MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
musician schreef:
(quote)

Je kijkt een wedstrijd omdat je getuige wilt zijn van alle mooie momenten die dat kan opleveren. Het bestaat niet, dat er 2 x 45 minuten een topprestatie wordt neergezet. Dat is nu niet en dat is eigenlijk ook nooit zo geweest. Dat geldt ook zeker voor de prestaties van het Nederlands Elftal in het verleden. Spannend: ja. 100% geweldig voetbal (zoals jij bedoeld): nee.

Ik heb elftallen met Van Basten zien tobben, met Frank De Boer. Ook in finales. Zo'n treurige wedstrijd tegen Rusland bij het EK in 1988. Maar wat staat er op je netvlies? Het doelpunt van Van Basten. Wordt nu nog steeds veelvuldig getoond. En onze doelpunten tegen Duitsland, zijn ook altijd leuk om te blijven zien. Maar de rest van de wedstrijd?

Het geldt trouwens ook voor andere landen en clubs. Heb jij Argentinië, Brazilië of Duitsland al één topwedstrijd (2 x 45 minuten) zien spelen dit WK? Het doelpunt van Higuain, de pass van Messi. Meer memorabels heb ik niet gezien van Argentinië tegen België. Hoeveel seconden is dat in totaal op de hele wedstrijd? Toch was het best een spannende en ook enigszins meeslepende wedstrijd.

Desondanks wordt, met Nederland daarbij, één van deze vier landen wereldkampioen. Spanje speelde in 2010 niet beter.
En voor de oudjes onder ons: 1974, het jaar dat we wereldkampioen hadden moeten worden, had ook geen 100% "in stijl" wedstrijden.

En dan is, nota bene, dit toernooi al uitgeroepen tot het beste WK in jaren.
Die 45 minuten van het Nederlandse elftal nu tegen Spanje waren hoogst uitzonderlijk. De krenten uit de pap van dit toernooi. Over 40 jaar hebben we het er nog steeds over.

Je moet uitkijken geen schimmen na te jagen. Dat ga je doen, als je gaat eisen dat het veldspel 2 x 45 minuten van topniveau is, dat je de tegenstanders (van niveau) 100% kunt overheersen en domineren en daarbij wordt gedacht dat het vroeger allemaal veel beter was, dat er vroeger wel dat soort wedstrijden werden gespeeld.

Een wedstrijd kan heel goed spannend zijn, van begin tot het einde. Maar dat blijft het altijd inclusief foutjes, verkeerde beslissingen van de scheids, missers en mindere momenten.

En wat ik Van Gaal zal nageven: saai is het nog niet geweest, met het Nederlands Elftal. Dat is ook wel eens anders geweest.

Saai is het zeker niet geweest:
Laten we even naar de wedstrijden van Oranje kijken, dat wil soms wel eens helpen.

Spanje – Nederland 1-5
Eerste helft vooral Spannend, afgesloten met een werelddoelpunt.
Tweede helft magisch, Spanje kan op zijn etc, maar dan win je normaal gesproken met 1-2 van dit soort spelers.

Australië – Nederland 2-3
Australië is geen topland, maar zij hebben dat behoorlijk weten te camoufleren.
De wedstrijd was in ieder geval zeer spannend en 5 doelpunten!

Nederland – Chili 2-0
Ook meer spannend dan een super wedstrijd , maar toch ook weer 2 goede treffers en geen tegendoelpunt.

Nederland – Mexico 2-1
Nagelbijtend spannend en wat een (Hitchcock) einde, amusement waarde zeer hoog.

Nederland – Costa Rica
Costa Rica had al gewonnen van Italie en Uruguay (beide vooraf hoger ingeschat dan NL) en niet verloren van Engeland en Griekenland, geen makkie, toch.
De wedstrijd was ook weer superspannend en de climax prachtig, wie vind zo'n wedstrijd maar niks?

De notie spannend geld alleen voor ons, Nederlanders. Nederland - Costa Rica had een amusementswaarde van niks; Nederland - Chili ook.

Natuurlijk, maar denk jij dan dat als pak 'm beet Chelsea of een Pec Zwolle een wedstijd speelt die het eigen publiek prachtig vindt, zij zich zorgen gaan maken of de supporters van Liverpool of Roda JC het ook een mooie wedstrijd vonden.
Als NL een wedstrijd speelt en verliest die ze in Duitsland, Brailie, Argentinie prachtig vinden, zijn wij toch echt niet blij.

jasper1991 schreef:
De notie spannend geld alleen voor ons, Nederlanders. Nederland - Costa Rica had een amusementswaarde van niks; Nederland - Chili ook.

Waarde van deze claim zonder uitleg van gehanteerde onderszoeksmethodiek is nada, niente, nichts, zilch! Hoe heb jij dat gemeten - met een koortsthermometer in je oor of zo?

Assurancetourix
De sterke en zwakke punten van Argentinie 40 jaar geleden.

Het kan zijn dat mensen meer voor het voetbal dan voor Nederland kijken. Ik vind iedere wedstrijd leuk die Nederland op een eindtoernooi speelt, wat er ook gebeurt. Verliezen vind ik natuurlijk niet tof, maar ik vind wel iedere wedstrijd kijkenswaardig.

musician schreef:
Spanje speelde in 2010 niet beter.

Je hebt verder ongeveer op alle punten gelijk, behalve hierover.

Het is een leuk WK, maar geen enkele van de ploegen haalt het niveau van de vorige wereldkampioen, dat staat nu als vast.

Ik weet wel dat het momenteel 'bon ton' is om het tikki takka voetbal af te kraken als nodeloos gebrei waar je toch niets mee bereikt. Balbezit en de tegenstander op eigen helft vastzetten is hopeloos naief en voorbijgestreefd, opeens zijn alle counterploegen slimmer en efficienter. Als iemand dat maar eerder had bedacht hadden we die Spanjaarden al veel eerder kunnen stoppen!

Mensen zijn toch kort van geheugen, nog niet zo lang geleden werd het Spaanse voetbal (en dat van Barca) nog uitgeroepen tot allicht het beste ooit. Altijd een voetballende oplossing, de tegenstander murwtikken met ééntijdsvoetbal, meteen de balheroveren,... De dominantie die Spanje had laat geen enkele ploeg momenteel zien. En het was verdorie fantastich voetbal, daar was iedereen het volmondig over eens! Maar ja, gewenning weet u wel, na een tijdje verveelt alles. En als het het laatste jaar wat minder was dan zal het ervoor ook altijd wel saai geweest zijn...
Sommige ploegen (Nederland als beste vb.) hebben idd niet de ploeg om 90 minuten dominant te spelen en moeten het dan anders doen. Daar is helemaal niets mis mee, maar met de waardering van het geleverde spel kan het dus duidelijk snel keren. Dezelfde mensen die Mourinho zitten af te kraken voor zijn defensief en resultaatsgericht spel vinden datzelfde spel op een WK opeens geniaal en prachtig om naar te kijken...

Mjuman schreef:
(quote)

Waarde van deze claim zonder uitleg van gehanteerde onderszoeksmethodiek is nada, niente, nichts, zilch! Hoe heb jij dat gemeten - met een koortsthermometer in je oor of zo?
Het is gewoon een inschatting hoor. Rudi was het met me eens; dat is voldoende.

Chungking schreef:
Mensen zijn toch kort van geheugen, nog niet zo lang geleden werd het Spaanse voetbal (en dat van Barca) nog uitgeroepen tot allicht het beste ooit. Altijd een voetballende oplossing, de tegenstander murwtikken met ééntijdsvoetbal, meteen de balheroveren,... De dominantie die Spanje had laat geen enkele ploeg momenteel zien. En het was verdorie fantastich voetbal, daar was iedereen het volmondig over eens! Maar ja, gewenning weet u wel, na een tijdje verveelt alles. En als het het laatste jaar wat minder was dan zal het ervoor ook altijd wel saai geweest zijn...
Zo goed was Spanje in 2010 niet. Het verloor van Zwitserland, boekte kleine overwinningen tegen Honduras en Chili en wonnen iedere knock-outfasewedstrijd met 1-0 (Portugal, Paraguay, Duitsland en Nederland).

Nu betekenen kleine overwinningen niet direct saaie wedstrijden, maar de klasse van Barcelona had Spanje niet helemaal.

Zowel Spanje toen als Nederland nu speelden vooral om zo min mogelijk tegendoelpunten te krijgen. De manier waarop verschilt.

Nouja, zoals Spanje tegen Duitsland speelde was toch wel ongekend. Zoiets heb ik dit WK niet gezien.

Assurancetourix schreef:

Ik zie vooral zwakke punten, is Argentinie in die wedstrijd over de middenlijn geweest?

Robben is toch een beetje de Cruyff van deze generatie.

chevy93 schreef:

Nu betekenen kleine overwinningen niet direct saaie wedstrijden, maar de klasse van Barcelona had Spanje niet helemaal.

Niet helemaal nee, maar het kwam toch aardig in de buurt. Elke wedstrijd waren ze een stuk beter dan de tegenstander (ook tegen Zwitserland), die kreeg zelfs amper kansen (2 goals tegen op het hele WK).
Niemand die er toen aan dacht Spanje een matige, laat staan onterechte wereldkampioen te noemen.

jasper1991 schreef:

Nou ik heb van beide wedstrijden toch enorm genoten hoor. Chili werd gewoon tactisch overklast, kapot gespeeld en uiteindelijk overlopen.

Hendrik68
Nouja, zoals Spanje tegen Duitsland speelde was toch wel ongekend. Zoiets heb ik dit WK niet gezien.
Nederland-Chili ook niet? Is een wedstrijd die me nog lang bijblijft als demonstratie van het moderne topvoetbal. Elke trainer likt zijn vingers af bij zoveel tactisch vernuft.

Duitsland Spanje is de enige wedstrijd die ik niet heb gezien toen. Als dat een prachtwedstrijd was geloof ik dat. Wel frappant dat een verdediger het enige doelpunt maakt. Zo groot was het overwicht blijkbaar niet. Dat is dan ook de enige wedstrijd van Spanje met amusemenstswaarde geweest dat toernooi. De rest was niet om aan te gluren voor de neutrale kijker. Maar als Spanjaard zou ik me er geen seconde druk om kunnen maken. Mensen die nu lopen te zeiken op ons spel tegen Costa Rica, moeten als straf Spanje Paraguay eens terugkijken. Als ik dan na afloop vraag welke wedstrijd je liever hebt, die van zaterdag of de wedstrijd Spanje-Paraguay en je gaat niet voor de wedstrijd van zaterdag dan ben je niet goed snik. Wij spelen voor het oog voor sommigen niet altijd even mooi. Statistisch gezien spelen wij het mooiste voetbal. De feiten liegen niet.

buizen
Sprak Louis zeer recent nog over een Hoger Doel en dat "de wonderen de wereld nog niet uit zijn", nu is hij opnieuw met wonderen in de weer. Aangaande Nigel de Jong wordt - in het katholieke Brazilie - zelfs gesproken over het 'Wonder van Lourdes'.

jasper1991 schreef:
(quote)
Het is gewoon een inschatting hoor. Rudi was het met me eens; dat is voldoende.

Afgaand op de modaliteit van zijn tekst, zeg ik dat je het voordeel flink naar jezelf toe trekt - zijn tekst is relativerender van toon. Je kunt ook naar een wedstrijd kijken vanuit de gedachte dat er altijd nog wat kan gebeuren wat je niet wilt missen - hetzelfde soort spanning dat 'minimal music' je kan geven. De spanning van die wedstrijd zat er ook in óf en hoe lang Costa Rica stand zou houden tegen Oranje, gezien de verdeling van de kansen (doelpogingen, corners etc) - afijn de afloop weten we.

Nederland - Chili leek me een verschrikking om te zien. Nauwelijks combinaties, kansen, schoten, etc. Wij vonden het natuurlijk wel heel spannend, maar een Spanjaard of Duitser zou zich dood vervelen. Anders ligt de grens ook nergens meer voor een zwakke wedstrijd. Ik denk dat heel veel Duitsers Duitsland - Frankrijk ook een fantastische wedstrijd vonden.

Assurancetourix schreef:

Was dat niet één van de beste wedstrijden van Oranje ooit? Ik ben er zelf niet bij geweest...

Misschien een leuke vraag voor vandaag:

Wat is jouw top 3 - beste/mooiste wedstrijden van Oranje ooit?

1. Nederland - Argentinië, kwartfinale W.K. 1998
2. Nederland - Spanje, poulewedstrijd W.K. 2014
3. Nederland - Brazilië, kwartfinale W.K. 2010

Geef mij maar Duitsland, de enige ploeg die niet afhankelijk is van flitsen van deze of gene speler en die erin slagen om via combinatiespel de tegenstander pijn te doen. De enige ploeg die op Champions Leaugue niveau speelt, maar ja ze kunnen dan ook teren op de automatismen van Bayern. Met heen en terugmatchen zouden de Duitsers altijd wereldkampioen zijn

Er is zoals gezegd helemaal niets mis met het spel van Nederland, er wordt het maximale uit de groep gehaald en dat is een kunst op zich. Zeggen dat dit even goed (of beter) voetbal is als Spanje in 2010, tsja dan bekijk je alles toch een beetje door een Oranje bril lijkt mij.

Nederland verrast echter wel aangenaam dit WK, dat kan je van Brazilie en Argentinie dan weer niet zeggen. Die moeten net beter kunnen met hun materiaal.

Was het maar waar over Duitsland. Die zitten toch te strugglen tegen Algerije, Verenigde Staten en Ghana. Ook tegen Frankrijk creëerden ze bepaald niet kans op kans met wonderschoon combinatievoetbal.

Nee dat was de enige wedstrijd waar ze dat niet deden, het was toen ook niet nodig natuurlijk...

Hendrik68
Ik zeg niet dat Spanje niet beter speelde. Integendeel, zij werden wereldkampioen en dus ben je de beste. Er wordt alleen zo hoog opgegeven over het zogenaamd aantrekkelijke voetbal. Daar reageer ik op. In 2008 speelde ze mooi. 2 jaar later leunden ze vooral op de betonnen muur achterin. Pas als wij wereldkampioen worden zijn we net zo goed. En Duitsland overtuigde alleen nog maar tegen 10 Portugezen.

Edit:
1: Nederland - Argentinie 1998
2: Nederland - Italie 1978
3: Meerdere: Nederland - Brazilie 2010, Nederland - Mexico 2014 en Nederland - Chili 2014

Nicolage Rico schreef:
(quote)

Wat is jouw top 3 beste/mooiste wedstrijden van Oranje ooit?

1. Robben mist kans tegen Spanje, 2010
2. Van Nistelrooy 1-1 tegen Rusland, 2008
3. Sneijder 1-1 tegen Mexico, 2014

(Ik kijk pas sinds 2004)

Nicolage Rico schreef:
(quote)

Was dat niet één van de beste wedstrijden van Oranje ooit? Ik ben er zelf niet bij geweest...

Misschien een leuke vraag voor vandaag:

Wat is jouw top 3 - beste/mooiste wedstrijden van Oranje ooit?

1. Nederland - Argentinië, kwartfinale W.K. 1998
2. Nederland - Spanje, poulewedstrijd W.K. 2014
3. Hier denk ik nog even over na.

Argentinie - Nederland 1-2 (1998) spanning en climax
Nederland - Duitsland 2-1 (1988) spanning en ontlading
Nederland - Duitsland 3-1 (1992) EK, Nederland overspeelt de duitsers, echter in het begin vd 2e helft komen ze terug.
Bergkamp zorgt voor de bevrijding.

jasper1991 schreef:
(quote)

1. Robben mist kans tegen Spanje, 2010
2. Van Nistelrooy 1-1 tegen Rusland, 2008
3. Sneijder 1-1 tegen Mexico, 2014

(Ik kijk pas sinds 2004)

Deze vraag doen we morgen. Nu eerst de wedstrijden.

Aangepast, mooi poule wedstrijd.
Overigens die EK wedstrijden uit 2008 tegen Italie en Frankrijk mogen er ook zijn.

Hendrik68
EK's zijn verkapte traininsstages, die tellen niet mee.

Chungking schreef:
Nee dat was de enige wedstrijd waar ze dat niet deden, het was toen ook niet nodig natuurlijk...

Je begrijpt dat je met zo'n zin je HELE eigen redenering onderuit haalt? "Niet nodig" - volgens mij is de portee van jouw redenering juist dat je ook dan 'mooi voetbal' moet spelen.

"Niet nodig" is een soort van Oranje-redenering (met "mogelijk" als alternatieve modaliteit).

Al degenen onder de analisten die af zitten te geven op de huidige spelwijze tov vroeger - "vroeger was alles beter" - zou ik wel eens de vraag willen voorleggen in hoeverre ze echt durven kijken naar de snelheid en kracht waarmee het spel nu gespeeld wordt. Zelfs de zwakkere teams zijn nu fitter en krachtiger dan de sterke teams uit - bijv '78 en '82.

Kijk gewoon eens naar opnames uit '74 en '78 en zie hoeveel trager er werd gespeeld, hoeveel meer ruimte er was - verdedigers zaten niet constant op je lip. Voetbal is fysieker geworden en sneller.

Hendrik68 schreef:
EK's zijn verkapte traininsstages, die tellen niet mee.

EK's zijn WK's zonder Brazilie en Argentinie

Hendrik68
Howard Webb heeft Brazilie al gefloten. Nou gaan ze die grapjas toch niet voor Nederland-Argentinie aanstellen he?

Mjuman schreef:
Je begrijpt dat je met zo'n zin je HELE eigen redenering onderuit haalt? "Niet nodig" - volgens mij is de portee van jouw redenering juist dat je ook dan 'mooi voetbal' moet spelen.

Ok dat is waar, die tweede helft was toen niet volgens de norm (eerste helft hadden ze nog wel 60% balbezit).
Neemt niet weg dat ze hun vorige drie wedstrijden wel degelijk mooi combinatievoetbal speelden, ik snap echt niet dat er mensen zijn die vonden dat Duitsland slecht was tegen Algerije of Ghana. Het waren net de Afrikanen die boven zichzelf uitstegen, maar toch waren de Duitsers beter. Bovendien twee van de mooiste wedstrijden op het toernooi.

Mjuman schreef:

Al degenen onder de analisten die af zitten te geven op de huidige spelwijze tov vroeger - "vroeger was alles beter" - zou ik wel eens de vraag willen voorleggen in hoeverre ze echt durven kijken naar de snelheid en kracht waarmee het spel nu gespeeld wordt. Zelfs de zwakkere teams zijn nu fitter en krachtiger dan de sterke teams uit - bijv '78 en '82.

Kijk gewoon eens naar opnames uit '74 en '78 en zie hoeveel trager er werd gespeeld, hoeveel meer ruimte er was - verdedigers zaten niet constant op je lip. Voetbal is fysieker geworden en sneller.

Volmondig mee eens

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:43 uur

geplaatst: vandaag om 22:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.