MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Nicolage Rico schreef:
Raar dat de finale niet uitgezonden wordt. Ongelooflijk zelfs. Al had ik dan alsnog naar de Tour gekeken...

...en als de NOS het wel had uitgezonden had ik de wedstrijd nog steeds gekeken op de BBC want Nederland heeft -met alle respect- geen enkele tenniscommentator die niet na vijf minuten op de zenuwen gaat werken.

Stijn_Slayer schreef:
Ik vind voetbal alleen leuk als de amusementswaarde hoog is. Laten we eerlijk zijn, dat is lang niet altijd vanzelfsprekend. Zeker in Nederland niet.

Ja, het is al jarenlang buitengewoon slecht toeven in de Arena, zal ik de eerste zijn om toe te geven. Ergo, het spel is er niet om aan te zien

Het Nederlands Elftal speelt op dit moment leuker dan eigenlijk zo'n beetje elke club in de eredivisie. Dat maakt het sowieso al aardig om naar te kijken.
Terwijl de amusementswaarde hier toch al hoog ligt. Voor mij is "amusementswaarde" meer dan een aanvallend potje voetbal. Er zijn hier toch ook heel wat mumeëers die zaterdag of zondag trouw naar hun club gaan. Dan kan de "amusementswaarde" standaard niet laag liggen, anders doe je dat niet.

Kun je eens een voorbeeld geven van een wedstrijd met een hoge amusementswaarde? Ik weet namelijk niet waar je precies naar op zoek bent.

De enige wedstrijden waar Stijn positief over is zijn die waarin Barcelona verliest.

Cured
Onweerwolf schreef:
(quote)

Dit was juist een zeldzaam mooie etappe.
Dat kan, maar dat weet je van tevoren niet.

Ik heb dit weekend alleen Ned 1, Eurosport en EuSp tot mijn beschikking, maar 't is allemaal fietsen; ik had geen alternatief, want ik kijk ook meestal naar de BBC.

herman schreef:
(quote)

Soms vraag ik me af of jij voetbal überhaupt wel leuk vindt.

Stijn is erg gecharmeerd van Real Madrid, maar die spelers zijn er voor een groot deel al uit.
Overigens , die sprint van Kuyt nadat de 2e strafschop was gestopt, mag er ook wezen , ja alles lukt zeg ik dan

buizen
Op Australie na heeft getroffen of treft Nederland enkel Spaans-/Portugees sprekende elftallen op het toch al zo avontuurlijke pad (gelijk een jongensboek).
Deze Latijns-Amerikaanse kornuiten kunnen wij keer op keer prima de baas, zo blijkt.
Laat Louis maar schuiven.
Nederland wordt wereldkampioen!

(Brazilie moet nog wel even van Duitsland winnen..).

Hendrik68
We staan voor de 5e keer in de halve finale en wat doen de azijnzeikers: alleen de negatieve dingen eruit halen. Negatief doen kunnen we allemaal, daar hoef je de kinderopvang niet voor te hebben afgemaakt. Als dan de wedervraag komt, waarin andere halve finalisten beter zijn dan geven ze niet thuis. Logisch want de anderen zijn wellicht niet minder, maar nergens aantoonbaar beter. Als je van aanvallend voetbal houdt dan vond iedereen de wedstrijd van gisteravond dus leuk. Dat kan niet anders, want we vielen de hele wedstrijd aan. Kortom, er is altijd wat te zeiken. Dat was 4 jaar geleden al zo en dat is nu niet anders. Een beetje relativeringsvermogen is soms een nobel streven, maar de reacties van een aantal hier na gisteravond zijn zeiken om het zeiken en nergens op gebaseerd. Wij staan in de halve finale en ben trots als een pauw. Wel mooi als we wereldkampioen worden: nooit meer van Hanegem op TV, nooit meer Cruijff, nooit meer Van der Gijp, nooit meer Mulder. Alles wat ze ooit zeiden is in een klap niks meer waard. Als het al ooit wat waard was.

Misterfool
: held!

iggy schreef:
Het vreemde is dat een hoop mensen blijkbaar Nederland heel goed of goed vinden voetballen. Terwijl ik vaak zoiets heb van nou nou nou. Maar goed ook dat schijnt een kwestie van smaak te zijn. Nederland speelt naar zijn mogelijkheden. En presteren daar buitengewoon goed in. Maar als je puur naar het veldspel kijkt zie je dat er een hoop mis gaat. Dat valt toch niet te ontkennen!

Ik vind dat Stijn daar gewoon gelijk in heeft.

We zijn toch tot nu toe in elke wedstrijd de gevaarlijkste ploeg met de meeste doelkansen. Het belang van het veldspel wordt vaak overdreven, maar men vergeet dan dat het in voetbal daar eigenlijk helemaal niet om gaat. Leuke combinaties of lang balbezit wat vervolgens geen serieuze kans oplevert daar heb je dus helemaal nietes aan. Dan kun je beter een systeem spelen wat de kans op het aantal grote kansen laat toenemen en wat ook nog eens voordelig is voor de efficiëntie (uit een counter is het makkelijker scoren). Real Madrid heeft er afgelopen seizoen de Champions League mee gewonnen.

jassn schreef:
grappig dat jullie Nederlanders kritiek geven op het feit dat Costa Rica alleen maar verdedigde gisteren. Dan vraag ik me eigenlijk af of jullie uw eigen matchen al eens bekeken hebben dit wk? jullie doen namelijk niks anders al het hele wk.

We blijven tenminste wel voetballen, i.t.t. CR.

buizen
Zo'n liesblessure stelt niets voor. Nigel de Jong speelt gewoon mee in de finale. En als het moet valt ie reeds in tegen Argentinie. Nigel heeft een leeuwenhart.

finale: Duitsland - Argentinië

2-2 na verlengingen en Duitsland wint met de strafschoppen

jassn schreef:
grappig dat jullie Nederlanders kritiek geven op het feit dat Costa Rica alleen maar verdedigde gisteren. Dan vraag ik me eigenlijk af of jullie uw eigen matchen al eens bekeken hebben dit wk? jullie doen namelijk niks anders al het hele wk.

Costa Rica heeft in 120 minuten 1x op doel geschoten. 1 corner gehad, verder niet gevaarlijk geweest. Nederland is inderdaad alle wedstrijden met een verdedigend systeem gestart maar dat betekent niet dat je verdedigend voetbalt. Nederland staat qua aantal schoten keurig tussen de andere halve finalisten en heeft samen met Colombia de meeste doelpunten gemaakt. Dat rijmt niet met verdedigend spelen. Zo'n beetje alle tweede helften heeft Oranje gewoon aangevallen. Zelden met alle spelers tegelijk, maar dat is dan ook helemaal geen verstandige tactiek.

buizen schreef:
Zo'n liesblessure stelt niets voor. Nigel de Jong speelt gewoon mee in de finale. En als het moet valt ie reeds in tegen Argentinie. Nigel heeft een leeuwenhart.

Mannetje, mannetje stop nou eens met die O3 (ongebreidelde, optimistische onzin): je weet echt niet waarover je lult: sommige (spier)blessures zijn en blijven heel gevoelig en hebben een hoog terugkeerrisico. Zelf zowel een liesblessure (De Jong) als wervelbreuk (Neymar) gehad - beide zijn ernstige blessures: in het eerste geval: geen startsnelheid, geen wendaarheid, geen uitvalbewegingen kunnen maken; in het tweede geval bij verkeerde behandeling grote kans op altijd in een aangepaste (auto)stoel te moeten zitten - door je ruggemerg loopt bij wijze van spreken de databus van je lijf - daar wil je geen riscio mee nemen.

musician schreef:
Kun je eens een voorbeeld geven van een wedstrijd met een hoge amusementswaarde? Ik weet namelijk niet waar je precies naar op zoek bent.

Mijn mening is dat voetbal nogal een dom spelletje is, dat leuk om te zien kan zijn als het sportief, knap en virtuoos gespeeld wordt. Die pass naar voor van Messi gisteren tegen België bijvoorbeeld, grandioos. Maar uiteindelijk gaat het alleen maar om te winnen. En zo worden spelregels die zo'n 100 jaar geleden zijn bedacht zodanig uitgemolken door alles op efficiëntie kapot te analyseren, dat het een slim (synoniem voor laf) gespeeld treurig schouwspel is geworden. Stilstaande fases leveren het meeste doelpunten op? Oké, zoveel mogelijk hoekschoppen, vrije trappen in de buurt van de goal, en strafschoppen versieren dus. Je staat een doelpunt voor? Oké, zoveel mogelijk tijd rekken. Je geraakt niet door de verdediging? Struikel dan maar spectaculair over iemands benen. Als je een duel niet kan winnen? Stamp dan maar op de benen. Terwijl gooi je je armen al in de lucht om aan de scheidsrechter te laten zien dat je niets misdaan hebt. De helft van een voetbalmatch is slecht theater. De andere helft doordachte valsheid. Het levert wel eens een spannende thriller op, met soms zelfs een rolletje voor een vampier.

Ach nee, ik ben geen voetballiefhebber. Zal dat ook nooit worden. Zo om de vier jaar stel ik dat vast. Want om het WK geraak je moeilijk heen. Ik voorspel dat de finale de lelijkste match van het tornooi wordt.

@Gretz. Het discussie punt is of Nederland wel of niet goed speelt. Dat Nederland voorin dodelijk is lijkt mij een feit. Nederland voetbalt naar zijn mogelijheden is ook een feit. En ze zijn er succesvol mee ook alweer een feit. Maar ik vind het vaak niet om aan te zien. En dat wordt hier en daar wel eens op deze site ronduit ontkent. En nogmaals ik ben harstikke blij met het resultaat. Als iemand dan begint te roepen dat je over Chili heen walst en Mexico in de 2 helft helemaal zoek speelt. En dat ook nog als feiten ziet. Dan zie je het voetbal gewoon anders dan ik er na kijk. En dat mag en kan. Ik heb er in ieder geval geen enkel probleem mee.

Ik krijg soms wel het gevoel dat omdat Nederland een puike prestatie aan het leveren is je geen kritiek meer mag leveren op HET VELDSPEL. Wat in mijn ogen gewoon belabberd is. Dan krijg je bijv te horen dat de rest ook niet geweldig speelt. Wat absoluut waar is over het algemeen. Alleen ik heb het hoofdzakelijk over het Nederlands elftal. Die in mijn ogen tot dusver welgeteld 1 uur leuk en goed gespeeld hebben. 45 min tegen Spanje en ruim 1 kwartier tegen Mexico.

Mjuman schreef:
(quote)

Mannetje, mannetje stop nou eens met die O3 (ongebreidelde, optimistische onzin): je weet echt niet waarover je lult: sommige (spier)blessures zijn en blijven heel gevoelig en hebben een hoog terugkeerrisico. Zelf zowel een liesblessure (De Jong) als wervelbreuk (Neymar) gehad - beide zijn ernstige blessures: in het eerste geval: geen startsnelheid, geen wendaarheid, geen uitvalbewegingen kunnen maken; in het tweede geval bij verkeerde behandeling grote kans op altijd in een aangepaste (auto)stoel te moeten zitten - door je ruggemerg loopt bij wijze van spreken de databus van je lijf - daar wil je geen riscio mee nemen.

Nigel is alweer aan het trainen, met en zonder bal, dus wie weet.

Ig ziet niet te kneuteren - hoe vaak kocht je vroeger niet obv 1 briljant nummer een hele lp, om achteraf vast te stellen dat dat idd het beste nummer was. Ging je dan ook verhaal halen bij de platenzaak zo van " ik heb 20 foppen neergeteld voor een heel album met 1 briljante song"?

Je bent een verwend kind of een zeurpiet - the choice is yours

trebremmit dat is heel goed mogelijk. Maar vraag gerust 'ns aan een fysiotherapeut hoe dingen werken. Training en belasting tot een bepaald punt is goed, je moet soepel blijven; de vraag is hoe die spier zich zal houden in stress-situaties. Overigens is de FIFA wel een onderzoek gestart naar die overtreding van Zuniga op Neymar - ik zag meteen wat er aan de hand was.

En topsporters hebben natuurlijk een andere fysiek dan gewone mensen die sporten en ook een andere verzorging om zich heen. Overigens zijn er legio voorbeelden van sporters die (in opoffering) voor hun sport van hun eigen lichaam een wrak hebben gemaakt - met Cassius Clay (Muhammed Ali) als duidelijkste voorbeeld

iggy schreef:
Ik krijg soms wel het gevoel dat omdat Nederland een puike prestatie aan het leveren is je geen kritiek meer mag leveren op HET VELDSPEL. Wat in mijn ogen gewoon belabberd is. Dan krijg je bijv te horen dat de rest ook niet geweldig speelt. Wat absoluut waar is over het algemeen. Alleen ik heb het hoofdzakelijk over het Nederlands elftal. Die in mijn ogen tot dusver welgeteld 1 uur leuk en goed gespeeld hebben. 45 min tegen Spanje en ruim 1 kwartier tegen Mexico.

Ik vind het prima dat er mensen zijn die voetbal kijken voor het veldspel. Het is alleen wel zo dat het veldspel ontzettend overrated is. FC Barcelona en Bayern München zijn eigenlijk de enige teams die de laatste jaren succes hebben gehad met het perfectioneren van het veldspel. Spelen op balbezit werkt alleen als je spelers die technisch superieur zijn aan de tegenstander. Dat is voor de overgrote meerderheid van de clubs/landen niet mogelijk. Je ziet dat teams als Barca en Bayern ook niet alles kunnen winnen met dit spel, en dat er intussen met regelmaat juist op geanticipeerd wordt.

Ik zal niet beweren dat ik niet kan genieten van mooi positiespel, maar ik vind het wel slechts een van de facetten die voetbal mooi kunnen maken. Een spannende wedstrijd die op en neer gaat, met veel kansen maar ook veel fouten kan ontzettend leuk zijn om te zien. Er heeft bij Oranje tot nu toe geen saaie wedstrijd bij gezeten. Met oog op de amusementswaarde vind ik dus dat je niet enkel naar het 'veldspel' moet kijken.

zalwelnikszijn!
Jammer dat Sporza vanuit hier niet terug te zien is. De aflevering van gisteren lijkt me wel leuk.

Voor alle mensen die nog niet overtuigd zijn van de manier waarop het Nederlands Elftal speelt:

http://puu.sh/9ZH7r/093ff9d3e4.png

zalwelnikszijn! schreef:
Jammer dat Sporza vanuit hier niet terug te zien is. De aflevering van gisteren lijkt me wel leuk.

Even gebruik maken van hola.

Mjuman schreef:
Ig ziet niet te kneuteren - hoe vaak kocht je vroeger niet obv 1 briljant nummer een hele lp, om achteraf vast te stellen dat dat idd het beste nummer was. Ging je dan ook verhaal halen bij de platenzaak zo van " ik heb 20 foppen neergeteld voor een heel album met 1 briljante song"?

Je bent een verwend kind of een zeurpiet - the choice is yours

Look who the f..ck is talking! Het opperhoofd der kneuteraars. De zeurpiet 1e klas. The spoiled brat.
Beat it Klingon.

Gretz schreef:
(quote)

Even gebruik maken van hola.

HOLA UNBLOCKER IS NIET ZO SYMPATHIEK MEER

Link

iggy schreef:

Je kijkt een wedstrijd omdat je getuige wilt zijn van alle mooie momenten die dat kan opleveren. Het bestaat niet, dat er 2 x 45 minuten een topprestatie wordt neergezet. Dat is nu niet en dat is eigenlijk ook nooit zo geweest. Dat geldt ook zeker voor de prestaties van het Nederlands Elftal in het verleden. Spannend: ja. 100% geweldig voetbal (zoals jij bedoeld): nee.

Ik heb elftallen met Van Basten zien tobben, met Frank De Boer. Ook in finales. Zo'n treurige wedstrijd tegen Rusland bij het EK in 1988. Maar wat staat er op je netvlies? Het doelpunt van Van Basten. Wordt nu nog steeds veelvuldig getoond. En onze doelpunten tegen Duitsland, zijn ook altijd leuk om te blijven zien. Maar de rest van de wedstrijd?

Het geldt trouwens ook voor andere landen en clubs. Heb jij Argentinië, Brazilië of Duitsland al één topwedstrijd (2 x 45 minuten) zien spelen dit WK? Het doelpunt van Higuain, de pass van Messi. Meer memorabels heb ik niet gezien van Argentinië tegen België. Hoeveel seconden is dat in totaal op de hele wedstrijd? Toch was het best een spannende en ook enigszins meeslepende wedstrijd.

Desondanks wordt, met Nederland daarbij, één van deze vier landen wereldkampioen. Spanje speelde in 2010 niet beter.
En voor de oudjes onder ons: 1974, het jaar dat we wereldkampioen hadden moeten worden, had ook geen 100% "in stijl" wedstrijden.

En dan is, nota bene, dit toernooi al uitgeroepen tot het beste WK in jaren.
Die 45 minuten van het Nederlandse elftal nu tegen Spanje waren hoogst uitzonderlijk. De krenten uit de pap van dit toernooi. Over 40 jaar hebben we het er nog steeds over.

Je moet uitkijken geen schimmen na te jagen. Dat ga je doen, als je gaat eisen dat het veldspel 2 x 45 minuten van topniveau is, dat je de tegenstanders (van niveau) 100% kunt overheersen en domineren en daarbij wordt gedacht dat het vroeger allemaal veel beter was, dat er vroeger wel dat soort wedstrijden werden gespeeld.

Een wedstrijd kan heel goed spannend zijn, van begin tot het einde. Maar dat blijft het altijd inclusief foutjes, verkeerde beslissingen van de scheids, missers en mindere momenten.

En wat ik Van Gaal zal nageven: saai is het nog niet geweest, met het Nederlands Elftal. Dat is ook wel eens anders geweest.

Ik hoorde deze week een voetbalanalist zeggen: mooi voetbal moet je bij je club doen, daar moet je immers ook aan klantenbinding doen.
Bij clubvoetbal kun je in de competitie een misser (slechte wedstrijd o.i.d.) in zo'n seizoen nog wel goed maken.
Op een WK moet je verder, aanvallend voetbal, steeds dominant op de helft vd tegenstander spelen en verdedigen 30 meter vh doel kan alleen als je echt heel veel beter bent.
Nee, op een WK speel je goed voetbal als je bv een halve finale bereikt, je hebt dan met voetbal een topprestatie geleverd, dat is goed voetbal.

Cured
Mja....ok, met resultaatvoetbal word ik graag een keer wereldkampioen. Iets in me verwacht een finale Duitsland - Argentinië, maar Nederland heeft zeker een (goeie) kans op voorhand. Mochten ze er toch nog uitvliegen, dan hebben we iig nog de troostfinale waarin we dan lekker mooi voetbal kunnen spelen om een dooie mus.

iggy schreef:
(quote)

Look who the f..ck is talking! Het opperhoofd der kneuteraars. De zeurpiet 1e klas. The spoiled brat.
Beat it Klingon.

Gaven de koeien weinig melk of viel het aantal eieren tegen dat je zo in de war bent ouwe stengelrukker (stengel as in plant)? Geef in dit topic graag even vindplaats en datum van mijn posts aan die jou rechtvaardigen om dergelijke termen te hanteren, svp - zo niet zit te kletsen uit je ouwemannennek

Ik weet dat ik kritisch kan zijn - waar in de grondwet staat dat zoiets verboden is voor oudere jongeren - maar 'k licht het altijd toe. Eerlijk gezegd ben ik aangenaam verrast door dit Oranje, het hoge niveau dat Robben haalt, de wereldgoal van RVP, de wederopstanding van Sneijder, maar ik hou m'n hart ook vast omdat het relatief breekbaar is. Musician omschrijft het hierboven heel aardig - weliswaar in iets andere woorden dan ik zou doen - maar dat geeft wel de essentie: het zijn niet altijd hoogtepunten; daarop doelde ik met die lp vergelijking. Ook daar kan je een ratio aanleggen: goede albums hebben minder tracks van topkwaliteit dan uitstekende albums. Verschillende users hierboven maken goed duidelijk dat Oranje minimaal op gelijke hoogte staat met de andere kandidaten, zeker qua spelniveau en kansen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:54 uur

geplaatst: vandaag om 20:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.