MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Ik stond daar ook ergens links vooraan te springen. Mooiste moment van het concert toch wel. Heerlijk.

Neil young in Ziggo Dome met mijn lijflied:

De zaal zat vol met 50+ en ik voelde me weer jong. Iedereen stond stokstijf te kijken hoe deze rocker de zaal plat speelde, maar ja de jaren gaan tellen. Maar niet bij Neil young, die bij sommige nummers maar door bleef gaan en Walk the giant oprekte tot meer dan 20 minuten.

Geluid was perfect, Like a hurricane was wel het hoogtepunt van de avond

likeahurricane schreef:
Maar niet bij Neil young, die bij sommige nummers maar door bleef gaan en Walk the giant oprekte tot meer dan 20 minuten.

Daar heb je mijns inziens meteen een van de twee minpunten te pakken: het eindeloos oprekken van de nummers (Like a Hurricane ging ook maar door) en met name het vele vrij oninteressante gitaareffectengedoe tussendoor. Ik had liever een langere setlist gehad en wat minder gitaar.

Andere minpuntje: de tien minuten aanloop en de toneelstukjes van de roadies. Vast heel leuk op de buis maar ik vond er niet bijster veel aan - voor zover ik het al kon zien door de lange mensen voor me. Het Wilhelmus was sowieso wat potsierlijk. Ook hier: liever tien minuten goede muziek.

Maar goed, nu lijkt het net of ik het niets vond en dat is zeker niet waar. Het was mijn eerste concert dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar Neil Young was volgens mij goed in vorm en zeker goed bij stem. Interactie met het publiek had misschien wel iets meer gemogen maar misschien is dit voor hem normaal? (het nogal lange verhaal bij het laatste nummer was overigens waar ik toen stond volstrekt onverstaanbaar - was dat overal zo?)

Voor mij waren Like a Hurricane en Heart of Gold de hoogtepunten maar over de setlist sowieso weinig klachten.

Zaal is me goed bevallen (de eerder door Stijn al genoemde drankprijzen overigens niet), goed geluid en goede logistiek. Wel opvallend hoeveel mensen er tegen het einde van het concert niet in de zaal waren, waar koop je dan zo'n duur kaartje voor

Fantastisch concert inderdaad!

Rol Another Number
Powderfinger

De twee liedjes die niet op albums staan vond ik eigenlijk het zwakst, omdat ze nergens heen gingen. Dat waren 'Hole in the Sky'(ondanks dat ik het wel een mooi nummer vind!) en 'She's a singer without a Song', speel dan godnondeju After the Gold Rush op de piano oid
En dan dat meisje dat tijdens het laatst genoemde gespeelde nummer heen en weer liep op het podium met een gitaar in haar handen...

Maar ik heb niets te klagen, eindelijk m'n held eens live kunnen zien! Alleen die roadies... tja duurde en duurde maar.
De munten van de zaal zijn idioot inderdaad. 10 euro voor 3,5 munt. Bijna 2,90 per munt.. en dan vragen ze 1,5 voor een biertje en voor 'n grote 2 (0,5), betaal je dus gewoon 4,35 voor n klein biertje en 5,80(!!) voor n grote..

Love and Only Love
Powderfinger
Psychedelic Pill
Walk Like a Giant
Hole In The Sky (Unreleased song)
Heart of Gold
(Solo acoustic)
Blowin' in the Wind (Bob Dylan cover) (Solo acoustic)
Singer Without a Song (Unreleased song)
Ramada Inn
Cinnamon Girl
Fuckin' Up
Mr. Soul (Buffalo Springfield song)
Hey Hey, My My (Into the Black)

Encore:
Like a Hurricane
Roll Another Number (For the Road)

Brunniepoo schreef:

Daar heb je mijns inziens meteen een van de twee minpunten te pakken: het eindeloos oprekken van de nummers (Like a Hurricane ging ook maar door) en met name het vele vrij oninteressante gitaareffectengedoe tussendoor. Ik had liever een langere setlist gehad en wat minder gitaar.

Je haalt me de woorden uit de mond !

Het eindeloze gefreak met feedback en anderzins onnodig langer maken van nummers voegde in mijn beleving vaak weinig toe.
Ook de outro van Fuckin Up had niet gehoeven, na een paar minuten was daar de lol wel vanaf eigenlijk...

Bij de langere stukken betrapte ik mijzelf erop dat de spanningsboog af en toe wat verzwakte en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Gemengde gevoelens dus, want bij vlagen toch ook wel weer geniaal !

Hoogtepunten waren voor mij Hole In The Sky, Blowin' In The Wind, Ramada Inn, Cinnamon Girl, Hey Hey My My (Into The Black), ondanks de wat te lange outro toch ook wel Like A Hurricane, Roll Another Number en last but zeer zeker not least het grootste cliche van Neil Young...Heart Of Gold !

Dit was voor mij toch wel het kippenvel-moment van de avond, alhoewel het nummer natuurlijk eigenlijk al helemaal kapot gespeeld is.

Desalniettemin kan ik na het zien en horen van Heart Of Gold met een tevreden gevoel mijn graf in

Ducoz schreef:
De twee liedjes die niet op albums staan vond ik eigenlijk het zwakst, omdat ze nergens heen gingen. Dat waren 'Hole in the Sky'(ondanks dat ik het wel een mooi nummer vind!) en 'She's a singer without a Song', speel dan godnondeju After the Gold Rush op de piano oid
En dan dat meisje dat tijdens het laatst genoemde gespeelde nummer heen en weer liep op het podium met een gitaar in haar handen...

Tja, het was een aardige uitbeelding van de titel maar het voegde niets toe. De twee door jou genoemde nummers vond ik overigens wel aardig, al zijn ze uiteraard altijd te vervangen door betere. Maar ja, dat gold op een paar nummers na voor de hele setlist

Los Lobos vond ik trouwens niet bijster boeiend. De bluesnummers waren wel lekker laidback en vast prima voor in de cd-speler maar zo in zo'n grote zaal deed het me niet veel. De latinnummers (en dan met name die bekende die ze samen met leden van Rowwen Heze speelden) vond ik beduidend interessanter.

edit: nu.nl is het geloof ik wel met ons eens. Waar de recensent alleen vandaan haalt dat Blowin' in the Wind de eerste klassier was is me een raadsel, dan moet hij misschien toch betere aantekeningen maken

Brunniepoo schreef:
Interactie met het publiek had misschien wel iets meer gemogen maar misschien is dit voor hem normaal?

Andere keren dat ik er bij was in 1989 en 2009 wisselde hij geen woord met de zaal. Nu keek hij zelfs vriendelijk de zaal in naar het publiek en bedankte het publiek na afloop.

Het moet niet gekker worden

Stijn_Slayer
NEIL YOUNG

Wat een held en wat was hij goed bij stem, hè? Hij zong lager, maar zeker voor zijn doen opvallend zuiver. Ik heb eigenlijk geen vocale missers gehoord. Hij zong veel beter dan op Psychedelic Pill. Aan het begin van het concert stond Poncho's gitaar iets te hard, waardoor Neils leadpartijen er net niet helemaal bovenuit kwamen, maar dit werd gelukkig snel verholpen.

Ik vond zijn roadies en hoe hij de show aangekleed had leuk om te zien, maar begin daar dan ook iets eerder mee. De feedback na 'Walk Like A Giant' ging mij ook iets te lang door. In die tijd kun je twee nummers spelen. 'Fuckin' Up' werd wel leuk gerekt. Typisch Neil om de zaal met vijf bekende nummers weer naar huis te sturen. Ik vond alleen 'Hole in the Sky' niet zo goed. 'Singer Without a Song' op piano vond ik het mooiste moment, echt een mooi nummer waarin een stukje melodie van 'Are There Any More Real Cowboys' opnieuw wordt ingezet. 'Blowin' in the Wind' vond ik ook heel mooi, beter dan het origineel en veel beter dan Neils elektrische versies!

Niet zo'n goed concert als Ahoy 2009, maar dat was ook extreem goed. Bospop 2008 vond ik qua setlist unieker, in Ziggo zong Neil dan weer stukken beter. Het is hoe dan ook toch altijd weer een bijzondere ervaring.

Wel opmerkelijk dat Billy Talbot bijna het hele concert een beetje verscholen met z'n rug naar het publiek toestond.

@ Brunniepoo: Neil praat eigenlijk sinds begin jaren 70 niet veel meer met de zaal. Alleen tijdens de Greendale tour om het verhaal uit te leggen. Maakt mij niet uit, laat hem maar spelen i.p.v. praten.

Samen met pa een kratje bier weggetikt (€10,-), alleen dan haal je er twee bekers van! Het is dat ik 't niet zelf hoefde te betalen...

Los Lobos kwam matig op gang (zanger was 't eerste nummer ook niet best). Saaie, bluesrockdeuntjes die ze maar bleven herhalen. De tex-mex nummers en de afsluitende twee bluesnummers bevielen mij ook beter.

Stijn_Slayer schreef:

Los Lobos kwam matig op gang (zanger was 't eerste nummer ook niet best). Saaie, bluesrockdeuntjes die ze maar bleven herhalen. De tex-mex nummers en de afsluitende twee bluesnummers bevielen mij ook beter.

Los Lobos viel inderdaad wat tegen, tijd terug gezien op Parkpop maar toen waren ze een stuk beter (en misschien jonger...). Ik miste La Bamba / How Will The Wolve Survive, dat had mogelijk nog wat sfeer gegeven.

Stijn_Slayer
Zat jij in vak 104 rij 7 of ergens daar in de buurt? Ik hoorde iemand over die twee nummers praten.
Rob Stenders zat drie rijen voor me. Die vond het ook leuk om herkend te worden, zeg.

Op het station kwam er ook nog iemand me een lange versie van The Grateful Deads 'Dark Star' tippen. Toevallig geen MuMe'er?

kiriyama
Ietwat twijfelend begin. Het geluid was het eerste nummer en tijdens 'Walk Like a Giant' best matig. Gelukkig waren de overige nummers wel zeer goed. En eenmaal bij 'Cinnamon Girl' aangekomen werd het een avond om nooit meer te vergeten. Sterke setlist, mooie uitvoeringen en toffe feedback. Op WLaG ging het inderdaad wat te lang door, maar 'Fucking Up' was echt fantastisch! En laten we het volkslied niet vergeten. Ook heerlijk om 'Like a Hurricane' live te horen.

Genoten gister! Enkel jammer dat ik daarna een uur (!) in de parkeergarage vaststond. wat een bende was het daar zeg.

Stijn_Slayer schreef:
Zat jij in vak 104 rij 7 of ergens daar in de buurt?

nee ik stond vooraan bij het podium.

Ook ik was bij Neil Young gisteravond. Eerste keer voor mij, en het smaakte zeker naar meer!

Los Lobos vooraf was nogal een domper. Voornamelijk saaie rechtvooruitrock waar de heren Wolven zelf duidelijk ook weinig lol aan beleefden. Laat ze alsjeblieft uit elkaar gaan en ergens een nieuw hobbyprojectje beginnen ofzo, zodat ze in ieder geval weer wat spelplezier krijgen. Dit was niet om aan te zien. Dat één of ander Limburgs knulletje met accordeon het hoogtepunt van de show was, zegt genoeg - dit was overigens ook het enige moment waarop Los Lobos het zelf een beetje aardig leek te vinden om te spelen.

Nee, dan Neil Young! Wat je er verder ook over kan zeggen, het spelplezier en enthousiasme droop er vanaf. Dikke middelvinger naar de zeurende bejaarden in het publiek die alleen maar hitjes wilden horen en gewoon de beuk erin! Goed, ook ik vond sommige outro's wel erg lang gerekt. Bij Walk Like A Giant werkte het voor mij wel, maar in Fucking Up had ik het na een paar minuten wel gezien. Een ander minpuntje was Ramada Inn, favoriete nummer op Psychedelic Pill, dat halverwege wat abrupt werd afgebroken. (Volgens Thrasher's Wheat wegens gitaarproblemen.) Maar afgezien daarvan was het een uitstekende show, met dus fijn veel gitaarnummers uit zowel het recente als minder recente verleden van Crazy Horse, en een paar accoustische nummers voor de afwisseling. Met name Walk Like A Giant, het accoustische intermezzo met een fijn rammelend pianootje, Cinnamon Girl, Mr. Soul, Hey Hey My My en de toegift waren fantastisch. Wat een held!

p.s. Ik heb me wel weer staan ergeren aan een deel van het publiek gisteren. Achter me stond een handvol bejaarden die het halve concert hebben staan mekkeren over het gebrek aan hits en het alleen tijdens 'Heart of Gold' en 'Like A Hurricane' echt leuk leken te vinden. Op de plee hoorde ik ook van dat soort geneuzel. Vergelijkbare klachten heb ik eerder gehoord tijdens concerten van bijvoorbeeld Prince - ook dan vindt een flink deel van het publiek het kennelijk pas goed als Purple Rain langskomt. Bespottelijk! Als je niet geïnteresseerd bent in de ontwikkeling die Neil Young de afgelopen dertig jaar heeft doorgemaakt, blijf dan lekker thuis en zet Massey Hall op...

Bertus schreef:
p.s. Ik heb me wel weer staan ergeren aan een deel van het publiek gisteren. Achter me stond een handvol bejaarden die het halve concert hebben staan mekkeren over het gebrek aan hits en het alleen tijdens 'Heart of Gold' en 'Like A Hurricane' echt leuk leken te vinden. Op de plee hoorde ik ook van dat soort geneuzel. Vergelijkbare klachten heb ik eerder gehoord tijdens concerten van bijvoorbeeld Prince - ook dan vind een flink deel van het publiek het kennelijk pas goed als Purple Rain langskomt. Bespottelijk! Als je niet geïnteresseerd bent in de ontwikkeling die Neil Young de afgelopen dertig jaar heeft doorgemaakt, blijf dan lekker thuis en zet Massey Hall op...

Ik hoorde vooral gemiep over Blowin' in the Wind: 'heeft hij zoveel mooie nummmers en dan speelt hij een cover'. Tja...

Brunniepoo schreef:
Ik hoorde vooral gemiep over Blowin' in the Wind: 'heeft hij zoveel mooie nummmers en dan speelt hij een cover'. Tja...

Het geluid was, waar ik stond, halverwege geluidstafel en podium, overigens uitstekend. Eerste paar nummers was Neil Young niet heel goed te verstaan, maar zeker na het accoustische deel was dat helemaal opgelost. Eerste keer Ziggo Dome is in die zin dus ook goed bevallen voor mij, prima accoustiek!

Stijn_Slayer
Eens met Bertus. Het mooie is juist dat je altijd een andere show krijgt als je naar Neil Young gaat. Zo'n Paul McCartney wisselt vijf Beatlesnummers om en propt voorzichtig één nieuw nummer in zijn drie uur durende set. Voila, kan hij weer aan een nieuwe tour beginnen. Tja, dat heb je na één keer gezien, toch?

Wie verwacht alleen maar hits te horen, is sowieso niet echt op de hoogte van Neil Young en zijn muzikale visie. Ik had bij 'Powderfinger' en 'Cinnamon Girl' al een klein beetje iets van 'shit, die heb ik al live gehoord'. Fantastische nummers, daar niet van, maar toch.

Edit: de bootleg staat al online. Een link mag ik niet geven van de mods, maar deze bekende tradersite begint met een D en eindigt op dozen.

Het is niet gister, maar dinsdag naar Muse in de ArenA geweest. Was mijn tweede keer (1e keer was in de Ziggo Dome). Weer een absoluut fantastische avond gehad en wát een show! Ik had het al verwacht, maar nog grootser dan in de Ziggo Dome. Heb me niet geergerd aan de geluidskwaliteit, was gewoon goed naar mijn mening (ik zat 1e ring, vak 106). Was gewoon weer een top avond en show. Ben er sowieso weer bij de volgende keer, waar dat ook zal zijn.

Gister avond ook naar Neil Young geweest in de Ziggo Dome. Was mijn 1e keer en ben zeker niet teleurgesteld, voor mijn gevoel een lekker ouderwetse rockshow. Enige minpuntjes voor mijzelf is dat sommige nummers net wat te lang werden gerekt, en het ontbreken van een paar extra klassiekers.

Ben het wat het Neil Young-concert met veel ondergetekenden eens. Young is duidelijk meer van deze tijd dan zijn publiek. Uitstekend concert, met wat kanttekeningen bij de sessies die inderdaad wat navelstaarderig waren, maar Young laat zien dat hij een artiest van nu is, en geen gegadigde voor Arrow Rock. En ik heb makkelijk lullen, want in het Rai Theater een paar jaar terug speelde hij zo'n beetje al zijn klassiekers. Die had ik dus al in de pocket. Dure biertjes, klopt, maar verder qua logistiek en service een verademing in het zaalaanbod, deze Ziggodome. Zeventienduizend man in de zaal en je biertje in een minuut te pakken. Prima geluid en na afloop zonder rijen en geschuifel binnen tien minuten in de trein.

Stijn_Slayer schreef:

Wel opmerkelijk dat Billy Talbot bijna het hele concert een beetje verscholen met z'n rug naar het publiek toestond.

Ja, je zou denken dat het na Rick Rosas niet erger kon.

Gisteravond bij het optreden van Joe Satriani in de Oosterpoort te Groningen geweest. Goed bezocht concert, dat stipt om 21:00 uur begon en zo ongeveer na de derde toegift om 11:15 uur afgelopen was. Joe is een ware virtuoos die goed contact met het publiek maakt. Het gitaarspel lijkt hem allemaal heel soepel uit de vingers te komen. Een enthousiaste verschijning, hij was nog niet eerder in Groningen geweest. Die band van hem vond ik ook wel goed; hij heeft er een tweede gitarist/keyboardspeler bij, die ook wel een aardig stukje gitaar kon spelen. Het geluid stond vrij hard maar was zuiver. Geen Big Bad Moon vanavond; alleen maar vlot elkaar opvolgende instrumentale songs. Ik moet die cd's van hem eens wat vaker draaien; alhoewel ik bijna alles van Joe Satriani bezit, kon ik niet alle liedjes thuisbrengen. Hij heeft een stuk of vier nummers van Surfing with the Alien gespeeld. Ben nu aan het nagenieten met een livealbum van hem.

Stijn_Slayer
lebowski schreef:
Prima geluid en na afloop zonder rijen en geschuifel binnen tien minuten in de trein.

Wel de halve dag storing tussen Arnhem en Schiphol. Pleurt NS aanvankelijk ook nog Bijlmer Arena eruit. Ik vond 't behoorlijk druk, maar ik kon nog wel zitten (pa moest ook wel, want hij is nog herstellende van een gebroken voet en rug).

Uiteindelijk ging 't allemaal wel, maar ik had niet de indruk dat Ziggo en NS vooraf uitgebreid met elkaar hadden gesproken.

Gisteravond bij Meschiya Lake and the Little Big Horns in Merleyn/Nijmegen geweest (entree € 8,00, gratis garderobe en bier voor een normale prijs). Bijna twee uur lang jaren 20 jazz, traditionals en eigen werk van het gezelschap uit New Orleans dat momenteel bezig is met een 2 week durende tour door Nederland. Meschiya Lake is het stralende middelpunt van de band en voorzien van een geweldige strot en persoonlijkheid (en niet vies van een tattoo meer of minder). Vijf man begeleiding (gitaar, drum, souzafoon, saxofoon/klarinet en trompet/percussie) zorgen voor een, voornamelijk, swingende sound met veel ruimte voor solo's en improvisatie. De man met de souzafoon bepaalt de setlist terwijl ze spelen. Publiek kwam echt voor een feestje en die kregen ze ook. De temperatuur liep aardig op in de zaal en je waande je bijna zelf in Louisiana. 16 Juni ga ik ze nog eens bekijken in mijn eigen stadje.

Nog te zien in:

June 07 - Paradiso / Amsterdam
June 08 - De Oosterpoort / Groningen
June 09 - EKKO / Utrecht
June 10 - Nieuwe Nor / Heerlen
June 11 - Qbus / Leiden
June 12 - Rotown / Rotterdam
June 13 - tba
June 14 - Paard van Troje / Den Haag
June 15 - Houtfestival / Haarlem
June 15 - Naked Song Festival / Eindhoven
June 16 - Wageningen 750 / Wageningen (tbc)

Klinkt leuk.

Ik houd de 11e in gedachten.

Niemand gisteren bij Barbara Streisand geweest ???

Running On Empty schreef:
Niemand gisteren bij Barbara Streisand geweest ???

Vast wel, maar daar durft niemand voor uit te komen...

Nog even terugkomend op Neil Young, in de Volkskrant stond een lovende recensie van Gijsbert Kamer.

Neil Young in Ziggodome: Dat zo veel gitaargeweld zo veel kippenvel kan veroorzaken

Volkskrant

Ik vind die recensie van Oor een pareltje: OOR

Cygnus schreef:
Ik vind die recensie van Oor een pareltje: OOR

Willem Bemboom slaat de spijker op de kop...

Het zal niet altijd makkelijk zijn om Neil Young te heten en de wens te koesteren je publiek te allen tijde te pleasen. Dat zagen we vanavond: terwijl Young de ene kant bedient raakt hij de andere even kwijt, en andersom. Young weet dat, en beseft ook dondersgoed dat er maar één remedie tegen bestaat: gewoon daar gaan staan en spelen maar. Hij heeft in vele decennia een rijk en divers oeuvre opgebouwd en velen aan zich weten te binden, althans, aan een stukje van hem, en dat is voor iedereen weer verschillend. Tegen zulke hoge verwachtingen helpt alleen: jezelf zijn. En niemand is een betere Neil Young dan Neil Young. Wars van concessies. Robuust, fragiel en alles ertussenin. Eigengereid en ongrijpbaar als altijd.

Inderdaad, maar ik doel dan meer op zijn beschrijvingen van de twee types NY-fans.

Ook daar kan ik me in vinden.
Sterker nog, ik betrapte mezelf er af en toe op dat ik tegen beter weten in hoopte op bepaalde songs.
Maar bij de immer dwarse Neil weet je dat je toch nooit krijgt wat je verwacht, dus uiteindelijk kreeg iedereen toch weer wat ze hadden verwacht, of zoiets...

Stond zelf ook in de buurt van 2 ouwe dames, die gedurende de hele performance van Heart of Gold luid en duidelijk verbaal en woordelijk lieten merken dat dit toch echt het kippenvel-moment was.

Ik moest me echt inhouden om ze niet de mond te snoeren, want als het echt zo'n moment is, wees stil en geniet er dan lekker van !

pjh1967 schreef:
Meschiya Lake and the Little Big Horns

Geweldige artieste met een hele toffe band! Vorig jaar gezien op Take Root, hopelijk zondag weer in Ekko.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:58 uur

geplaatst: vandaag om 04:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.