menu

Overig / Algemeen / Sporttoto en -pools topic (centraal topic)

zoeken in:
geplaatst:
Ik ga voor een overwinning van Bernal met een minuut voorsprong.

geplaatst:
Aan een etappe als vandaag ga ik weinig woorden vuil maken. Eigenlijk zeggen de namen in de vluchtgroep genoeg: Frederik Backaert, Michael Schär en Yoann Offredo. Offredo gaat schijnbaar voor kampioen nietszeggende vluchtpogingen. De nietsvoorstellende klimmetjes in het parcours stelden niets voor en dus gingen we sprinten. Maar één ploeg had zijn zaken op orde. Dan kun je het eigenlijk wel raden deze tour: Team Jumbo-Visma of Deceuninck-Quick Step. Eerstgenoemde ploeg was weer ouderwetse chaos, de ploeg van de huidige geletruidrager deden het perfect, waardoor het een koud kunstje was voor Elia "Il Veggente" Viviani. Verrassend genoeg kwam Alexander "De Dikke" Kristoff nog heel dichtbij, wat mijns inziens vooral aangeeft dat het gebrek aan topvorm van Viviani gemaskeerd wordt door het puike werk van zijn team. Andere opvallende zaken zijn het matig succesvolle duosprinten van Team Jumbo-Visma (volgens mij zijn Groenewegen én Teunissen rapper dan Viviani op het moment), het triosprinten van Bahrain Merida (en de bijbehorende 18e plek voor Colbrelli) en André "De Gorilla" Greipel met veruit zijn beste prestatie van het jaar op plek 12.

In de pool bevestigt Justus18 zijn hoogvorm. Piekt ie te vroeg of gaat hij op zijn Bernals domineren? Poles Apart eindigt weer achterin bij de massaspurt. Voor hem is het aftellen naar het zwaardere werk.

Uitslag etappe 4:

1. Justus18 (405)
2. zaaf (395)
2. DjFrankie (395)
4. Nicolage Rico (380)
4. yeahyeahyeah (380)
4. johannesA (380)
7. gigage (363)
8. johan de witt (310)
9. Joshua68 (305)
10. El Ninjo (300)
10. jeroentjuhh (300)
10. Mb. (300)
10. L_T_B (300)
14. Teunnis (280)
14. Poek (280)
14. Edgar18 (280)
17. Paap_Floyd (255)
18. Poles Apart (190)

En zo worden de verschillen alleen maar groter. Morgen wordt wat dat betreft een spannende dag. Kan Justus opnieuw een slag slaan met sterke sprinters als Stuyven en Kristoff of wordt het een dagje voor Van Avermaet, Schachmann of zelfs een Alejandro "El Imbatido" Valverde?

Klassement na etappe 4:

1. Justus18 (981)
2. zaaf (893)
3. DjFrankie (882)
4. gigage (877)
5. johan de witt (876)
6. Nicolage Rico (875)
6. yeahyeahyeah (875)
8. johannesA (866)
9. El Ninjo (847)
10. jeroentjuhh (805)
11. Mb. (772)
12. L_T_B (768)
13. Paap_Floyd (753)
14. Joshua68 (743)
15. Teunnis (726)
16. Poek (673)
17. Edgar18 (648)
18. Poles Apart (488)

geplaatst:
yeahyeahyeah schreef:
Ik ga voor een overwinning van Bernal met een minuut voorsprong.

Ik ook.

geplaatst:
Hij heeft al 5 seconden.

geplaatst:
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Ik ook.

Ja hé, zo heeft het geen zin he

Andere poging: welke renner “wint” de lanterne rouge? Degene die het laagst eindigt of (in het geval ze beiden niet uitrijden) als laatst uitvalt, wint.

geplaatst:
johan de witt schreef:
Hij heeft al 5 seconden.

Hij heeft 15 seconden achterstand als je vergelijkt met de eerste serieuze podiumkandidaat.

geplaatst:
Ik vergelijk hem liever met de eerste serieuze kandidaat-winnaar.
Maar morgen weten we meer.

geplaatst:
Teunnis schreef:
(quote)

Ja hé, zo heeft het geen zin he

Andere poging: welke renner “wint” de lanterne rouge? Degene die het laagst eindigt of (in het geval ze beiden niet uitrijden) als laatst uitvalt, wint.

Ik wacht het antwoord van yeahyeahyeah even af.

geplaatst:
Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges > Colmar of Hoe baar je een muis?

Ik had het van tevoren helemaal uitgedacht. Alaphilippe had voor vandaag twee opties: hij kon vandaag rustig aan doen en dan hopen dat hij dan morgen met aanklampen nog net het geel kan behouden óf als een echte wielerheld in het geel ten aanval trekken in deze vijfde (op zijn naam geschreven) rit en dan desnoods morgen het geel verliezen - iets wat hoe dan ook heel reëel is. Omdat Patje Lefevere een slimme man is en Flip een koershart heeft, had ik bedacht dat we hier een showtje zouden krijgen. En vanwege de wat langere beklimmingen in de finale van deze vijfde etappe - vergeleken met de derde etappe - zouden mannen als Woods, Luis León "Huerta" Sánchez en De Luts wel mee moeten kunnen gaan in een groepje met Flip. En wie weet, als er net even een verkeerd mannetje bijzat, dan zou het wel eens helemaal kunnen ontsporen.

Ik heb vandaag een wijze les geleerd. Ga nooit te veel dromen over een etappe. Goed, ik heb die wijze les al een keer of vijftig geleerd, maar ik blijf de fout maken.

Het werd dus echt een etappe van helemaal niks. Zelfs nog minder boeiend dan de voorgaande etappe. Dus ik ga opnieuw weinig woorden vuil maken. Iedere ploeg zonder sterk klimmende enorm rappe man - oftewel iedereen behalve BORA (met Sagan) en wellicht nog Team Jumbo-Visma (met Van Aert), Team Sunweb (met Matthews) en Mitchelton-Scott (met Trentin) - had van alles en nog wat kunnen gaan doen, maar ze moesten absoluut niet Team Sunweb het tempo en de koers laten bepalen. Dan weet je dat de overige sprinters eraf gaan, maar dat Peto simpel mee kan gaan. Dus wat deed iedereen? Team Sunweb het tempo en de koers laten bepalen en voor de rest he-le-maal niks. Nja, Rui Costa deed een sneue wanhoopspoging op het moment dat het kwaad al geschied was. En wie won de sprint? Peter de Grote, uiteraard. Moeiteloos. Wat dacht je dan? Of beter gezegd, wat dachten de andere ploegen dan? Stelletje lutsers.

Enige goede nieuws is dat ik in het grote MoMeWielerJaarspel de etappezege en het geel pakte en daarmee mijn leidende positie verstevigde, en ik ook hier goede zaken deed. Maar niet zo goed als johan de witt. Hij had het hele podium in zijn team en daarmee al meer punten dan de rest. Voor Edgar18 was het een dag om snel te vergeten en te hopen dat dit soort etappes - waarvan er nog een paar aankomen - voortaan naar de vluchters of klimmers gaan.

Uitslag etappe 5:

1. johan de witt (295)
2. Teunnis (245)
3. zaaf (234)
4. gigage (225)
4. jeroentjuhh (225)
6. Poles Apart (201)
7. Poek (197)
8. El Ninjo (195)
9. Joshua68 (191)
10. Paap_Floyd (167)
11. Justus18 (165)
12. Mb. (156)
13. DjFrankie (145)
13. Nicolage Rico (145)
13. yeahyeahyeah (145)
13. johannesA (145)
13. L_T_B (145)
18. Edgar18 (115)

Ook voor johan de witt was het vandaag een dubbelslag. Hij neemt de leiding over. De top-4 heeft nu een klein gaatje geslagen en ook na de #10 gaat het met wat grotere stappen qua punten.

Klassement na etappe 5:

1. johan de witt (1171)
2. Justus18 (1146)
3. zaaf (1127)
4. gigage (1102)
5. El Ninjo (1042)
6. jeroentjuhh (1030)
7. DjFrankie (1027)
8. Nicolage Rico (1020)
8. yeahyeahyeah (1020)
10. johannesA (1011)
11. Teunnis (971)
12. Joshua68 (934)
13. Mb. (928)
14. Paap_Floyd (920)
15. L_T_B (913)
16. Poek (870)
17. Edgar18 (763)
18. Poles Apart (689)

Morgen, heren, morgen dan gaat het écht spectaculair worden. Ga ervoor zitten - het broekje mag eventueel uit - en ga ervan genieten. Alle grote mannen hebben vandaag lopen sparen en de eerstvolgende keer dat ze weer aan de bak moeten is Quintana alweer vier jaar ouder en Valverde nog eens twintig kilo afgevallen (18 juli om precies te zijn). De remmen mogen dus los en de helden van de ASO hebben er het perfecte parcours voor uitgestippeld. Het is de deluxe versie van een Vogezenrit: alle bergen zitten erin en de Plank van de Mooie Meisjes krijgt zelfs een extra loeisteil onverhard staartje met maximale stijgingspercentages van 24%! De start van de etappe is om 13:05 uur en eigenlijk is het gelijk vanaf de eerste kilometer interessant en zit er (parcourstechnisch) bijna geen enkel saai moment tussen. Sporza zend pas vanaf 14:15 uur uit, maar gelukkig is er altijd de Eurosport Player (of pak je desnoods een illegale stream). Neem vroeg vrij van werk; het is het absoluut waard. Dan kun je later aan je kleinkinderen vertellen dat jij er bij was toen Bernal een wielergod werd. Mocht je niet zo vroeg kunnen inschakelen, dan is 15:45 uur een mooi moment en 16:40 uur echt het uiterste (mits hele goede reden).

Disclaimer: houd in gedachte dat ik minstens zo boos en teleurgesteld zal zijn, mochten mijn woorden niet de waarheid blijken te zijn.

geplaatst:
Ben ik er toch wéér ingetuind...

geplaatst:
Teunnis schreef:
Ben ik er toch wéér ingetuind...

Je hebt een middagje vrij genomen bedoel je?

geplaatst:
Wat een gaapetappe inderdaad
Vuurwerk in de laatste 3 km gelukkig verzekerd
17.10 dus

geplaatst:
GrafGantz schreef:
(quote)

Je hebt een middagje vrij genomen bedoel je?

Nee, maar wel een middagje van mijn vakantie verspild.

geplaatst:
Gaat ciccone mij de dagwinst geven? Viva italia

geplaatst:
Teunnis schreef:
Disclaimer: houd in gedachte dat ik minstens zo boos en teleurgesteld zal zijn, mochten mijn woorden niet de waarheid blijken te zijn.

Ik was zelfs zo boos en teleurgesteld dat ik tot 100.000 heb moeten tellen.

Goed, nu was mijn tekst deels een act, deels hoop, maar zo kut als dat het uiteindelijk werd, had ik nou ook weer niet verwacht. Het begon al verschrikkelijk met de openingsfase. Zonder enig tegengeluid konden figuren als Thomas "De Onstrijdlustige" De Gendt, Dylan "Edward" Teuns en Nietes mee in de ontsnapping en zonder enige moeite mochten ze zo ver vooruit rijden dat de etappezege ze niet meer kon ontglippen. Positieve noot was dat Giulio Ciccone mee was en normaal gesproken met twee vingers in de neus zou winnen.

Ondertussen reed Deceuninck-Quick Step aan kop in het peloton, in de hoop dat een klassementsploeg het zo snel mogelijk zou overnemen. Het ging totaal niet hard. In de kopgroep kon Greipel gewoon mee over de eerste bergen, terwijl de voorsprong op bleef lopen. Dan moest het wel heel traag gaan in het peloton en dat bleek ook wel uit het feit dat alleen een doodzieke Nicolas Edet moest lossen. De kopgroep hield dus stand en ik had Ciccone al genoteerd, maar die verdomde Teuns bleef toch wel heel makkelijk bij. In de slotkilometers nam de Belg zelfs het commando over en reed Ciccone op de allersteilste meters - vlak voor de finish - aan gort. Zo won de niet al te snuggere Dylan Teuns een Touretappe en waren Wuyts en De Cauwer voor een uurtje in de zevende hemel. Ach, ik misgun ze het niet. Bovendien kregen we daardoor een heerlijk interview in het Engels met iemand die zich al nauwelijks kan verwoorden in het Nederlands.

In het peloton kon dus iedereen lekker fris beginnen aan de laatste kilometers, een recept voor een finale à la de Waalse Pijl. Toen het kalf al verdronken was, ging Movistar wel het tempo iets opschroeven, maar het was lang niet genoeg om wacht-wacht-poef-klimmers als Alaphilippe te lossen. Op vier kilometer van de top van de Planche was er dan eindelijk de eerste aanval, van de grootste held onder de klassementsmannen, Mikel Landa. Pas toen besloot Thibaut "Jongen van de Streek" Pinot dat hij zich er ook mee wilde bemoeien - vooraf had hij in alle kranten geroepen dat dit dé belangrijkste etappe voor hem zou zijn - en liet hij David "Karen Carpenter" Gaudu aan kop sleuren om Landa terug te brengen. Gaudu had zijn wonderbenen weer teruggevonden, waardoor voor het eerst - we zaten inmiddels al in de laatste kilometer - het tempo écht de lucht in ging. Het bleek de perfecte lead-out voor geletruidrager Flip en die leek daarmee als eerste van de klassementsmannen te finishen. Wat we in de tussentijd niet zagen was dat Egan "Jody" Bernal in de achtergrond werd geslachtofferd en lekker op kop mocht sleuren voor Geraint "G" Thomas. En als een duveltje uit een doosje kwam de titelverdediger bij en over Alaphilippe. En zo heeft deze wanstaltige vertoning een net zo wanstaltige uitslag gekregen. Het lichtpuntje was dat Ciccone dankzij de bonificatieseconden net genoeg over hield om het geel over te nemen van Flip.

In de Tourpool is het inderdaad een mooie dagwinst voor gigage. Normaal zou ik me afvragen of je daar trots op moet zijn met zo'n lelijke etappe, maar als het dankzij een mooie jongen als Ciccone is, zeg ik: chapeau!

Uitslag etappe 6:

1. gigage (247)
2. johannesA (227)
3. Paap_Floyd (218)
4. El Ninjo (210)
5. Edgar18 (205)
6. Nicolage Rico (195)
6. yeahyeahyeah (195)
6. Poek (195)
9. Justus18 (193)
10. Mb. (185)
11. L_T_B (174)
12. Joshua68 (173)
13. johan de witt (167)
14. DjFrankie (156)
15. jeroentjuhh (149)
16. Teunnis (142)
16. Poles Apart (142)
18. zaaf (131)

Ciccone levert gigage niet alleen dagwinst op, maar hij neemt ook het geel over voor minstens één dag. De top-3 is nu een klein beetje los, maar dat kan allemaal zo weer veranderen.

Klassement na etappe 6:

1. gigage (1349)
2. Justus18 (1339)
3. johan de witt (1338)
4. zaaf (1258)
5. El Ninjo (1252)
6. johannesA (1238)
7. Nicolage Rico (1215)
7. yeahyeahyeah (1215)
9. DjFrankie (1183)
10. jeroentjuhh (1179)
11. Paap_Floyd (1138)
12. Teunnis (1113)
12. Mb. (1113)
14. Joshua68 (1107)
15. L_T_B (1087)
16. Poek (1065)
17. Edgar18 (968)
18. Poles Apart (831)

geplaatst:
Vandaag was er een welverdiende rustdag. Alleen Stéphane Rossetto en Yoann Offredo gingen nog een rondje rijden om te bepalen wie nou het meest in onzinnige ontsnappingen mee kon.

Gek genoeg veranderde er wel het een en ander in de stand in de pool. Of nou ja, er werd hier en daar wat geschoven in de marge.

Uitslag etappe 7:

1. gigage (365)
2. Justus18 (350)
3. zaaf (325)
3. johannesA (325)
3. Nicolage Rico (325)
3. yeahyeahyeah (325)
3. DjFrankie (325)
8. johan de witt (310)
8. El Ninjo (310)
8. jeroentjuhh (310)
8. Mb. (310)
8. L_T_B (310)
13. Teunnis (290)
13. Joshua68 (290)
13. Poek (290)
13. Edgar18 (290)
17. Paap_Floyd (255)
18. Poles Apart (185)

Klassement na etappe 7:

1. gigage (1714)
2. Justus18 (1689)
3. johan de witt (1648)
4. zaaf (1583)
5. johannesA (1563)
6. El Ninjo (1562)
7. Nicolage Rico (1540)
7. yeahyeahyeah (1540)
9. DjFrankie (1508)
10. jeroentjuhh (1489)
11. Mb. (1423)
12. Teunnis (1403)
13. Joshua68 (1397)
13. L_T_B (1397)
15. Paap_Floyd (1393)
16. Poek (1355)
17. Edgar18 (1258)
18. Poles Apart (1016)

Morgen ga ik gek genoeg juichen voor de minderwaardige vluchters. Anders kun je nu alvast de naam Alaphilippe opschrijven.

geplaatst:
Volgende update pas zondag of maandag.

geplaatst:
Teunnis schreef:

Morgen ga ik gek genoeg juichen voor de minderwaardige vluchters. Anders kun je nu alvast de naam Alaphilippe opschrijven.

Zo minderwaardig vond ik de Gendt niet. Wat een overwinning, zeg.

geplaatst:
Teunnis schreef:
Volgende update pas zondag of maandag.

Net nu Aru 1 punt scoorde

geplaatst:
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Zo minderwaardig vond ik de Gendt niet. Wat een overwinning, zeg.

Dit meen je niet. Wat een wanstaltige tour. Ik weet niet of ik dit terug durf te kijken.

Ik ben geen fan van De Gendt. Mocht dat nog niet duidelijk zijn.

geplaatst:
Vorig jaar waren er 6 sprints en 1 TTT in de eerste 8 etappes. snap niet zo goed waarom 2019 minder zou zijn.

geplaatst:
Hoe bedoel je precies?

Dat de opzet/volgorde anders is? Nog zat sprintetappes in het vat.

geplaatst:
Teunnis vindt de tour niet zo, geloof ik, dit jaar. Ik vind deze eerste week best vermakelijk en in ieder geval afwisselender dan vorig jaar. Er is iedere dag wel een strijd om iets.

geplaatst:
O ja. Eens. De eerste week van de Tour was vele malen vermakekijker dan voorgaande edities. Wat je zegt: normaal geproken zijn het een tijdrit en 6 zzzzzprintetappes.

geplaatst:
Een rit als die van gisteren vol waaiers schudt de boel ook meer door elkaar dan een lange, zware bergrit, waar de toppers doorgaans wachten tot het eind van de laatste klim voordat ze (eventueel) iets proberen.

geplaatst:
Teunnis schreef:
(quote)

Dit meen je niet. Wat een wanstaltige tour. Ik weet niet of ik dit terug durf te kijken.

Gelukkig heb ik het wel teruggekeken en was het wonderbaarlijk genoeg nog de moeite waard. Ik neem mijn woorden dus terug.

Ik verliet vrijdagmiddag het huis met een uitermate teleurstellende openingsfase van de achtste etappe. Parcoursbouwer Gouvenou had alweer een fantastisch parcours uitgestippeld en het zou voer moeten zijn voor minstens een uur aan spektakel in de eerste kilometers. Maar tot mijn grote teleurstelling gebeurde er vrijwel niets en mochten Thomas de Gendt, Niki "Vettevissenvanger" Terpstra en Benjamin "Ben E." King gratis en voor niets weg. Op De Gendt na - en die vind ik niet zo sympathiek - niemand die hier iets te zoeken heeft. En dus, zo dacht ik, zal het wel een saaie etappe worden waar Team Sunweb controleert, Alaphilippe op het laatste pukkeltje vliegt en we voor de zoveelste keer Team Sunweb mogen uitlachen. Dat kwam ook allemaal wel redelijk uit, maar gelukkig kregen we nog veel meer.

Alessandro "Il Rosso di Buja" De Marchi voegde zich later nog aan de vluchtersgroep toe, nadat eerder Mads "Worst" Schmidt hetzelfde eerder had geprobeerd, maar voor de klassieke chasse patate ging. Uiteindelijk een kopgroep van niks en dat was blijkbaar mede omdat Team Sunweb en BORA - hansgrohe de dag wilde controleren in de hoop dat Sagan of Matthews zou kunnen winnen. De domoren die zich ploegleiders noemen hadden niet zo goed naar het profiel gekeken. Al zijn de grootste blinde domoren Terpstra en Hilaire "Jabba the Hutt" Van der Schueren, ploegleider van Wanty - Gobert Cycling Team. Eerstgenoemde had deze etappe met rood omcirkeld en Van der Schueren dacht dat dit een Ronde van Vlaanderen zonder kasseien was. Echt verbazingwekkend dat deze mensen professionals zijn. Anyway, Terpstra werd er uiteraard kansloos afgereden zodra de kopgroep een beetje ging versnellen en ook King was er snel aan. Bleven er dus maar twee man over tegen een peloton dat de hele dag door bleef rijden. Nadat de sprintersploegen al hun mannetjes hadden opgerookt op het zware parcours, werden de iets slimmere ploegen wakker; op een op papier kansloze dag kregen de sterkste mannen in het peloton een kans op ritoverwinning. En dus namen o.a. Astana Pro Team en EF Education First het roer over en schroefde het tempo nog eens op.

Alles leek erop dat de kopgroep op de laatste gecategoriseerde klim - er zou daarna nog een ongecategoriseerde pukkel komen, vlak voor de finish - zou worden ingelopen, zeker nadat De Marchi een bocht compleet miste. De Gendt, pienter als hij is - dat moet ik hem meegeven - liet De Marchi slechts moeizaam terugkomen, waardoor hij nog even wat aan de Italiaan had, maar hem ook zo opgerookt had.

Ondertussen nam het peloton meer en meer risico, want het ging toch een klein beetje penibel worden. Er zijn helaas genoeg renners die zulke risico's helemaal niet aankunnen. En dus ging er eentje op zijn smoel. Dit keer was het Woods. In zijn val nam hij half Team INEOS mee en zagen we onder andere twee halve Pinarello's en een treintje knechten die Thomas terug brachten. Astana liet het uit respect even stilvallen en dat bleken achteraf cruciale secondes te zijn. Want waar Astana (en vermoedelijk het hele peloton) dacht dat ze De Gendt nog wel konden terugpakken, had de Belg hele andere plannen. In een ongekend schroeitempo legde hij de slotkilometers af. De Marchi liet hij kansloos achter en De Gendt had duidelijk een missie.

Iemand die ook een missie voor ogen had was Alaphilippe. Zes seconden moest hij winnen op Ciccone en dan mocht hij de volgende dag, de Franse feestdag, weer in het geel rijden. En dus gebeurde wat elke wielervolger aan zag komen, maar de ploegleiders van de andere teams blijkbaar niet: hij schoot er met zijn onnavolgbare versnelling van door op de laatste klim en niemand zag hem ooit nog terug. Alleen was er dit keer nog wel één renner die kon volgen: de andere Franse held Thibaut Pinot. Helaas voor Flip was Pinot meer een blok aan zijn been, want Pinot kan op vlakke en dalende lijn veel minder rap fietsen.

De Gendt bleef ondertussen maar doorrazen, al werd het wel erg spannend op de laatste (ongecategoriseerde) klim. Als ik de uitslag niet wist, had ik vast klamme handjes. En voor supporters van De Gendt zal het helemaal een zenuwslopende laatste uur zijn geweest. Hij bleef de twee Fransozen voor, die op hun beurt weer twintig seconden (plus bonificatie) uitliepen op de concurrentie. De enige drie renners met verstand en lef waren de grote winnaars. Ik had vooraf niet kunnen voorstellen dat ik zo tevreden was met de uitkomst van deze etappe.

Hoe zit het dan met de uitkomst voor de Tourpool? Het thuislaten van Matthews door een aantal waaghalzen blijkt ondertussen toch wel een enorme fout te zijn. Ondanks dat zijn Tour allerminst succesvol is, scoort hij wel aan de lopende band. Niemand had de ritwinnaar, maar El Ninjo had wel bijna iedereen in de top-10, dus scoort alsnog behoorlijk.

Uitslag etappe 8:

1. El Ninjo (340)
2. johan de witt (328)
3. Paap_Floyd (312)
4. johannesA (308)
5. Justus18 (307)
6. Mb. (304)
7. Nicolage Rico (300)
7. yeahyeahyeah (300)
9. jeroentjuhh (292)
10. DjFrankie (288)
11. Joshua68 (284)
12. gigage (265)
13. Teunnis (250)
14. Poles Apart (245)
15. Poek (244)
16. Edgar18 (240)
17. L_T_B (236)
18. zaaf (215)

In het klassement neemt Justus18 het stokje over van gigage, mede vanwege Matthews. Ook johan de witt blijft er kort opzitten.

Klassement na etappe 8:

1. Justus18 (1996)
2. gigage (1979)
3. johan de witt (1976)
4. El Ninjo (1902)
5. johannesA (1871)
6. Nicolage Rico (1840)
6. yeahyeahyeah (1840)
8. zaaf (1798)
9. DjFrankie (1796)
10. jeroentjuhh (1781)
11. Mb. (1727)
12. Paap_Floyd (1705)
13. Joshua68 (1681)
14. Teunnis (1653)
15. L_T_B (1633)
16. Poek (1599)
17. Edgar18 (1498)
18. Poles Apart (1261)

geplaatst:
Waar de etappe naar Saint-Étienne gemaakt was voor de avonturiers en de controleerpogingen van Team Sunweb en BORA - hansgrohe echt heel stupide waren, daar was de negende etappe naar Brioude uiterst geschikt voor de Matthews en Sagans van dit peloton. Maar alle ploegen waren na gisteren compleet opgebrand en dus kreeg de vluchters alle ruimte van de wereld. Dit zijn van die dagen waarop je met verrassende keuzes een flinke slag kan slaan in je pooltjes. Uit de grote grabbelton werden helaas niet zulke hele mooie namen geplukt - het was dan ook geen denderend parcours - maar er zaten toch nog drie namen tussen die wij ook in onze teams hebben geplaatst: Edvald "Eddy the Boss" Boasson Hagen, Jesús "Don't Fuck with the Jesus" Herrada en de al aardig scorende Belg Jasper Stuyven. Nadat een kopgroep van veertien was gevormd, probeerden Marc "De Nieuwe Indurain" Soler en Rui Costa ook de aansluiting te vinden. Soler slaagde daarin, maar Rui Costa's poging gaat voorlopig de boeken in als de Chasse Patate Tour 2019.

Het werd, zoals verwacht, geen al te spectaculaire etappe. Een typische overgangsetappe. De kopgroep kreeg meer dan een kwartier van het peloton en in de kopgroep was het een langzame afvalrace naarmate we dichter bij de finish kwamen. Vlak voor de laatste beklimming lieten een aantal renners zich ringeloren in de vallei, waaronder The Jesus. Die man is echt onvoorstelbaar teleurstellend in WT-koersen. Eddy staat geloof ik een paar kilo te dik of is in ieder geval hopeloos uit vorm, dus ook die konden we snel schrappen. In de laatste klim leken Tiesj "De Mijnwerker uit Gent" Benoot en Nicolas "Zoon van" Roche de allersterksten, maar helaas was Daryl "Grote Vriend van Theo Bos" Impey weer eens een van zijn toneelstukjes aan het opvoeren. Nee, geef mij dan nog liever de gimmick van Thomas de Gendt.

Anyway, Impey knalde naar de andere twee toe en niet kort daarna moest Roche lossen. Benoot bleef dus over met iemand die 10 uit 10 keer de sprint van hem zou winnen. En dus besloot Tiesje om lekker op kop te blijven beuken. Waarom doen er deze Tour zoveel renners zoveel domme dingen? De sprint won Impey dan ook met twee vingers in de neus. Stuyven was van de gekozen renners wel sterk en eindigde in het groepje erachter. Alleen besloot hij niet te sprinten (in een groep met twee niet-sprinters) en boorde hij zo een aantal deelnemers twintig punten door de neus. Ach, je kan ook Herrada hebben gekozen

In de Tourpool werd er weinig gescoord. Alleen Justus18 en Paap_Floyd konden echt tevreden zijn dankzij Stuyven.

Uitslag etappe 9:

1. Justus18 (50)
1. Paap_Floyd (50)
3. Mb. (17)
4. Edgar18 (10)
4. Teunnis (10)
6. zaaf (7)
7. DjFrankie (0)
7. El Ninjo (0)
7. gigage (0)
7. jeroentjuhh (0)
7. johan de witt (0)
7. johannesA (0)
7. Joshua68 (0)
7. L_T_B (0)
7. Nicolage Rico (0)
7. Poek (0)
7. Poles Apart (0)
7. yeahyeahyeah (0)

In het klassement slaat Justus18 hiermee een gaatje naar de concurrentie.

Klassement na etappe 9:

1. Justus18 (2046)
2. gigage (1979)
3. johan de witt (1976)
4. El Ninjo (1902)
5. johannesA (1871)
6. Nicolage Rico (1840)
6. yeahyeahyeah (1840)
8. zaaf (1805)
9. DjFrankie (1796)
10. jeroentjuhh (1781)
11. Paap_Floyd (1755)
12. Mb. (1744)
13. Joshua68 (1681)
14. Teunnis (1663)
15. L_T_B (1633)
16. Poek (1599)
17. Edgar18 (1508)
18. Poles Apart (1261)

geplaatst:
De tiende rit was op papier weer interessant. Bij een eerste blik zou je denken dat het een typische massasprint zou worden, maar stiekem zaten er meer dan 3000 hoogtemeters in en zelfs nog meer dalende meters. Een rit waar mannen als Groenewegen en Viviani moeten proberen te overleven in het peloton om zo aan het eind van de rit te kunnen sprinten. En zelfs dan wordt het voor die mannen nog lastig, aangezien het op plus minus 300 meter voor de finish nog even flink omhoog zou lopen.

Maar al die theorieën konden gauw de prullenbak in toen er halverwege de rit - de onbenullige kopgroep al bijna ingelopen - werd geprobeerd de boel op waaiers te trekken. Initieel leek het niet echt los te kunnen breken. Dan moet je ook niet zoals EF Education First op kop gaan beuken wanneer je net een beschut dorp binnenrijdt. De meeste ploegen worden nog echt veel slimmer gedurende de Tour... Ook bij Astana Pro Team ging het helemaal mis, want Magnus Cort "MC" Nielsen nam ook flinke kopbeurten voor zijn rekening met het idee waaiers te trekken, terwijl kopman Fuglsang later voor de camera beweerde dat hij helemaal niet op waaiers had gerekend. Lekker bezig hoor!

Pas toen de echte waaierprofessionals van Deceuninck - Quick Step en Team INEOS zich ermee gingen bemoeien ging het echt los. En gek genoeg waren het niet eens echte waaiers, maar werd er gewoon zo hard doorgesnoven junkie style doorgereden dat alle slapjanussen eraf pierde. Groenewegen, Kristoff, Nizzolo, Griepel, Porte, Fuglsang, Aru, Nibali, Urán, Woods, Zakarin, Bennett; het rijtje was redelijk voorspelbaar. De enige die me echt teleurstelde was Thibaut Pinot. Hij was dan ook letterlijk in tranen voor de camera van de Franse televisie na afloop. Die is dus een mentaal wrak vanaf nu. Herinneren we ons nog wat de Franse kranten schreven bij aanvang van de tour? Maintenant ou jamais! Ik heb het met hem te doen.

Wie ook veel tijd verloor in de chaos van de (semi-)waaiers was Mikel Landa, maar niet doordat hij de slag had gemist. Nee, de Franse vlerk Warren "WaWa" Barguil beukte onze mooie Bask zomaar het skoekeloen in. Weg Tour. Alweer de derde grote ronde die we op de virtuele erelijst van Landa kunnen zetten Op Groenewegen na bleven alle belangrijke sprinters wel in de eerste groep zitten en dus kregen we een uitgedunde massaspurt. Team Sunweb was nog met veel man en nam daarom het initiatief. Maar omdat Cees "Jetse" Bol geen aantrekker, maar sprinter is en Matthews geen sprinter, maar klimmer is, werd dat dus weer een hilarische vertoning van Team Sunweb. Tsjonge, wat zijn die lui hun wielerploeg aan het verprutsen. Hielden we Viviani, Sagan en Ewan over. En natuurlijk ook Wout "God van België" Van Aert. Die man kan alles. En dus ook sprinten. Beter dan wie dan ook. Beter dan ooit tevoren. 'T lijkt wel de nieuwe Merckx.

In de daguitslag lukt het johan de witt nét niet om het dagrecord van Justus18 te evenaren, maar hij slaat wel een hele mooie slag met de gehele top-5 in zijn team. Ook zaaf en jeroentjuhh lukt dat, maar zij hebben geen Matteo Trentin.

Uitslag etappe 10:

1. johan de witt (402)
2. zaaf (387)
3. jeroentjuhh (381)
4. Teunnis (332)
5. Poek (330)
6. El Ninjo (302)
7. Nicolage Rico (290)
7. yeahyeahyeah (290)
9. L_T_B (289)
10. Mb. (288)
11. Justus18 (287)
12. johannesA (286)
13. DjFrankie (278)
14. gigage (272)
15. Joshua68 (257)
16. Edgar18 (230)
17. Paap_Floyd (219)
18. Poles Apart (173)

Een heuse dubbelslag voor johan de witt. De top-2 is nu een klein beetje los, en vooral vanaf plek 10 moet men zich zorgen gaan maken.

Klassement na etappe 10:

1. johan de witt (2378)
2. Justus18 (2333)
3. gigage (2251)
4. El Ninjo (2204)
5. zaaf (2192)
6. jeroentjuhh (2162)
7. johannesA (2157)
8. Nicolage Rico (2130)
8. yeahyeahyeah (2130)
10. DjFrankie (2074)
11. Mb. (2032)
12. Teunnis (1995)
13. Paap_Floyd (1974)
14. Joshua68 (1938)
15. Poek (1929)
16. L_T_B (1922)
17. Edgar18 (1738)
18. Poles Apart (1434)

Morgen staat er een light-versie van de voorgaande etappe op het menu. Omdat de renners een dag rust hebben gehad en er nogal wat op het programma van de volgende dagen staat, verwacht ik hier weer eens een traditionele massaspurt. Wellicht nog een weinig kansrijke poging van een individu op het laatste bultje. Je hoeft je tv in ieder geval pas laat in de middag aan te zetten.

geplaatst:
gigage schreef:
Teunnis vindt de tour niet zo, geloof ik, dit jaar. Ik vind deze eerste week best vermakelijk en in ieder geval afwisselender dan vorig jaar. Er is iedere dag wel een strijd om iets.

Ik vond tot zaterdagmiddag alleen etappe 3 echt geslaagd. De eerste twee etappes zijn slecht ontworpen, maar daar hebben de renners er nog wel het maximale uitgehaald. Etappe 3 was de finale genieten, maar de etappes daarna waren of verrassend teleurstellend of verwacht saai.

Maar die teleurstelling is natuurlijk wel in de context dat de Tour eindelijk eens een goede eerste week heeft ontworpen - uitgezonderd de eerste etappe. De renners hebben vervolgens etappe 5 en 6 behoorlijk verkracht en ik had de vrees dat etappe 8 hetzelfde verhaal zou worden. Gelukkig waren etappe 8 en 10 genieten en zo hebben we na tien dagen drie schitterende etappes en een paar leuke sprints. De Tour is nu al beter geslaagd dan de Giro.

geplaatst:
In het klassement neemt Justus18 het stokje over van gigage, mede vanwege Matthews....

Vanwege wie? De nieuwe Sunweb lead out voor Cees Bol? Colbrelli wint in Parijs, plus 100 punten.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:00 uur

geplaatst: vandaag om 18:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.