MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Ja en het straffe is dat hun systeem gewoon werkt: zolang maar genoeg spelers die ze (relatief vroeg in de carriere) opkopen in waarde stijgen maakt het niet eens uit of ze ooit voor Chelsea spelen of niet. Op De Bruyne hebben ze 13m euro winst gemaakt, als de berichten rond Mata kloppen dan halen ze op hem ook bijna 20m euro winst. Als ze Courtois zouden willen verkopen maken ze op hem ook weer een winst van rond de 20m (er gaan nu weer geruchten hem te betrekken in een overgang van Diego Costa na dit seizoen). Piazon is nog zo'n voorbeeld. Dat stelt je als club meteen in staat om gewoon de spelers die je wilt elders te gaan kopen ipv je uitgeleende spelers terug te halen.
En met Mourinho als coach gaan de supporters ook niet klagen, want hij zet wel gewoon de resultaten neer die worden verwacht (en doet het in de competitie stukken beter dan al zijn voorgangers). Zijn keuze voor een vast middenveld met Hazard, Oscar en Willian blijkt steeds weer de enige juiste. Mata speelde schitterend vorig seizoen, maar toen draaide de ploeg wel minder.

trebremmit schreef:
Want PSV, Vitesse en Feyenoord hebben dit seizoen zoveel Europese punten gehaald?
... en FC Utrecht heeft het ook lekker gedaan in Europa

Voetbal als beleggingssport: het moet niet gekker worden. En om daar bewondering voor te hebben maakt het nog merkwaardiger. Niets voor niets rept Platini van financial fairplay. Want is nou de benefit van dit alles voor het opgekochte talent dat *niet* doorbreekt?

Stel een Van Ginkel haalt niet het eerste, blijft bankzitter en wordt niet uitgeleend - geen opbouw van ervaring (hoogstens extra zitvlees, eelt op de billen), zie hoe een Ruiz ' terugkeert' in NL - heeft echt 1-2 mnd nodig om op stoom te komen.

Een dergelijk systeem van mensenhandel is verdederfelijk, ondanks dat de betrokken spelers er financieel wel bij varen. Vraag het aan menigeen wat ze liever zouden hebben: hun huidige salaris, een plaats op de bank in Londen en niet spelen op het WK, of... 50% ervan, uitgeleend worden en goede kans om mee te doen op het WK. Ik wist het wel...

Verwondering over dit systeem is het juiste woord, niet bewondering. Al heb ik wel degelijk bewondering voor het scoutingsapparaat van Chelsea (Piet Visser is een van de spilfiguren dacht ik), zeker een van de beste ter wereld momenteel.

Chelsea is net een club die door uitleenbeurten aan (goed gekozen) andere clubs erin slaagt hun spelers wel degelijk beter te maken (in het geval van Lukaku, De Bruyne, Courtois, Thorgan Hazard in ieder geval toch). Deze spelers breken dus in ieder geval wel door, zij het dan bij een uitleenclub. Ze worden er niet alleen financieel beter van, maar ook sportief. Dat dan nog niet iedereen het eerste team van Chelsea haalt is normaal, is ook niet zomaar voor iedereen weggelegd.

Van Ginkel heeft gewoon enorme pech met zijn zware blessure.

Maar financiele fairplay daar zou idd iedereen voor moeten zijn, dat zou echt een stap vooruit zijn voor het voetbal. Maar dan zijn er denk ik grote problemen eerst aan te pakken - schuldenbergen van honderden miljoenen bijvoorbeeld.

Martial
Running On Empty schreef:
(quote)
... en FC Utrecht heeft het ook lekker gedaan in Europa

Kijk en hier houden we van!

Je heb het dan welhaast over een vicieuze cirkel of wellicht een sport 'bubble' (vergelijkbaar met de internetcrisis in 01 - 02).

Clubs investeren enorme bedragen in spelers en hun salarissen om bovenin mee te kunnen draaien; de transferwaardes van de spelers vormen het kapitaal (dus ook de hypewave van bijv een Bale) zit daarin. Als de balans zoek raakt, doordat je op een speler fiks moet afboeken (vraag maar eens aan Ajax over El Hamdaoui of Sulejmani, of aan Real Madrid over Huntelaar) dan komt de balans in gevaar. Dat verklaart de voorzichtige aanpak van NL clubs de laatste paar jaar: geen competitie vertoont zo'n positieve balans van transfersommen in vs transfersommen uit als de Nederlandse (check maar op transfermarket.com (of .de).

Real, Man U, Bayern en nog een aantal andere clubs drijven naast sponsorinkomsten voor het grootste deel op tv-gelden én merchandising. De grootste budgetten daarvan overtreffen die van Ajax (en PSV) met een factor 8-9. Door het belang en het gewicht van de twee genoemde grootste inkomstenbronnen zal het verschil alleen maar groter worden, tenzij er door de UEFA iets wordt gedaan aan bijv de schandalige ronselpraktijken (hunter naar 8 - 12 jarige talentjes) en ongeremde grootinvesteerders. Waarom zou je in vredesnaam een Angolees jongetje van 11 jaar met familie en al meenemen naar een ver land, met een heel andere cultuur alleen omdat ie over 6 -7 jaar misschien kan meespelen?

Falcao voorste kruisband afgescheurd (nota bene in een bekerwedstrijd tegen een amateurclub) en ontbreekt op het WK...naast persoonlijk drama ook wel een grote domper voor Colombiaans nationale elftal. En erg jammer dat er weer een topspits ontbreekt op het WK.

Erg zuur ja.

Hopen dat de belangrijkste spits wel fit is: Van Persie.

Misschien moet ie even bellen met Arjen Robben - die was op tijd weer fit voor het vorige WK

Dick van Toorn is niet meer.

Beste Ollie B, Pijnenburg levert nog steeds koek, ook in Rommeldam en omstreken, hap!

Bovendien als echte christen in de Waard geloof jij vast in wederopstanding

Alleen in die van Feyenoord.

Zou ik ook zeggen als ik alleen wilde weten wat voor vlees ik in de Kuip had. Bij het naderen van de lente - effe wachte - voel je je elementen en wil je verder kunnen kijken.

Al ben je een Feyenoorder, gun ik jou als filmliefhebber wel wat:

http://www.heerenvandewijn.nl/imgProducten/product/0/6/060220.png.jpg.png

Proost!

Fijn idee die 'sport bubble', mjuman, had ik nog niet zo over nagedacht.

Dacht dat een deel van het probleem ook was dat verschillende grote clubs (bv. Real) met zware schulden zitten en/of verlies draaien maar toch met geld blijven smijten waar 99% van de clubs niet van kan dromen, vanuit een soort liberaal idee 'it takes money to make money' - zo zou een Bale zn transfersom vanzelf terugverdienen via merchandising en sponsoring. Het lijkt wel te werken voor die clubs maar eigenlijk is er toch iets pervers aan dat systeem.

De kloof tussen de grootste clubs en 'de rest' is idd een situatie die ondertussen vaststaand lijkt en de kloof wordt enkel meer en meer onoverbrugbaar. Je mag al heel blij zijn dat er af en toe een club als Borussia of Atletico opduikt, maar die worden dan op een paar jaar toch ook weer leeggekocht. Uit sommige competities (Bundesliga, Primera Division) is de spankracht bijna helemaal verdwenen, en ook de voorrondes van de Champions League zijn in essentie een lachertje.
Competities als de Belgische en de Nederlandes zijn ondertussen niet meer dan een leerschool en opstapje naar het 'echte werk'.

Dat laatste is al jaren zo. Een opstapje dat overgens vaak ook nog veel te hoog blijkt te zijn. Je gaf al eerder zelf voorbeelden. Het nivo van de Nederlandse comp is schrikbarend snel omlaag gegaan. Een spits die hier een goed seizoen draait kan ook niet meer aanklampen bij de Duitse of Engelse sub top. Kijk maar naar Dost, de Jong of Ruiz. Spelers kiezen nu eenmaal veel te snel of voor het grote geld of voor een te hoog nivo of beide. Maar geld speelt nooit een rol als je de spelers mag geloven.
Gelukkig hebben clubs als Feyenoord, Ajax en nu ook PSV het licht gezien. Door weer veel aandacht aan de jeugd te besteden. Nu is het te hopen dat ze ook pas vertrekken zo rond hun 23e. Dat zou al heel wat zijn.

23-10

Die Zwitser kan er echt he-le-maal niks van .

Forza Nadal

Hopen dat die andere Zwitser hem even helemaal weg speelt. Daarom is het dus zo jammer dat Djokovic er uit ligt, naast het feit dat het sowieso mijn favoriete speler is, is hij ook nog eens de enige die Nadal echt kapot kan spelen. Wawrinka moet gewoon een topdag hebben en dan is erg lastig als je voor de eerste keer in een Grand Slam finale staat. Hij zal wel een stuk minder moeite hebben met die spinballen op zijn backhand denk ik.

Federer - Djokovic = 16-15
Nadal - Djokovic = 22-17

Wat wil je met deze cijfers zeggen?

Nadal was beter, maar niet omdat hij nou zo goed speelde. Vooral Federer stapelde onnodige fout op onnodige fout. Op veel belangrijke momenten ook nog..

Klopt ja, en daarnaast lag het ook aan de umpire.

Feyenoord kan de titel nu echt op zijn buik schrijven.

FC Utrecht kan zich op gaan maken voor degradatievoetbal.

Ja die streep komt steeds dichterbij maar NAC, RKC en Cambuur gaan echt niet veel punten meer halen. NEC zal waarschijnlijk nog wel genoeg punten gaan pakken, hopelijk Go Ahead ook een stuk of 3 morgen

Feyenoord zal vast volgende week thuis tegen Vitas weer de sterren van de hemel spelen maar ja de wedstrijden als PEC, RKC en ADO uit zal altijd net weer een brug te ver... Wel bizar van Mathijsen trouwens, een redelijk zacht balletje in zijn gezicht, een oogblessure en sowieso voor volgend weekend er al uit. Schijnt dat het oog gelijk helemaal bloeddoorlopen rood was geworden.

Hahaha comedy capers bij PSV - AZ, een speler van PSV (Hiljemark) die staat te wachten om in te vallen wordt flink getackeld door een medespeler die een bal tracht binnen te houden

Feyenoord kan de titel nu echt op zijn buik schrijven.)

We spreken ons over pak hem beet 3/4 weken.

Martial
Feyenoord kan de titel nu echt op zijn buik schrijven.

Sterker nog ik vraag me af of Feyenoord zich wel rechtstreeks gaat plaatsen voor Europees voetbal als ik naar het uitprogramma kijk en natuurlijk is Feyenoord al kansloos voor de titel, zulke wedstrijden als tegen ADO zitten er veel te veel tussen dat ze punten verspelen met deze lamlendige selectie.

Het enige waar ze goed zijn is een grote bek hebben in de pers over het kampioen worden met die flut Schaken voorop, nou ze staan weer stevig op de grond met beide beentjes en dan hoor ik Immers zeggen "schandalig hoe wij de 1e helft speelden" het is meer schandaliger dat die Immers in het 1e van Feyenoord staat.
En Janmaat is inmiddels ook wel een tikkie overschat, het lijkt heel wat dat opkomen langs de zijlijn, maar qua verdedigen is die misschien nog wel zwakker dan Dave Bulthuis en kan me sowieso niet voorstellen dat er ook maar 1 Feyenoorder in Oranje staat op het WK.

Volgende week vrijdag thuis tegen Vitesse kunnen we Ajax gaan helpen aan de 4e landstitel op rij

Met al die negatieve commentaren op NL verdedigers hier - hoe terecht soms ook, vraag ik me wel een aantal zaken af:
- sommigen van hen (Bulthuis, Van der Hoorn bijv) werden tot voor kort als talent geprezen, VdH is gehaald, terwijl Veltman er al was bijv.
- anderen hebben Oranje gehaald, min of meer regelmatig
- NL coaches (De Boer, Koeman) hebben zelf als verdediger een enorme status opgebouwd

Waar gaat het verkeerd? Vooropgesteld dat Bulthuis opvallend blundert, dat Janmaat mispeert en dat Rekik/Bruma naïef verdedigen. Hebben we met z'n allen last van het VanderGijp-Manolev-syndroom: te veel afzeiken, te weinig opbouwend?
Het kan toch niet zo zijn dat de beste NL verdediger een Fin is? Waarom worden de oud-verdedigers niet meer betrokken in de scouting en coaching van verdedigers?

Stanislas Wawrinka

Wawrinka was de eerste anderhalve set echt fenomenaal goed. Na de blessure van Nadal was het een rare wedstrijd, maar ik ben heel blij dat Wawrinka deze finale gewonnen heeft.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:53 uur

geplaatst: vandaag om 08:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.