MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Graspop

zoeken in:
Al iets bekend qua vervanger?

Ik heb niets kunnen vinden over een vervanger.

Hopelijk zoeken ze in België en komen ze uit op AmenRa.

Dat zou erg mooi zijn ja. Escape the Fate heeft trouwens ook afgezegd vandaag, vervanger is Glamour of the Kill.

Belgische bands, ja. AmenRa, Hessian, Oathbreaker, Raketkanon, Drums Are For Parades, The Black Heart Rebellion, Channel Zero, genoeg keuzes!

Oh neen, hopelijk geen Channel Zero. Hessian, Oathbreaker, Raketkanon en Drums Are For Parades zijn niet groot genoeg voor Graspop. AmenRa zou wel een goede keuze zijn, The Black Heart Rebellion is ook begrijpelijk. Ik hoop stiekem op Nasty (als het AmenRa niet is).

In This Moment wordt vervangen door Generation Kill, TDEP wordt dan weer vervangen door Unearth.

Escape the Fate was vervangen door Glamour of the Kill toch??
En nu heeft Clutch ook afgezegd vanwege familiespoedgeval

Wolfmother schreef:
Escape the Fate was vervangen door Glamour of the Kill toch??
En nu heeft Clutch ook afgezegd vanwege familiespoedgeval

Over dat eerste waren wel her en der geruchten te horen, maar GMM heeft nog altijd niets bevestigd daaromtrent gekregen.
De bands vallen als vliegen hier op GMM, met nu ook Clutch, hopelijk hebben ze een goede vervanger.

Mijn ultieme schema (of zoiets)!!

Vrijdag:

11.15 - 11.55 Generation Kill
12.15 - 12.55 Heathen
12.55 - 13.35 Varg (optioneel)
13.40 - 14.25 Grave Digger
14.30 - 15.15 Unleashed
15.25 - 16.05 Love & Death
16.15 - 17.00 Korpiklaani (optioneel, All That Remains kan ook)
17.15 - 18.00 Entombed
18.05 - 18.55 Prong
19.00 - 20.00 Rotting Christ
20.05 - 21.00 Heaven Shall Burn
21.05 - 22.20 Korn
22.25 - 23.25 Kreator
23.30 - 01.00 Twisted Sister (optioneel)

De optionele optredens zijn ideale momentjes om te gaan eten. Zal tussen HSB en Korn ook wel snel wat eten, omdat ik Korn niet perse van dichtbij hoef te zien.
Zaterdag:

11.15 - 11.55 Vanderbuyst
12.15 - 12.55 Sylosis
12.55 - 13.35 Amaranthe (optioneel)
13.40 - 14.20 Between the Buried And Me
14.30 - 15.15 Tankard
15.25 - 16.05 Dunderbeist (optioneel)
16.15 - 17.05 Steak Number Eight
17.15 - 18.00 Aura Noir
18.05 - 18.55 U.D.O. (optioneel, kan ook Agnostic Front worden)
19.10 - 20.00 Lock Up
20.15 - 21.05 Hypocrisy/Down (zeer lastige keuze)
21.05 - 22.05 Absu
22.25 - 23.25 Iced Earth
23.30 - 01.00 SlipKnot

Ontwijk de mainstage-dag. Al kan het zijn dat ik bij Saxon sta in plaats van Absu.

Zondag:

11.30 - 12.10 King Hiss (optioneel)
12.30 - 13.10 Pretty Maids (optioneel)
13.10 - 13.50 Winterfylleth/Every Time I Die (geen idee waar ik op dat moment zin in heb)
13.50 - 14.35 Hellyeah
14.40 - 15.25 Moonspell
15.30 - 16.15 Red Fang
16.25 - 17.10 God Seed/The Ghost Inside (na 3 mooie bands, maakt dit me niks uit)
17.15 - 18.05 Stone Sour
18.10 - 19.00 Ghost (al weet ik niet wat Unearth is)
19.05 - 19.55 In Flames
20.00 - 20.55 Newsted
21.00 - 23.00 Iron Maiden
23.00 - 00.30 Testament

Clutch wordt vervangen door Karma To Burn.

Livestream erop met Grave Digger Publiek begint er ondanks het weer ook een beetje zin in te krijgen.

Dadelijk maar eens Korn kijken op de live-stream, Head is namelijk weer terug!

Korn was erg goed op de livestream. Ik vond 40 euro veel te duur voor hun optreden in de 013 in Tilburg, maar als het 25 euro was geweest had ik zeker een kaartje gekocht. Geweldige kwaliteit van de livestream, zelfs de klapperbas was het hele concert goed te horen.

Inmiddels is bevestigd dat het concert van Steak Number Eight wordt gestreamd, dus daar ga ik om 16:15 naar kijken!

Wel weer typisch dat er zo'n cliché foto genomen wordt. En jammer dat het een foto van Hellfest is.

Gatverdamme Dit soort dingen lijken steeds vaker te gebeuren op festivals. Ik heb het vorig jaar nog gehad op Rock Werchter, ineens stonden we met een hele groep zonder portemonnee en de mensen die eerst achter ons stonden waren allemaal weg..

Net terug van een erg zware Graspop en ondanks de wat mindere affiche (vooral de headliners vielen tegen dit jaar) heb ik toch van veel bands kunnen genieten. Maar het beste van de ganse affiche was natuurlijk Steak Number Eight. Ik werd omvergeblazen tijdens dat optreden, hoewel ik wel een tikkeltje teleurgesteld was dat er minder lange en epische nummers tussenzaten tov de beukers. Ook veel van het laatste album en laat mij dat nu net het minst goede vinden. Desalniettemin een topoptreden!

Verder was ook Iron Maiden wel een topper, hoewel ik toch dat extra miste wat het een superoptreden zou maken. Eindigen met Hallowed Be Thy Name had bijvoorbeeld leuk geweest.

Testament was lekker strak en net als bij Kreator heb ik me daarbij naar voren gewaagd voor 2 enorm heftige moshpits (de blauwe plekken spreken boekdelen). Allebei geslaagde optredens.
Qua verrassingen waren het Agnostic Front en Down die mijn interesse hadden gewekt. Ook Bliksem was allesbehalve slecht.

Twisted Sister, Stone Sour, Slipknot, e.d. deden me dan weer vrij weinig en hadden gerust wat plekken lager op de affiche mogen staan.

Gloeilamp schreef:
Gatverdamme Dit soort dingen lijken steeds vaker te gebeuren op festivals. Ik heb het vorig jaar nog gehad op Rock Werchter, ineens stonden we met een hele groep zonder portemonnee en de mensen die eerst achter ons stonden waren allemaal weg..

Het is een jammerlijke trend de laatste jaren hoewel ik nooit graspop heb gedaan gebeurt dit op veel te veel andere festivals ook met Dour & Pukkelpop als koploper. Opengebroken tenten voor iedereen daar. Oplossing : slotje aan de binnekant van je tent hangen, absoluut nix achterlaten, geld altijd diep in de zakken, Rugzak tijdens optreden aan je voet vastmaken en op elkaar letten. En als je van die klojos tegenkomt....Ik zal het hier maar niet neerschrijven...

Mijn 1e Graspop was een festival met diepte- en hoogtepunten. Nou okay, eigenlijk maar 1 dieptepunt, maar die telde zeer zwaar. Nadat ik de moshpits bij Entombed, Kreator en Sylosis zonder schrammen door was gekomen, ging het zaterdagmiddag bij Tankard fout. In botsing gekomen met een verkeerd gepositioneerd persoon tijdens een circlepit zorgde voor een dikke, pijnlijke knie die zijn hoogtepunt bereikte aan het einde van die avond. Toen Slipknot hun eerste noten begonnen te spelen, lag ik op een brancard in de EHBO-post. Rest van de show nog wel gezien, maar niet kunnen afterpartyen viel me toch zwaar.
Maar ach, gewoon doorgaan met bandjes kijken en veel toppers gezien zoals Moonspell, Ghost, Entombed, Rotting Christ, In Flames, Sylosis, Prong, Heathen, Kreator, Hypocrisy, Testament, Iced Earth, Newsted en Red Fang

Later meer......

Verslag 1e dag Graspop, 28 juni

Na een (te) zware party tijdens Metal Top 50 in de Metaldome veelste laat uit me (lucht)bed gerolt. En toen we eindelijk op terrein waren, kwamen we eerst nog bekenden tegen. Dus alleen laatste nummertje van Generation Kill kunnen ckecken.

Daarna naar HEATHEN op de Mainstage. In het begin stond het geluid nog achterlijk fout, de drums klonken nergens naar. Maar gelukkig werd dat rechtgetrokken tijdens de gig. Nummers klinken gewoon heel goed en zijn ook nog eens van epische duur, vooral de nieuwere. Door die lange intermezzo's lijkt het net op ze 12 nummers hebben gespeeld, maar het waren er slechts 6 ofzo.

Broodje gezond erbij en op naar VARG in Marquee 1. Klonk lekker en ze hadden er zin in. Hoogtepunt was het laatste nummer (volgens hun het ware verhaal van Roodkapje) toen ze een heel leger vrouwen het podium op vroegen.

Ik was opzich erg nieuwsgierig naar Bliksem, maar het werden toch de ouwe knakkers van GRAVE DIGGER op de Mainstage. Ik vroeg me wel een paar keer af waarom die zanger überhaupt nog op een podium staat, maar dat mocht de pret niet drukken. Hij had er zin in, zijn gitarist ging helemaal op in zijn spel (mooie liefde voor zijn gitaar), het publiek kwam lekker los en ik kon toch wat nummertjes meezingen. Owjah, stond er nu een skelet met cape achter de toetsen???

Effe terug naar de tent voor een garderobewissel, vest was te warm. Toen naar de Metaldome gelopen voor LOVE & DEATH. Klonk niet verkeerd, maar nummers gingen wel op elkaar lijken na een tijdje. Voor het einde weggelopen.

Bij KORPIKLAANI in de Marquee 1 was het erg druk, iedereen had blijkbaar zin in een feestje. Ver kwamen we niet, zelf een beetje lol moeten hebben tussen de niet-fans. Dat wordt natuurlijk snel saai, dus zijn we naar buiten gegaan om daar ons eigen feestje te bouwen. Veel gezelliger ook.

Toen was het tijd voor de 1e band waar ik echt naar uitkeek: ENTOMBED in de Metaldome. Heerlijke band met een toffe kerel als zanger. Mijn Jupiler-hoed en gewonnen Graspop-beker weggegeven, omdat die zeker waren gesneuveld in de wederom geweldige moshpit.

Daarna was het de bedoeling om wat te eten en buiten de Marquee 2 naar PRONG te luisteren. Maar ze waren zo vet dat we toch naar binnen moesten. Veel steviger en lekkerder dan ik had verwacht. Meer van luisteren.

Weer heel de groep verzameld in de Metaldome voor ROTTING CHRIST. Wat een beesten, wat een muzikanten. Het hynotizerende in hun muziek viel live misschien een beetje weg, maar het duistere kwam zeker over. Heerlijk headbangen.

Met wat vertraging kwamen we toen in de Marquee 1 terecht waar MAYHEM aan het spelen was. Dit pakte me totaal niet, vond het zelfs saai. Zanger stond daar maar een beetje met een mensenschedel te kroelen, niks aan man.

De klok sloeg 9 uur dus was het tijd voor BIER!!! Ow wacht, nee ik bedoel KORN!!!! Meer gek gedaan dan echt geluisterd, maar wat ik hoorde klonk goed. Vind het wel chill dat Head weer meespeelt. Heb me laten vertellen dat de zanger na elk nummer effe aan de zuurstof moest. Tja, je zal t maar hebben.

Zonder twijfel was de band van de dag KREATOR. Helemaal uit me dak gegaan in die moshpit, geen (zichtbare) blauwe plekken opgemerkt. De band zelf speelde goed en strak, mooi feest.

Aan het eind was ik iedereen kwijt, dus nog effe gechilled in die tent. Daarna langzaamaan richting camping gegaan, heb niks met TWISTED SISTER.

Later meer......

Verslag 2e dag Graspop, 29 juni

Omdat ik vrijdag redelijk vroeg me tent inging werd ik fris en fruitig wakker en stond er een glorieuze dag vol met bier en metal voor de deur. Dus ik was ook ruim op tijd om me maten van VANDERBUYST aan te moedigen op de Mainstage. Altijd kwaliteit met hun lekkere sound. Voor mij gevoel gaven ze ook een tikkeltje meer dan gewoonlijk.

Alsof ik nog niet wakker genoeg was, gingen we daarna beuken bij SYLOSIS in de Metaldome. De brute sound komt live tot zijn recht en klinkt awesome. En lekker even wat ochtend aerobics gedaan.

Wederom een garderobewissel bij de tent om daarna naar BETWEEN THE BURIED AND ME te lopen. Dat viel een beetje tegen. Ik vond ze goed klinken op plaat, maar live kwam het niet altijd over. Ook iets eerder weggelopen uit de Metaldome om goed plekkie te hebben voor volgende optreden.

Want dat was TANKARD!!!!! Heerlijk thrashen op liedjes over bier en nog meer bier. Moshpits en circlepits all over the Marquee 1 en supergezellig. Helaas kwam ik tijdens zo'n circlepit hard in botsing met iemand anders. Toen was het huilie, huilie en over met de pret. Na het optreden richting tent om schade op te nemen en bands als Dunderbeist en Steak Number Eight gemist.

Terug gestrompeld naar de Metaldome voor een portie black thrash van AURA NOIR. Klonk wel lekker, maar het optreden is me nu al aan het ontglippen. Damn you geheugen.

Buiten de Marquee 2 gezeten om te eten en via het scherm AGNOSTIC FRONT bezig gezien. Het zeehond-gehalte viel op zich erg mee, maar hardcore zal nooit mijn cup of tea worden.

Mezelf terug naar de Metaldome gesleept voor een portie grind van LOCK UP. Het is toch beter aan te horen als je dronken bent, ik blijf daarbij. Wel de langste setlist van heel Graspop denk ik.

Toen was het moment daar. De lastigste keuze van heel het weekend moest gemaakt worden. Hypocrisy of Down. Door een bekende die we bij Lock Up tegenkwamen overgehaald om HYPOCRISY in de Marquee 1 te checken, want beste band ooit. Ik moet zeggen, het klonk heel goed. De 1e positieve Graspop-verrassing was geboren.

De pijn in me knie werd erger door al dat staan en lopen dus besloot ik om liggend van SAXON te genieten. Nou ja, genieten. Ik vond het niet zo spannend eigenlijk, geen idee ook hoe ze eruit zien.

Ik raapte mezelf daarna letterlijk op om naar ICED EARTH te waggelen. En boem, de 2e Graspop-verrassing was er! Vette band waar ik zeker meer van ga luisteren.

De pijnlijke knie bereikte aan het einde van de avond zijn hoogtepunt. Toen de mannen van SLIPKNOT hun eerste tonen speelden, lag ik op de EHBO-post. Drukverbandje erom en naar buiten. Vet om ze een keer gezien te hebben. Ze spelen strak, zetten showtje neer en je kent stiekem toch bijna alle nummers. Dus ik heb me prima vermaakt.

Vanzelfsprekend was er ook deze avond geen afterparty vanwege the wounded knee.

Later meer.....

De eerste namen voor gmm en wat vr namen! Cult of luna, neurosis, black sabbath, solstafir, metal church, opeth, volbeat, soundgarden, enslaved, ...

Opeth, Neurosis, Cult of Luna, Bring Me the Horizon, Solstafir, Enslaved, Graveyard, Dillinger Escape Plan, Kylesa, Napalm Death

De headliners zijn zoals altijd kut.

Gloeilamp schreef:

Black Sabbath

Als dan van het rijtje Opeth, Carcass, WASP, Neurosis, Graveyard, Metal Church, Unida, Cult Of Luna, Orange Goblin, Cynic, Powerwolf, Triptykon en Solstafir nog wat noemen op dezelfde dag komen, ga ik na een afwezigheid van 4 jaar maar weer eens een dagje naar Dessel

Black Sabbath gaat nog wel. Maar Avenged Sevenfold, Volbeat en Sabaton vind ik echt niks. Soundgarden heb ik ook niet zoveel mee.

Gloeilamp schreef:
Opeth, Neurosis, Cult of Luna, Bring Me the Horizon, Solstafir, Enslaved, Graveyard, Dillinger Escape Plan, Kylesa, Napalm Death

+ Triptykon uiteraard.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk dit jaar voor het eerst naar Graspop!
Geraakt dit soms uitverkocht?

Normaal gezien niet, hoor. Neurosis, Cult of Luna en Black Sabbath? Ik ben erbij, godver...

De opzet wordt dit jaar ook anders. Normaliter hebben ze 75 bands, volgend jaar meer dan 100 en 2 mainstages ipv van 1.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:21 uur

geplaatst: vandaag om 03:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.