MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
Zit nu aan de Orval, blijft toch ook wel een heerlijk biertje hoor.. aromatisch en toch niet te zwaar.

Ik denk erover aan het eind van augustus met wat vrienden een bedevaartstocht te ondernemen langs de abdijen waar trappistenbier wordt gebrouwen. (Van Wikipedia: ) Volgens de regels van de Internationale Vereniging Trappist zijn er thans zeven trappistenbieren, zes Belgische en één Nederlands (La Trappe):

* "Achel" van de Achelse Kluis in Hamont-Achel
* "Chimay" van de Abdij Notre-Dame de Scourmont in Chimay
* "La Trappe" van de Abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot
* "Orval" van de Abdij van Orval in Villers-devant-Orval
* "Rochefort" van de Abdij Notre-Dame de Saint-Rémy in Rochefort
* "Westmalle" van de Abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart in Westmalle
* "Westvleteren" van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren

Nu ben ik ook weer niet zo'n fanatieke bierdrinken, maar behalve Rochefort heb ik ze allemaal wel gedronken en met name La Trappe, Chimay blauw en Westmalle (dubbel) zijn favoriet.

Het lijkt me wel een goede besteding voor een lang weekend.

aslan (crew)
herman schreef:

maar behalve Rochefort heb ik ze allemaal wel gedronken

dan heb je de beste gemist, naar mijn smaak
Rochefort 8 (groen 9,2°) is mijn grote nummer 1 aller tijden!!! daarvan dan ook steeds een voorraad in huis
verder smaken natuurlijk ook steeds de Chimay Blauw, Westmalle Tripel, Orval, La Trappe Quadrupel, Achel blond en af en toe een bij toeval opgespoorde Westvleteren
gezondheid!!
en veel plezier en een héél aangenaam weekend, herman

Inderdaad, Rochefort is met afstand de lekkerste. Zowel de 8 als de 10.. Goddelijk vocht!
Westvleteren is me een beetje tegengevallen, na alle ophef die daarover is gemaakt.

Geef mij maar een Holgertje...

Hm... Even denken,

1. Duvel
2. Leffe Blond
3. Stella Artoıs
4. Palm
5. Lındemans Gueuze.

bennerd schreef:
Hm... Even denken,

1. Duvel
2. Leffe Blond

Ben altijd wel te vinden voor een zwaar biertje.

1. Duvel
2. Rochefort 8
3. La Chouffe (blond)
4. Hommelbier
5. Keizer Karel

en verder (willekeurige volgorde):

Donkere Duivel
Malheur
Barbar
Piraat
Judas
Gulden Draak
Gouden Carolus
Grimbergen Optimo Bruno
Orval
Westvleteren 12
Westmalle Tripel
Chimay blauw
Kasteelbier (blond en donker)
Leffe bruin
Leffe 9
Kwak
Delirium Tremens
Bushbeer
Satan Red
Brugse Tripel

Update, en ik word Belg.

1. Leffe Blond
2. Brugse Zot
3. Kwak
4. Hertog Jan
5. Palm

Sir Spamalot (crew)
1. Westmalle Tripel
2. Affligem Tripel
3. Duvel
4. Orval
5. Vedet

aslan (crew)
Sir Spamalot schreef:
2. Affligem Tripel

ik vergeet het steeds weer, maar telkens ik hem drink denk ik "mmm verrassend lekker"!!!

aslan schreef:
(quote)

ik vergeet het steeds weer, maar telkens ik hem drink denk ik "mmm verrassend lekker"!!!

Nauw, ik passeer overmorgen in Asse. (3 km van Affligem). Daar zullen ze dat ook wel hebben zeker?
Anders zie je dat niet veel, hier althans niet.

Sir Spamalot (crew)
AGE-411 schreef:
(quote)

Nauw, ik passeer overmorgen in Asse. (3 km van Affligem). Daar zullen ze dat ook wel hebben zeker?
Anders zie je dat niet veel, hier althans niet.

Niet twijfelen, zeker proeven: lekker!

bro
DUVEL !
en Augustijn ook wel..

Sir Spamalot (crew)
orbit schreef:
Inderdaad, Rochefort is met afstand de lekkerste. Zowel de 8 als de 10.. Goddelijk vocht!
Westvleteren is me een beetje tegengevallen, na alle ophef die daarover is gemaakt.

Gisterenavond de Rochefort 10 geproefd: een ervaring apart, dan kan ik iedereen verzekeren. Zeer lekker biertje uit het bierland!

Ik heb nooit veel speciale bieren geprobeerd, dus nogal een standaard lijstje.

1.Hertog Jan
2.Gulpener
3.Jupiler
4.Amstel
5.Heineken

Wat dus echt niet te zuipen is zijn Grolsch en Bavaria.

aslan (crew)
1. Affligem tripel
9,5% Affligem Brouwerij BDS, B-1745 Opwijk

2. Rochefort 8
9,2% ab.St.Remy B-5580 Rochefort

3. Brigand
9% castle brewery Van Honsebrouck B-8770 Ingelmunster

4. Deus Brut de Flandre
11,5% br. Bosteels B-9255 Buggenhout

5. Gulpener Gladiator
10% Gulpener Bierbr. NL

davidqotsa
huh?

aslan (crew)
en hoewel ik alle "InBev" producten zoveel mogelijk probeer te vermijden, moet ik met pijn in het hart toegeven dat hun nieuwe marketing-project 'zware jupiler', genaamd "Tauro" erg geslaagd is!... en maak ik hier zowaar reclame voor de ondergang van de kleine zelfstandige brouwers, damn!

aanrader voor iedereen die van bier houd:

Vandaag onderstaande tent leren kennen:

http://www.dehopduvel.be/

Ge kunt het zo zot niet bedenken of ze hebben het daar. Ze gaan er prat op 2001 verschillende dranken in hun assortiment te hebben, waaronder grotendeel bier.

(Bijna ?) Elk Belgisch bierke kunde daar vinden, met zelf varianten waar je nog nooit van gehoord hebt (bier met chocolade-smaak?).

Allerlei soorten inkopen. Wil je daar op een zaterdag even naartoe om een abdijbier kelder aan te leggen bij je, tis goed.
Maar je kan er (zoals ik vandaag) rap even binnen springen en terug buiten lopen met 1 flesje in je hand, als dorstlesser.

Mij zien ze daar nog wel terug

Relax
1. Amstel
2. Heineken (gaat er makkelijk in)
3. Warschteiner
4. Hertog Jan
5. Grolsch

Relax schreef:
1. Amstel
3. Warschteiner
4. Hertog Jan
5. Grolsch

Bieren? Ik zie één echt biermerk; de rest = pivo; kan je net zo goed Corona noemen.

De trappisten dat zijn bieren en ook de Zoef (Chouffe) mag er wezen.

Bieren met de leukste namen:

* De Natte
* De Zatte
* Straffe Hendrik
* Mort Subit
* Houten Kop
* Nuchtere Heit (alcolholvrij bier van "Us Heit" oftewel "Ons Pa")

aslan (crew)

(afbeelding)

Relax schreef:

je weet het toch.

Bereiding van Heineken:
- Neem 1 liter Water
- En 1 liter Jupiler
- Roer goed
- Klaar

Wij moeten steeds naar het buitenland gaan om Heineken te drinken. (In België verkoopt niemand het, je geraakt het nog niet aan de kaseistenen kwijt)

Bij ons de gangbare mop over heineken:

Wat is de gelijkenis tussen heineken en sex hebben in een kano?

Antwoord: IT'S FUCKING CLOSE TO WATER !!!

Sir Spamalot (crew)
Heineken is een bier? Dat wist ik ook niet . Ik ga ook niet te chauvinistisch doen: Amstel is nog redelijk voor mijn smaakpalet en Grolsch wil ik eens proeven, maar vele van onze Belgische bieren zullen veelal een top-5 kleuren.

Sir Spamalot schreef:
Heineken is een bier? Dat wist ik ook niet . Ik ga ook niet te chauvinistisch doen: Amstel is nog redelijk voor mijn smaakpalet en Grolsch wil ik eens proeven, maar vele van onze Belgische bieren zullen veelal een top-5 kleuren.

Da'kan nie woar wezen da'kik da lees van een zuiderbuur? U hebt ons speciaalbieren min of meer leren drinken.

* Amstel?
* Grolsch?
HJ = ok.

Voor uw stelling mbt de top-5 zal enig research verricht moeten worden bij u en alhier. Wat NL betreft denk ik aan Brouwerij de Drie Ringen (Amersfoort), het IJ (Amsterdam) en uiteraard De abdij van Koningshoeve (Tilburg - bijna een thuiswedstrijd voor u); qua afstand kan ik moeilijk Us Heit (in Friesland) of een Texelse brouwerij met een fijne witte (Skuumkoppe) in het lijstje opnemen.

U weet ons ongetwijfeld te leiden naar de juiste plaatsen aldaar.

Sir Spamalot (crew)
Amstel vind ik meer te doen dan Heineken en Grolsch heb ik nog nooit gedronken, dus ik wil het wel eens proberen. Je mag tutoyeren hoor, ik ben misschien de "Sir", maar niet van blauw bloed . België is natuurlijk een aards paradijs qua bieren dus: Santé!

Relax
Ik als Belgisch bloedverwant wil heus wel Belgisch bier uitproberen, maar ken de merken niet en weet niet waar ik dat kan vinden.

Heineken, ik zeg ook dat het er makkelijk ingaat je word er ook lekker snel aangeschoten van.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.