Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2
zoeken in:
0
geplaatst: 7 juli 2014, 11:58 uur
Inderdaad, zoals Argentinië verdedigde in '74... als je zoiets nu wilt zien zul je naar Quick Boys - Katwijk moeten ofzo.
Inderdaad een leuke vraag. Ik kijk vanaf '90:
1. WK10: Nederland - Brazilië 2-1
2. WK14: Spanje - Nederland 1-5
3. WK98: Nederland - Argentinië 2-1
Nicolage Rico schreef:
Misschien een leuke vraag voor vandaag:
Wat is jouw top 3 - beste/mooiste wedstrijden van Oranje ooit?
Misschien een leuke vraag voor vandaag:
Wat is jouw top 3 - beste/mooiste wedstrijden van Oranje ooit?
Inderdaad een leuke vraag. Ik kijk vanaf '90:
0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:17 uur
herman schreef:
Grappig. Dezelfde wedstrijden, alleen gehusseld.
Verder noemenswaardig:
Nederland - Brazilië kwartfinale W.K. 1994 (wel verloren, maar schitterende comeback.
Nederland - Brazilië halve finale W.K. 1998 was ook zinderend. Geen geweldige wedstrijd en ook geen goed einde, helaas.
Nederland - Joegoslavië kwartfinale E.K. 2000.
En zo nog veel meer wedstrijden, vooral wedstrijden die bol stonden van de spanning.
E.K. 1988 niet heel bewust meegemaakt, kan me alleen iets van de finale herinneren; tafel naar voren geschoven, huiskamer vol, grote bak met chips, polonaise op straat, overal feestende mensen.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:21 uur
Het niveau van het EK ligt doorgaans hoger dan op het WK. Meer wedstrijden in korter tijdsbestek tegen gemiddeld betere tegenstanders.
Hoewel dat met de uitbreiding naar 24 landen ook minder wordt.
Mijn top 3 (vanaf EK 2000, zo ver reikt mijn herinnering):
1. WK 2014: Spanje - Nederland (1-5)
2. EK 2008: Nederland - Italië (4-1)
3. EK 2000: Nederland - Frankrijk (3-2)
Buiten mededinging:
EK 2000: Nederland - Joegoslavië (6-1)
EK 2004: Nederland - Zweden (winst na strafschoppen, eindelijk!)
EK 2008: Nederland - Frankrijk (3-0)
WK 2010: Nederland - Brazilië (2-1)
Drie onttroonde wereldkampioenen!
Hoewel dat met de uitbreiding naar 24 landen ook minder wordt.
Mijn top 3 (vanaf EK 2000, zo ver reikt mijn herinnering):
1. WK 2014: Spanje - Nederland (1-5)
2. EK 2008: Nederland - Italië (4-1)
3. EK 2000: Nederland - Frankrijk (3-2)
Buiten mededinging:
EK 2000: Nederland - Joegoslavië (6-1)
EK 2004: Nederland - Zweden (winst na strafschoppen, eindelijk!)
EK 2008: Nederland - Frankrijk (3-0)
WK 2010: Nederland - Brazilië (2-1)
Drie onttroonde wereldkampioenen!
0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:26 uur
Dat waren ook mooie wedstrijden idd Chevy! Die vrije trap van Frank de Boer tegen Frankrijk, waanzinnig. Nederland was echt bizar goed op dat toernooi. De 6-1 tegen Joegoslavië had ik ook nog bijna in mijn lijstje gezet.
Bij beide Nederland - Brazilië wedstrijden was ik op vakantie. Die van 1994 hebben we toen via de radio gevolgd, dat was echt absurd spannend.
Verder nog memorabel: EK92 Nederland - Duitsland, EK00 Nederland - Joegoslavië en Nederland - Italië, EK08 Nederland - Frankrijk, Italië.
De beleving bij WK10 - Brazilië hielp ook wel mee: warmste dag van het jaar en dan ook nog kijken bij mensen bij wie het binnen 35 graden was. Verder ook gewoon een hele leuke en gezellige dag met veel gezelligheid, leuke mensen, lekker eten en alcohol. In 98 tegen Argentinië zat ik bij mijn ouders te kijken met het bord op schoot. Zij zaten rustig te eten toen ik het uitschreeuwde bij de goal van Bergkamp.
De finale van 88 is eigenlijk de eerste voetbalwedstrijd die ik me uberhaupt herinner, al heb ik die later nog wel een paar keer teruggekeken op vhs.
Bij beide Nederland - Brazilië wedstrijden was ik op vakantie. Die van 1994 hebben we toen via de radio gevolgd, dat was echt absurd spannend.
Verder nog memorabel: EK92 Nederland - Duitsland, EK00 Nederland - Joegoslavië en Nederland - Italië, EK08 Nederland - Frankrijk, Italië.
De beleving bij WK10 - Brazilië hielp ook wel mee: warmste dag van het jaar en dan ook nog kijken bij mensen bij wie het binnen 35 graden was. Verder ook gewoon een hele leuke en gezellige dag met veel gezelligheid, leuke mensen, lekker eten en alcohol. In 98 tegen Argentinië zat ik bij mijn ouders te kijken met het bord op schoot. Zij zaten rustig te eten toen ik het uitschreeuwde bij de goal van Bergkamp.
De finale van 88 is eigenlijk de eerste voetbalwedstrijd die ik me uberhaupt herinner, al heb ik die later nog wel een paar keer teruggekeken op vhs.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:29 uur
herman; Ik was nog jong, maar herinner me nog een camping en een kleine beeldbuis waarop wij Nederland - Tsjechië keken. Tsjechië kreeg kans op kans, lat, paal, maar hij mocht er niet in. Volgens scoorde Nederland wel uit een (onterechte?) penalty.
0
Hendrik68
geplaatst: 7 juli 2014, 12:36 uur
Het niveau op een EK hoger? Wij spelen nu 2 WK's achtereen waarin we in de knock outfase van de 6 tegenstanders op weg naar de finale maar 1 Europees land tegenkwamen (Slowakije). Lijkt me dus duidelijk dat een toernooi zonder de Amerikaanse landen zwaar gedevalueerd is. Landen als Griekenland 2004 en Denemarken 1992 zouden nergens zijn op een WK.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:37 uur
herman schreef:
al heb ik die later nog wel een paar keer teruggekeken op vhs.
al heb ik die later nog wel een paar keer teruggekeken op vhs.
Misschien zijn er nu wel users naar www.vhs.com aan het zoeken.

Videobanden

0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:43 uur
Hendrik68 schreef:
Het niveau op een EK hoger? Wij spelen nu 2 WK's achtereen waarin we in de knock outfase van de 6 tegenstanders op weg naar de finale maar 1 Europees land tegenkwamen (Slowakije). Lijkt me dus duidelijk dat een toernooi zonder de Amerikaanse landen zwaar gedevalueerd is. Landen als Griekenland 2004 en Denemarken 1992 zouden nergens zijn op een WK.
En in 2010 kwamen we tot de finale en dit jaar al tot de halve finale. Op de laatste twee EK's lagen we er snel uit.Het niveau op een EK hoger? Wij spelen nu 2 WK's achtereen waarin we in de knock outfase van de 6 tegenstanders op weg naar de finale maar 1 Europees land tegenkwamen (Slowakije). Lijkt me dus duidelijk dat een toernooi zonder de Amerikaanse landen zwaar gedevalueerd is. Landen als Griekenland 2004 en Denemarken 1992 zouden nergens zijn op een WK.
Dit WK is overigens een van de weinige WK's waarbij de Europese landen het relatief slecht doen. Voorheen waren altijd iets van 10 van de 16 Europees.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:43 uur
Hendrik68 schreef:
Het gemiddelde niveau op een E.K. ligt doorgaans hoger, aangezien er op een W.K. meer zwakke teams aanwezig zijn. Dit W.K. is wel een uitzondering, vind ik.
Toch is het lastiger om een W.K. te winnen. Ten eerste: meer rondes. Ten tweede: Brazilië en Argentinië zijn er bij en vaak nog wat sterke teams (verrassingen). Uit Zuid-Amerika vooral.
0
Hendrik68
geplaatst: 7 juli 2014, 12:51 uur
En in 2010 kwamen we tot de finale en dit jaar al tot de halve finale. Op de laatste twee EK's lagen we er snel uit.
Dus omdat WIJ er toen snel uitlagen is het niveau op een EK hoger?Omdat Italie en Spanje er nu op het WK in de eerste ronde uit liggen ligt dan ineens niet aan het niveau? Zwakke landen zijn er allang niet meer. Niet alleen dit toernooi. Lijkt me duidelijk dat echte kwaliteit pas op een WK boven komt drijven. Lijkt me niet toevallig dat we weer een finale met grote landen krijgen. Wat ik al zei. Een team van het niveau Griekenland zou hooguit eens de kwartfinale halen of bij toeval de halve finale, maar een finale gaat altijd tussen grote landen. Bij het EK lang niet altijd. Over het algemeen is een cyclus ook altijd van WK naar WK en niet van EK naar EK. Het EK is niet zelden "slechts"een tussenstop. Vooral Duitsland en Italie vinden het EK een stuk minder belangrijk.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 12:53 uur
Björn Kuipers kan naar huis, wel apart hij zou de finale nog kunnen doen als Nederland het niet haalt, of de wedstrijd om de 3de en 4de plek.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 13:00 uur
chevy93 schreef:
Dit WK is overigens een van de weinige WK's waarbij de Europese landen het relatief slecht doen. Voorheen waren altijd iets van 10 van de 16 Europees.
(quote)
En in 2010 kwamen we tot de finale en dit jaar al tot de halve finale. Op de laatste twee EK's lagen we er snel uit.Dit WK is overigens een van de weinige WK's waarbij de Europese landen het relatief slecht doen. Voorheen waren altijd iets van 10 van de 16 Europees.
Simpel: de meeste goede voetballanden komen uit Europa. Een echt voetbalcontinent met veel landen die veel voetballeden hebben. En de accommodaties zijn doorgaans ook een stuk beter dan in Zuid-Amerika en Afrika.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 13:04 uur
Die zijn er natuurlijk wel. Relatief gezien. Er moeten toch landen doorstromen uit Oceanië en Azië, om maar voorbeelden te noemen.
Lijkt me duidelijk dat echte kwaliteit pas op een WK boven komt drijven.
Hoezo? En op een E.K. niet?
Lijkt me niet toevallig dat we weer een finale met grote landen krijgen.
Op het E.K. is dat ook vaak zo. Nogmaals: de meeste grote voetballanden komen uit Europa. En de ondergrens is een stuk lager. Zo'n Iran zou het E.K. nooit halen, mochten ze het mogen proberen.
Vooral Duitsland en Italie vinden het EK een stuk minder belangrijk.
Hoe kom je daar precies bij?
Een W.K. is sowieso mooier om te winnen, omdat heel de wereld meedoet. Het is ook een stuk grootser dan een E.K. Maar dat heeft natuurlijk niks met het gemiddelde niveau te maken.
0
Hendrik68
geplaatst: 7 juli 2014, 13:14 uur
Neem dit WK. Belgie en Zwitserland missen net even dat stukje extra ervaring en kwaliteit. Daardoor worden ze door Argentinie uitgeschakeld. Op een EK kom je minder landen van dat niveau tegen, waardoor je zomaar de finale kan halen. Op een WK is dat tot op heden onmogelijk gebleken.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 7 juli 2014, 13:19 uur
Top 3:
1. Nederland - Spanje (2014): 5-1
2. Nederland - Uruguay (2010): 3-2
3. Nederland - Italië (2008): 3-0
Brazilië had er denk ik ook in gemoeten, maar die heb ik alleen gehoord via de radio. Ik mis dus de herinneringen van de beelden die het zo mooi maken.
1. Nederland - Spanje (2014): 5-1
2. Nederland - Uruguay (2010): 3-2
3. Nederland - Italië (2008): 3-0
Brazilië had er denk ik ook in gemoeten, maar die heb ik alleen gehoord via de radio. Ik mis dus de herinneringen van de beelden die het zo mooi maken.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 13:22 uur
Hendrik68 schreef:
Neem dit WK. Belgie en Zwitserland missen net even dat stukje extra ervaring en kwaliteit. Daardoor worden ze door Argentinie uitgeschakeld. Op een EK kom je minder landen van dat niveau tegen, waardoor je zomaar de finale kan halen. Op een WK is dat tot op heden onmogelijk gebleken.
Er is een verschil tussen het gemiddelde niveau en de moeilijkheidsgraad om het toernooi te winnen.
Het gemiddelde niveau op een E.K. ligt hoger (de volgende serie niet, aangezien er dan ook 24 landen mee doen). Het is op een E.K. normaliter bijvoorbeeld moeilijker om de poulefase door te komen, aangezien de teams in de poule gemiddeld sterker zijn dan de teams in de poulefase van een W.K.
Een W.K. is op papier wat lastiger om te winnen, omdat er 2 toplanden extra meedoen (Argentinië/Brazilië) en omdat je een extra ronde door moet komen.
Kijk alleen al naar de poule waar Nederland in zat op het E.K. van 2008 en 2012. En vergelijk ze nu eens met de poules van de W.K.'s.
0
Hendrik68
geplaatst: 7 juli 2014, 13:33 uur
Er is een verschil tussen het gemiddelde niveau en de moeilijkheidsgraad om het toernooi te winnen.
Dan zijn we het eens.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 13:48 uur
Van mij mag die Colombiaan die Neymar in het ziekenhuis geschopt heeft ook wel geschorst worden voor lange tijd. Iemand het ziekenhuis in trappen heeft weinig met voetbal te maken...
Nog vier ploegen over, en ik blijf erbij dat nog steeds geen enkele ploeg heeft weten te overtuigen. Brazilië heeft een veldslag overleefd, maar amper gevoetbald. Duitsland - Frankrijk en Argentinië - België waren ongeveer dezelfde wedstrijd, de favoriet komt vroeg op voorsprong en de andere ploeg is aanvallend niet mondig genoeg om het verschil te kunnen maken. En dan is er nog Nederland, als je penalty's nodig hebt, kan je het moeilijk overtuigend noemen... Maar nu weten jullie vast ook wat het is om tegen superverdedigende ploegen te spelen.
Om er nu nog favorieten uit vind ik toch bijzonder moeilijk, het zal hem van kleine dingen afhangen, en de ploeg die als eerste scoort gaat het vast wel halen.
Maar mijn voorziene Zuid-Amerikaanse finale kan nog steeds, dus laat ik het daar maar op houden.
Nog vier ploegen over, en ik blijf erbij dat nog steeds geen enkele ploeg heeft weten te overtuigen. Brazilië heeft een veldslag overleefd, maar amper gevoetbald. Duitsland - Frankrijk en Argentinië - België waren ongeveer dezelfde wedstrijd, de favoriet komt vroeg op voorsprong en de andere ploeg is aanvallend niet mondig genoeg om het verschil te kunnen maken. En dan is er nog Nederland, als je penalty's nodig hebt, kan je het moeilijk overtuigend noemen... Maar nu weten jullie vast ook wat het is om tegen superverdedigende ploegen te spelen.
Om er nu nog favorieten uit vind ik toch bijzonder moeilijk, het zal hem van kleine dingen afhangen, en de ploeg die als eerste scoort gaat het vast wel halen.
Maar mijn voorziene Zuid-Amerikaanse finale kan nog steeds, dus laat ik het daar maar op houden.
0
Hendrik68
geplaatst: 7 juli 2014, 13:55 uur
Er loopt zo vaak iemand in de rug van een ander. Nu loopt dat eens een keer verkeerd af. Kun je je een soortgelijk voorval herinneren? Denk het niet. Hoe vaak zie je geen luchtduel waarbij iemand een klein zetje krijgt en dan plat op zijn rug gaat. Kan ook best verkeerd aflopen. Hoor je nooit wat van verder. Maar nee. De heilige Neymar is het slachtoffer en er moet en zal iemand bloeden. Neymar komt nu al de martelaar uithangen. Die gaat straks in een rolstoel naast de dugout zitten zielig lopen doen. Let maar op.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 13:56 uur
Niemand Nederland-Belgie 5-5? 
Nee, ik vind Nederland-Italie 2000 ook nog wel een wedstrijd voor het lijstje, al moet ik eerlijk bekennen dat ik in die periode fan was van Fiorentina en daarom de heldenrol van Francesco Toldo (die eerste keeper mocht zijn omdat Buffon vlak voor het EK geblesseerd raakte, dacht ik) wel mooi vond.
Argentinië 98 heb ik als 13-jarig jongetje op een klein tvtje in het bos bekeken op een zomerkamp van scouting, en ik heb daarbij niet echt de optimale beleving kunnen krijgen. De poulewedstrijden van 2008 waren prachtig, maar de mooiste beleving heb ik toch van dit wk en die van 2010:
1. Brazilië, 2010
2. Spanje, 2014
3. Mexico, 2014
4. Italië, 2000 (knotsgekke pot. die redding van Van der Sar nog in de verlenging...)

Nee, ik vind Nederland-Italie 2000 ook nog wel een wedstrijd voor het lijstje, al moet ik eerlijk bekennen dat ik in die periode fan was van Fiorentina en daarom de heldenrol van Francesco Toldo (die eerste keeper mocht zijn omdat Buffon vlak voor het EK geblesseerd raakte, dacht ik) wel mooi vond.
Argentinië 98 heb ik als 13-jarig jongetje op een klein tvtje in het bos bekeken op een zomerkamp van scouting, en ik heb daarbij niet echt de optimale beleving kunnen krijgen. De poulewedstrijden van 2008 waren prachtig, maar de mooiste beleving heb ik toch van dit wk en die van 2010:
1. Brazilië, 2010
2. Spanje, 2014
3. Mexico, 2014
4. Italië, 2000 (knotsgekke pot. die redding van Van der Sar nog in de verlenging...)
0
geplaatst: 7 juli 2014, 13:57 uur
kabouter76 schreef:
En dan is er nog Nederland, als je penalty's nodig hebt, kan je het moeilijk overtuigend noemen... Maar nu weten jullie vast ook wat het is om tegen superverdedigende ploegen te spelen.
En dan is er nog Nederland, als je penalty's nodig hebt, kan je het moeilijk overtuigend noemen... Maar nu weten jullie vast ook wat het is om tegen superverdedigende ploegen te spelen.
Maar er is toch wel een groot verschil: Nederland heeft aardig wat kansen bij elkaar gevoetbald, tegen een uiterst verdedigend team. Daarbij ontbrak de nodige scherpte en het geluk. 3-0 of 4-0 was geen vreemde uitslag geweest.
Nederland heeft sowieso de meeste 100% scoringskansen gecreëerd van alle deelnemers: 21 stuks.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 13:58 uur
Voorspelling halve finale
Brazilië - Duitsland 0-2
Nederland - Argentinië 1-1 (En dit keer mag Vorm de penalty's doen: we winnen)
Brazilië - Duitsland 0-2
Nederland - Argentinië 1-1 (En dit keer mag Vorm de penalty's doen: we winnen)
0
geplaatst: 7 juli 2014, 14:12 uur
kabouter76 schreef:
Dream on: sinds 1950 - toen er slechts 13 landen deelnamen en de finale in een poule werd gespeeld is een volledige ZAM-finale nimmer voorgekomen. Sterker nog sindsien was er zes maal een all-European finale; het tournooi werd dan al die malen op het Westelijk Halfrond gespeeld ('t laatst in Zuid-Afrika).
Normaal wisselt het tournooi eens per vier jaar van halfrond. Korea/Japan (2002) was dan ahw de vervanger voor de Amerikaanse continenten.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 14:18 uur
Ja leuk dat t nog nooit is voorgekomen, maar dat zegt niet dat het nooit meer voor zal komen. Zo werden van de laatste 13 strafchopseries voor NL-CRC er 12 gewonnen door het land dat als eerste mocht beginnen. Costa Rica mocht beginnen...

0
geplaatst: 7 juli 2014, 14:24 uur
Hendrik68 schreef:
Kun je je een soortgelijk voorval herinneren? Denk het niet.
Kun je je een soortgelijk voorval herinneren? Denk het niet.
En daarom is het OK? Neymar krijgt een knie vol in zijn rug en breekt daardoor een ruggenwervel. En die actie was echt niet per ongeluk.
Maar ja, voetbal is een fysieke sport dus het kan allemaal... Vreemd hoor.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 14:33 uur
Mja, ik had niet het idee dat die Colombiaan het nou zo expres deed. Dit soort duels zie je in elke wedstrijd en nu gaat het toevallig een keer vreselijk fout. Maar het is nou ook weer niet iets om iemand langdurig voor te schorsen. Hopelijk is Neymar snel weer fit, zo'n blessure gun je niemand.
0
geplaatst: 7 juli 2014, 14:35 uur
Oké, top 3 wedstrijden:
1. Nederland - Tsjechië 2-3, EK 2004
2. Nederland - Mexico 2-1, WK 2014
3. Nederland - Denemarken 0-1, EK 2012 (Erg sterk Oranje...)
Wow, 2 nederlagen... maar ik hou van een stuk drama. Nederland - Italië in 2000 had ik waarschijnlijk ook fantastisch gevonden.
1. Nederland - Tsjechië 2-3, EK 2004
2. Nederland - Mexico 2-1, WK 2014
3. Nederland - Denemarken 0-1, EK 2012 (Erg sterk Oranje...)
Wow, 2 nederlagen... maar ik hou van een stuk drama. Nederland - Italië in 2000 had ik waarschijnlijk ook fantastisch gevonden.
0
Hendrik68
geplaatst: 7 juli 2014, 14:36 uur
Laat ik vragen: wat als hij gewoon weer was opgestaan? Had dan iemand er achteraf moeilijk over gedaan? Had jij dan er dan over geschreven? Denk het niet. Dat bedoel ik. Je moet overtredingen beoordelen op de overtreding en niet pas als iemand, nee pas als de vedette, echt iets heeft gebroken moord en brand schreeuwen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.