MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Niemand verhalen over Slayer???
Of over Barbara Streisand inderdaad

Fresku en ik hebben elkaars buiken aangeraakt. Straks meer, lieve kijkbuiskindertjes.

Briljante The Veils in de Melkweg, bij vlagen hemels, Finn Andrews in zijn meest optimistische doen.

Goeie afwisseling in de set, oud, nieuw, rustig, rocken. De band en met name de zanger leken het bijzonder goed naar de zin te hebben, ontspannen, grapjes makend, zo ken ik deze meneer helemaal niet. Publiek was op de goede momenten ook muisstil, hulde!

Bijna alle echte klassiekers kwamen wel langs (Calliope, Not Yet, Jesus For The Jugular, Lavinia, Guiding Light, The Tide That Left... ), maar van het laatste album miste ik Another Night On Earth en vooral Dancing With The Tornado wel. Verder alles wat een goed concert moet hebben, een dikke 9!

Nou niet echt gisteren maar vorige week fantastisch optreden gezien van Little Caesar in Verviers. Goede ervaren, retestrakke hardrockband, die met veel plezier op het podium stond en waar de klasse vanaf spatte. Jammer genoeg waren er maar een stuk of 40 bezoekers, alle thuisblijvers hadden echter ongelijk.

Rod Stewart - Ziggo Dome 12 06 2013 5*****

Ik zal het wel vaker schrijven, maar ik heb mij ook dit keer weer kostelijk vermaakt bij een concert, ditmaal van Rod Stewart.

Een geweldig Amerikaans gelikt concert wel te verstaan, waar zo'n beetje alle bekende songs van de Engelse Schot Stewart de revue (letterlijk) zijn gepasseerd.
Maar Amerikaans is niet negatief bedoeld, het gaat om de opzet van het concert, strak in regie met veel actie en interactie voor alle zintuigen, een zeer gevuld podium met erg veel muzikanten en instrumenten.

Grappend en grollend en met veel inzet stortte Rod zich in een prima tempo door zijn omvangrijke oeuvre. Dan weer tijd voor een rock-periode, een akoestisch gedeelte. Elke muzikant zag er strak uit, Rod Stewart verkleedde zich in iets minder dan twee uur drie keer, een wit pak met bloemen, een knalgroen pak. Hij was geweldig bij stem, goedgemutst vanwege alle goede beoordelingen over zijn laatste album Time en hij toonde eigenlijk alleen maar aan wat een geweldige showman en entertainer hij is.

Wat Joe Cocker, hoewel ook een prima rockshow, een paar weken terug volledig ontbeerde aan interactie tussen hem en publiek, daar weet Rod Stewart prima raad met zijn volgelingen. Afgezien van veel humor, tussendoorgesprekjes en mee laten zingen etc., schoot de voetballiefhebber tijdens Hot Legs een bal of 40 het publiek in, ballonnen kwamen in grote getale naar beneden. Want kosten noch moeite werden gespaard. In de tussentijd werd er sterk gemusiceerd door jonge muzikanten.

Bij akoestische sessies zat er een strijkorkestje van een man of 6, wel een stuk of 5 achtergrond vocalistes, drie muzikanten hielden zich bezig met blazen op het koperwerk, er was een harpiste. Kortom, er werd niets aan het toeval overgelaten en het klonk allemaal nog goed ook, al was het aanbod niet erg verrassend voor de doorgewinterde Stewart fan.

Niets van de vermaledijde serie Great American Songbook maar ook niets van zijn periode met The Faces. Wel twee nieuwe nummers van het album Time. Verder uiteraard veel bekend jaren '70 werk inclusief Maggie Mae en You wear it well. Uit de jaren '80 Baby Jane, Forever Young en leuke versies van Rhythm of my heart en Have I told you lately.

68 zie je echt bij lange na niet aan hem af, the show must go on, per slot van rekening. Omdat hij niet echt vaak naar Nederland komt was het daarom een goede reden om nu toch een keer naar hem toe te gaan. Eén ding weet je vooraf eigenlijk wel zeker: vervelen zul je je er niet snel.

Je blijft na afloop wel met de gewetensvraag zitten of je hier nu een goede show van een rockartiest in hart en nieren hebt gezien of dat het toch vooral Amerikaanse kitsch was van de bovenste plank. Maar misschien zijn de concerten van Rod Stewart daarom wel zo leuk: het is hoogstwaarschijnlijk het beste van beide werelden waarbij Stewart's charme en werklust de weegschaal zeker doet doorslaan naar een positieve balans.

Je was zo te zien wel vroeg thuis

Verder prima concert gezien en gehoord. Miste wel een behoorlijk afscheid. Dat was niet netjes van hem, een Rodstreek dus.

Tja, van Amsterdam Zuid Oost naar Amsterdam aan Zee kan vrij rap in de avonduurtjes. Bovendien word ik altijd wat sjaggerijnig van dat Stadion in de buurt...

Het concert was ook niet al te lang, we zaten 22.15 weer in de auto.

Dat afscheid, was toch door hem aangekondigd? Enfin, die gordijnen gingen twee keer naar beneden en weer omhoog, uiteindelijk bleven ze beneden na een laatste nummer.
Ik dacht dat hij gewoon geen zin had in langdurig applaus en terug komen.

Een groot feest bij Manu Chao tijdens het Rotterdam Unlimited.

Maar als ik dan die mensen massa op de foto's zie zinkt de moed me in de schoenen voor vanavond wanneer ik naar Asaf Avidan wil gaan.

Ik heb niks meer met die grote massa's

Was mooi Manu Chao weer eens te zien, vet optreden ook wel. Maar wat een mensen inderdaad, een hoogst noodzakelijke pispauze tussendoor kostte me bijna een kwartier... Overigens was dat precies in de tijd dat bovenstaand filmpje is opgenomen.

aERodynamIC schreef:
Ik heb niks meer met die grote massa's

Dat is een voorteken dat je ouder wordt (zegt de ouwe man).

Ja, wanneer is het een grote massa en wat is precies de ergernis?
Veel mensen vind ik nog niet zo erg maar ik wil wel graag zitten, als het even kan (zei de andere ouwe man)

Ik ga ook liever naar Paradiso, de melkweg of naar de Metropool dan naar een stadion met minimaal 20.000 mensen of meer. Ben ik nu ook een oude man?

Het was inderdaad best druk, maar ik was maar een uur voor de start van manu chao gearriveerd en stond tegen het hek aan. het is ook gratis vandaar dat het ook zo druk was. ben toch blij dat ik geweest ben, asaf kan je beter in een klein zaaltje zien.

Gelukkig heb ik Asaf al 2 keer in een kleine zaal kunnen zien: eerder dit jaar in de Melkweg en een paar jaar terug in Paradiso. Maar zo om de hoek wil ik hem toch even meemaken: dan maar van wat grotere afstand.

Ik denk trouwens dat het bij Asaf straks minder druk zal zijn omdat hij minder bekend is, er minder fans uit het buitenland op af zullen komen en er vandaag geen zomercarnaval parade was.

Ik vermoed dat je een riante plek voor het podium kan uitzoeken. wel oordoppen mee want het geluid staat wat hard.

Ik stond inderdaad tegen de hekken en het was lang zo druk niet en het geluid vond ik eigenlijk behoorlijk goed op die plek (zeker niet te hard).
En wederom erg plezierig om Asaf weer te zien!

musician schreef:
Veel mensen vind ik nog niet zo erg maar ik wil wel graag zitten, als het even kan (zei de andere ouwe man)

Je klinkt als mijn pa!

Voorwaarden om met hem naar een concert te gaan:
- wie of wat maakt niet uit
- de duurste zitplaatsen
- geen sprake van als er geen zitplaatsen zijn

Ja, dat laatste zou erg prettig zijn. Ik kom alleen erg vaak op plaatsen waar zitten lang niet altijd mogelijk is. En om die reden de band dan niet te kunnen zien gaat mij dan weer te ver.

Merkwaardig genoeg, krijg ik vaak te horen dat er geen stoelen zijn "op last van de brandweer" en zelfs wetgeving wordt er bijgehaald.
Terwijl je bijvoorbeeld in het Ziggodome opeens bij een concert wel kunt zitten.

Ik heb mijn portie staan wel gehad, eerlijk gezegd. Staan is leuk, als je dicht bij het podium staat en je de band kunt zien spelen. Het probleem is, dat je dan vaak uren vantevoren aanwezig moet zijn, met dringen wat vooraan kunt staan en dan vervolgens niet meer kunt vertrekken.

Dan duurt het ook uren voordat ze eindelijk beginnen, sta je vast als haringen in een ton en heb je na afloop na een uur of vijf rug-, knie- en spierpijn en wat al niet meer.

Als je vooraf niet al die tijd wilt staan en je komt later, eindig je achterin de zaal en zie je helemaal niets meer als je geen twee meter 28 bent. Bij gejuich en het starten van de muziek moet je er maar vanuit gaan dat ze zijn begonnen.

Nee, laat mij maar zitten en graag met vooraf besproken stoelen

Stijn_Slayer
Eerlijk is eerlijk, met wachttijd en voorprogramma erbij sta je al snel langer dan drie uur. Dat is toch geen pretje voor de rug. Tegenwoordig sla ik de voorprogramma's ook vaak over.

Staand heb je meestal beter zicht en geluid, maar als er te weinig ruimte is, sta je tegen iemands achterhoofd aan te koekeloeren. En ik stoor me dan vaak aan mensen met telefoons of die voortdurend hun hoofd bewegen bijv.

Maar in Ziggo Dome zat ik dan weer drie uur met een gedraaide nek, omdat daar blijkbaar niemand op het idee is gekomen om de stoeltjes richting het podium te draaien...

Aha, zie je, het is niet eens leeftijd gebonden!

Dat laatste valt op zich wel mee. Het wordt dan (in Ziggodome) gecompenseerd met zachte zitjes, waar het meestal harde stoelen of banken zijn. Daarom zijn concerten in theaterzalen ook zo prettig.

Voor het geld dat je neer telt vind ik sowieso dat er best enige comfort (zitplaatsen, geluidtechnisch e.a.) mag worden geboden.

pjh1967 schreef:
Gisteravond bij Meschiya Lake and the Little Big Horns in Merleyn/Nijmegen geweest (entree € 8,00, gratis garderobe en bier voor een normale prijs). Bijna twee uur lang jaren 20 jazz, traditionals en eigen werk van het gezelschap uit New Orleans dat momenteel bezig is met een 2 week durende tour door Nederland. Meschiya Lake is het stralende middelpunt van de band en voorzien van een geweldige strot en persoonlijkheid (en niet vies van een tattoo meer of minder). Vijf man begeleiding (gitaar, drum, souzafoon, saxofoon/klarinet en trompet/percussie) zorgen voor een, voornamelijk, swingende sound met veel ruimte voor solo's en improvisatie. De man met de souzafoon bepaalt de setlist terwijl ze spelen. Publiek kwam echt voor een feestje en die kregen ze ook. De temperatuur liep aardig op in de zaal en je waande je bijna zelf in Louisiana. 16 Juni ga ik ze nog eens bekijken in mijn eigen stadje.

Nog te zien in:

June 07 - Paradiso / Amsterdam
June 08 - De Oosterpoort / Groningen
June 09 - EKKO / Utrecht
June 10 - Nieuwe Nor / Heerlen
June 11 - Qbus / Leiden
June 12 - Rotown / Rotterdam
June 13 - tba
June 14 - Paard van Troje / Den Haag
June 15 - Houtfestival / Haarlem
June 15 - Naked Song Festival / Eindhoven
June 16 - Wageningen 750 / Wageningen (tbc)

Gisteravond Meschiya Lake and the Little Big Horns voor de tweede keer deze tour aan het werk gezien. Ditmaal in Café Loburg/Wageningen. Het afsluitende optreden van de tour en het was weer raak. Een andere set dan in Nijmegen maar wel gewoon twee uur lang een feestje op het podium en in de zaal.

musician schreef:
Ik heb mijn portie staan wel gehad, eerlijk gezegd. Staan is leuk, als je dicht bij het podium staat en je de band kunt zien spelen. Het probleem is, dat je dan vaak uren vantevoren aanwezig moet zijn, met dringen wat vooraan kunt staan en dan vervolgens niet meer kunt vertrekken.

Dan duurt het ook uren voordat ze eindelijk beginnen, sta je vast als haringen in een ton en heb je na afloop na een uur of vijf rug-, knie- en spierpijn en wat al niet meer. Als je vooraf niet al die tijd wilt staan en je komt later, eindig je achterin de zaal en zie je helemaal niets meer als je geen twee meter 28 bent. Bij gejuich en het starten van de muziek moet je er maar vanuit gaan dat ze zijn begonnen. Nee, laat mij maar zitten en graag met vooraf besproken stoelen

Spijker op zijn kop. Met name dat uren als haringen in een ton staan heb ik er niet meer voor over. Voor mij ook de reden om Springsteen de laatste jaren over te slaan. Het is ofwel vooraf uren wachten ofwel het concert aanschouwen van 75 meter afstand. De laatste keer in de Arena voor de Police keek ik om 17 uur op mijn horloge en realiseerde ik mij in één keer de waanzin van het lange wachten. Het was mijn laatste stadionconcert. Staan in Ahoy, HMH etc. kan ik nog wel opbrengen als ik maar niet zoals de laatste keer (was overigens Paradiso) terecht kom in een zure walm van ongewassen haren en onfrisse okselluchten. Dan vind ik als haringen in een ton echt te vreselijk voor woorden.

musician schreef:
Aha, zie je, het is niet eens leeftijd gebonden!

Jawel hoor, Stijn is ook een beetje een oude man

Hm, wel een onbedoelde voorzet voor open doel, nu ik het zo terug lees. Het was waarschijnlijk ook eerder een gevalletje verkeerd wegwerken....

Hoe dan ook, er zullen ongetwijfeld ook fans zijn die het geweldig vinden, staanplaatsen voor een uur of wat. Anders koop je die kaarten niet. Hoewel er nauwelijks prijsverschil zit tussen het één en het ander.

Waarschijnlijk is het zo, dat als je eenmaal aan de zitplaatsen begint je daarna niet anders meer wilt.
Je kunt handig wat biertjes onder je stoel zetten, wat rondlopen voor de merchandise etc. Mooi overzicht op het podium. Je begint eens een kletspraatje over de band met je buurman.

Stijn_Slayer
GrafGantz schreef:
(quote)

Jawel hoor, Stijn is ook een beetje een oude man

Je valt in herhaling. Dat schijnt ook een voorteken van ouderdom te zijn.

Ik ontken alles. Waar hadden we het ook alweer over?

Dat is het mooie aan het ontdekken van nieuwe bandjes/artiesten. Je komt 5 minuten voor aanvang en het concert duurt maximaal een uur. Daarbij zijn de kosten ook heel beperkt.

Ik ben normaal gesproken anti vooraanstaan. Ik heb bijna al mijn favoriete artiesten/bands al van zeer dichtbij mogen aanschouwen, dus aan het podium zal ik niet meer zo gauw staan.
Het ligt er ook echt aan naar wat voor band je gaat. Vorig jaar stond ik in Paradiso (klote als het vol zit) tijdens Limp Bizkit helemaal achteraan bij de bar zonder enig zicht op de band.
Mooie aan dat soort muziek is dat je gewoon je pilsje leegdrinkt en als een gek naar voren stormt.
Mensen gaan wel opzij als ze merken dat het je intentie is om los te gaan in een moshpit. En zo stond ik dus binnen 1 luttele minuut vooraan (bijna) de veters te strikken van Fred Durst.

Arenashows heb ik meer moeite mee. Bij Guns 'n Roses was het afzien vorig jaar in Ahoy.

Wolfmother schreef:
Mooie aan dat soort muziek is dat je gewoon je pilsje leegdrinkt en als een gek naar voren stormt. Mensen gaan wel opzij als ze merken dat het je intentie is om los te gaan ....

Totdat je iemand tegenkomt die jouw actie niet kan waarderen en je een dreun geeft. En die persoon geef ik dan echt groot gelijk. Wil je vooraan staan, dan moet je op tijd komen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:34 uur

geplaatst: vandaag om 03:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.