 00:33 uur
Harco schreef:
Fries is een taal.
(quote)
Fries is een taal.
Limburgs ook

Zijn als ik me het niet vergis 2de rangs talen. Nederlands 1e rangs en 3e rangs zijn alle andere dialecten
.
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 00:42 uur
Ik had het mis: Minderheidstaal - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Best interessant eigenlijk.
Mijn streektaal staat blijkbaar ook aardig hoog (Nedersaksisch, ik kom uit Deventer
).
Mijn streektaal staat blijkbaar ook aardig hoog (Nedersaksisch, ik kom uit Deventer
).
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 20:40 uur
J.M. schreef:
IQ
IQ
De Vlamingen (& Walen?) hebben een lager IQ ?
Belg zijnde vrees ik dat dit jammer genoeg de waarheid is.
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 22:14 uur
Het lijkt me sterk dat dat veel scheelt. J.M. laat zich in ieder geval niet van zijn meest slimme kant zien hier.
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 23:11 uur
Ploppesteksel schreef:
(quote)
Dat kan ik mij moeilijk voorstellen als ik af en toe zie wat hier rondloop. Als ik naar de Belgische televisie kijk (we ontvangen hier wel alleen maar Eén en Canvas, dat moet ik er misschien bij zeggen), dan komen Belgen altijd op mij over als erg beschaafde en gecultiveerde mensen, die nog hartstikke aardig zijn ook. Maar dat is blijkbaar geen goede afspiegeling van de bevolking?

0
geplaatst: 20 augustus 2009, 23:11 uur

Het komt misschien omdat ik de dommere Nederlanders niet meteen tegenkom. De meeste van de Belgen die ik ken, zijn echter vrij dom.
Zal inderdaad niet veel verschillen..
Edit: ik lees ook net Karl zijn reactie.
Dat bedoel ik dus ook met mijn bovenste ding. Wij hebben ook enkel Holland 1, 2 & 3 en daarop zie je soms nog wel eens iemand dom. (Meestal op BNN dan
)Maar over't algemeen kijk je naar beschaafde mensen..
Als je echter een week bij mij zou komen leven, krijg je vast een andere indruk van het Belgische volk. En dat zou omgekeerd waarschijnlijk ook gelden voor mij ..
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 17:35 uur
Karl schreef:
Dat kan ik mij moeilijk voorstellen als ik af en toe zie wat hier rondloop. Als ik naar de Belgische televisie kijk (we ontvangen hier wel alleen maar Eén en Canvas, dat moet ik er misschien bij zeggen), dan komen Belgen altijd op mij over als erg beschaafde en gecultiveerde mensen, die nog hartstikke aardig zijn ook. Maar dat is blijkbaar geen goede afspiegeling van de bevolking?
(quote)
Mja, Canvas is zowat de cultuurzender uit Vlaanderen. Wat een geluk voor jullie dat jullie VTM niet kunnen ontvangen...
Ik heb hetzelfde als ik Pauw & Witteman, De wereld draait door of Zomergasten bekijk.
0
hdk-nl
geplaatst: 29 augustus 2009, 16:46 uur
Nederlanders hebben inderdaad gemiddeld een hoger IQ dan de Belgen en zijn samen met de Duitsers de slimsten van Europa. Nederland zijn gemiddelde komt op 107 en België op 99, maar wees gerust in Servië ligt het gemiddelde op 89 en het kan dus altijd erger.
nu.nl/wetenschap | Nederlanders slimste van alle Europeanen
nu.nl/wetenschap | Nederlanders slimste van alle Europeanen
0
geplaatst: 18 september 2009, 22:44 uur
Ik had gisteren een personeelsuitje in Vlaanderen. In NL hadden we nog Sky Radio op de radio, maar toen we de grens overstaken viel Sky Radio weg en kwamen we opeens midden in dEUS' Instant Street terecht. 
Helaas was de minutenlang climax iets teveel van het goede voor de oren van mijn collega's, dus werd er al snel teruggeschakeld naar iets veiligers...
Maar toch, ik kan me niet indenken ooit eerder Instant Street op de radio te hebben gehoord.

Helaas was de minutenlang climax iets teveel van het goede voor de oren van mijn collega's, dus werd er al snel teruggeschakeld naar iets veiligers...
Maar toch, ik kan me niet indenken ooit eerder Instant Street op de radio te hebben gehoord.
0
geplaatst: 18 september 2009, 22:49 uur
herman schreef:

Ik zou dat niet eens toelaten, wegschakelen tijdens de climax van Instant Street... Dat komt in de buurt van heiligschennis voor mij

Maar op Studio Brussel wordt toch best wel wat dEUS gedraaid?
0
geplaatst: 19 september 2009, 00:03 uur
Klopt, maar StuBru ontvang ik niet. Al zou het wel kunnen via internet natuurlijk.
0
geplaatst: 19 september 2009, 00:31 uur
Stapler schreef:
).
). Ik heb die lijst eens bekeken en...
"29. Nederlands in Frankrijk"
Huh? Is het Nederlands een minderheidstaal in Frankrijk?

0
geplaatst: 19 september 2009, 02:14 uur
Jazeker
In Nord-Pas-de-Calais (gedeeltelijk Flandres) zijn er nog mensen die Nederlands spreken, zij het dat het er steeds minder worden omdat eigenlijk alleen de oudere generaties onze schone taal nog bezigen.
In Nord-Pas-de-Calais (gedeeltelijk Flandres) zijn er nog mensen die Nederlands spreken, zij het dat het er steeds minder worden omdat eigenlijk alleen de oudere generaties onze schone taal nog bezigen.
0
geplaatst: 19 september 2009, 11:42 uur
Ik las een tijd geleden juist het tegenovergestelde. Veel Fransen die Nederlands leren omdat ze in Vlaanderen en Nederland wel een baan kunnen krijgen.
0
Father McKenzie
geplaatst: 30 december 2009, 11:50 uur
Ik had een panne met mijn auto, een weekje terug.
Wij Vlamingen spreken van een kapotte batterij, bij jullie is de ACCU stuk. Blijf het raar woord vinden, accu....
Wij Vlamingen spreken van een kapotte batterij, bij jullie is de ACCU stuk. Blijf het raar woord vinden, accu....

0
geplaatst: 30 december 2009, 11:54 uur
En toen ben je naar het Kruidvat - of hoe het in België ook mag heten - gegaan en daar kocht je weer drie batterijen en nu doet je auto het weer? 
Wij zouden zeggen: ik had panne met mijn auto (dus zonder 'een' voor panne).

Wij zouden zeggen: ik had panne met mijn auto (dus zonder 'een' voor panne).
* denotes required fields.