MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Rudi S schreef:
Nou dan zou ik eens een weekendje Fox gaan turven, de ballen van de Nederlandse spitsen (aan de overkant) gaan veel minder vaak richting "tussen de palen".
Waarschijnlijk zijn verdedigers vergeetachtig.

Wesley Verhoek zei desgevraagd dat het een regel is voor "amateurs" en dat bij betaald voetbal de verdediger er van uit mag gaan dat de keeper de bal wel zal hebben.

Het was een nogal belangrijk doelpunt, dus zijn opmerking begreep ik niet goed. Voor dezelfde moeite, had hij de bal links van de linkerpaal kunnen schieten. Bij geblunder van de keeper zou de schade beperkt blijven tot een corner. Ik heb sowieso enkele vergelijkbare situaties gezien en uiteraard kom je met de schrik vrij, als de bal aan de juiste kant van de paal over de achterlijn gaat.

Verhoek kan er op gokken dat het niet gebeurt en meestal gaat het natuurlijk ook goed. Maar de oude regel bestaat om juist te voorkomen dat dit soort doelpunten ontstaan. Blijkbaar komen dit soort foutjes in de beste keeperfamilies voor dus waarom het risico gelopen, gezien de gevolgen. Zeker als bekend is dat het veld slecht is.

musician schreef:
(quote)

Wesley Verhoek zei desgevraagd dat het een regel is voor "amateurs" en dat bij betaald voetbal de verdediger er van uit mag gaan dat de keeper de bal wel zal hebben.

Daar heeft Verhoek ook alle gelijk, wat betreft balsnelheid en richting zou dat geen probleem voor een doelman mogen zijn.

Nee, je ziet het!

Tja en dan notabene een "Ajax" doelman, die zijn toch gepokt en gemazeld in terugspeelballen de laatse jaren

herman schreef:
Volgens het panel bij Studio Voetbal moet Ajax Gudelj maar ophalen bij AZ aan het eind van het seizoen. Ben benieuwd of dat nog een optie is voor Overmars cs...
Het middenveld is niet het probleem als je 't mij vraagt.

panjoe (moderator)
http://www.vi.nl/radio/psv-bewijst-dat-ajax-laatste-jaren-kampioen-van-armoe-was.htm

"Ik denk dat je de vreemde situatie hebt dat iedereen zegt dat het crisis is bij Ajax, en als je gaat kijken naar het puntenaantal, dan hadden ze vorig seizoen maar één punt minder. Misschien moet je wel concluderen dat eigenlijk Ajax al vier seizoenen op deze manier speelt, maar dat was vier jaar genoeg voor de titel. Maar het grote probleem dit seizoen is, dat er een andere ploeg is, die er andere jaren niet was, die wel gewoon heel goed presteert en zijn punten blijft pakken."

De vinger op de zere plek.

Wat punten betreft is dit seizoen inderdaad heel goed van Ajax. Vorig jaar hadden ze maar 1 punt meer, de jaren ervoor zelfs minder punten na dit aantal competitieronden. Het is meer dat PSV het zo extreem goed doet.

chevy93 schreef:
(quote)
Het middenveld is niet het probleem als je 't mij vraagt.

De verdediging is er inderdaad nog beroerder aan toe, maar het middenveld is dit seizoen ook niet veel. Viergever, Zimling, Serero, Bazoer, Riedewald schieten allemaal tekort als defensieve middenvelder, Andersen/Sinkgraven zijn grote talenten, maar nog piepjong. Alleen Klaassen voldoet.

Voeg daarbij - ook genoemd door die Taco van VI - het feit dat FdB bepaalde spelers 'oneigenlijk' gebruikt: Klaassen op 6, als controleur en Schöne als centrumspits, dan wel rechterspits. Schöne is gewoon een 10 die evt - als FdB dat vraagt - als 6 zou kunnen fungeren.

PSV heeft in het verleden onder Hiddink Afellay ook wel eens benut als controleur, maar dat ging ten koste van zijn spel. Volgens mij kan het nooit lang goed gaan om spelers 'tegennatuurlijk' te laten voetballen. wat FdB nu aan het doen is, is gewoon een work-around creëren voor het wegvallen van Blind en Siem de Jong; kan je nagaan als je dat al moet doen, voor dat soort voetballers - no offence intended, maar veel meer dan echte clubvoetballers zijn het niet, ook al heeft LVG diep in de buidel getast voor Blind (zegt ook iets over het absurde niveau van transferprijzen in de UK).

Ja, Schöne in de spits is ook wel kolder. Zo slecht deed Milik het toch ook niet dacht ik. Heeft best behoorlijk gescoord. Vorige seizoenen was De Boer ook zoekende, maar had het elftal rond deze tijd zijn vorm wel gevonden. Nu blijft hij maar puzzelen.

Met name dat lijstje van 'geflopte' spelers dat werd getoond (en ook door VI genoemd) is redelijk onthutsend, ook qua omvang - denk aan een Sana. En van een El Ghazi, Andersen en Kishna is het ook nog steeds afwachten hoe die zich zullen manifesteren. Sigthorsson is voor mij geen vraagteken meer; da's echt een miskleun.

Boilesen blijft ook een vraagteken.

herman schreef:
Wat punten betreft is dit seizoen inderdaad heel goed van Ajax. Vorig jaar hadden ze maar 1 punt meer, de jaren ervoor zelfs minder punten na dit aantal competitieronden. Het is meer dat PSV het zo extreem goed doet.

(quote)

De verdediging is er inderdaad nog beroerder aan toe, maar het middenveld is dit seizoen ook niet veel. Viergever, Zimling, Serero, Bazoer, Riedewald schieten allemaal tekort als defensieve middenvelder, Andersen/Sinkgraven zijn grote talenten, maar nog piepjong. Alleen Klaassen voldoet.
Serero is juist een van de beste Ajacieden dit seizoen; die is dit seizoen echt heel goed bezig, hoor!

Wel grappig overigens dat je Andersen en Sinkgraven noemt als piepjonge talenten, maar van Bazoer en Riedewald (beiden 18) al wel vindt dat ze tekortkomen. Bazoer stond er ook maar in door een groot aantal blessures/zieken.

herman schreef:
Ja, Schöne in de spits is ook wel kolder. Zo slecht deed Milik het toch ook niet dacht ik. Heeft best behoorlijk gescoord.
Milik was de laatste weken echt heel matig bezig. Niet dat ik daarmee zeg dat Schöne meteen in de spits moet, maar Schöne deed het, itt tot de week daarvoor, best prima in de spits. Ik roep al jaren dat Schöne gewoon op 10 moet.

Enfin, Milik (en dat gold net zo goed voor Sighttorson) zijn geen meevoetballende spitsen en het heeft geen enkele zin ze op te stellen als ze geen ballen van de zijkant krijgen. Nu met Kishna en El Ghazi zou ik Milik gewoon weer in de spits zetten met Schöne daarachter.

Je zou Schöne en Klaassen voorin kunnen zetten (punt naar achteren dus) en afwisselend Serero en Sinkgraven daarachter kunnen zetten. Naargelang zou je eventueel ook met de punt naar voren kunnen spelen als je wat verdedigender moet staan.

panjoe (moderator)
Maar Serero en Sinkgraven zijn toch ook niet echt verdedigende middenvelders? Eerder centraal en/of aanvallend, in ieder geval niet verdedigend genoeg om met de punt naar achter te spelen. Al heeft De Boer Serero (toch voornamelijk bij gebrek aan beter) wel geregeld zo gebruikt.

Zimling (te slecht), Bazoer (nog te jong) en Riedewald (te jong, eigenlijk een verdediger) zijn m.i. de enige verdedigende middenvelders die Ajax op het moment heeft. Vind het dan ook een vreemde move om Sinkgraven te halen.

Mjuman schreef:
wat FdB nu aan het doen is, is gewoon een work-around creëren voor het wegvallen van Blind en Siem de Jong; kan je nagaan als je dat al moet doen, voor dat soort voetballers - no offence intended, maar veel meer dan echte clubvoetballers zijn het niet, ook al heeft LVG diep in de buidel getast voor Blind (zegt ook iets over het absurde niveau van transferprijzen in de UK).
Eens met dat eerste, zeker niet eens met dat laatste. Blind is zich aan het manifesteren als een van de belangrijkste mannen van United. Op Whoscored staat hij bijvoorbeeld bij de top 15 beste spelers van de PL en alleen Phil Jones van United doet het beter. Ook in de Engelse media wordt hij regelmatig geprezen.

Wat betreft Siem... die heeft echt pech gehad met zijn blessures. Hij begon al als reserve-aanvoerder bij Newcastle, maar heeft pas een paar wedstrijden kunnen spelen en de rentree laat nog zeker een paar weken op zich wachten. Hij is nu 26, dus het wordt nu absoluut een make or break voor hem.

Het wordt te doorzichtig en weinig ploegen in de eredivisie hoeven op deze manier van Ajax te verliezen.
Dit Ajax is onzeker en als je als tegenstander snel druk zet en conditioneel de zaken goed op orde hebt, kom je een heel eind.
Een angstige ploeg die kennelijk niet meer uitgaat van haar eigen kracht.
Ik mis ook visie eerlijk gezegd. Op het middenveld en achterin heb je meer ervaring nodig, want niemand schijnt de kar te kunnen trekken. Klaassen zou dit op een gegeven moment moeten laten zien.

Voorin met Kisnha en El- Ghazi heb je in potentie tradiotionele vleugelspitsen, maar het is nog te wisselvallig. Millik begon sterk, maar heeft het ook nog lang niet laten zien.

panjoe schreef:
Al heeft De Boer Serero (toch voornamelijk bij gebrek aan beter) wel geregeld zo gebruikt.
Misschien ooit wel, maar, net zoals Blind, is Serero uitgegroeid tot een zeer bekwame verdedigende middenvelder. Serero heeft de meeste tackles en onderscheppingen van alle Ajacieden. En dat terwijl hij gemiddeld zowat de minste overtredingen maakt.

Met zijn snelheid compenseert hij zijn gebrek aan fysieke kracht ruimschoots.

Serero: doet me sterk denken aan Vurnon Anita; is ongeveer het enige positieve dat de samenwerking met Ajax Capetown heeft opgeleverd. Als dat soort lastige bijtertjes de norm worden voor Ajax - en niet de Eriksens van deze wereld - gaan we bij Ajax nog veel mooi voetbal zien

chevy93 schreef:
Serero is juist een van de beste Ajacieden dit seizoen; die is dit seizoen echt heel goed bezig, hoor!

Vind ik wel meevallen, vond hem als linkermiddenvelder beter. Hij doet inderdaad aan Anita denken aan zijn spel en is waarschijnlijk de beste optie, maar vorig jaar stond daar Blind of Poulsen. Dan vind ik dit wel een stap terug.

Wel grappig overigens dat je Andersen en Sinkgraven noemt als piepjonge talenten, maar van Bazoer en Riedewald (beiden 18) al wel vindt dat ze tekortkomen. Bazoer stond er ook maar in door een groot aantal blessures/zieken.

Die zijn ook piepjong en nu gewoon lang niet goed genoeg. Over een paar jaar misschien wel.

Enfin, Milik (en dat gold net zo goed voor Sighttorson) zijn geen meevoetballende spitsen en het heeft geen enkele zin ze op te stellen als ze geen ballen van de zijkant krijgen. Nu met Kishna en El Ghazi zou ik Milik gewoon weer in de spits zetten met Schöne daarachter.

Je zou Schöne en Klaassen voorin kunnen zetten (punt naar achteren dus) en afwisselend Serero en Sinkgraven daarachter kunnen zetten. Naargelang zou je eventueel ook met de punt naar voren kunnen spelen als je wat verdedigender moet staan.

Tja, ook Milik is pas 20. Die kan nog wat leren. Qua aanval ben ik het wel met je eens, qua middenveld zou ik echt iets beters halen dan er nu rondloopt. Schöne in een soort van Sneijder-rol als hij bij Inter had lijkt me ook wel wat.

chevy93 schreef:
(quote)
Eens met dat eerste, zeker niet eens met dat laatste. Blind is zich aan het manifesteren als een van de belangrijkste mannen van United. Op Whoscored staat hij bijvoorbeeld bij de top 15 beste spelers van de PL en alleen Phil Jones van United doet het beter. Ook in de Engelse media wordt hij regelmatig geprezen.

Blind is een drama, toen hij geblesseerd was deed Man U het veel beter, haalde veel meer punten. Ja hij speelt lekker alle ballen breed en terug, en zal daarom wel zo hoog scoren, maar je hebt er niks aan. Verdedigend veel te traag, aanvallend te bang en niet behendig genoeg, enige wat hij nog wel kan is af en toe een goede voorzet geven.

Ik zou zeggen kijk eens hier: Match Day 2014/15 | RedCafe.net

Volgens het grootste United-forum scoort alleen De Gea gemiddeld een hoger cijfer bij de fans van United wereldwijd dan Blind. Ook gisteren was Blind weer de enige die, samen met De Gea, een ruime voldoende kreeg.

P.S. Met breedtepassen krijg je amper punten op Whoscored. Blind scoort veel punten door een relatief hoge mate van "key passes" en "through balls". Bovendien schiet hij voor een verdediger bovenmatig veel op goal per wedstrijd.

herman schreef:
(quote)

Vind ik wel meevallen, vond hem als linkermiddenvelder beter. Hij doet inderdaad aan Anita denken aan zijn spel en is waarschijnlijk de beste optie, maar vorig jaar stond daar Blind of Poulsen. Dan vind ik dit wel een stap terug.
Hier een interessant stukje over zijn rol bij Ajax van eind januari:
Serero is ontbrekende puzzelstukje in nieuwe titelrace - catenaccio.nl

Ook de Ajax-fans zijn bijna zonder uitzondering allemaal lovend: http://ajax.netwerk.to/forums/HTML/forum11/3712-295.php

chevy93 schreef:

Ook de Ajax-fans zijn bijna zonder uitzondering allemaal lovend: http://ajax.netwerk.to/forums/HTML/forum11/3712-295.php

Ik kom net van een goed concert, dus je treft me in een goeie bui, Sjef - je bent me een echte rekel: "ook Ajax-fans zijn zonder uitzondering bijna allemaal lovend" - kleine guitenbrok wat had je dan gedacht, dat ze kritisch zouden zijn?

Ajax durfde gewoon niet te investeren in een type als Gudelj; het moest allemaal uit eigen kweek komen. Je zou denken dat ze na het vertrek van Eriksen, Poulsen en Blind wel begrepen hadden dat er in routine, balvastheid en senioriteit zou moeten worden geïnvesteerd. Probeer eens één van die drie eigenschappen bij Serero te herkennen.

Nah Serero is niks, ik zie daar liever Zimling spelen

Serero is in principe een hele goede speler, probleem is dat ie te klein is waardoor hij nooit de top zal halen. Maar na Klaassen sowieso de beste middenvelder van Ajax.

Hij is langer dan Olsen en Tahamata, die ik gisteren toevallig in een voetbalprogramma weer eens voorbij zag komen. Dus dat hoeft niks te zeggen.

Maar dat niveau zal Serero van z'n levensdagen niet halen. Ergo, het niveau van Olsen, Tahamata en bijvoorbeeld Bryan Roy is al zo'n beetje 25 jaar uit de Arena en voorliggende stadions.

Het niveau van Serero doet mij meer aan het toenmalige SVV denken.

chevy93 schreef:
(quote)
Hier een interessant stukje over zijn rol bij Ajax van eind januari:
Serero is ontbrekende puzzelstukje in nieuwe titelrace - catenaccio.nl

Mja, ze zetten hem af tegen Riedewald en Viergever. In het land der blinden...

Mooi stukje daaronder overigens over 'miskoop Pantelic'. Achteraf was dat zo'n goede speler voor Ajax.

herman schreef:
Mooi stukje daaronder overigens over 'miskoop Pantelic'. Achteraf was dat zo'n goede speler voor Ajax.

Echt leuk werd het als je even doorlas: Jaap Stam en André Ooijer werden daarin genoemd; de laatste was zo'n "fijne teamspeler - goed om te hebben in de kleedkamer". In beide gevallen neem ik het woord miskoop niet in de mond, maart durf wel te vragen hoe het stond met het rendement van die twee heren.

Want, heel anders dan bij Ronald Koeman, als cv bij Feyenoord, zat er op die twee bij Ajax wel degelijk veel 'sleet'.

Mjuman schreef:
wat had je dan gedacht, dat ze kritisch zouden zijn?
Wat is dat nou weer voor onzin? Ik ken geen enkele Ajacied die momenteel geen kritiek heeft op zo'n beetje alles bij Ajax momenteel. Serero en Klaassen zijn de enige twee spelers waar men (= het Ajax-publiek) het over eens is: ze zijn de sterkhouders. Daar zou je Cillessen bij kunnen rekenen, maar door zijn gepiep de laatste weken is hij ook niet meer gevrijwaard van kritiek.

Als er één fanbase op dit moment kritisch is, is het wel het Ajax-publiek...

Mjuman schreef:
In beide gevallen neem ik het woord miskoop niet in de mond,
Aangezien Ooijer transfervrij was, lijkt me dat een goed streven.

Stam en Ooijer brachten in ieder geval heel veel ervaring met zich mee. Iets wat nu duidelijk ontbreekt. Vooral buiten het veld waren zij, voor zover ik kan inschatten, zeer belangrijk

Jij blijft een rekel, Sjef. "Kritische fanbase" is een prachtvoorbeeld van een klassieke contradictio in terminis. Verder zou ik je afraden het lelijke, Flamandistische sterkhouder - zie ook
Voetbaljargon: Sterkhouder - nrc.nl - te gebruiken. Dragende speler, (vaste)basisspeler lijkt me adequaat.

Elke poging tot prozaïsche opsmuk - "pimpen" in jouw speak - komt de leesbaarheid noch inhoudelijkheid ten goede.

Bij André Ooijer waren ook andere motieven in het geding en bij Jaap Stam durf ik zelfs wel te betwijfelen of die zelfs zijn statiegeld wel heeft opgebracht. Zijn fysiek wilde gewoon niet meer. Van miskoop kan in zeker zin geen sprake zijn, omdat ze transfervrij waren.

MJ_DA_MAN schreef:
Serero is in principe een hele goede speler, probleem is dat ie te klein is waardoor hij nooit de top zal halen.
Hij is ruim 1 meter 70, zo klein is dat toch niet? In ieder geval om en nabij de lengte van bv. Nigel de Jong en Arteta. Overigens denk ik ook niet dat hij de top zal halen, maar als dat het criterium is, kan je volgens mij iedereen in Amsterdam wel afschrijven.

Je zou denken dat ze na het vertrek van Eriksen, Poulsen en Blind wel begrepen hadden dat er in routine, balvastheid en senioriteit zou moeten worden geïnvesteerd. Probeer eens één van die drie eigenschappen bij Serero te herkennen.
Serero lijdt anders erg weinig balverlies.

Mjuman schreef:
Jij blijft een rekel, Sjef. "Kritische fanbase" is een prachtvoorbeeld van een klassieke contradictio in terminis.
Onzin, of als je prozaïsche opsmuk wilt: quatsch.

Lees de reacties maar: Onfortuinlijk moment redt Ajax: 1-2 - ajaxshowtime.com
GAE verdiende de punten omdat Ajax het al helemaal niet verdiende. En dan kun je met statistieken komen dat Ajax wel 4 hele kansen heeft gehad maar het spel van ons aller Ajax is belabberd en beneden elk pijl.
Nee, je hebt gelijk, alles van PSV is slecht en Ajax heeft een geweldige staf en geweldige spelers die zonder al teveel moeite een ontzettend sterk GAE hebben weg gezet. Daarnaast zijn we 4 jaar op rij kampioen geworden met overweldigend spel en een record aantal punten.

Zoals ik zei, ik stop met deze discussie, het heeft geen nut om met iemand te discussieren die de realiteit niet aanvaard.
Ik hou maar op met deze discussie, blijkt maar dat je totaal geen realiteitszin hebt als het om Ajax gaat. Ik zeg niet dat PSV het goed doet, ik zeg dat Ajax het slecht doet. Je ziet er zoveel, maar kunt er geen een noemen. Ik kan er twee noemen, Twente (3-1, 15 mei 2011) en Barcelona (2-1, 26 november 2013).
Ik heb er trouwens vannacht nog eens goed over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk gewoon hadden moeten verliezen gisteren. De 'overwinning' verbloemd bij een groot deel weer een hoop. Ben totaal niet content met deze 3 punten. GAE verdiende gewoon de punten, Ajax niet, en ik gun het Micky dit ongeluk ook niet.
Ajax is en blijft een club van klasse, gedraag je dan ook met klasse.
Dit geldt ook voor Boilesen en Milik, laat eerst je voeten maar eens spreken stelletje huilebalken.
Genoeg realiteitszin, me dunkt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:22 uur

geplaatst: vandaag om 07:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.