MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Fotografie

zoeken in:
Onweerwolf
https://i.imgur.com/1fkSwbQ.jpg

Soms maak je eens een random foto die wonderbaarlijk mooi lukt. Ongeveer op de grens van Groningen, Drenthe en Friesland een paar weken geleden.

Niet mijn foto en ik weet ook niet wie het is, maar Bad Brains in de Tweede Kamer is in meer dan 1 opzicht:

https://cdn.nos.nl/image/2022/05/17/861863/2560x1440a.jpg

https://i.postimg.cc/pTp6NwQR/cbe82ed4-a99e-40a0-80b7-474b125760b9.jpg
Klein fietstochtje gemaakt en aangezien fietsen niet hetzelfde is als wandelen post ik het beter hier dan in het wandeltopic.

Ha oké! Zit nog wel in mijn updates ook. Maar er wordt blijkbaar niet veel gefietst op MusicMeter.

Nog es een collage / verzamelingetje (de vorm van 3x3 wordt op DeviantArt vaak gebruikt).

https://i.ibb.co/JzdWZnK/collage.jpg

Aangezien Mssr Renard wolkenfanboy blijkt te zijn, enkele "wolkenfoto's" (dia's eigenlijk) die ik in Puerto Rico genomen heb.

https://i.postimg.cc/Hx5pvdZy/DSC00033a.jpg

https://i.postimg.cc/B6Z8d8FK/DSC00038a.jpg

https://i.postimg.cc/mD3wSFs1/DSC00069.jpg

gastheerg
verkeerde draadje

https://i.ibb.co/ZYqvQLK/dreams.jpg

En bewerkt tot fantasie gatefold LP-hoes (linksboven front, rechtsboven back, onder inside):

https://i.postimg.cc/ssw-qqZFj/my-dreams-LP.jpg

Sinds gisteren een nieuwe tattoo. Is er een muzieknerd die de afbeelding herkend?
https://i.postimg.cc/prnSLgK3/IMG-20230301-185145919.jpg

itchy schreef:
Sinds gisteren een nieuwe tattoo. Is er een muzieknerd die de afbeelding herkend?
(afbeelding)
Shellac - 'Uranus', de ongecensureerde eerste uitgave?

Maakt mij niet uit verder, maar past die pic niet beter hier ?

ZAP! schreef:
(quote)
Shellac - 'Uranus', de ongecensureerde eerste uitgave?

Maakt mij niet uit verder, maar past die pic niet beter hier ?

Antwoord is fout!
En ach, nu staat hij al hier.

De man van mijn moeder vroeg me vandaag of ik zijn Nikon D90 wilde hebben. Ooit gekocht met het idee dat fotografie zijn grote hobby zou worden, maar hij heeft er eigenlijk nooit energie in gestoken en inmiddels ligt het ding alweer jaren te verstoffen.

Nu ben ik dus binnenkort in het bezit van een fotocamera, en het lijkt me heel leuk om meer te leren over fotografie, maar ik heb geen idee waar te beginnen, heb nog nooit een 'echte' camera in mijn handen gehad, en hoewel de algemene interesse er zeker is, weet ik niet eens waar ik me op zou willen richten mbt het maken van foto's, of wat er überhaupt allemaal kan met die camera.

Is het een kwestie van gewoon rondwandelen en uitproberen en oefenen, of is er ook een zekere theoretische basis die ik tot me moet nemen? Ik neem aan een beetje van beide, maar ik zou zeker tips over hoe te beginnen op prijs stellen. Zijn er bijvoorbeeld toffe blogs om te volgen? Leuke boeken om te lezen? Ik ga morgen eens bij de boekhandel kijken of ze een leuk tijdschrift hebben om me op weg te helpen.

Maar ik weet dat ik ook nogal de neiging heb om dit soort dingen direct meteen veel te serieus te nemen en er direct alles over te willen leren en weten. Misschien moet ik die camera maar gewoon eens meenemen op de wandelingetjes die ik toch wel maak en kijken wat eruit komt. Leuk dingetje in ieder geval om eens mee bezig te gaan.

Mijn laatste spiegelreflexcamera is nog een analoge van toen ik iets meer dan een jaar fotokunst op de academie volgde. De belangrijkste basisprincipes zijn belichting, kadrering, brandpuntafstand en scherptediepte. Als je automatische programma's kiest (landschap, portret, macro) dan zullen je foto's wel meteen oké zijn. Wil je creatiever aan de slag, dan kan je dingen manueel instellen. Dat vraagt best wat technische kennis van fotografie op zich maar ook van je apparaat.

Wat boeken betreft zijn er die erg focussen op de technische kant maar ook die je iets van de kunst van het kijken willen bijbrengen. Leren kijken oefen je volgens mij beter door door de zoeker te kijken ipv. op het digitale scherm. Alles wat buiten het kader valt is dan weg. Uit deze boekjes valt snel iets te leren. Misschien gewoon eens in de bib zoeken naar fotoboeken.

Voor mij was het een mooie intense hobby, waar ik mezelf in kon verliezen én vinden.

lambfv4.0
Wat mij betreft is de beste manier om met fotografie aan de slag te gaan:

1) Het doen en het leren van je eigen camera.
2) Kijken naar foto's van anderen om inspiratie op te doen (bv. van je favoriete fotografen) en om te leren van de werkwijzen van anderen. 2e-hands fotoboeken zijn vaak erg goedkoop en kan je meestal op de rommelmarkt of kringloop voor een paar euro of minder krijgen.
3) Theorie en principes.

Tenzij je in een studio-setting wilt werken, mensen/portretten gaat fotograferen, aan de slag wilt gaan met macrofotografie, landschappen vast wilt leggen met lange sluitertijden of in een donkere (nacht-)setting, dan is dat beetje theorie toch wel heel erg handig.

Wel handig is om je in te lezen in de dingen die Kronos aangeeft, vooral brandpuntsafstanden, omdat dat invloed heeft op wat voor een lenzen gaat gebruiken en een grote invloed hoe een onderwerp in beeld komt te staan, of de relatie van onderwerpen in het frame samenkomt.

lambfv4.0
https://i.ebayimg.com/images/g/RlYAAOSwXzdi-wuy/s-l1600.jpg

Vond deze erg fijn, veel praktische tips en voorbeelden (maar waarschijnlijk heb je nog wel tientallen tijdschriften die hetzelfde beschrijven). Vergeet vooral niet om bij de lokale kringloop te kijken, vaak kan je er leuke fotoboeken tegenkomen voor weinig!

Ik kan beamen wat de heren hierboven al zeggen.

- De boekenreeks waar Kronos naar verwijst, vind ik ronduit geniaal. In elk boek uit de reeks staat de belangrijkste theorie (sluitertijd/diafragma/ISO, hoe dit samen voor de belichting zorgt en wat de afzonderlijke invloed is) in begrijpelijke taal uitgelegd. Dat is knap, want heel veel boeken en websites slagen erin om deze theorie (die als je hem doorhebt best simpel is) juist heel ingewikkeld te maken. En daarnaast krijg je door deze boeken een heel goed overzicht van verschillende soorten fotografie. Van tijdschriften ben ik minder fan (iets met bomen en bos niet meer zien).

- gewoon lekker met je camera rondlopen en fotograferen. Misschien eerst op automatisch, en later experimenteren met standen (ook uitgelegd in de boeken) en je voorkeur ontdekken. Zelf schiet ik bijna altijd in diafragma-voorkeurmode en laat de camera belichting en ISO berekenen. Maar dat is puur persoonlijk en slaat nergens op voor andere soorten fotografie (is bijvoorbeeld minder geschikt voor actie, sport).

- De foto's die je maakt, daadwerkelijk goed bekijken. Welke vind je mooi, welke niet? En kan je verklaren hoe dat komt? Is het iets technisch (bv goed belicht, te licht, te donker, bewogen) of iets creatiefs (bv ik sta telkens te ver weg of ik druk te laat af)? Doe dit ook met foto's van andere fotografen, bijvoorbeeld van foto's in de krant.

- het is wel handig om te weten wat voor lens er op de D90 zit en waar die wel en niet goed in is. Het is superfrustrerend als je een bepaald soort foto wil maken wat helemaal niet kan met die lens, je dat niet weet en je onnodig aan jezelf gaat twijfelen. Post de gegevens van de lens hier of stuur een PM.

En nog 1 van mijn favoriete fotografiewebsites. Niet gericht op techniek, maar op creativiteit/manieren van kijken: Fotografieblog Kronkeling - Een foto liegt de waarheid

Lenzen met een vast brandpunt geven de beste kwaliteit maar waarschijnlijk zal er wel een praktische zoomlens op zitten.

En pas op voor GAS (Gear Acquisition Syndrome). Veel amateurfotografen zijn eigenlijk gadgetfreaks. Maar hoe meer spullen, hoe onoverzichtelijker (en duurder) het wordt. Beter met een beperkte set ontdekken wat je wil, en pas later, als je ook zeker weet of je er mee doorgaat, gericht spullen kopen.

Dank, heren, hier kan ik wat mee. Weet zelf nog niet wat voor lens erop zit, krijg hem ergens begin volgende week. Als ik hem heb zal ik het laten weten. Ik krijg er zo steeds meer zin in dankzij jullie.

lambfv4.0
En laat vooral ook wat van je werk zien als je straks tevreden met het resultaat bent, we zijn benieuwd! (en dit topic kan best wel wat extra foto's gebruiken )

Tidalwave
Leuk om jullie allen users geestdrift en kennis te lezen over fotografie; ik ben veel te kort aangebonden om aan fotografie te doen - ik heb wel gefotografeerd, maar was altijd teveel bezig met alle details dat ik 'vergat' te genieten van het visuele moment ter plekke... Evenwel heb ik bewondering voor foto's die indruk op mij maken, genomen door anderen.

Dat boek Lees Dit Als Je Topfoto's Wilt Maken is fantastisch zeg. Een perfecte voorbereiding voor als ik morgen mijn camera krijg. Heel fijn hoe de theorie alleen in zoverre uitgelegd wordt dat het ook daadwerkelijk helpend en inzichtelijk is (en heel fijn ook dat er duidelijk gemaakt wordt dat bepaalde dingen waar fotografen hard op gaan totaal onnodig of onhandig zijn) en hoe er verder vooral heel veel aandacht besteed wordt aan compositie (maar die regels mogen ook zeker overboord gegooid worden) en het leren zien.

Verder is die Kronkeling blog ook erg tof en handig wat betreft tips voor hoe je een betere fotograaf kunt worden (en allemaal zeer sympathiek opgeschreven). En de docu Everybody Street vond ik ook machtig!

Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie vooral het idee had dat ik gewoon mooie foto's wilde maken van mijn wandelingen door de natuur (dat was ook waarom ik die camera aangeboden kreeg), maar ik ben erg geïnspireerd geraakt om zeker ook meer te willen doen. Gisteren was ik op pad en ik merkte dat ik constant bezig was met van welke taferelen ik een foto zou willen maken en hoe.

Zeer veel zin om daadwerkelijk op pad te gaan met mijn camera en te ontdekken wat deze nieuwe hobby me gaat brengen. (En voor hoelang die duurt haha, wordt het net als met Japans koken dat ik na een paar jaar mijn doel gevoelsmatig behaald heb en ik me verzadigd voel, of wordt het echt net als muziek, film en literatuur onderdeel van mijn leven, je weet het bij mij nooit met al die ongoddelijke hobby's van me. )

madmadder schreef:
Gisteren was ik op pad en ik merkte dat ik constant bezig was met van welke taferelen ik een foto zou willen maken en hoe.

Dan is een leuke oefening (en vaak les 1 bij foto-opleidingen):
Neem een stuk karton en knip daar een rechthoek in de verhouding 3:2 uit, dus bijvoorbeeld 15 bij 10 centimeter of 9 bij 6 centimeter. Dat is dezelfde beeldverhouding als de sensor van de camera die je krijgt en dus ook van de foto's die dat oplevert.
Neem dat stukje karton overal mee naar toe en probeer zo'n tafereel naar je eigen smaak "ideaal" te kadreren door je positie in te nemen, stukkie naar links/rechts, en zoomen doe je met je benen (straks met een echte lens het liefst ook, probeer die zo veel mogelijk op een vast brandpunt te houden en alleen te zoomen als je het niet kan oplossen met lopen).
Dingen waarbij je bij deze oefening op zou kunnen letten:
- als je een persoon kadreert, staat deze dan los van de omgeving of steekt er een lantaarnpaal uit zijn hoofd?
- worden objecten afgesneden door de rand van het kader en is dat mooi, of lelijk, of spannend?
- ben je je bewust van wat je wel en niet laat zien en hoe beinvloed dit het beeld?

madmadder schreef:
(En voor hoelang die duurt haha, wordt het net als met Japans koken dat ik na een paar jaar mijn doel gevoelsmatig behaald heb en ik me verzadigd voel, of wordt het echt net als muziek, film en literatuur onderdeel van mijn leven, je weet het bij mij nooit met al die ongoddelijke hobby's van me. )

Zo werkt dat bij mij ook. Fotografie was al langer een hobby waar ik meer mee wilde doen, maar na dat jaar academie bleek ik er klaar mee te zijn.
Motorfietsen waren meerdere jaren een grote passie. Ik heb er drie gehad. Mee gaan racen, toeren, reizen maken, met een werkhandboek van het specifieke model bij de hand zelf aan sleutelen enz. Sinds 2004 klaar mee.
Soms is het niet meer dan een bevlieging. Afgelopen winter wat met verf zitten gooien en knoeien. Was leuk maar als het goed weer is zit ik liever op mijn fiets.

https://i.postimg.cc/m2NJyBHZ/green.jpg

Leuk ja, ik denk dat de manier van hobby’s hebben en beoefenen voor iedereen verschillend is. Velen zullen mijn manier van me onderdompelen in iets nogal intens vinden, maar ik heb een enorme nieuwsgierigheid en honger om nieuwe dingen te leren en doe alles wat ik doe met een enorme toewijding. Dat betekent dat ik misschien sneller uitgekeken raak op iets en weer iets nieuws moet vinden om de honger te stillen, maar ik leer in een relatief korte periode wel heel veel en ervaar alle hobby’s die ik ooit beoefend heb als enorm verrijkend, hoe kort ze ook duurden.

In dit kader wil ik best even zonder enige schaamte uit de doeken doen welke voorbereidingen ik heb getroffen voordat ik überhaupt die camera in mijn handen heb gehad:

- Adobe Lightroom geïnstalleerd en het programma me helemaal eigen gemaakt
- Notitieboekje gekocht die ik ga gebruiken als een soort reflectieboekje op mijn proces. Staan inmiddels al best een aantal pagina’s volgekliederd met tips die ik wil onthouden en ideeën die ik heb.
- Boeken gelezen, docu’s gekeken, het internet afgestruind naar informatie
- Mijn hobbykamer zo ingericht dat ik de zijkant van mijn archiefkast kan gebruiken voor het ophangen van foto’s
- Mijn NAS weer ontstoft en aangesloten en zo

Ik hoef alleen nog maar de foto’s te maken.

En nu ben ik nog niet eens manisch hè. Dit is voor mij een gezonde manier van met iets bezig zijn. Het scheelt ook wel dat ik vakantie heb, lekker veel tijd om me er even in te storten, en soms ook lekker de hort op om andere dingen te doen. (Maar ik denk dat die neiging tot obsessies en de passie waarmee ik ze kan beoefenen wel een grote perk is van mijn ziekte. Zolang ik kan zorgen dat het niet (helemaal) uit de hand loopt in ieder geval Haha.)

lambfv4.0
Honger is goed! Honger is leven! Honger is liefde!

Zitten al meer dan genoeg grijze muizen en saaie kantoorpikkies hier op MuMe, lekker verfrissend om te zien dat iemand all-in gaat

Gast
geplaatst: vandaag om 03:45 uur

geplaatst: vandaag om 03:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.