MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
vigil schreef:
Hoe kan je in hemelsnaam de actie van Pieters vergelijken met die van Pelle Pieters kreeg drie wedstrijden, ja dat klopt maar hij kreeg in de westrijd rood (dus sowieso schorsing!) en ging toen in de gang aan de zwier met een raam. Pelle kreeg geen rood enkel een doelpunt tegen en was daardoor wat van de kaart.

Dus een heel ander situatie en geheel onvergelijkbaar.

Wat is het verschil tussen een raam en een lamp? In beide gevallen botvieren spelers hun frustratie op materiaal. Het is dus zeker wel vergelijkbaar. Het doet er toch ook helemaal niet doe wat de gebeurtenis in de wedstrijd was die de aanleiding is voor het gedrag in de catacomben? In alle gevallen horen de KNVB en de clubs het af te keuren. Pieters konden ze makkelijk een paar wedstrijden extra geven omdat hij toch een tijd uit de running zou zijn. Pellè durven ze bij de KNVB geen schorsing te geven, bang om van partijdigheid en beïnvloeding van de competitie beticht te worden. Zwaar inconsequent die voetbalbond, maar dat wisten we al langer.

Er is ook geen verschil tussen een raam en een lamp behalve dat Pelle het wat handiger bewerkte

Ik bedoel dat Pieters met rood het veld af ging en dus sowieso een schorsing zou krijgen, er is toch nooit bekend gemaakt (ik kan het mis hebben hoor) dat hij een x aantal wedstrijden schorsing kreeg voor de rode kaart en een x aantal voor het wangedrag?

Klopt, dat is toen niet gespecificeerd. Maar voor een soortgelijke overtreding krijgt een speler normaal gesproken maximaal 1 wedstrijd erbij, dus 1 wedstrijd schorsing moet wel voor het wangedrag zijn geweest.

Wat dus niet klopt is dat Pellè eind oktober al een schorsing kreeg van 4 wedstrijden, waarvan 1 voorwaardelijk voor zijn kopstoot richting Te Wierik. De volgende schorsing kan dan niet voorwaardelijk zijn, anders hebben voorwaardelijke wedstrijden dus geen enkele zin. De aanklager kent de regels schijnbaar niet.

Ynoskire schreef:
(quote)

Op het moment dat je aanneemt dat er geen voorkeuren van de scheidsrechters voor bepaalde clubs zijn, zal een foute beslissing in 50% van de gevallen de ene club bevoordelen en in 50% van de gevallen de andere club. Dan is het dus niet relevant hoe vaak iedere scheidsrechter een foute beslissing maakt. Geluk is gewoon statistisch vast te leggen als een onbepaalde hoeveelheid muntje opgooien. Dat zal, als je het maar vaak genoeg doet altijd 50:50 zijn, geen voordelen voor welke club dan ook.

Haha, wat een onzin.

Had hem al gelezen. Op zich een boeiende analyse, maar men gebruikt voor de hoofdconclusie wel beelden van de situatie voordat de bal gespeeld wordt. ("We zien duidelijk dat Mulder tot vlak voor de uithaal nog bezig is met Castaignos."). Bij buitenspel doet de situatie voorafgaand aan het spelen van de bal er niet toe. Ik begrijp dat dat onrechtmatig aanvoelt maar zo zijn de regels wel. Als Castaignos iets ongeoorloofd deed zonder dat de bal in het spel was (bijvoorbeeld onreglementair hinderen van de keeper) had daarvoor gefloten kunnen worden.

De analyse heeft me wel duidelijk gemaakt dat het arbitraal trio vermoedelijk niet in de wedstrijd heeft gezien dat Castaignos nipt buitenspel stond. Voordat ze commentaar gaven hebben ze de beelden bekeken en de uitleg vakkundig aangepast om het in in ieder geval niet op eigen falen te gooien.

Gretz schreef:
De analyse heeft me wel duidelijk gemaakt dat het arbitraal trio vermoedelijk niet in de wedstrijd heeft gezien dat Castaignos nipt buitenspel stond.

Een fout dus.

Het is toch 1 wedstrijd voorwaardelijk en dat is dan de 1ste wedstrijd die hij weer speelt na de schorsing. Als er dan iets voor valt is hij extra de pineut. Maar we zijn nu al maanden en vele wedstrijden (en doelpunten ) verder.

Zondag staat hij dus weer op scherp om de wedstrijd er na weer gewoon zoals iedere andere in het veld te staan.

Dat wordt 2 x geel voor het uittrekken van zijn shirt na 2 goals.

Pieters kreeg maar 1 of 2 wedstrijden. Hij ging er namelijk met een rode kaart vanaf, waarvoor hij ook 1 of 2 wedstrijden geschorst zou worden. Dus dat viel ook reuze mee.

Vaut: het waren er drie - en zoals Gretz is zei, is detijds niet gespecifeerd, maar een of andere snokkelmans van (journalist/analust) kwam wel tot een soort redenering van 2 + 1.

Bovendien: Pelle is captain (Pieters niet) en heeft een voorbeeldfunctie. De achtergrond van het gedrag is wel degelijk dezelfde: frustratie - in het ene geval ingegeven door woede over de nederlaag (en het eigen teamfalen), in het andere geval door woede over het eigen falen (na de come-back van een lange blessure).

Dat van die eerdere voorwaardelijke schorsing van Pelle die nu niet is meegenomen is wel heel raar. Het geeft te denken hoe neutraal zo'n tuchtcollege is. Kan me nog steeds vinden in de reactie van Gijp gisteravond en vind ook dat als er dit jaar een voetbal-Oscar wordt uitgereikt die naar Pelle mag.
Hoorde op de sportschool het verhaal van iemand die boos was geworden omdat zijn uitkering te laat was betaald (hypotheek en energierekening niet betaald - enfin twee turfjes in Tiel); toen ie geen excuses kreeg daarvoor, flipte ie zo dat ie een rek met folders omver trok; prompt kreeg ie te horen dat ie 15% op zijn uitkering zou worden gekort. Wie gaat Pelle korten?

Nicolage Rico schreef:
(quote)

Een fout dus.

Klopt, maar wel met de toevoeging dat het volgens de verscherpte regels niet-hinderlijk buitenspel is. (Uit de analyse op FOX Sports gisteren bleek dat Mathijsen Mulders zicht belemmerde en niet Castaignos). Een regel die wel voor interpretatie vatbaar is, maar de oude regel waarbij buitenspel altijd buitenspel was is ook niet alles. Ik acht de kans groot dat Gözübüyük dit niet op het moment zelf bedacht maar dit later met zijn collega's en scheidsrechtersbaas Van Egmond heeft doorgesproken, om in ieder geval zich zelf van alle blaam te kunnen zuiveren.

Mjuman schreef:
(quote)

Vaut: het waren er drie

Waarvan dus 1 of 2 door de rode kaart die hij kreeg in de wedstrijd. Maar goed, ik dacht even dat Pellè voor 1 wedstrijd geschorst zou worden. Had voor mij gemogen, en dat was ook wel genoeg geweest. Pieters kreeg er dus 1 of 2 extra (volgens mij 2) door vernachelen van een ruitje. Dat had van mij ook 1 wedstrijd hoeven te zijn. (En een geldboete).

Bovendien: Pelle is captain (Pieters niet) en heeft een voorbeeldfunctie.

Dat mag natuurlijk nooit meewegen in het geven van een straf. Alle voetballers hebben een voorbeeldfunctie.

Kan me nog steeds vinden in de reactie van Gijp gisteravond en vind ook dat als er dit jaar een voetbal-Oscar wordt uitgereikt die naar Pelle mag.

Dus jij vond het - net als Gijp - theater? Daar sloeg Gijp de plank echt volledig mis.

Wie gaat Pelle korten?

De KNVB, want hij krijgt een boete van 5000 euro.

Gretz schreef:
(quote)

om in ieder geval zich zelf van alle blaam te kunnen zuiveren.

Dat is dan niet gelukt.

Maar hij mag een weekendje rusten. Een soort verkapte schorsing.

Goed punt. Die gevallen waren mij ontschoten. Jammer dat de KNVB hier weinig rechtlijnig in is.

Hetzelfde verhaal voor straffen n.a.v. het in twijfel trekken van de integriteit van het arbitraal tiro.
In het interview van Koeman na afloop maakte hij een aantal gewaagde opmerkingen over de scheidsrechter(s), waarin hij suggereerde dat de zij partijdig zouden zijn en dat Feyenoord systematisch wordt benadeeld. Huntelaar kreeg een aantal jaar geleden, nadat hij in een interview aanmerkingen op de scheidsrechter had gehad, een schorsing van 1 wedstrijd voorwaardelijk. Hij had het toen over 'marchanderen'. Ik vind die opmerkingen van Koeman van vergelijkbare orde.

Consequentie komt blijkbaar niet in het woordenboek van de KNVB voor. Wat betreft rode kaarten is het dit seizoen ook een drama in de Eredivisie. Valt totaal geen peil op te trekken welke overtreding nu wel en geen rood waard is.

Klopt, consequent zijn ze helaas niet.

Schors Koeman maar voor 1 duel. Mogen van Gastel en Gio vast oefenen voor de komende jaren.

@Nico: een beetje in de war ben je wel; captain heeft wel degelijk een andere rol dan de rest van het team, zeker richting scheidsrechter.

En Pelle was gewoon aan het solliciteren naar een bijrol in de nieuwste van JCvD - hij dacht wat Vinnie Jones kan, kan ik ook, maar dan Italian style. Eigenlijk had ik verwacht dat ie voor die trap nog ff met zijn hand door zijn haar was gegaan. En Bert had volkomen gelijk met die opmerking over Derksen en boek - Derksen heeft natuurlijk ook nog een boek over Pelle uitgegeven

Misschien komt er een met een Italiaanse voornaam terug, Mario - of heb je liever Luigi?

Dat Manchester stelt ook helemaal niks meer voor zeg. Zo'n Rooney krijgt waarschijnlijk nog een beter contract en wordt daarmee de best betaalde speler, ik zou hem gewoon wegdoen.

Mjuman schreef:
@Nico: een beetje in de war ben je wel; captain heeft wel degelijk een andere rol dan de rest van het team, zeker richting scheidsrechter.

Het was enkel niet tegen de scheidsrechter, die heeft het niet eens gezien. Pelle heeft, in tegenstelling tot Koeman, het ook niet over de scheids gehad. Ik gok zo maar dat het wel meespeelde maar dat heeft hij niet zo uitgesproken.

Verder ben ik het wel met je eens, een aanvoerder is woordvoerder van het team en moet meer dan andere het goede voorbeeld geven.

trebremmit schreef:
Dat Manchester stelt ook helemaal niks meer voor zeg. Zo'n Rooney krijgt waarschijnlijk nog een beter contract en wordt daarmee de best betaalde speler, ik zou hem gewoon wegdoen.

Niet om aan te zien werkelijk, Olympiakos is gewoon een klasse beter.
Onbegrijpelijk dat diezelfde ploeg vorig jaar makkelijk kampioen speelde in de Premier League.

Haha, wat een onzin.

Je mag ook best uitleggen waarom hoor

Stijn_Slayer
Gretz schreef:

Wat is het verschil tussen een raam en een lamp? In beide gevallen botvieren spelers hun frustratie op materiaal. Het is dus zeker wel vergelijkbaar.

Het gaat niet om het materiaal, maar om het subject. Het verschil is dus dat Pellè kennelijk een hoger denkniveau heeft dan Pieters. Als je in een boze bui vergeet wat er gebeurt als je dwars door een ruit heen slaat.. De hele maatschappij zou maar uit zulke dwazen bestaan. Levensgevaarlijk.

Aan de andere kant zou ik me dan direct laten omscholen om in de zorg aan de slag te kunnen.

Roy Keane legt de vinger op de zere plek.

Stijn_Slayer
Typisch weer: gigantische prutswedstrijd uitzenden, terwijl een blinde nog kan zien dat Schalke - Real een veel beter affiche is.

Donder eens op met die Sneijder. Galatasaray speelt nooit mooi en Chelsea al helemaal niet.

Ik vond het wel een mooie wedstrijd, in ieder geval spannender dan dat potje in Duitsland.

Stijn_Slayer schreef:
Typisch weer: gigantische prutswedstrijd uitzenden, terwijl een blinde nog kan zien dat Schalke - Real een veel beter affiche is.

Donder eens op met die Sneijder. Galatasaray speelt nooit mooi en Chelsea al helemaal niet.

Jij zat zeker klaar met je hondje bij de tv? Had je ook je nieuwe gitaar klaar voor een ode aan Ronaldo?

Gebeurt me niet vaak, maar gisteravond had ik zowaar meelij met een Duits team, meer nog dan met Bayern Leverkusen vorige week.

Ik zie liever een spannend potje dan een inmaakpartij maar deze Champions League ronde brengt helaas niet echt veel spanning. De meeste duels zijn al beslist.

Ik vond anders de ontmoeting tussen Schalke en Real Madrid enorm amusant. Het was namelijk erg interessant om te zien hoe de Madrilenen de verdediging van de Duitsers met alle gemak aan alle kanten open reet. Ik heb hele mooie goals en combinaties mogen zien. Beter dan de afbraakvoetbal die zowel Mourinho als Mancini hanteren bij hun respectievelijke teams. Na Torres zijn goal had ik het wel gezien en gleed mijn aandacht al meteen af naar de wedstrijd in Duitsland, die ik op een livestream erbij had. Spanning? Enigszins, want wanneer en hoeveel goals zullen er nog vallen dacht ik steeds. En even voor de tweede helft was het wachten op een uitbarsting van Cristiano.

Wel echt een prachtig doelpunt van Huntelaar zeg.

Wie van de oudere leden kent dit verhaal over een Franse voetballer van Afrikaans kom af die niet meer ontwaakte na een knieoperatie?

Hendrik68
Ik ken het Frankrijk van begin jaren 80 nog bijna uit mijn hoofd,met namen als Bossis, Rocheteau, Six, Platini, Giresse, Tigana, Lacombe. En ga zo maar even door. Tresor was ook een grote. Heb ik zelfs nog een postzegel van. En alleen oudere users weten wat een postzegel is. Maar van Adams had ik nog nooit gehoord. Indrukwekkend verhaal en alle waardering voor zijn vrouw. Die moet ontzettend sterk zijn. Ze zorgt al langer voor hem dan ze ooit samen waren voor het gebeurde.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:11 uur

geplaatst: vandaag om 02:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.