MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Jeroen enzo schreef:
Dat mensen opgepakt worden voor het in bezit hebben van 1 pilletje of iets dergelijks.. Als mensen nou dealer-hoeveelheden bij zich hebben is het een ander verhaal, maar dit soort loze zoekacties gaan er bij mij echt niet in.

Dat is nieuw beleid bij alle festivals: om niet alleen de dealers aan te pakken, maar ook de gebruikers.
Aan de ene kant goed, lijkt me, anders is het dweilen met de kraan open. Als het er maar niet in doorslaat dat mensen geen hulp meer durven zoeken bij de ehbo.
@ Jeroen: Harddrugs blijft illegaal, van mij mag je het meenemen, maar dan moet je ook de consequenties dragen. (djies, ik klink net als mijn moeder.. )

NovaStar schreef:

@ Jeroen: Harddrugs blijft illegaal, van mij mag je het meenemen, maar dan moet je ook de consequenties dragen. (djies, ik klink net als mijn moeder.. )

Even een klein misverstandje uit de weg ruimen!
Ik gebruik geen harddrugs, dus wat dat betreft hoef ik de consequenties niet te dragen.

Wèl vind ik het vervelend om met dit soort strenge controles geconfronteerd te worden wanneer ik naar een festival als Lowlands ga. Helaas is het niet te ontlopen, het strengere beleid is inderdaad een trend aan het worden in dit o zo vrije land.
En als dat dan zoals je al noemde resulteerd in mensen die bv niet meer naar de EHBO post durven, zijn we terug bij af in Nederland.

levenvergeten schreef:
(quote)

Je kan dat toch overgieten? Tenminste, dat mocht met Dubbelfrisss ook

Jawel, maar snapte dat niet helemaal. Ik snap nog wel dat je geen liters bier mag meenemen op het terrein van jezelf (ze willen daar natuurlijk ook geld mee verdienen), maar wat maakt het nou uit of ik water in het pak laat of in een beker. Pak vond ik fijner want dan kan ik het even dichtdraaien. Niet echt heel erg ofzo, zoveel water drink ook weer niet, maar er zit geen logica achter

Ik dacht altijd dat het was zodat je niet met pakken kon gooien ofzo

Ja dat is zo en 2 liter water op je nek is vast niet prettig. Daarom mag je ook geen flesjes meenemen, maar die zijn dan weer heel makkelijk te smokkelen.

Snel ff de hoogtepuntjes (misschien krijg ik nog wel eens inspiratie wat meer neer te pennen).

1. Enter Shikari - wat is dat toch een geweldig bandje. 2 v/d 3 'kenners' in het LLkrantje vonden het maar niks, maar die band gaat heerlijk los en ik doe net zo hard mee.
2. Interpol - superstrak, supergoed, superband. Zag ze 2 jaar geleden ook op een festival, het enige verschil was dat ze intussen een nog grotere voorraad fantastische songs hebben.
3. Arcade Fire - verreweg de beste Alpha act. Vooral de beginopstelling met 8 man op een rij die prachtige songs de tent inblazen, indrukwekkend.
4. Loney, Dear - The Shins (tegenvallend) en Saybia (te bekend) deden het niet qua gevoelige muziek, deze Zweed wel. Heerlijke lieve popliedjes.
5. My Brightest Diamond - Klein meiske, langzaam opbouwen en dan die enorme muil opzetten. Erg sterk optreden in een halflege Lima tent, deze dame verdient meer.

Ook goed: Damien Rice, Kaiser Chiefs, 90's disco, Rifles, Magneetbar.
Niet goed: Kings of Leon, Shins, Patrick W. (alletwee), slap bier (zelfs voor festivalbegrippen) en het dieptepunt: Funeral For A Friend (de Nickelback van Europa).

Al met al wel vermaakt...

Toch frappant; van te voren waren de geluiden meer van "waar zijn de grote namen" (Vond er overigens genoeg staan) , "waarom staan die en die er niet" (Omdat Fall out boy een verschrikkelijk slechte puberband is, daarom!!), "Pukkelpop is veel beter" (ach gut, het modeverschijnsel van de laatste jaren) en "Ik ga dit jaar niet" (prima, maar toch sneller uitverkocht dan normaal)

Maar dit was mijn 6e en beste Lowlands! Veel kwalititatief zeer hoge optredens, Enorm goede sfeer (Iemand noemde hier The Killers in zijn top 5 om deze reden, nou bij mij staat dit optreden in mijn top 3 vanwege deze reden), een voor mij enorme verassing was C-mon & Kypski (gelukkig is het niet allemaal Make my day) en Het hoogtepunt was natuurlijk Interpol (daar sta je dan op Pukkelpop met je peen en uien gezicht )

Uiteraard ook wat tegenvallers, maar daar lagen mijn verwachtingen ook gewoon te hoog; Sonic youth; het was toch niet helemaal wat ik er van gehoopt had bij het weerzien, maar toch een dikke voldoende en bij Tool vond ik eigenlijk jammer dat ze de setlist op de keelontsteking van Maynard hadden afgestemd (althans dat is mijn verklaring), maar ook hier geldt dan dat het optreden dan wel gewoon heel sterk blijft.

Andere verassingen:

- The Shins; lekker staan dansen en de bewolking over lowlands zien trekken, maar vond het gewoon prima klinken (of ik was gewoon in de juiste stemming op het juiste moment)
- Nine inch nails maakte een enorme indruk op mij
- The view: wisten de Britse hype volledig waar te maken
- Damien Rice, soms komt die man echt mijn neusgaten uit, maar in het gras turend naar het scherm vond ik het eigenlijk best leuk. Mooiste moment was natuurlijk het breken van zijn snaar.

Ook maar even mijn hoogtepunten dan maar:

1. Interpol - Geweldig optreden echt, zo strak en goed. Ik ging er echt helemaal in op, alleen jammer dat ze Leif Erikson en The New niet speelden.
2. Justice - Het ging echt snoeihard! Waar ik het eigenlijk te vroeg vond voor Justice bleek dat toch niks uit te maken, want ik ging toch helemaal los. Maar snel eens het album aanschaffen. Geweldig trouwens die muur van versterkers en dat lichtgevend kruis!
3. LCD Soundsystem - Niet van het begin gezien, maar gelukkig op tijd om helemaal meegesleept te worden door All My Friends! Veel beter optreden dan 2 jaar geleden.
4. Arcade Fire - Niet zo briljant als de vorige keer op Lowlands, maar nog steeds een heerlijk, meeslepend optreden.
5. The Killers - Ze hebben eigenlijk te veel zwakke nummers, maar live is het toch erg vet. Die over the top-show en gewoon heerlijk springen en meebrullen. Helemaal doorweekt naar buiten gekomen.

In De Site > Gebruikers > MusicMeter fotoboek (over Sonic Youth):

ik hoorde dat het niet druk was bij de beste band van het festival, lekker relaxed kijken dus.

jurado schreef:
ik hoorde dat het niet druk was bij de beste band van het festival, lekker relaxed kijken dus.

Ik stond helemaal vooraan en heb dus niet echt kunnen zien dat het rustig was. Helaas viel het concert tegen.

Het was niet al te druk nee. Ik kwam 5 minuten voor het begon aanlopen en ik kon zo het voorvak inwandelen en doorlopen naar midden voor het podium

Ik vond het een te grote tent, voor Sonic Youth, had best een maatje kleiner gemogen.

Sietse
hmm, ik heb ooit Sonic Youth op Lowlands in de grootste tent gezien en toen was het bom vol...

Op Pukkelpop speelden ze in de grote tent en daar was het bomvol.

Maar hoe verhoudt de grote tent van Pukkelpop zich tot die van Lowlands, that's the question... cijfers willen we zien, en berekeningen!

itchy schreef:
Maar hoe verhoudt de grote tent van Pukkelpop zich tot die van Lowlands, that's the question... cijfers willen we zien, en berekeningen!

Helaas had ik geen tijd om met een meetlint rond te lopen en alle afmetingen op te nemen... We zullen het nooit weten...

SelmaDuim
Is gewoon een kwestie van even opzoeken.

De capaciteit van de Alpha tent op Lowlands is 15000 mensen.

Ik weet wel nog dat het publiek op Pukkelpop tot ruim buiten de tent stond

Het hangt natuurlijk ook van de programmering af en wat er op hetzelfde tijdstip tegenover staat. Ik weet dat op Lowlands veel van mijn vrienden liever bij Enter Shikari of Goose gingen kijken.

obsessed schreef:
Het hangt natuurlijk ook van de programmering af en wat er op hetzelfde tijdstip tegenover staat. Ik weet dat op Lowlands veel van mijn vrienden liever bij Enter Shikari of Goose gingen kijken.

of wachten op Motorhead

Sietse schreef:
hmm, ik heb ooit Sonic Youth op Lowlands in de grootste tent gezien en toen was het bom vol...

Ik was daar ook en dat viel ook wel mee als ik me goed herinner. Sowieso was Lowlands in die dagen nog stukken kleiner en was eigenlijk geen Alpha-concert echt bomvol. Dat kwam pas een paar jaar later. Ik heb zelfs een paar bands in een bijna lege alpha op lowlands gezien. The Beta Band bijvoorbeeld.

Sietse
ik Stereolab in een nagenoeg lege tent...

Alles daarna was vol (bij mijn weten)...Sonic Youth, Weezer, Björk, John Spenser (maar toen was ik zelf niet binnen, ik lag te slapen net buiten de alpha tent...)

De grootste tent van Pukkelpop is wel een slag kleiner dan de Alpha-tent op Lowlands...

Jeroen enzo schreef:
(quote)

Even een klein misverstandje uit de weg ruimen!
Ik gebruik geen harddrugs, dus wat dat betreft hoef ik de consequenties niet te dragen.

Wèl vind ik het vervelend om met dit soort strenge controles geconfronteerd te worden wanneer ik naar een festival als Lowlands ga. Helaas is het niet te ontlopen, het strengere beleid is inderdaad een trend aan het worden in dit o zo vrije land.
En als dat dan zoals je al noemde resulteerd in mensen die bv niet meer naar de EHBO post durven, zijn we terug bij af in Nederland.

een festival draait gewoon om plezier. Iedereen doet waar hij of zij zin in heeft. Ik heb ook al behoorlijk wat festivals meegemaakt en de verhalen die jij (jeroen) vertelt kan ik wel beamen. Een vriendin van mij werd bij de hoofdingang voor de camping al helemaal onderzocht. (terwijl zij de liefste van allemaal was )
Zelfs op het belgische Dour totaal geen problemen gehad met de security, zolang er maar geen glas meeging.. En daar stonden de mensen met heuse prijslijstjes voor hun tent met alle drugs die ze verkochten. Nu ben ik verwend en rook alleen een stevige portie wiet dus heb ik sowieso weinig te vrezen, maar ik vind dat de security pas moet optreden bij het vinden van wapens ed. En natuurlijk als het op de camping of op het festivalterrein duidelijk uit de hand loopt met een persoon die nodige chemische zooi tot zich heeft genomen...

Ik heb liever een Security die een keer extra mijn tas checkt dan al die debiele die onrust veroorzaken door het gebruik van hard-drugs.

Sorry nog daarvoor, trouwens.

SelmaDuim
Woody schreef:
Ik heb liever een Security die een keer extra mijn tas checkt dan al die debiele die onrust veroorzaken door het gebruik van hard-drugs.

Daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens maar dat wist men al wel van mij.

itchy schreef:
Sorry nog daarvoor, trouwens.

Kos
Pff... ja ik heb ook liever dat ze af en toe een willekeurig iemand op zn bek slaan dan dat er een bom afgaat, wat zijn dat nou voor onzinnige of/of vergelijkingen. .

Kos schreef:
Pff... ja ik heb ook liever dat ze af en toe een willekeurig iemand op zn bek slaan dan dat er een bom afgaat, wat zijn dat nou voor onzinnige of/of vergelijkingen. .

Het ging erom of het gedrag van de security wel of niet gerechtvaardigd is, volgens mij. (tassen doorzoeken etc.) De aanleiding van drugs etc. dus lijkt mij een vrij logische vergelijking.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:43 uur

geplaatst: vandaag om 04:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.