Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2
zoeken in:
0
geplaatst: 10 februari 2015, 16:16 uur
Mjuman schreef:
Verder zou ik je afraden het lelijke, Flamandistische sterkhouder - zie ook
Voetbaljargon: Sterkhouder - nrc.nl - te gebruiken. Dragende speler, (vaste)basisspeler lijkt me adequaat.
Verder zou ik je afraden het lelijke, Flamandistische sterkhouder - zie ook
Voetbaljargon: Sterkhouder - nrc.nl - te gebruiken. Dragende speler, (vaste)basisspeler lijkt me adequaat.
Ik zie niet in wat er mis zou zijn met het woord "sterkhouder". In elk jargon is er sprake van leenwoorden en dat komt meestal de taal ten goede. Leenwoorden raken meestal ook alleen ingeburgerd als ze een nut hebben. Vaak kun je dan met enkele term een fenomeen beschrijven waarvoor je in het Nederlands altijd meerdere woorden nodig hebt.
Mjuman schreef:
Elke poging tot prozaïsche opsmuk - "pimpen" in jouw speak - komt de leesbaarheid noch inhoudelijkheid ten goede.
Elke poging tot prozaïsche opsmuk - "pimpen" in jouw speak - komt de leesbaarheid noch inhoudelijkheid ten goede.
Juist "prozaïsch" en "opsmuk" zijn toch eigenlijk in contradictie met elkaar? Als je enkel prozaïsch schrijft laat je juist de opsmuk weg waar jij je wel regelmatig van bedient. Beide stijlen kunnen de leesbaarheid + inhoudelijkheid niet ten goede komen.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 16:25 uur
chevy93 schreef:
Als er één fanbase op dit moment kritisch is, is het wel het Ajax-publiek...

Stam en Ooijer brachten in ieder geval heel veel ervaring met zich mee. Iets wat nu duidelijk ontbreekt. Vooral buiten het veld waren zij, voor zover ik kan inschatten, zeer belangrijk
(quote)
Wat is dat nou weer voor onzin? Ik ken geen enkele Ajacied die momenteel geen kritiek heeft op zo'n beetje alles bij Ajax momenteel. Serero en Klaassen zijn de enige twee spelers waar men (= het Ajax-publiek) het over eens is: ze zijn de sterkhouders. Daar zou je Cillessen bij kunnen rekenen, maar door zijn gepiep de laatste weken is hij ook niet meer gevrijwaard van kritiek.Als er één fanbase op dit moment kritisch is, is het wel het Ajax-publiek...

(quote)
Aangezien Ooijer transfervrij was, lijkt me dat een goed streven. 
Stam en Ooijer brachten in ieder geval heel veel ervaring met zich mee. Iets wat nu duidelijk ontbreekt. Vooral buiten het veld waren zij, voor zover ik kan inschatten, zeer belangrijk
Eens. Het fanatieke Ajax-publiek is juist het meest kritische van Nederland. Alleen prijzen voldoen niet, er moet ook leuk, attractief voetbal op de mat gelegd worden. In dit seizoen lijkt het erop dat beide doelstellingen verre van gehaald gaan worden. De kritiek is in het Frank de Boer-era nog niet zo groot geweest. Als er een andere trainer had gezeten was die waarschijnlijk allang in de problemen gekomen, maar De Boer heeft op grond van zijn status en gewonnen prijzen nu eenmaal veel meer krediet.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 16:26 uur
Gretz schreef:
Ik zie niet in wat er mis zou zijn met het woord sterkhouder. In elk jargon is er sprake van leenwoorden en dat komt meestal de taal ten goede. Vaak kun je dan met enkele term een fenomeen beschrijven waarvoor je in het Nederlands altijd meerdere woorden nodig hebt.
Juist "prozaïsch" en "opsmuk" zijn toch eigenlijk in contradictie met elkaar? Als je enkel prozaïsch schrijft laat je juist de opsmuk weg waar jij je wel regelmatig van bedient. Beide stijlen kunnen de leesbaarheid + inhoudelijkheid niet ten goede komen.
(quote)
Ik zie niet in wat er mis zou zijn met het woord sterkhouder. In elk jargon is er sprake van leenwoorden en dat komt meestal de taal ten goede. Vaak kun je dan met enkele term een fenomeen beschrijven waarvoor je in het Nederlands altijd meerdere woorden nodig hebt.
(quote)
Vaut: prozaïsch kan je ook letterlijk gebruiken: proza is dan gewoon geschreven, niet-rijmende taal. Dat jij alleen denkt aan de connotatie eenvoudig, rechtaan, is één ding. Al ben ik wel bereid toe te geven dat te veel opsmuk proza lyrisch kan maken. Maar goed alles heeft ook te maken met de functies van taal Jakobson's functions of language - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Ik vind sterkhouder gewoon een lelijk woord en dat heeft niets met de Vlaamse herkomst te maken. Droogkuis (chemische reiniging) vind ik ook een lelijk woord, maar dat heeft er niets mee te maken - er zijn genoeg mooie Vlaamse woorden.
En sportjournalisten zijn - clichéfietsers van nature - de laatsten die ik zou willen opzadelen met de taak om neologismen of leenwoorden toe te voegen aan ons vocabulair. Altijd gedacht dat de verschillende sociolekten erger waren, maar inmiddels ben ik genezen: er is geen platgetredener taalgebruik dan sport(voetbal)taal en dat heeft m.n. te maken met de wijze waarop de performance wordt beoefend door de heren in de verschillende voetbalprogramma's - waarlijk zum Kotzen, clichématig en zeer zelfingenomen.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 16:29 uur
Mjuman schreef:
Vaut: prozaïsch kan je ook letterlijk gebruiken: proza is dan gewoon geschreven, niet-rijmende taal. Dat jij alleen denkt aan de connotatie eenvoudig, rechtaan.
(quote)
Vaut: prozaïsch kan je ook letterlijk gebruiken: proza is dan gewoon geschreven, niet-rijmende taal. Dat jij alleen denkt aan de connotatie eenvoudig, rechtaan.
Dus gewone, alledaagse, niet bijzondere taal waar een hoop opsmuk aan is gegeven? Maar dan is het resultaat toch nauwelijks prozaïsch meer lijkt me?
Proza?sch - 0 definities - encyclo.nl
Mjuman schreef:
Al ben ik wel bereid toe te geven dat te veel opsmuk proza lyrisch kan maken. Maar goed alles heeft ook te maken met de functies van taal Jakobson's functions of language - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Al ben ik wel bereid toe te geven dat te veel opsmuk proza lyrisch kan maken. Maar goed alles heeft ook te maken met de functies van taal Jakobson's functions of language - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Edit: dat bedoel ik inderdaad.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 18:46 uur
chevy93 schreef:
Doe spelers zijn wel duidelijk groter dan Serero. Wanneer Serero wat kasten om zich heen heeft staan is er er al een stuk minder aan de hand, maar het probleem is dat veel van zijn teamgenoten van ongeveer dezelfde lengte zijn. Ik zie overigens op diverse sites diverses lengtes lengtes van hem staan, van 1:64 tot 1:75 (lol). Laten we het erop houden dat zijn lengte in zijn positie en in dit team absoluut niet meewerkt.(quote)
Hij is ruim 1 meter 70, zo klein is dat toch niet? In ieder geval om en nabij de lengte van bv. Nigel de Jong en Arteta. Overigens denk ik ook niet dat hij de top zal halen, maar als dat het criterium is, kan je volgens mij iedereen in Amsterdam wel afschrijven.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 18:52 uur
MJ_DA_MAN schreef:
maar het probleem is dat veel van zijn teamgenoten van ongeveer dezelfde lengte zijn.
maar het probleem is dat veel van zijn teamgenoten van ongeveer dezelfde lengte zijn.
van der Gijp maakte gisteren daar een (flauw) grapje over: ALs PSG tegen Ajax zou spelen, zou Ibrahimović in de spelerstunnel wel eens per ongeluk Sinkgraven bij de hand nemen en het veld lopen.
Oh en volgens hem was de selectie van Ajax nu naar de film (Spongebob,leuke film trouwens
) .
0
geplaatst: 10 februari 2015, 18:56 uur
Ja, die grap herhaalt ie om de zoveel tijd. Heeft ie ook wel eens over Serero gezegd.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 19:03 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Laten we het erop houden dat zijn lengte in zijn positie en in dit team absoluut niet meewerkt.
Ja, dat zeker, vooral i.c.m. met een weinig imposante fysieke gestalte (itt tot De Jong).Laten we het erop houden dat zijn lengte in zijn positie en in dit team absoluut niet meewerkt.
Gezien de opmerking hierboven wel grappig te vermelden dat Serero tegen PSG in beide wedstrijden erg sterk speelde en beide malen tot de beste spelers gerekend werd (ook door de spelers van PSG).

Afijn, genoeg veren voor hem van mijn kant vandaag.

0
geplaatst: 10 februari 2015, 19:39 uur
Nee de grap over PSV vorig jaar was dat ze met zijn allen naar De Efteling waren.
Dat lengte en gewicht geen probleem hoeft te zijn zag je aan Jesper en Simon, maar die hadden een andere positie dan Serero en ook veel meer techniek.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 19:44 uur
Klopt de bus ging niet naar RKC, maar ik zeg enkel dat hij vorig jaar grappen maakte over PSV.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 21:03 uur
Mag er een Belgisch bericht geplaatst worden hier 
Sanctie met uitstel en geldboete voor Standard na Defour-tifo - Voetbal nationaal - Sportmagazine.be - sportmagazine.knack.be
De daadwerkelijke agressievelingen, de stoeltjesafbrekende supporters komen er altijd beter vanaf. Beetje hypocriet maar wat kan je anders verwachten van de zogezegde moraalridders van de Belgische voetbalbond....

Sanctie met uitstel en geldboete voor Standard na Defour-tifo - Voetbal nationaal - Sportmagazine.be - sportmagazine.knack.be
De daadwerkelijke agressievelingen, de stoeltjesafbrekende supporters komen er altijd beter vanaf. Beetje hypocriet maar wat kan je anders verwachten van de zogezegde moraalridders van de Belgische voetbalbond....
0
geplaatst: 10 februari 2015, 21:13 uur
Rudi S schreef:
Klopt de bus ging niet naar RKC, maar ik zeg enkel dat hij vorig jaar grappen maakte over PSV.
Dat was toevallig de eerste keer dat ik zo'n Gordon-niveau grap van hem hoorde, daarvoor filterde ik 'em weg. Nu ik weet dat zijn grappen dat niveau niet ontstijgen, werkt mijn filter niet meer.
0
zalwelnikszijn!
geplaatst: 10 februari 2015, 21:17 uur
^ doe ik ondertussen Manchester: https://metrouk2.files.wordpress.com/2015/02/vangaal.gif
0
geplaatst: 10 februari 2015, 22:37 uur
Is Siem de Jong eindelijk fit en zou hij op korte termijn eindelijk gaan spelen voor Newcastle heeft hij een klaplong en weer voor weken uit de roulatie
0
geplaatst: 10 februari 2015, 22:44 uur
Hij heeft toch wel eens eerder een klaplong gehad?
Erg vervelend voor die jongen, word je enorm onzeker van lijkt mij.
Erg vervelend voor die jongen, word je enorm onzeker van lijkt mij.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 22:45 uur
zalwelnikszijn! schreef:
^ doe ik ondertussen Manchester: (afbeelding)
^ doe ik ondertussen Manchester: (afbeelding)
Haha, die blik van die vrouw, denk dat ze Van Gaal al aardig zat zijn daar.

0
geplaatst: 10 februari 2015, 22:47 uur
Ja klopt, toen hij nog bij Ajax zat. Kost je gauw (weer) een paar maanden.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 23:39 uur
BBC Sport - Premier League TV rights: Sky and BT pay £5.1bn for live games
En zo word het verschil tussen de grote competities en de onze (Belgische en Nederlandse) steeds immenser.
En zo word het verschil tussen de grote competities en de onze (Belgische en Nederlandse) steeds immenser.

0
geplaatst: 11 februari 2015, 00:07 uur
Klopt, maar in relatieve zin mochten wij Nederlanders absoluut niet klagen met de deal die Fox heeft gesloten met de Eredivisie, welke is ingegaan vanaf het seizoen 12/13. In twaalf jaar levert dit de eredivisie in totaal ruim een miljard euro op. Niets vergeleken met de PL, maar vergeleken met eerdere deals met Eredivisie Live en Canal+ is het een enorme vooruitgang.
0
geplaatst: 11 februari 2015, 00:26 uur
"Panem et circenses" - wie zei dat ook al weer? Nou beide hebben hun prijs en de mediamegaconcerns (ook Liberty) geven geen geld weg. Iedere pond/euro wordt dubbel en dwars terugverdiend. Het is al lang duidelijk dat de mediaconcerns een vergaande impact hebben op speeldagen, spelschema's en die macht zal alleen maar toenemen.
Sinte Peguloris zal fors aanbeden worden van Damrak tot Fleetstreet, tot Wall Street. De belangen nemen toe en de bereidheid om die belangen te borgen zal alleen maar toenemen. Wat is er nou voor reden om vol bewondering te schrijven over een idiote 'sponsoring' waarvan het netto effect is dat de nummer 17 uit de Premier League een hoger budget heeft dan Ajax?
Met die rare transfersommen in de UK jaag je met dit soort financieringsruimte dan alleen maar de transfervergoedingen verder omhoog. Die mediaconcens zijn niet geinteresseerd in sport, enkel in de eyeballs
Sinte Peguloris zal fors aanbeden worden van Damrak tot Fleetstreet, tot Wall Street. De belangen nemen toe en de bereidheid om die belangen te borgen zal alleen maar toenemen. Wat is er nou voor reden om vol bewondering te schrijven over een idiote 'sponsoring' waarvan het netto effect is dat de nummer 17 uit de Premier League een hoger budget heeft dan Ajax?
Met die rare transfersommen in de UK jaag je met dit soort financieringsruimte dan alleen maar de transfervergoedingen verder omhoog. Die mediaconcens zijn niet geinteresseerd in sport, enkel in de eyeballs

0
geplaatst: 11 februari 2015, 13:16 uur
Moisander vertrekt eind seizoen transfervrij, tekent voor 3 jaar bij Sampdoria.
0
Martial
geplaatst: 14 februari 2015, 17:12 uur
Bayern Munchen lekker bezig tegen Hamburger SV dat een tussenstand kent van maar liefst 7-0 voor Bayern.
Een andere doelpuntrijke wedstrijd is Bayer Leverkusen tegen VFL Wolfsburg (tussenstand 4-4)
met 3 doelpunten van Bas Dost.
edit: 8-0 voor Bayern inmiddels en dat is tevens de eindstand.
Een andere doelpuntrijke wedstrijd is Bayer Leverkusen tegen VFL Wolfsburg (tussenstand 4-4)
met 3 doelpunten van Bas Dost.
edit: 8-0 voor Bayern inmiddels en dat is tevens de eindstand.
0
geplaatst: 14 februari 2015, 17:14 uur
Die Dost gaat echt goed de laatste tijd. Beter dan Huntelaar en Van Persie momenteel.
Robben twee keer zie ik, dan is ie nu topscorer in Duitsland.
Robben twee keer zie ik, dan is ie nu topscorer in Duitsland.

0
geplaatst: 14 februari 2015, 17:16 uur
Na de winterstop al 2 keer meer getort dan in heel 2014!
Bayern weet het netje ook wel te vinden tegen V/d Vaart en co.
Bayern weet het netje ook wel te vinden tegen V/d Vaart en co.
0
geplaatst: 14 februari 2015, 17:24 uur
Haha die Dost maakt gewoon ook nog ff de winnende in de laatste seconde, 4-5 Wolfsburg.
0
geplaatst: 14 februari 2015, 17:26 uur
Wow, 4 doelpunten in 1 pot! Dat waren er dus precies net zo veel als in heel 2014
4-5, 3-2 en 8-0 aardig wat doelpuntjes bij de Germanen
4-5, 3-2 en 8-0 aardig wat doelpuntjes bij de Germanen
0
Martial
geplaatst: 14 februari 2015, 17:30 uur
Ja dat is niet zo moeilijk als je in 2014 of op de bank zat of geblesseerd was

0
geplaatst: 14 februari 2015, 18:11 uur
0
Hendrik68
geplaatst: 14 februari 2015, 19:00 uur
Uitstekend die Dost. Wel jammer dat hij het nodig vond zijn tegenstander een rode kaart aan te smeren. Helaas is dat gedrag bekend van Dost, maar het blijft jammer. Ook erg slecht van de scheidsrechter die bij de eerste kaart voor Spahic ook al mis zat.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.